پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229398
زيرساخت‌هاي يک ميليون سو غني‌سازي در نطنز آماده شده است
تاریخ انتشار : 1397/03/17 08:58:11
نمایش : 1706
رئيس سازمان انرژي اتمي کشورمان از آماده شدن تقريبي زيرساخت هاي يک ميليون سو غني‌سازي اورانيوم در نطنز خبر داد.
به گزارش پايگاه خبري يتحليلي پيرغار، علي اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي در گفتگوي ويژه خبري که از مجمتع شهيد احمدي روشن نيروگاه هسته اي نطنز است با بيان اينکه جايي که ما الان در آن هستيم قبلا يک سوله متروکه بود، اظهار داشت: هنگامي که مذاکرات شروع شد و ما پيش بيني مي کرديم که شايد اين مذاکرات به نتيجه نرسد و يا اگر به نتيجه برسد با توجه به بدعهدي‌هايي که از آمريکا ديده بوديم، آمادگي لازم را به منظور برگشت پذيري ايجاد کرديم.

صالحي افزود: اين سالن را قبل از آن که برجام، در سال ۹۳ احداث و تجهيزات آن را تامين کرديم. اين سوله از چند غرفه تشکيل شده است؛ به عنوان مثال روتورها در سرعت هاي مختلف در اين غرفه ها تست مي‌شود.  

رئيس سازمان انرژي اتمي تصريح کرد: تمامي تست هاي لازم براي روتور و تجهيزات ديگري که در سانتريفيوژ به کار گرفته مي‌شود در اين سالن‌ انجام مي شود، همچنين يک سالن بزرگتري وجود دارد که در مرحله احداث قرار دارد و در آنجا کنترل کامل ۶۰ سانتريفوژ امکان پذير است.

وي با بيان اينکه اين سالن ها از وقتي که رهبر معظم انقلاب دستور دادند به صورت شبانه روزي در حال فعال سازي است، گفت: طي ۴۸ ساعت گذشته اقدامات بسياري صورت گرفته و اميدواريم حداکثر تا يک ماه ديگر فعاليت اين سالن ها آغاز شود.

وي گفت: ما نمي توانيم سانتريفوژ هاي دلخواه را تهيه کنيم، چرا که محدوديت برجام داريم و مقام معظم رهبري هم فرمودند زير ساخت هاي لازم را براي تهيه ۱۹۰ هزار سو آماده کنيم.

صالحي افزود: در عرض ۱۰ ماه مجموعه سالن‌هاي اينجا ۱۹۰ هزار سو مد نظر را داشته باشند ولي به معناي توليد سانتريفوژ هاي پيشرفته نيست، بلکه در حدي که برجام اجازه مي دهد و در چارچوب تحقيق و توسعه است و کارهاي آزمايشي را انجام مي دهيم.

رئيس سازمان انرژي اتمي تصريح کرد: اميدواريم روزي نرسد که به دليل بهم ريختن برجام بخواهيم توليد انبوه سانتريفوژ ها را داشته باشيم، همين امروز هم اگر ۱۸۰ هزار سو را داشته باشيم شرايط لازم براي بهره برداري از آن را نداريم.

وي گفت: سالانه ۳۰۰ تن اورانيوم نياز داريم که الان در حال حاضر نداريم ولي روي اکتشاف و استخراج کار جدي مي کنيم که انشالله بتوانيم در آينده اين شرايط را براي کشور داشته باشيم.

صالحي افزود: ما با اين پيش بيني که اگر مذاکرات شکست بخورد يا بدعهدي هايي بشود طبق فرمايشات رهبر معظم انقلاب به آنها اعتماد نکرديم و پيش بيني هاي لازم را انجام داديم و اين مجموعه را ساختيم و اين کار را سال ۹۳ شروع کرديم ولي بهره برداري از آن نکرديم تا زمان را از دست ندهيم و اگر مي خواستيم طبق روال معمول جلو برويم تا پنج يا شش سال آينده اين مجموعه درست مي شد.

رئيس سازمان انرژي اتمي افزود: هر کدام از نيروگاه هاي ما که در حالت پايدار باشند به ۳۰ تن مواد يا سوخت غني شده نياز دارند، يعني ۱۹۰ هزار سو براي تامين سوخت آنها نياز داريم؛ يعني براي هر نيروگاه ۱۹۰ هزار سو حداقل بايد داشته باشيم. ما در حال حاضر سه نيروگاه داريم که اين يعني بايد پيش بيني براي تامين مطمئن سوخت داشته باشيم.

 صالحي اظهار داشت: بايد پيش بيني خوداتکايي تامين سوخت را داشته باشيم. اگر سه نيروگاه داشته باشيم، مي توانيم ۶۰۰ هزار سو غني سازي داشته باشيم و در نطنز هم بايد زيرساخت يک ميليون سو غني سازي را آماده کنيم که تقريبا اين زيرساختها را هم الان آماده کرده ايم.

وي افزود: کل مجموعه نطنز جايي براي ۴۸ هزار سو ماشين دارد و بستگي به نوع ماشين ها ميزان سوي آنها متفاوت مي شود، لذا ما زير ساخت ها را از قبل تهيه کرديم و يکي از آنها که ۲۰ فروردين رونمايي شد تاسيسات برقي اينجاست که کار عظيمي بود و برق براي يک ميليون سو را آماده کرديم و از طرفي واحد اختلاط آن را هم براي غناي مورد نظر تهيه کرديم.

صالحي گفت: الان نطنز براي يک ميليون سو آماده شده است و اگر سير طبيعي آن بود شايد چند سال زمان مي برد. اگر فرض کنيم همه ۴۸ هزار ماشين را UR8 کنيم الان نمي توانيم چنين کاري کنيم چون شرايط فعلي ما ايجاب نمي‌کند.

وي گفت: IR6 بعد از هفت يا هشت سال هنوز جاي کار دارد و اين دستگاه را ساختيم و تست هم شده ولي هنوز نمي توانيم اينها را به توليد انبوه برسانيم و آزمايشات بسياري بايد انجام شود و سال ها بايد بچرخند تا بعد از اطمينان از سلامت کامل آنها مورد استفاده قرار گيرند.

رئيس سازمان انرژي اتمي ‌تصريح کرد: ما بايد خود اتکا باشيم که نياز به خارج نداشته باشيم ولي صد درصد نمي توانيم خودکفا بشويم و برخي چيزها هم هست که بايد از خارج از کشور تامين شود. اين ها نشان از قدرت علمي است که ابعاد علمي، سياسي، اقتصادي و ... دارد.

وي افزود: کشوري داريم در حوزه خليج فارس که چهار نيروگاه هسته اي خريده است اما اينها باتري خريدند که اين از نظر ما مناسب نيست و ما مي خواهيم از صفر تا صد آن را خود اتکا باشيم. ما سوخت را به شکل تجاري در حال تامين هستيم؛ نه به هر قيمتي، ما زمان نياز داريم تا رفتار درست علمي و صنعتي انجام دهيم‌.

صالحي اظهار داشت: نيروگاه هاي هسته اي توجيه صنعتي و تجاري دارند، کشوري که سه ميليون جمعيت دارد و نفت خيز هم هست چهار نيروگاه هسته اي دارد براي اينکه نمي تواند فقط روي نفت حساب کند. شما ببينيد در يک افق بيست ساله خارجي ها براي ايران پيش از انقلاب گفته بودند ۲۰ هزار مگاوات برق نياز داريم.

به گزارش مهر، رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: در سي سال اخير پولي که در سازمان انرژي اتمي هزينه شده با احتساب قيمت دلار در حدود شش و نيم ميليارد دلار بوده است. يک نيروگاه ما الان فقط پنج ميليارد دلار ارزش دارد؛ يعني کلي دستاورد داشتيم.

وي ادامه داد: اينجا ده ماهه ۸۰هزار سو مي تواند توليد داشته باشد و اين در حالي است که برجام در کار نباشد، قدرت هسته اي استفاده دوگانه دارد ولي طبق فتواي رهبر معظم انقلاب براي استفاده هاي غير صلح آميز منع شديم ولي اين توانمندي را داريم و طرف مقابل بهتر مي داند قدرت ما به چه ميزان است.

صالحي تصريح کرد: ما پدافند غير عامل را در همه زمينه ها به کار گرفته‌ايم، استاکس نت در زمان بنده اتفاق افتاد و به زعم خودشان خواستند صنعت هسته اي ايران را با آن خاموش کنند که نشد، چون بچه هاي ما حواسشان به همه چيز هست.

رئيس سازمان انرژي اتمي اظهار داشت: صنعت هسته اي در کشور ما ديگر بومي شده است؛ جزء وجود دانشمندان و مهندسان ما شده است و ما پدافند غير عامل را هم مد نظر داريم.

به گزارش مهر، وي با بيان اينکه ما از نيروهاي مسلح که تمامي سايت هاي هسته اي ما را حفاظت مي کنند، تشکر مي کنيم گفت: همان زمان که چند قطعنامه در سازمان ملل داشتيم ساخت نيروگاه ها ادامه داشت و لذا اگر برجام بهم بخورد هم اين مساله تحت تاثير قرار نمي گيرد. ما در اين زمينه مطابق زمان بندي انجام شده پيش مي رويم و جاي نگراني نيست.

صالحي گفت: آمريکايي ها از ابتداي ساخت پرونده هسته اي ايران مي گفتند که ايران نبايد غني سازي کند، در زمان مذاکره با يه کشور اروپايي ما همه فعاليت هاي خود را دو سال متوقف کرديم اما بعد از بدعهدي هاي آنها به دستور رهبر معظم انقلاب مجدد فعاليت هاي خود را آغاز کرديم. اين همه مقاومت و پايداري به دليل حق غني سازي ايران است و شوراي امنيت هم در قطعنامه ۲۲۳۱ بر آن تاکيد کرده است.

رئيس سازمان انرژي اتمي اظهار داشت: ما در اکتشاف و استخراج با سرعت در حال پيشروي هستيم و هيچ محدوديت برجامي نداريم، زميني و هوايي پيشرفت هاي خوبي داريم و الان بومي سازي کامل شده است.

وي ادامه داد: ابتدا فکر مي کرديم به لحاظ اورانيوم فقير هستيم ولي متوجه شديم فقير که نيستيم و غني هم نيستيم ولي در حد نياز مي توانيم برداشت کنيم.

صالحي گفت: ما در مواد اوليه بايد سرعت بيشتري دهيم و کشور بايد هزينه بيشتري کند و اميدوارم دولت محترم هزينه هاي لازم براي تامين مواد اوليه ما مهيا کند.

به گزارش مهر، رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: ما آستانه هاي صنعت هسته اي را فرا گرفته ايم، در بسياري از حوزه ها بومي شده و پيشرفت هاي خوبي داريم. الان ديگر وقت آن است که با توجيه اقتصادي پيش برويم و اگر فرض کنيم محدوديت برجام نبود امروز همين کاري را انجام مي داديم که در حال حاضر انجام مي دهيم.

وي اظهار داشت: توجيه طرف مقابل چيست؟ آنها مي گويند مي خواستيم ظرفيت غني سازي ايران را بگيريم ولي نشد، شما هفت هشت سال به ايران وقت داديد ولي اينها همه چيز دارند، غني سازي، اکتشاف و غيره بنابراين ما زمان لازم را در راستاي برجام با محدوديت هايي که هيچ آسيبي هم به ما نمي زند پذيرفتيم.

صالحي گفت: طرف مقابل از ديدگاه خودشان فکر مي کنند ايران به سمت فعاليت هاي غير صلح آميز برود، در حالي که ما فتواي مقام معظم رهبري را در حرام بودن آن داريم.

رئيس سازمان انرژي اتمي افزود: در خصوص باز طراحي اراک ما الان هياتي در چين داريم که به زودي بر مي گردند و بايد بگويم بار ديگر که کار بازطراحي اراک با ايراني ها است و آنها صرفا مرور مي کنند کار ما را که ايرادي نداشته باشد. بخش ديگر کار ما در اراک طراحي مفهومي است که تاييد آن را هم گرفتيم.

وي ادامه داد: فرض کنيم شرايطي پيش بيايد که آنها به ما تجهيزات ندهند، ما مي توانيم خيلي از آنها را خودمان بسازيم.

صالحي گفت: ما در بحث برجام از لحاظ فني مشکلي نداريم، آنها دچار مشکل هستند، مشکل برجام بر مي گردد به تعهداتي که طرف مقابل در حوزه بانکي و مالي انجام نداده است. به طور مثال ۱۰۰۰ تن اورانيومي که مي خواستيم بخريم و نهايت خانم ترزا مي و آقاي ترامپ آن را بهم زدند که البته ربطي به برجام ندارد و اينطور مطالباتي از آنها داريم.

به گزارش مهر، رئيس سازمان انرژي اتمي افزود: اروپا در يک شرايط نامناسب سياسي قرار دارد و بعد از آمريکا يک قدرت اقتصادي در دنيا به حساب مي آيد. ببينيد آمريکايي که اروپا را براي مذاکره هسته اي با ايران همراه کرد امروز مي گويد من رفتم شما هم بياييد بيرون و اين يعني غلام حلقه به گوش آمريکا شدن و اين چيزي نيست که مناسب اروپا باشد.

وي اظهار داشت: اروپا به ايران نياز دارد و نمي خواهد به لحاظ يک تامين کننده انرژي از دست آنها خارج شود، از طرف ديگر بحث امنيتي آن هست که نمي خواهند شرايط منطقه با برجام بهم بخورد.

صالحي گفت: بحث ديگر به خطر افتادن اعتبار سياسي آنها است که با گوش دادن به حرف آمريکايي ها از دست مي رود و اين يعني امنيت و اعتبار خود را در گروي اين مساله مي بينند.

رئيس سازمان انرژي اتمي در پايان خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب تاکيد کردند که در چارچوب برجام است و ما ملتزم به تعهدات خود هستيم و تا زماني که مقام معظم رهبري نفرمودند ما کاري خلاف برجام انجام نخواهيم داد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html