پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229314
نفس مطرح کردن خروج از برجام نقض برجام است/ اتفاق‌نظر اعضا بر ادامه و اجراي توافق
تاریخ انتشار : 1396/12/26 08:06:11
نمایش : 2213
معاون سياسي وزير خارجه کشورمان گفت: از ديد ايران، نفس مطرح کردن خروج از برجام نقض برجام است، چون در برجام همه طرف‌ها متعهد شده‌اند که توافق را با حسن نيت و در فضاي سازنده اجرا کنند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، سيد عباس عراقچي معاون سياسي وزير امور خارجه ايران در پايان نشست کميسيون مشترک برجام در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه امروز کميسيون مشترک اتفاق نظر کامل برابر آمريکا مبني بر لزوم ادامه و اجراي کامل با حسن نيت برجام وجود داشت.

وي افزود: يازدهمين نشست کميسيون مشترک برجام امروز تشکيل شد که عمدتا تحت تاثير فضايي بود که از سوي رئيس جمهوري آمريکا ايجاد شده است. 

معاون ظريف خاطرنشان کرد: ضرب الاجلي که دولت آمريکا براي متحدان اروپايي خودش تعيين کرده يک وضعيت جديد و ابهاماتي را ايجاد کرده و از اين رو سئوال اصلي اين جلسه اين بود که چگونه مي توان آينده برجام را تصور کرد. 

عراقچي افزود: همه اعضا در اين جلسه بر حمايت خود از برجام و تمايل خود از ادامه اجراي کامل و دقيق برجام تاکيد کردند و حتي هيات آمريکايي نيز تائيد کرد که در حال حاضر به تعهدات خود پايبند است و تا زماني که مشورت هايي که دارند و تصميماتي که مي خواهند بگيرند به سرانجام برسد، برجام را اجرا خواهند کرد. 

معاون وزير امور خارجه تصريح کرد: از ديد ايران، نفس مطرح کردن خروج از برجام نقض برجام است، چون در برجام همه طرف ها متعهد شده اند که برجام را با حسن نيت و در فضاي سازنده اجرا کنند. اين موضع ايران مورد قبول تقريبا همه اعضاي ديگر برجام هم بود. 

عراقچي خاطرنشان کرد: بحث اصلي جلسه بطور طبيعي درباره تحريم ها و ضرورت يک فضاي سازنده براي اجرا برجام بود و همه بحث ها به اين سمت رفت و ما با يک تيم کارشناسي قوي حاضر شده بوديم و افرادي از بانک مرکزي، سازمان هواپيمايي جمهوري اسلامي و از سازمان انرژي اتمي و از نهادهاي ديگر شرکت داشتند و گزارش هاي مفصلي در کميسيون مشترک از موارد نقض برجام از سوي آمريکا از جمله در خصوص تعلل آمريکا در صدور مجوزهايي که بايد طبق برجام در خصوص مسائل هوايي و هواپيمايي صادر کند، به صورت گسترده بحث شد. 

وي افزود : به اعتقاد من نتيجه جلسه از اين نظر بسيار مهم است که يک اتفاق نظر کامل بين اعضا وجود داشت برابر آمريکا مبني بر اينکه برجام بايد ادامه پيدا کند و با حسن نيت اجرا شود و بايد همه تعهدهاي موجود در برجام بصورت کامل از سوي همه طرف ها اجرا شود و تاکيد همه بر اينکه گزارش هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي پايبندي ايران را تائيد مي کند و لذا طرف هاي ديگر هم بايد به تعهدات خود پايبند باشند. 

عراقچي افزود: در جمع بندي جلسه اين مساله به صورت واضح مورد تاکيد قرار گرفته است که همه اعضا خواستار ادامه برجام و پايبندي همه طرف ها به برجام هستند و همه موارد عقب مانده از جمله مجوزهاي خريدهاي هواپيما بايد انجام شود.

وي تاکيد کرد: در اين جلسه همه از نقش ايران و پايبندي ايران تقدير کردند و از همکاري هاي هسته اي صلح آميز با ايران استقبال شد. يکي از ضميمه هاي برجام به موضوع همکاري هاي هسته اي صلح آميز با ايران اختصاص دارد و يکي از دستور کارها در اين جلسه نيز همين موضوع بود. اين همکاري ها در خصوص مسائل مربوط به ايمني هسته اي و شکاف هسته اي و پروژه هاي ديگري مانند ايتر بين ايران و کشورهاي ديگر آغاز شده و مورد بحث واقع شد و استقبال شد که اين همکاري ها هم ادامه يابد.

معاون وزير امور خارجه افزود: همه کشورهاي حاضر در جلسه از جمله اروپايي ها و ديگران همگي از آمريکا درخواست موکد داشتند که به تعهدات خودش بخصوص درباره مجوزهاي هواپيماها و ايجاد فضاي سازنده مورد نياز براي اجراي موفقيت آميز برجام و پاسخگويي وزارت خزانه داري آمريکا عمل کند. موضع يکپارچه کشورهاي عضو کميسيون مشترک اين بود که آمريکا بايد به تعهدات خود عمل کند و الان ماه ها است که در مسائل مربوط به ايران و برجام آمريکا در حالت انزوا قرار دارد و مواضع آمريکا حتي از طرف متحدان خودش مورد قبول واقع نمي شود.

وي خاطرنشان کرد: اين تفاهم مشترک در کميسيون مشترک وجود داشت که همه اعضا خواهان ادامه برجام و پايبندي کامل همه اعضا به همه مفاد برجام در همه حوزه ها هستند. 

عراقچي افزود: اين پيامي بود که از طرف کميسيون مشترک بطور خيلي روشن صادر شد و حتي طرف آمريکايي هم اذعان داشت که در حال حاضر به تعهدات خود عمل مي کند و پايبند به برجام است ؛ البته ما ايرادهاي زيادي داريم و موارد متعددي وجود دارد که معتقد هستيم آنها به تعهدات خودشان عمل نکردند و تيم هاي فني ما هم اين موارد را بيان کردند و به هر حال اميدوار هستيم در ماه هاي آينده که فکر مي کنم ماه هاي سرنوشت سازي براي برجام هست به نقطه اي برسيم که برجام در شکل واقعي خودش که مورد خواست همه کشورهاي شرکت کننده از ابتدا بوده است، بتواند اجرا شود. 

لازم به ذکر است عراقچي پس از ديدار با برايان هوک رئيس هيات مذاکره کننده آمريکايي در کميسيون مشترک برجام عنوان کرد: در ديدار با طرف آمريکايي، نقض برجام و ايرانيان زنداني مطرح شد.

يازدهمين نشست کميسيون مشترک برجام امروز با حضور هياتهاي ايران و ١+٥ در وين برگزار شد.

منبع ايرنا

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html