پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229315
اگر آمريکا قصد همکاري دارد، تروريست‌ها را از شرق فرات اخراج کند
تاریخ انتشار : 1396/12/26 08:12:18
نمایش : 1879
رئيس جمهوري ترکيه اعلام کرد که اگر ايالات متحد آمريکا قصد همکاري با ترکيه در شمال سوريه را دارد بايد شبه نظاميان کُرد مورد حمايت خود را از شرق رود فرات بيرون کند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، رئيس جمهوري ترکيه گفت که آنکارا براي هرگونه پيشنهاد همکاري از سوي آمريکا در مورد مناطق شرق فرات آماده است.

به گزارش شبکه «تي.آر.تي» ترکيه، «رجب طيب اردوغان» روز جمعه در سخنراني خود گفت که اگر آمريکا قصد همکاري با ترکيه را دارد، بايد همه تروريست‌ها را از کرانه شرقي رود فرات اخراج کند.

اين اولين بار است که مقامات ترکيه از آمريکا مي‌خواهند شبه نظاميان کُرد سوريه را از شرق فرات اخراج کند.

اردوغان با بيان اينکه آنکارا براي بررسي پيشنهادهاي آمريکا در خصوص شرق رود فرات آماده است، به تغييرات در وزارت خارجه آمريکا اشاره کرد و گفت: «ما هنوز نمي‌دانيم وزير خارجه جديد آمريکا در خصوص شهر منبج چه اقداماتي خواهد کرد».

رئيس جمهوري آمريکا اين هفته «رکس تيلرسون» وزير خارجه اين کشور را بدون اعلام قبلي برکنار و «مايک پامپئو»، رئيس فعلي سازمان سيا را به عنوان جانشين او معرفي کرد.

اردوغان با انتقاد از حمايت تسليحاتي آمريکا از شبه نظميان کُرد سوري گفت: «مجاني هر گونه سلاحي را در اختيار تروريست‌هاي «ي.پ.گ» (يگان‌هاي مدافع خلق) مي‌گذارند، ولي حاضر نيستند آن ها را به ما بفروشند، سپس مي‌گويند ما در حال مقابله با تروريسم هستيم».

رئيس جمهوري ترکيه به عمليات نظامي اين کشور در منطقه عفرين سوريه موسوم به «شاخه زيتون» نيز اشاره کرد و گفت که نيروهاي ترکيه چهار سوم اين منطقه را آزاد و پاکسازي کرده‌اند.

اردوغان در سخنان امروز خود نيز از موضع اتحاديه اروپا درباره اين عمليات انتقاد کرد و گفت: «چه کسي به شما اجازه داده در مورد مردم ترکيه توصيه‌هايي داشته باشيد، ما براي تصميم‌هاي شما پشيزي ارزش قائل نيستيم».

برخي از اعضاي اتحاديه اروپا از جمله فرانسه و آلمان اين هفته در مورد عمليات ترکيه در عفرين ابراز نگراني کرده و خواستار توقف آن شده بودند.

اخيرا «مولود چاووش‌اوغلو»، وزير خارجه ترکيه گفته است که آنکارا و واشنگتن در مورد منبج (کرانه غربي رود فرات) به توافق‌هايي دست يافته‌اند.

شبه نظاميان کُرد سوريه تحت حمايت آمريکا همزمان با خروج نيروهاي دولت سوريه از مناطق شمالي اين کشور جاي اين نيروها را پر کرده و با پوشش هوايي آمريکا به سمت جنوب و غرب رودخانه فرات پيشروي کردند.

ترکيه بارها در مورد حضور اين شبه نظاميان در غرب رود فرات هشدار داده بود. با اين حال آمريکا براي آرام کردن ترکيه که يکي از اعضاي پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) است، قول داده بود سلاح‌هايي را که در اختيار کُردها قرار داده، بعد از پايان آنچه ائتلاف واشنگتن آن را عمليات ضد داعش مي‌خواند، پس بگيرد که تا به اين لحظه به آن عمل نکرده است.

دولت ترکيه آمريکا را به حمايت از شبه نظاميان کُرد که آنکارا آن‌ها را امتداد گروه تروريستي «حزب کارگران کردستان» مي‌داند، متهم کرده و بارها خواستار توقف حمايت‌هاي تسليحاتي و لوجستيکي واشنگتن از اين شبه نظاميان شده است.

عمليات شاخه زيتون ترکيه در منطقه عفرين سوريه بعد از آن آغاز شد که آمريکا اعلام کرد که قصد دارد ارتشي 30 هزار نفره متشکل از شبه نظاميان کرد مورد حمايت خود در شمال سوريه تشکيل دهد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html