پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229300
دولت آمريکا عملا در حال نقض برجام است/عربستان نمي‌تواند امنيتش را از آن سوي مرزها تامين کند
تاریخ انتشار : 1396/12/22 12:17:56
نمایش : 1834
وزير خارجه ايران با بيان اينکه دولت آمريکا عملا در حال نقض برجام است، گفت:‌اتحاديه اروپا بايد پيامي واضح به آمريکايي‌ها بدهد که اگر به نقض برجام ادامه دهند يا درصدد تغييرش باشند با انزواي بين المللي مواجه خواهند شد.
به نقل از ايرنا، محمدجواد ظريف وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران که به اسلام‌آباد سفر کرده در گفت‌وگويي با رسانه‌هاي پاکستاني به سؤالات آنها درباره مناسبات ايران و عربستان و تهران و اسلام‌آباد و ... پاسخ داد.
وزير امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسشي در خصوص روابط ايران و عربستان و اينکه آيا ايران از پيشنهادها براي احياي روابط خود با عربستان استقبال کرده است، گفت:اگر روزي عربستان سعودي با هرگونه تجاوز خارجي مواجه شود، ايران نخستين کشور است که براي کمک به اين کشور وارد عمل مي شود.
ظريف همچنين با تبيين اهميت امنيت و ثبات در منطقه گفت:معتقديم امنيت و ثبات کشورهاي همسايه و منطقه همان امنيت و ثبات جمهوري اسلامي ايران است.
وي گفت:اميدوارم که آنها ( عربستان ) همان احساس ما را داشته باشند و براي حل موضوعات مورد اختلاف آمادگي داشته باشند.
وزير امور خارجه ايران در ادامه سخنانش در اين نشست گفت: ما آمادگي خود را براي آغاز مذاکرات با عربستان سعودي اعلام کرده‌ايم و از اقدامات نواز شريف نخست وزير سابق پاکستان نيز براي آغاز اين گفت‌وگوها نيز استقبال کرديم.
ظريف خاطرنشان کرد: مشکل اين است که سعودي‌ها فکر مي‌کنند اين به نفع آنهاست اگر دنيا فکر کند که آنها تهديد (از جانب ايران ) مي‌شوند.
وزير امور خارجه کشورمان گفت:معتقديم که نمي‌توانيم عربستان سعودي را از تحولات منطقه کنار بگذاريم اما بر اين مهم نيز معتقديم که جمهوري اسلامي ايران را نيز نبايد از تحولات منطقه جدا نگاه داشت، حال پرسش اينجاست که چرا بايد سعي کنيم که يکديگر را از تحولات منطقه جدا نگهداريم.

*عربستان نمي‌تواند امنيت خود را از آن سوي مرزها تامين کند
رئيس دستگاه ديپلماسي کشورمان در بخش ديگري از سخنانش با تشريح خسارت‌هاي جبران ناپذير و ويراني‌هاي حاصل از اقدامات تروريستي در عراق و سوريه اضافه کرد:هر دو کشور ايران و عربستان سعودي مي‌توانند براي بازسازي عراق و سوريه سرمايه گذاري کنند و براي اين کار بايد مشکلات خود را پشت ميز مذاکرات حل و فصل کنند.
وزير امور خارجه ايران همچنين گفت:دليلي براي دشمني و خصومت بين ما و عربستان سعودي وجود ندارد اما به آنها مي‌گوييم که شما امنيت خود را از آن سوي مرزها نمي‌توانيد تامين کنيد.
محمد جواد ظريف در پاسخ به پرسش ديگري در خصوص روابط جمهوري اسلامي ايران و پاکستان در حوزه امنيت نيز گفت:به هيچ کس يا گروهي اجازه استفاده از خاک خود عليه پاکستان را نخواهيم داد، همچنين معتقديم که پاکستان نيز متقابلا نخواهد گذاشت خاک اين کشور عليه ايران از سوي عوامل تروريسم مورد استفاده قرار گيرد.

*روابط ما با هند در راستاي مخالفت با پاکستان نيست
وزير امور خارجه کشورمان در بخش ديگري از سخنانش در پاسخ به يکي از حاضران در موضوع روابط ايران و هند نيز با اشاره به روابط حسنه تهران و اسلام آباد گفت:روابط ما با هند در راستاي مخالفت با پاکستان نيست، همانطور که معتقديم روابط پاکستان و عربستان سعودي نيز نشانه مخالفت با ايران نمي باشد.
وزير امور خارجه کشورمان همچنين با تبيين اهميت بندر گوادر و چابهار در منطقه گفت:اين دو بندر هر دو مکمل و نه رقيب يکديگرند،زيرا فرصت‌ها و ظرفيت‌هاي زيادي در منطقه وجود دارد و هر دو کشور مي‌توانند از آن استفاده کنند.

*دولت آمريکا عملا در حال نقض برجام
ظريف در اين بخش از سخنانش همچنين در پاسخ به پرسشي درخصوص اقدامات ضد ايراني دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا گفت:توافقنامه هسته‌اي ايران و غرب يک توافقنامه بين‌المللي است و اگر ترامپ بخواهد اين توافقنامه را نقض کند يقينا خود اين کشور در جهان منزوي خواهد شد‌.
وي گفت:آمريکا به مفاد اين توافقنامه بين المللي عمل نمي‌کند، زيرا که نمي‌خواهد جمهوري اسلامي ايران از فوائد آن بهره مند شود بنابراين دولت آمريکا عملا در حال نقض برجام است.
معتقديم که اتحاديه اروپا بايد پيامي واضح به آمريکايي‌ها بدهد و آن اينکه اگر آنها به نقض برجام ادامه دهند يا درصدد تغيير آن باشند يقينا با انزواي بين المللي مواجه خواهند شد.
ظريف همچنين در بخش ديگري از سخنانش در پاسخ به سوال ديگري در مورد تهديدهاي داعش نيز گفت:حضور گروه تکفيري تروريستي داعش در منطقه براي امنيت همه کشورها خطرناک است.
وزير امور خارجه کشورمان افزود:رقابت‌هاي خونيني بين داعش و طالبان در افغانستان هر از چند گاهي به وقوع مي‌پيوندند که اين مي تواند امنيت پاکستان ايران چين و روسيه را در منطقه با چالش روبرو کند.
وي خاطرنشان کرد:کشورهاي منطقه و همسايه بايد براي بازگرداندن امنيت و ثبات در افغانستان به اين کشور کمک کنند ما از هر نوع فرايند گفتگو در افغانستان از جمله حضور طالبان در آن حمايت مي‌کنيم.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html