پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229396
تقواي الهي؛ زيربناي همه خصال نيکو/توصيه‌هاي اميرالمومنين(ع) به ما
تاریخ انتشار : 1397/03/17 08:51:10
نمایش : 1477
عليرضا بشيري، نويسنده و محقق علوم ديني ضمن برشمردن وصيت هاي اميرالمومنين(ع) گفت: تقواي الاهي در يک کلمه يعني انجام ندادن و پرهيز به خاطر خدا و اين سنگ بناي تمامي خصلت هاي نيکوست.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، حجت الاسلام عليرضا بشيري، نويسنده و محقق علوم ديني درباره ويژگي‌هاي شخصيتي اميرالمومنين(ع) به خبرنگار مهر گفت: بي هيچ اغراقي هرآن کسي که اندکي در شخصيت و زندگاني اميرالمومنين(ع) بررسي و تحقيقي نموده باشد، ايشان را به جميع صفات و خصايل يک انسان کامل مزين مي بيند. شيعه و سني، دوست و دشمن، مسيحي و کليمي و با دين و بي دين همه و همه اگر به واژه علي برخورده و کمي در صفات و خصايلش تعمق نموده باشند بي هيچ ترديدي زبان به تمجيد او باز نموده اند. کلمات بسياري در باب حضرت نقل شده است که خارج از حوصله مخاطبان محترم و اين مصاحبه است اما چند تاي آن را جهت اشاره عرض مي کنم؛ جرجي زيدان انديشمند مسيحي مي گويد: «اگر بگويم مسيح از علي(ع)  بالاتر است عقلم اجازه نمي دهد و اگر بگويم علي(ع)  از مسيح بالاتر است دينم اجازه نمي دهد».

وي اظهار داشت: ايليا پاولويچ پطروشفسکي، مورخ و خاور شناس روسي مي گويد: «او هم سلحشور بود و هم شاعر، و همه صفات لازمه  اولياء الله در وجودش جمع بود» جرج جرداق نويسنده مسيحي عرب مي گويد: «واقعاً سزاوار است که در جهان امروز، آتش افروزان جنگ، عوامل و مسببان بدبختي هاي ملت ها و افراد، به سخنان بزرگ مرد وجدان انساني علي بن ابي طالب(ع) گوش فرا دهند و آن ها را حفظ کنند و در مقابل گوينده بزرگ آن سخنان، سر تعظيم فرود آوردند.» ويل دورانت، خاورشناس مشهور انگليسي مي گويد : «علي(ع) در جواني، نمونه کامل تواضع، تقوا، نشاط و اخلاص، در راه دين است. خوش منظر و نيکو خصال و پر انديشه و درست پيمان بود.»

بشيري در ادامه به ذکر جمله اي از دکتر شريعتي در رثاي اميرالمومنين پرداخت که مي گويد: «و تو اي علي! اي شير! مرد خدا و مردم، ربّ النوع عشق و شمشير! ما شايستگي "شناخت تو" را ازدست داده‌ايم. شناخت تو را از مغزهاي ما برده‌اند، اما "عشق تو " را، علي‌رغم روزگار، در عمق وجدان خويش، در پس پرده‌هاي دل خويش، هم‌چنان مشتعل نگاه داشته‌ايم...»

وي مهمترين ويژگي حضرت امير(ع) را تقواي ايشان برشمرد و گفت: با تعمق کوچکي در اين کلمه کاملا هويداست که قريب به اتفاق خصائل و صفات ممدوحه که ما از آنها به نيکي ياد مي کنيم در پس پرده خود عللي دارد که مهمترين آن همين تقواست. به عبارتي تقوا ژرفساخت بسياري از صفات نيکو در بنياد انسان است و دليل بارز من بر اين مسئله وجود مبارک اميرالمومنين(ع) است و نکته سوم هم اينکه شما هرکجا در تاريخ نامي از علي عليه السلام مي بينيد دقيقا در حوالي آن عده اي را مي بينيد که محو جمال و جلال اين انسان کامل شده اند و گوش به فرمان او مسحور کلمات اويند و دقيقا همانجا عده اي ديگر را مي يابيد که در عيان يا در نهان حضرت را چونان دشمني خوني نظاره گرند و در انتظار فرصتي بسر مي برند تا ضربه اي سهمناک بر پيکره او فرود آورند! و دليل اين جاذبه و دافعه بي همتا دقيقا در تقواي ايشان است؛ تقوايي که به قول شيخ محمد عبده از رهبران معاصر نهضت فکري مصر در کنار دانش بي پايان و فصاحت درخشانش با نيکوييهاي اخلاقي و شرافت هاي ذاتي اش آميخته شده بود و وجودي بي نقص از وي ارائه نموده بود.

اين کارشناس ديني درباره پيام و سفارش اميرالمومنين(ع) به جامعه امروز ما گفت: در صفحات خاک گرفته تاريخ خوشبختانه و خوشبختانه شيعيان حضرت اميرالمومنين(ع) با شيوه هاي دقيق و گاها خارق العاده علمي کلماتي که از زبان پيامبر گرامي اسلام و ائمه اطهار عليهم الصلاه و السلام خارج شده است را سينه به سينه حفظ نموده و به دستان ما رسانده اند و در اين ميان وصيت نامه اي از اين وجود ذي‌جود بر جاي مانده است که در ظاهر براي فرزندش امام حسن مجتبي(ع) نوشته اند، اما در همان ابتداي وصيت تاکيد مي نمايند که اين کلمات نسخه اي شفابخش براي تمامي کساني است که اين کلمات از نظرش مي گذرد و با عمل به آنها رستگار خواهد شد.

حجت الاسلام بشيري گفت: حضرت امير(ع) در آن نوشتار مردم را به ۱۹ نکته رهنمون مي گردند که اولين آنها تقواي الاهي است. تقواي الاهي در يک کلمه يعني انجام ندادن و پرهيز بخاطر خدا و اين همانگونه قبلا عرض کردم سنگ بناي تمامي خصلت هاي نيکوست. دومين نکته چنگ زدن به ريسمان الاهي و اصلاح ميان مردم است. سومين نکته صله رحم است چرا که حساب انسان نزد خدا را آسان مي نمايد. سفارش چهارم ايشان به مردمان پس از خود بي سرپرست و گرسنه نماندن يتيمان است. پنجمين سفارش ايشان همسايه است و ششمين وصيت ايشان عمل نمودن به قرآن است و ما را نهيب مي دهد مبادا که ديگران که احتمالا مقصود ايشان غير مسلمانان باشد در عمل کردن آن بر ما پيشي گيرند و هفتمين وصيت اين وجود مبارک نماز پايه دين است. سفارش بعدي ايشان اهتمام به حج است و تعطيل نشدن اين فريضه الاهي و تاکيد مي نمايند که اگر روزي حج تعطيل شوند آماده باشيد تا ديگران شما را طعمه خود نمايند. موضوع بعدي جهاد در راه خداست و سفارش زکات است و زکات خاموش کننده آتش خشم الاهي است. دو وصيت بعدي حضرت امير عليه السلام به انسان ها مورد ستم قرار ندادن ذريه رسول خدا و همچنين ياران رسول خداست. سفارش بعدي حضرت امير عليه السلام شريک ساختن فقرا در مال خود و کمک به ايشان  و همچنين بردگان است. سفارش بعدي حضرت امير در وصيت نامه خود توجه به رضايت خدا و بي توجهي به خواسته هاي نامعقول مردمان است. پس از آن حضرت به خوشرفتاري با مردم سفارش مي نمايد و سپس موضوع مهم امر به معروف و نهي از منکر است چرا که ترک اين واجب باعث مي شود تا بدان و ناپاکان بر جامعه مسلط گردند و به مردم ستم کنند، آنگاه هر چه نيکان دعا کنند، دعاي آنها برآورده نخواهد شد. درهجدهمين سفارش حضرت اميرعليه السلام مي فرمايند: بر شما باد که بر روابط دوستانه ما بين خويش بيفزاييد، به يکديگر نيکي کنيد، از کناره‎گيري و قطع ارتباط و تفرقه و تشتت بپرهيزيد. و آخرين وصيت ايشان به ما همياري و هم آفزايي در کارهاي خير و پرهيز از همکاري در گناه  و دشمني است.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html