پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229320
تعطيلات نوروز 97 کجا بريم؟شهرستان فارسان بهترين منطقه گردشگري براي سفر نوروزي
تاریخ انتشار : 1396/12/28 07:49:30
نمایش : 872
براي داشتن سفري همراه با آرامش در تعطيلات نوروز انتخاب مقصد ، آب و هوا از اهميت ويژه برخوردار هستند. شهرستان فارسان ، مهم ترين کانون شهري در قلمرو سردسير عشاير هفت لنگ بختياري مي باشد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، شهرستان‌ فارسان‌ در شمال‌ غرب‌ و غرب‌ استان‌ و در 35 كيلومتري‌ شهركرد واقع‌ شده‌ است‌. اين‌ شهر با تهران‌ 578 كيلومتر فاصله‌ دارد. فارسان‌ در بين‌ پيشكوه‌هاي‌ زاگرس‌ و در مكاني‌ مرتفع‌ و خوش‌ آب‌ و هوا بنا گرديده است‌ و در اكثر ماههاي‌ سال‌ پوشيده‌ از برف‌ است‌ و در اطراف‌ اين‌ شهر چشمه‌ ساران‌ و ييلاق‌هاي‌ خوش ‌آب‌ و هوا وجود دارد.

شهرستان فارسان به عنوان يکي از شهرستان هاي استان چهارمحال‌وبختياري ونيز بخشي از پيکره پرجاذبه ايران زمين داراي ويژگي ها وقابليت هاي با ارزش کم نظير وگاهي منحصر به فرد وتوأم با جذابيت هاي تاريخي فرهنگي است.اين شهرستان مهم ترين کانون شهري در قلمرو سردسير عشاير هفت لنگ بختياري است وداراي جاذبه هاي طبيعي کم نظيري چون: غارسراب بابا حيدر، غار آقا سيد عيسي، پير غار، چشمه ديمه که گواراترين آب جهان شناخته شده است، رودخانه بازفت، دشت لاله هاي واژگون، شکارگاه هاي متعدد و... است. منطقه فارسان عمدتاً ييلاق عشاير بختياري ومرکز حکومت خوانين آل بويه بوده است، ازاين رو قلعه هايي به نشانه اقتدار وسلطه خوانين درمنطقه ساخته اند. ازجمله جاذبه هاي تاريخي شهرستان فارسان مي توان به: قلعه سردار اسعد بختياري، قلعه دهناش، قلعه اسعديه چليچه، چشمه قلعه، کتيبه پير غار مشروطيت و... اشاره کرد. صنايع دستي شهرستان فارسان شامل: بافت گليم، جاجيم، چوغا، کلاه نمدي، نمد ونظاير آن همراه با ويژگي خاص خود مي تواند در بازارهاي محلي وجهانگردي عرضه شود ورونق پيدا کند. يکي از ديدني هاي توجه برانگيز منطقه فارسان، کوچ طوايفي از ايل بختياري است. تماشاي کوچ عشاير ونقل وانتقال کليه مايملک يک خانواده توسط چهارپايان، چراي گوسفندان وبز در دشت هاي سرسبز، صداي ني چوپانان، مراسم سئار وتير اندازي، رقص دسته جمعي، مراسم ترکه بازي، بازي هاي محلي وقصه هاي محلي حال وهواي خاصي را براي هر تازه واردي برجاي خواهند گذاشت




 
 فارسان يکي از شهرستان هاي استان چهارمحال و بختياري و بخشي از پيکره پرجاذبه ايران زمين است که داراي ويژگي ها و قابليت هاي کم نظيري است. فارسان، مهم ترين کانون شهري در قلمرو سردسير عشاير هفت لنگ بختياري است و ييلاق عشاير بختياري محسوب مي شود. در زمان حکومت آل بويه اين شهر مرکز فرماندهي حکام بود که هنوز قلعه هايي به نشانه اقتدار و سلطه خوانين در منطقه از آن زمان باقي مانده است. يکي از ديدني هاي جالب منطقه فارسان، کوچ طوايفي از ايل بختياري است. تماشاي کوچ عشاير و نقل مکان چندين ايل با کليه مايملک با چهار پايان و مراسم حين اين تغيير محل، بسيار ديدني است.


آثار و بناهاي تاريخي شهرستان:
 

1-كتيبه معروف پير غار در ده چشمه ي فارسان
 
2-كتيبه ي سراب جونقان
 
3-طاق سنگي هاي شهر جونقان
 
 
اماكن مذهبي و مقدسه فارسان:
 
امامزاده سيد سعيد از نوادگان امام موسي كاظم در چليچه
 
امامزاده سيد سعيد كران
 
امامزاده مير احمد كران
 
امامزاده سيد عيسي سر آقا سيد
 
امامزاده ملك خاتون در گوشه
 
امامزاده سيد محمدآفتابي در شهر فارسان
   
 
مشخصات جغرافيايي - فارسان:
 
شهر فارسان در 35 دقيقه و 50 درجه درازاي جغرافيايي، و 16 دقيقه 32 درجه پهناي جغرافيايي، و بلندي 2020 متر از سطح دريا در يك منطقه نيمه كوهستاني قرار دارد. كوه دنا با بلندي 2500 متر در شمال خاوري و كوه چوبين در شمال باختري اين شهر واقعند. فارسان مركز شهرستان فارسان، از شهرهاي استان چهارمحال و بختياري است كه در 30 كيلو متري جنوب باختري شهر كرد واقع شده است. هم چنين رود سراب باختر و جنوب اين شهر را مشروب مي سازد.   
 
وجه تسميه و پيشينه تاريخي - فارسان:
 
از قدمت، چگونگي نام‌گذاري و پيشينه‌ي‌تاريخي فارسان اطلاع جامعي در دست نيست.‌اما آن طور كه از ظواهر امر پيداست، مردم اين ديار در سواركاري و تيراندازي مهارت داشته اند.هم چنين روايت شده است كه فارس در لغت به معني سوار يا صاحب است و از جهتي اين كلمه از «پارس» يا «پارسيان» گرفته شده و به فارسان تبديل شده است. 

                                                ميدان ورودي شهرستان فارسان


 
آبشار پيرغار شهرستان فارسان


آبشار پيرغار فارسان در موقعيت جغرافيايي در استان چهارمحال و بختياري قرار دارد. ابشار پيرغار كه در كانون گردشگري پيرغار روستاي دهچشمه شهرستان فارسان قرار دارد يكي از زيبا ترين مكانهاي طبيعي استان است اين ابشار زيبا كه از فرازكوه پيرغار سرازيرمي شود سكوت طبيعت را درهم مي شكند وزيبايي خاصي به منطقه مي بخشد يخ زدگي اين ابشار قنديل هاي زيبايي را ساخته كه چشم هر بيننده را به سوي خود جلب مي كند.



اين آبشار نام خود را از غاري آهکي و ناشناخته مي گيرد که اهميت تاريخي بسيار دارد اين آبشار در روستايي به نام ده چشمه قرار دارد که آبي که از همين آبشار به زمين مي ريزد از کنار اين روستا گذشته و کشتزار هاي زيادي را سيراب ميکند. از مسير هاي ايجاد شده در کوه ميتوان با يک کوه پيمايي متوسط خود را به بالا ترين نقطه آبشار و در ادامه مسير با دنبال کردن آب به سرچشمه آن رسيد. آبشار در جنوب غربي و 40 کيلومتري شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختياري و در نزديکي شهر فارسان در روستايي به نام ده چشمه واقع شده است. بهترين مسير براي گردشگران رساندن خود به شهرکرد و ادامه مسير به سمت شهر فارسان است. البته مردم اين محل را بيشتر به خود پيرغار يا ده چشمه مي شناسند و روي تابلو ها هم محلگردشگري پيرغار يا ده چشمه نوشته شده است..در ضمن جاده رسيدن به آبشار کاملا مطلوب و آسفالت بوده و از پارکينگ مناسبي برخوردار است.و زمينه اطراق کردن نيز فراهم ميباشد.





در مجاورت اين ابشار هم كتيبه هاي معروف مشروطه قراردارند كه جزء بي نظير ترين اثار مكتوب از زمان حمله بختياري ها به تهران در عهد مشروطه است سنگ نوشته هاي دوره مشروطيت به دستور "حاج خسروخان سردار ظفر بختياري " ،" حاج علي قلي خان سردار اسعد دوم بختياري " و" جعفر قلي خان سردار اسعد سوم بختياري " مقارن با جنگ جهاني اول بر روي تخته سنگي در پيرغار جاودان شد. سنگ نوشته مشروطيت پير غار شرح فعاليتهاي مجاهدين چهارمحال و بختياري براي مبارزه با استبداد محمد علي شاه قاجار است.


 
  امام زاده سيدسعيد چليچه
مشهور به «آب المراد يا باب المراد»، بقعه اين امامزاده در ميان روستاي چليچه در 9 کيلومتري جنوب غرب شهر فارسان واقع شده است. اصل بنا که از سنگ لاشه و ملاط گل ساخته شده، بيش از دو سه قرن سابقه تاريخي دارد و در ساليان اخير مرمت و بازسازي شده است. بقعه به اندازه 10 پلکان از کف صحن ارتفاع دارد و به صورت مربع و به ابعاد 14×14 متر مي باشد که ايوان آن رو به جانب جنوب قرار دارد و در پيشاني آن بر روي کاشي با قلم درشت نوشته شد: «آستان مقدس امامزاده سيد سعيد چليچه.»اتاق مرقد از داخل به صورت مدور و در هر زاويه تاقکي تعبيه شده است. در وسط اين فضا، چهار ستون قطور جهت برقراري سقف و گنبدخانه احداث شده و دور آن شبيه راهرو است. درست در ميان اين ستون ها، ضريح مطلايي نصب است که بر روي در آن نوشته شده: «ضريح مطهر امامزاده سيد سعيد که توسط اداره اوقاف و امور خيريه استان چهارمحال و بختياري و هيئت امنا امامزاده در سال 1375 ساخته و نصب گرديد. طراحي و ساخت بهنام کبيري، قلمزني سيد مرتضي احمدي.» بر فراز بقعه، گنبدي شلجمي به قطر 3 و ارتفاع 4 متر قرار دارد که فاقد تزيين مي باشد. گويند در قديم بقعه که از چوب گردو بود و بيش از 800 سال سابقه داشت، اينک در موزه نگهداري مي شود. حيدر خسروي ضمن اشاره به نسب امامزاده که او را سعيد بن حمزه بن موسي عليه السلام مي داند مي نويسد: « بناي بقعه وي در زمان سلطنت سعد بن  اتابک ساخته شد و به مرور زمان مورد بازسازي و مرمت قرار گرفت و در سال 1344 ضريح زيبايي در آن نصب شد. او سپس داستان مجعول مهاجرت سادات از طريق شط العرب به ايران را ذکر مي نمايد که يقيناً صحت تاريخي ندارد.»

در سفر رياست محترم جمهوري، جناب دکتر محمود احمدي نژاد به شهر فارسان، مبلغ 500 ميليون تومان جهت توسعه و عمران اين بقعه اهداء شده است که فضاسازي پيرامون صحن 7 هکتاري بقعه از جمله اقدامات هيات امناء است. متاسفانه آنچه که به غلط شهرت يافته و امامزاده سعيد را فرزند حضرت حمزه بن موسي عليه السلام قلمداد نموده خالي از حقيقت است و ما در کتاب علي بن حمزه بن موسي عليه السلام مفصل درباره تعداد برادران وي سخن گفته ايم به آنجا رجوع شود.


به اعتقاد ما، شخصيت مدفون در اين بقعه با نه واسطه به حضرت جعفر طيار عليه السلام نسب مي رساند که از قرار ذيل است: سيد ابو سعيد بن ادريس بن عبدالله بن داود بن ابي الحسن محمد بن جعفر السيد بن ابراهيم الاعرابي بن ابي جعفر محمد بن علي الزينبي بن عبدالله الاکبر الجواد بن جعفر الطيار بن ابي طالب عليه السلام. وي مشهور به امامزاده سعيد و از جمله طالبيوني است که پس از درگيرهاي مفصل در بصره، در اواخر قرن سوم و ابتداي قرن چهارم هجري به منطقه جبل مهاجرت نمود. علامه نسابه سيد جعفر اعرجي، از همين خانواده سيد محمد جبلي بن داود بن محمد العالم را نخستين شخص مهاجر به منطقه چهارمحال و کردستان = جبل ذکر نموده و مي نويسد او در اين منطقه داراي نسل زيادي بوده است. از جمله مهاجرين به منطقه جبل، سيد ابراهيم بن عبدالله، عموي امامزاده سعيد است که در منطقه جبل داراي نسل زيادي بوده است. چنانچه پيشتر گفته شد، علامه سيد جعفر اعرجي از سکونت سيد احمد بن موسي بن عبدالله سخن رانده که پس از سکونت در جبال داراي نسل زيادي شده و به فرزندان امام موسي کاظم عليه السلام معروف گشته است. خاندان جعفر طيار که پسر زادگان حضرت زينب کبري دختر بزرگوار حضرت اميرالمومنين عليه السلام مي باشند از مشاهير خاندان طالبي در منطقه خوزستان، چهارمحال و لرستان به شمار مي آيند و قبور آنان ملاز و ملجا پناهندگان و دوستداران اهل بيت بوده است. متاسافانه در منابع موجود به تاريخ وفات و يا شهادت سيد ابو سعيد اشاره نشده است، اما از واسطه هاي نسب شريف او مي توان پي برد که وي در ابتداي قرن چهارم هجري در اين مکان وفات يافته و دفن شده است.
 

قلعه جونقان

اين كاخ قلعه درفاصله 42كيلومتري شهركرد و در مركز شهرجونقان، سكونتگاه تابستاني حاج علي قلي خان بختياري سرداراسعد دوم بوده است .نقشه وطرح انقلاب مشروطيت وفتح تهران توسط بختياري ها به رهبري سرداراسعدبختياري دراين قلعه پايه گذاري شده است وبراين اساس قدمت آن به بيش از يكصدسال مي رسد، اين بنا باالهام از معماري غربي در دو طبقه احداث گرديده وهنرهاي حجاري –چوب بري- گچ بري-آئينه كاري ونقاشي درآن بكاررفته است .بناي اصلي شامل سردر ورودي ،حوضها، ابنيه جانبي وباغي به غايت مصفا بوده است ولي متاسفانه تنها بخشي از سردر وشاه نشين آن باقي مانده است .
 

قلعه جونقان

 




















قلعه جونقان


قلعه جونقان

قلعه جونقان

قلعه جونقان يکي از بناهاي تاريخي استان چهارمحال و بختياري است که در شهر کوچک جونقان (جونقون) در 38 کيلومتري شهرکرد (مرکز استان) قرار دارد.

کاخ سردار اسعد بختياري در استان چهارمحال و بختياري

اين قلعه که به کاخ سردار اسعد بختياري نيز شهرت دارد، در واقع محل سکونت علي‌قلي خان بختياري معروف به «سردار اسعد دوم» بوده که در سال 1318 هجري قمري توسط ايشان و بر روي بقاياي منزل پدري خويش به سبک معماري نوين فرانسه ساخته مي‌شود. علي‌قلي خان بختياري خود در شهر جونقان به دنيا آمد زيرا از مدت‌ها قبل اجداد ايشان در اين شهر مستقر شده بودند. حسين‌قلي خان و عموي وي (کلبعلي خان) به سبب شجاعت و سلحشوري مردم جونقان و دشت‌هاي کشاورزي جونقان و ميزدج، اين شهر را به عنوان مرکز قدرت خويش قرار دادند و همواره پيروزي‌هاي خود در جنگ‌ها را مديون مردم جونقان و موقعيت خاص اين شهر مي‌دانستند. البته بعدها کلبعلي‌خان در همين شهر کشته مي‌شود و دشت کلبعلي کُشته جونقان نيز به همين دليل نامگذاري مي‌شود.

قلعه جونقان داراي دو طبقه مي‌باشد. طبقه فوقاني در سه جهت شرقي، جنوبي و شمالي، داراي ايوان با ستون‌هاي سنگي است و در مرزهاي اتصال، آجرکاري‌هاي متنوعي دارد. اين بخش از بنا اعياني و شاه‌نشين بوده و سقف اتاق‌ها به صورت هندسي توفال‌کوبي شده است. طبقه زيرين در عمق يک متري از کف محوطه کاخ قرار دارد که ورود به آن از زيرپله‌هاي طبقه فوقاني امکان‌پذير است. در اين طبقه سقف تمامي راهروها و اتاق‌هاي منشعب، به شيوه قمي‌پوش، طاق زده شده است. هر اتاق داراي يک بخاري ديواري با گچبري ساده است. اين قسمت از بنا، انبار مورد استفاده خدمتکاران بوده است.

کاخ قلعه جونقان به گواهي هانري رنه دالماني (نويسنده کتاب از خراسان تا بختياري)، زيبايي‌هاي افسون‌کننده‌اي داشته که يادآور صحنه‌هاي داستان‌هاي شهرزاد قصه‌گو در داستان‌هاي هزار و يک شب بوده است. اين کاخ در دوران شکوه خود داراي باغ‌هاي پيراموني، استخر مرکزي، سردر باشکوه، ورودي مشرف به جاده سنگفرش باستاني، آينه‌کاري و نقاشي‌هاي ديواري همراه با کتابخانه‌اي معظم بوده است. مدرسه اسعد نيز در ضلع غربي اين کاخ همچنان پابرجاست. اين کاخ اولين مکاني در اصفهان و چهارمحال بوده که به موتور برق و الکتريسيته مجهز گرديده است. در خلال جنگ جهاني اول، بسياري از پناهندگان سياسي از جمله علي‌اکبر دهخدا، در اين کاخ مهمان مردم جونقان بودند.

اين بنا در گذشته داراي محوطه‌اي وسيع‌تر از محدوده فعلي بوده که به مرور زمان و در اثر دخالت عوامل طبيعي و اجتماعي در طول صد سال گذشته و استفاده‌هاي نامناسب نظير پاسگاه ژاندارمري، کتابخانه عمومي و مدرسه، دچار آسيب‌هاي فراوان شده و در واقع به جز قسمت شاه‌نشين اصلي، ساير قسمت‌هاي بنا و ساختمان‌هاي جانبي آن از ميان رفته است.

اين کاخ در دوره مشروطيت به عنوان پايگاهي براي جنبش مشروطه‌خواهي مردم جونقان و ساير نقاط بختياري‌نشين، مطرح بوده و به همين دليل قرار است توسط سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، به عنوان موزه مشروطيت ايران مورد بهره‌برداري قرار گيرد.
 

قلعه جونقان

قلعه جونقان

قلعه جونقان

 

باباحيدر يکي از شهرهاي استان چهارمحال و بختياري ايران است. اين شهر در 45 کيلومتري شهرکرد قرار دارد. بر اساس آمار سال 1385 جمعيت باباحيدر برابر با 10,922 نفر بوده است.

وجه تسميه اين شهر به خاطر وجود امامزاده حيدر ابن مالک در اين شهر است. اين شهر در دامنه کوههاي زاگرس واقع است. داراي اماکن زيارتي مانند امامزاده سيد ميراحمد و امامزاده حيدربن مالک مراکز گردشکري مانند غار سراب در روستاي اميد آباد،چشمه کفشينه، احمداباد، دردگه، زيرده و…است . مردم اين شهر به زباني آميخته به گويش بختياري تکلم مي‌کنند. رودخانه‌اي که از داخل شهر مي گذرد، داراي مناظر زيبايي است.
كاوشهاي فسيل شناسي در ناحيه بابا حيدر چهارمحال و بختياري منجر به كشف بيش از 70 فسيل ماهي مربوط به 65 ميليون سال پيش شد.تازه ترين بررسي ها نشان مي دهد كه در اين دوره، منطقه باباحيدر درياي بزرگ با عمق متوسط بوده است و فسيلهاي بسيار زيادي در آن كشف و از طريق دلتا وارد دريا شده است. “محمدعلي جعفريان” مؤسس موزه تاريخ طبيعي اصفهان در اين باره گفت:”اين ماهي ها در منطقه باباحيدر در شهر فارسان كشف شده است و به دوران سوم زمين شناسي باز مي گردد. در اين ناحيه يك درياي بزرگ وجود داشته است كه در رسوبات دلتاي آن فسيلهاي جانوري بسياري كشف شده است. وجود رسوبات آبهاي شيرين باعث حفاظت از اين فسيلها شده است.” او گفت:”بررسي ها نشان مي دهد كه باباحيدر يك درياي پيوسته بوده است كه طبق كاوشهاي ژانويه، پژوهشگر فرانسوي از اين ناحيه در شمال چهارمحال و بختياري آغاز و به لبنان ختم مي شده است.” ژانويه علاوه بر كاوشهاي فسيل شناسي در لبنان بررسي هايي را نيز بر روي فسيلهاي موجود در شهر ايلام انجام داده است. به گزارش “ميراث خبر” بررسي ها نشان مي دهد كه زاگرس از 500 ميليون سال پيش اغلب اوقات دريا بوده است. از نظر پژوهشگران امنيت زاگرس در شباهت گونه هاي جانوري اين منطقه با نواحي مونت ولگا در ايتاليا و گرين ريورز (درياي سبز) در آمريكا است. اين بررسي ها نشان مي دهد زاگرس در اين دوران با نيم كره جنوبي ارتباط داشته است.

انتهاي پيام/590پ
 

 
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html