پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229351
"تلگرام" اطلاعات ما را به سرويس‌هاي جاسوسي مي‌فروشد
تاریخ انتشار : 1397/01/19 09:12:26
نمایش : 3998
مديرکل پدافند غيرعامل استانداري سمنان گفت: يکي از راه‌هاي درآمدزايي تلگرام فروش اطلاعات مختلف کشورها از جمله کشور ما به سرويس‌هاي جاسوسي است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل مرآت، جمهوري اسلامي ايران به عنوان يکي از کشورهاي تأثيرگذار منطقه و جهان، همواره با انواع تهديدات سخت و نرم دست به گريبان بوده است. هفته و بلکه روزي را به خاطر نداريم که مخالفان ايران سخني از سر تهديد از تريبون‌هاي رسمي خود بيان نکرده يا اقدامي عملي در برابر کشور ما انجام نداده باشند! همين شب گذشته بود که دامنه‌هاي يک حمله سايبري ايران را نيز دربرگرفت. در چنين شرايطي افزون بر آمادگي‌هاي دفاعي، توجه به حوزه پدافند غيرعامل نيز اهميت بسيار زيادي دارد؛ يعني اقداماتي که انجام آن‌ها خسارت‌هاي ناشي از هجمه‌هاي دشمنان را به حداقل برساند.

مرآت به سبب اهميت اين موضوع در آغازين روزهاي سال جاري به سراغ ايرج کارخايي مديرکل پدافند غيرعامل استانداري سمنان رفته است تا مهم‌ترين اولويت‌ها و اقدامات مديريت استان را در اين حوزه مورد بررسي قرار دهد.

در ذيل بخش نخست اين گفتگو را از نظر مي‌گذرانيد:

مرآت- جناب آقاي کارخايي! چنانکه مستحضريد استان سمنان به دليل موقعيت ويژه خود در معرض آسيب‌ها و تهديدات زيستي قرار دارد. آيا امسال شاهد برگزاري مانور زيستي در استان خواهيم بود؟

دشمنان درصددند تا از طريق مسائل زيستي به زيرساخت‌ها يا سلامت جسمي و روحي ايرانيان آسيب‌هايي وارد کنند و از اين منظر، مسائل زيستي مورد توجه ما قرار دارد. بيوتروريسم يکي از حربه‌هاي دشمنان ماست. آن‌ها تلاش مي‌کنند تا با وارد کردن عوامل ميکروبي و حربه‌هايي خاص از اين دست، امنيت جامعه اسلامي را مخدوش کنند.

شناسايي، رصد، پايش دقيق و مستمر اين حربه‌ها و مصون‌سازي کشور در برابر آسيب‌هاي زيستي براي مجموعه پدافند غيرعامل بسيار حائز اهميت است. اين مسائل هم در شوراي پدافند غيرعامل مورد بررسي قرار مي‌گيرد و هم در قرارگاه زيستي. براي مقابله با حربه‌هاي دشمنان در حوزه زيستي راهکارهاي مختلفي در قرارگاه مذکور و کارگروه مقابله با اقدامات بيوتروريستي پيشنهاد مي‌شود.

شوراها، قرارگاه‌ها و کارگروه‌هاي مرتبط اشراف کاملي نسبت به زيرموضوعات مرتبط با پدافند زيستي دارند؛ زيرموضوعاتي که شامل حوزه‌هاي مختلف بهداشت، محيط‌زيست، دام و طيور، کشاورزي، آب آشاميدني و... است. برگزاري مانورهاي زيستي يکي از برنامه‌هاي مستمر پدافند غيرعامل است. در سال گذشته نيز هم در سطح استان و هم به صورت درون‌دستگاهي در سطح شهرستان سمنان انواع مانورهاي زيستي به منظور کسب آمادگي بيش‌تر براي مقابله با تهديدات زيستي برگزار شده است.

از آن‌جا که استان سمنان با مسائل ويژه کوير دست به گريبان است، با 8 استان از جمله پايتخت همسايگي دارد و در معرض ورود و خروج‌هاي پرشمار قرار دارد، مي‌تواند بستر انواع تهديدات زيستي باشد. به همين خاطر، در سال جاري نيز به دنبال آن هستيم که هم به صورت استاني و هم در سطح شهرستان‌ها مانورهاي زيستي را برگزار کنيم.

برگزاري يک مانور ويژه زيستي در فصل بهار

مرآت- زمان برگزاري اين مانورها معين شده است؟

در ذيل شوراي پدافند غيرعامل، 12 کارگروه به رياست مديران دستگاه‌هاي اجرايي وجود دارد. دانشگاه علوم پزشکي به عنوان مسئول يکي از اين کارگروه‌ها در فصل بهار يک مانور ويژه زيستي برگزار خواهد کرد. تهديدات مرتبط با آب نيز در کارگروه آب و زيرنظر مسئولان ذيربط مورد بررسي قرار مي‌گيرد و برنامه‌هاي مختلفي در اين حوزه تعريف شده است.

ما به دنبال آن هستيم که در صورت امکان يک مانور بزرگ و گسترده سايبري را با کمک وزارت کشور به صورت پايلوت در سمنان برگزار کنيم.

دشمنان از شبکه‌هاي پيام‌رسان براي رسيدن به اهداف خود استفاده مي‌کنند

مرآت- جديدترين ابزارهايي که دشمنان از آن‌ها براي تحميل اراده خود بر کشور ما استفاده مي‌کنند، شامل چه مواردي است؟

يکي از حوزه‌هايي که دشمنان در آن سرمايه‌گذاري کرده‌اند، حوزه سايبري است. در جريان هستيد که دشمنان چگونه از شبکه‌هاي پيام‌رسان براي رسيدن به اهداف خود استفاده و برنامه‌هاي خود را دنبال مي‌کند. رئيس‌جمهور آمريکا بارها در اظهارات خود اشاره کرده است که ما به حملات سايبري ايران پاسخ خواهيم داد. اين امر نشان مي‌دهد که دشمنان براي سال 97 تهديدات گوناگون سايبري را عليه ايران طرح‌ريزي کرده است.

از طرفي مراکز ثقل، پروژه‌ها و به طور کلي همه ابزارهاي ما هم به لحاظ سخت‌افزاري و هم به لحاظ نرم‌افزاري در حال وابسته شدن به تکنولوژي و مباحث سايبري است. شما مي‌بينيد که فعاليت‌هاي گوناگون رسمي در فضاي مجازي به انجام مي‌رسد. از اين منظر است که بايد هوشيار باشيم. هر نقطه‌اي که امنيت سايبري را مدنظر قرار نداده باشد، بي‌ترديد مورد هدف دشمنان قرار مي‌گيرد.

نقش تلگرام در راهبري اغتشاشات اخير

دشمنان ايران، وابستگان به نظام سلطه و ايادي و اذناب آن در منطقه سرمايه‌گذاري‌هاي کلاني بر روي طرح‌ها و برنامه‌هاي امنيت‌شکن در حوزه سايبري صورت داده‌اند تا به جامعه اسلامي ضربه وارد کنند. ما شاهد بوديم که در اغتشاشات اخير، فضاي مجازي و خصوصا پيام‌رسان تلگرام يکي از ابزارهايي بود که مورد سوءاستفاده دشمنان قرار گرفت. در مجموع جايگاه و نقش فضاي مجازي بسيار مهم و تأثيرگذار است؛ چنان‌که اکنون فضاي مجازي تأثيرات بسياري بر جامعه ما برجاي گذاشته است.

فضاي مجازي هم بستر مطلوبي است اگر به درستي از آن استفاده شود و هم ابزاري است در دست دشمنان که اگر ما نتوانيم به درستي آن را مديريت کنيم، نخواهيم توانست به درستي از آن استفاده کنيم. اميدواريم که با تمهيداتي که انديشيده مي‌شود، مديريتي عالي بر فضاي مجازي حاکم شود تا مردم ما بتوانند از يک فضاي مجازي امن و مطلوب برخوردار باشند.

اگر چنين اتفاقي بيفتد، مي‌توان از فضاي مجازي در راستاي توسعه کشور و بهبود وضعيت زندگي مردم بهره گرفت. اما آن‌چه که در حوزه پدافند غيرعامل بيش‌تر اهميت دارد، مسائل سخت‌افزاري است. يکي از مقاصد دشمنان ما اين است که بتوانند با حملات سايبري به زيرساخت‌هاي حساس و حياتي ما را که تأثير زيادي بر خدمات‌رساني به مردم دارد خللي وارد کند.

آن‌ها زيرساخت‌هايي را مدنظر دارند که وارد شدن خلل در آن‌ها مي‌تواند به بروز نارضايتي‌هاي عمومي منجر شود. در سال گذشته باج‌افزارهاي واناکراي و پتيا برخي از استان‌ها را درگير کرده بود اما با عملکرد مطلوبي که کارگروه سايبري ما و دستگاه‌هاي مرتبط با حوزه فناوري از خود نشان دادند توانستيم اقداماتي را به انجام برسانيم که تهديدي شامل حال استان سمنان نشود.

ما همواره تدابير لازم را در قبال تهديدات سايبري به ويژه در حوزه‌هاي سخت‌افزاري اتخاذ مي‌کنيم. تلاش مي‌کنيم تا يک مانور بزرگ سايبري نيز در استان سمنان برگزار شود.

تصاوير شبکه اطلاع رساني مرآت استان سمنان

تلگرام اطلاعات ما را به سرويس‌هاي جاسوسي مي‌فروشد

مرآت-  به بحث پيام‌رسان‌ها اشاره کرديد، ديدگاه شما درباره فيلترينگ تلگرام چيست؟

پيام‌رسان تلگرام شبکه‌اي است که عوامل و دست‌اندرکاران آن در خارج از کشور فعاليت مي‌کنند؛ از اين جهت تمامي اطلاعات و داده‌هاي ما مي‌تواند مورد نظر و تحليل گروه‌هاي مختلف در خارج از کشور قرار بگيرد. يکي از راه‌هاي درآمدزايي تلگرام فروش اطلاعات مختلف کشورها از جمله کشور ما به سرويس‌هاي جاسوسي و بيگانه است.

تقويت پيام‌رسان‌هاي داخلي تنها راه مصون‌سازي کشور از آسيب‌هاي تلگرام

سرويس‌هاي بيگانه مي‌توانند با استفاده از تحليل اين داده‌ها جريان‌سازي کنند. تکرار مي‌کنم که در سال گذشته شاهد بوديم که تلگرام چنين نقشي را ايفا مي‌کرد. تنها راه مصون‌سازي کشور از آسيب‌هاي تلگرام ايجاد سامانه‌هاي داخلي است و دولت نيز به دنبال آن است که با تقويت پيام‌رسان‌هاي داخلي و برطرف کردن ضعف‌هاي آن‌ها، اين پيام‌رسان‌ها را در اختيار مردم قرار دهد. اين امر به امنيت اطلاعات در کشور ما کمک مي‌کند.

مردم بايد نحوه استفاده درست از تکنولوژي را بياموزند

موضوع فيلترينگ تلگرام چندي است که مطرح شده است اما آن‌چه که اهميت دارد آن است که فضاي تکنولوژي و دانش، روبه‌روز در حال رشد و گسترش است. تنها راه ما فرهنگ‌سازي به نحو مطلوب است تا بتوانيم فرهنگ مردم را ارتقاء دهيم و آن‌ها نحوه درست استفاده از تکنولوژي را بياموزند. براي اين منظور بايد از يک‌سو دوره‌هاي آموزشي مختلفي برگزار شود و از سوي ديگر پيام‌رسان‌هاي داخلي تقويت شوند.

وضعيت بايد به گونه‌اي باشد که ما نيازي به شبکه‌هاي خارجي نداشته باشيم تا به اين واسطه داده‌هاي ما مورد پردازش آن‌ها قرار بگيرد.

تأکيدات رهبري درباره فضاي مجازي خردمندانه است

مرآت- با اين تفاسير آيا تلگرام در نهايت فيلتر خواهد شد؟

به نظر مي‌رسد که تصميماتي در اين خصوص اتخاذ شده است. اطلاعات دقيقي در اين زمينه اعلام نشده است اما برخي از مسئولان و صاحب‌نظران در اين زمينه صحبت‌هايي کرده‌اند. در اين زمينه دو نگاه در کشور وجود دارد: نگاه فرصت‌محور و نگاه تهديدمحور. نگاه دوم مويد اين نکته است که تلگرام بايد فيلتر شود اما نگاه و تأکيدات مقام معظم رهبري در اين زمينه خردمندانه است.

نگاه رهبر معظم انقلاب اين است که ما بايد با خرد و دانش به اين موضوع نظر کنيم. نظر من هم همين است. دولت نيز بر اين امر صحه گذاشته است. ما استفاده خردمندانه و هوشمندانه از فضاي مجازي را دنبال خواهيم کرد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html