پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229387
امروز بيش از هر زمان ديگر به وحدت نياز داريم
تاریخ انتشار : 1397/03/13 08:53:47
نمایش : 2335
رئيس جمهور کشورمان گفت: ‌امروز بيش از هر زمان ديگر به وحدت نياز داريم و در صورتي مي‌توانيم به اهداف متعالي خود دست يابيم که خودمان را اعضاي يک ملت واحد و امت واحده بدانيم.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، حجت‌الاسلام حسن روحاني عصر شنبه در ديدار صميمي با علما و فرهيختگان اهل سنت، گفت: همه سخناني که امروز در اين تريبون مطرح شد و قبلاً هم در تريبون‌هاي ديگر به اشکال مختلف مطرح شده مبني بر اينکه هر مسلمان و هر ايراني بايد به تمام حقوق خود دست يابد، سخناني کاملاً صحيح، درست و منطقي است و در اين راستا مبنا و معيار ما کلام خدا و بيانات پيامبر گرامي اسلام (ص) و خاندان رسالت است.

رئيس جمهور با تأکيد بر اينکه همه انسان‌ها از يک ريشه هستند و هيچکس نمي‌تواند بگويد که از لحاظ انسانيت و مقام انساني بر ديگري برتري دارد، اظهارداشت: اساس خلقت انسان از يک ريشه نشأت مي‌گيرد و اين سخني است که قرآن آن را مطرح کرده است که نه تنها شيعه يا اهل سنت، بلکه حتي نسبت به غيرمسلمان هم از لحاظ خلقت يکسان هستيم و آنچه باعث برتري است، فقط تقوا و پرهيزگاري است.

روحاني اضافه کرد: شيعه و سني از کتاب، قبله و سنت مشترکي برخوردار هستند و مؤلفه‌هاي وحدت شيعه و سني بسيار زياد و موارد اختلافي بسيار اندک است.

رئيس جمهور گفت: قرآن به ما مي‌گويد که همه موحدين و همه آنهايي که پروردگار عالم را قبول دارند، در کنار هم قرار بگيرند تا در سايه وحدت بتوانند با هم زندگي کنند.

روحاني اضافه کرد: قرآن مجيد اختلافات قومي را هم جزو زيبايي‌ها و براي شناخت و تبيين بهتر جوامع انساني ذکر مي‌کند.

رئيس جمهور با بيان اينکه اقوام و مذاهب گوناگون ايران اسلامي در روزهاي سرنوشت‌ساز واقعيت اتحاد و همبستگي خود را نشان داده‌اند، اظهار داشت: انقلاب اسلامي يکي از روزهاي سرنوشت‌ساز تاريخ ايران اسلامي است که در آن همه ملت ايران نقش آفريني کردند و در سايه انقلاب اسلامي، آزادي را به دست آوردند و امروز انتخاباتي که از آن به عنوان مظهر انديشه و نظر مردم ياد مي‌کنيد جزو آثار انقلاب عظيم اسلامي است و الا قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، انتخاباتي در کشور وجود نداشت و حتي آزادي در بيان نظرات و مطالب و انتقاد آزادانه حتي نسبت به رئيس جمهور از جمله آثار انقلاب اسلامي است که در تاريخ قبل از ۴۰ سال اثري از آن وجود نداشت.

روحاني خاطر نشان کرد: قبل از پيروزي انقلاب اسلامي در ميان اقوام و مذاهب کشورمان تعصباتي حاکم بود که ويرانگر بود، اما امروز نزديکي بين اقوام و مذاهب و احقاق حقوق بيشتر شده است و البته بايد اين مسير را هر چه بيشتر تقويت کنيم و همه تلاش کنيم به نقطه مطلوب برسيم.

رئيس جمهور گفت: بارها در سخنراني‌ها و در هيأت دولت تأکيد کردم که احساس مي‌کنم، جوانان، زنان و اقليت‌هاي قومي و مذهبي هر سه در مظلوميت هستند و امروز اين سه گروه گله‌مند هستند و در بسياري موارد نيز حق هم با آنها است؛ لذا بايد زمينه را براي حضور، بروز و مديريت آنها بيش از پيش فراهم کنيم و دولت در اين زمينه مصمم است.

روحاني افزود: زنان کشورمان هم در بيان مطالبات خود حق دارند چرا که از بسياري از شايستگي‌ها برخوردارند و در اين راستا تفاوت‌هاي جنسي نمي‌تواند قابل قبول باشد و براي اقوام، اقليت‌ها و مذاهب هم همين مطالب صدق مي‌کند.

رئيس جمهور افزود: انسان ناراحت مي‌شود از اينکه ببيند يک نفر غير مسلمان و از اقليت در کشور در انتخاباتي رأي مردم را به خود جلب مي‌کند، اما بعد درباره حضور او در آن جمع يا شورايي که انتخابات در آن انجام شده، شک و شبهه ايجاد مي‌شود. البته مجلس شوراي اسلامي در اين زمينه گام‌هاي خوبي برداشته و اميدوارم موضوع در مجمع تشخيص مصلحت نظام هم که با قدم‌هاي مثبتي که برداشته مي‌شود، به نتيجه مطلوب برسد.

روحاني در ادامه سخنان خود با بيان اينکه امروز در شرايط ويژه‌اي بسر مي‌بريم که بايد ظهور و بروز اتحاد و انسجام ما بيشتر از قبل باشد، گفت: همه شاهد هستيم که امروز با ملت فلسطين و مردم مسلمان منطقه چه رفتارهايي مي‌شود و مردم در برخي کشورها گرفتار گروه‌هاي تروريستي هستند. همه شاهد هستيم که چگونه به ملت ايران نيز فشار وارد مي‌کنند.

رئيس جمهور اضافه کرد: بدخواهان ملت ايران مدعي هستند که هدف فشارهاي آنها نه ملت ايران بلکه دولت ايران است اما آيا وقتي آنها در خريد و تأمين دارو و تجهيزات، گندم، گازوئيل و بنزين براي ايران مشکل و مانع ايجاد کردند، فشار متوجه مردم شد يا دولت ايران؟

روحاني اظهار داشت: البته امروز ملت ايران توانسته در توليد گندم و گازوئيل خودکفا شده و تا پايان امسال در توليد بنزين نيز به خودکفايي خواهيم رسيد.

رئيس جمهور تصريح کرد: البته اين جاي بسيار خوشحالي است که آمريکايي‌ها براي اولين بار در يک مواجهه مهم سياسي، وقتي خواستند ملت ايران را محکوم کنند، همه کشورهاي دنيا به جز چند کشور کوچک در مقابل آنها ايستادند؛ اين موفقيت و پيروزي بزرگي براي ملت ايران است.

روحاني ادامه داد: امروز حتي آمريکايي‌ها بهانه‌اي هم براي اعمال فشار عليه ايران در دست ندارند، چرا که ايران به عهد و پيمان خود وفادار بوده و به اصول مورد احترام جامعه جهاني، احترام گذاشته و اين طرف مقابل ملت ايران است که اصول و مقررات بين‌المللي را زير پا گذاشته است.

رئيس جمهور يکصدايي دنيا در برابر آمريکا را موفقيت و پيروزي بزرگي خواند و تصريح کرد: اينکه آمريکايي‌ها قطعنامه‌اي را عليه فلسطين و غزه به شوراي امنيت سازمان ملل متحد ببرند و فقط و فقط خودشان به آن رأي مثبت بدهند و ۱۴ عضو ديگر شوراي امنيت همه به آن قطعنامه رأي مخالف يا ممتنع بدهند، يک موفقيت بزرگ براي ملت فلسطين، مسلمانان و براي همه منطقه ماست.

روحاني گفت: امروز بيش از هر زمان ديگر به وحدت نياز داريم و ترديد ندارم که با يکصدايي و انسجام مي‌توانيم از چالش جديدي که آمريکايي‌ها تلاش دارند عليه ملت ايران ايجاد کنند، عبور خواهيم کرد. منتها بايد همه فرهيختگان، اقوام، مذاهب و آحاد مختلف ملت يکپارچه در کنار هم بايستند.

رئيس جمهور اظهار داشت: براي ملت ايران هيچ‌چيز عزيزتر از اسلام و ايران و در کنار آن اهل بيت(ع)، سنت و سيره پيامبر(ص) و اهل بيت گرامي او نيست و اين سنت و سيره همچنان که در تاريخ راهنماي ملت‌هاي مسلمان بوده، امروز نيز مي‌تواند ما را به مقصود هدايت کند، به شرط آنکه وحدت و انسجام خود را حفظ کنيم و براي وحدت و انسجام هيچ ماهي بهتر از ماه مبارک رمضان نيست.

پيش از سخنان رئيس جمهور، مولوي عبدالحميد اسماعيل زهي امام جمعه اهل تسنن زاهدان و آقايان جليل رحيمي رئيس فراکسيون اهل تسنن مجلس، صالح اديبي سفير کشورمان در ويتنام و آقاي پيراني فعال سياسي - مذهبي اهل تسنن در سخناني به ارايه نظرات خود پرداختند.

امام جمعه اهل تسنن زاهدان در سخنان خود انتخابات رياست جمهوري را خاطره خوشي دانست که در آن همه اقوام و مذهب مختلف ملت ايران به شکل گسترده  و حماسي به صحنه آمدند و گفت: اين حضور حماسي مردم پيامي داشت که محتواي آن، مطالبه اقداماتي براي احقاق حقوق يکسان همه ملت است. ملت ايران امروز به بلوغ رسيده و مي‌داند که تداوم انقلاب و استحکام نظام جمهوري اسلامي در گرو اين مساله است و هيچ‌کس براي مديريت اين تغييرات در چارچوب قانون اساسي شايسته‌تر از دکتر روحاني نيست.

جليل رحيمي رئيس فراکسيون اهل تسنن مجلس نيز در سخناني با بيان اينکه دکتر روحاني در مناطقي که اهل تسنن در آن زندگي مي‌کنند، گاهاً تا ۹۵ درصد رأي داشت، اظهارداشت: جامعه اهل تسنن از اين بابت منتي بر شما ندارند، چرا که شما کشور را از آستانه مشکلات پيچيده نجات داده و روند پيشرفت ايران را در مسير منطقي و عقلاني قرار داديد. اگر مي‌خواستيم با صرف ميلياردها دلار آمريکا را مثل امروز منزوي کنيم، شايد موفق نمي‌شديم اما شما توانستيد با برجام اين کار را بکنيد.

صالح اديبي سفير کشورمان در ويتنام نيز با اشاره به ريشه هاي مشترک ديني، معرفتي و فرهنگي همه اقوام و مذاهب ايراني و بويژه تشيع و اهل سنت، گفت: پس از دستور و تاکيد چندباره رييس محترم جمهوري براي توجه بيشتر به بکارگيري نيروهاي اهل تسنن در دستگاه‌هاي دولتي، روند اتفاقات خوبي در حال تحقق است که اميدوارم بيش از گذشته مورد رضايت اهل تسنن شود.

پيراني فعال سياسي اهل تسنن نيز ايجاد دستياري ويژه اقوام و مذاهب در رياست جمهوري را از امتيازات دولت يازدهم و دوازدهم دانست و گفت: با توجه به وضعيت منطقه و جهان بيش از پيش نيازمند وحدت هستيم و حصول اين وحدت در گرو توجه به خواست همه اقوام و مذاهب و از جمله جامعه شريف اهل تسنن است.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html