پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229295
اخراج يا تسويه اساتيد در کار نيست/ قانون را اجرا مي کنم
تاریخ انتشار : 1396/12/21 12:33:26
نمایش : 1567
رئيس دانشگاه آزاد در جلسه کميسيون آموزش مجلس، جزئيات طرح ساماندهي اعضاي هيات علمي دانشگاه آزاد را تشريح کرد و گفت: اخراج يا تسويه اي در کار نيست.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از دانشگاه آزاد، فرهاد رهبر در جلسه کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي با اشاره به موضوع عدم تمديد قرارداد ۱۶۸ نفر از اعضاي هيات علمي واحد علوم و تحقيقات که از سوي فاطمه سعيدي نماينده مردم تهران در مجلس در اين جلسه مطرح شد، گفت: اين ۱۶۸ نفر کساني هستند که از بين ۴۰۰ عضو هيات علمي نيمه وقت واحد علوم و تحقيقات روال جذب آنها به طور کامل طي نشده و موضوعي که براي آنها پيش آمده اخراج يا لغو قرداد نبوده، بلکه همکاري با آنان موقتا به صورت حق التدريسي ادامه دارد تا روال جذب شان براساس آئين نامه طي شود.

وي ادامه داد: براساس قانون، دانشگاه تا پيش از احراز شرايط علمي و عمومي اعضاي هيات علمي فقط يک سال اجازه همکاري با آنان را دارد و بيش از اين مدت، همکاري با اعضاي هيات علمي که شرايط عمومي و علمي آنها احراز نشده، خلاف قانون است و بنده هم قانون را در مورد اين ۱۶۸ عضو هيات علمي اجرا کردم.

رئيس دانشگاه آزاد تاکيد کرد: بايد تدبيري براي ۲۰ هزار دانش آموخته دکتري که تربيت کرده ايم، داشته باشيم. در حال حاضر اين ۲۰ هزار فارغ التحصيل دکتري پشت در جذب هيات علمي در دانشگاه ها قرار گرفته اند.

وي افزود: علاوه بر اين ۲۰ هزار دانش آموخته دکتري، ۴۷ هزار دانشجوي دکتري در حال تحصيل داريم که بخش قابل توجهي از آنها به اميد عضويت در هيات علمي دانشگاه ها درس مي خوانند؛ هر چند که چنين تصور و آينده نگري از سوي فارغ التحصيلان دوره دکتري الزاما هدف گذاري درستي نيست.

رهبر درباره کساني که مشمول طرح ساماندهي اعضاي هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي قرار گرفتند، گفت: همانطور که درباره ۱۶۸ عضو هيات علمي واحد علوم و تحقيقات توضيح دادم، گروه اول کساني هستند که به عنوان عضو هيات علمي در دانشگاه آزاد اسلامي به کار گرفته شده اند، اما مراحل جذب آنها به طور کامل طي نشده و براساس قوانين و ضوابط ما نمي توانيم بيش از يک سال با آنها همکاري داشته باشيم، اما مي توانيم همکاري مان را به صورت حق التدريسي ادامه بدهيم تا مراحل احراز شرايط عمومي و علمي اين افراد طي شود.

وي اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامي داراي ۳۰ هزار عضو هيات علمي است که ۲۶ هزار نفر آن اعضاي هيات علمي تمام وقت مختص دانشگاه آزاد هستند و ۴ هزار نفر ديگر به صورت تمام وقت و نيمه وقت در دانشگاه هاي دولتي مستخدم هستند و همزمان به صورت تمام وقت، نيمه وقت و يا حق التدريسي در چند واحد با دانشگاه آزاد اسلامي همکاري دارند و برخي از اين افراد گروه دومي هستند که در طرح ساماندهي، وضعيت قراردادي آنها به صورت حق التدريس در آمده است.

رئيس دانشگاه آزاد اسلامي در توضيحي درباره گروه دوم، اظهار داشت: براساس ماده ۲۱ آيين نامه استخدامي اعضاي هيأت علمي دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي، پژوهشي و فناوري، «ساعت خدمت اعضا ۴۰ ساعت در هفته است که ساعات حضور آنان مطابق با برنامه ابلاغي مؤسسه، در طول روزهاي کاري هفته توزيع مي شود».

وي ادامه داد: حال سوال اينجاست افرادي که در دانشگاه تهران يا دانشگاه صنعتي شريف، صنعتي امير کبير و... عضو هيات علمي تمام وقت هستند چگونه مي توانند ۴۰ ساعت حضور خود در دانشگاه ها را پر کنند و ۴۰ ساعت هم در دانشگاه آزاد اسلامي تدريس داشته باشند؟ برخي از اين اساتيد کلاسي را که بايد ۱۶ جلسه در آن حضور داشته باشند را به دستياران خود مي سپارند.

رهبر خطاب به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي گفت: اجازه بدهيد بنده به عنوان مجري قوانيني که شما در مجلس وضع کرديد، به قانون عمل کنم ولو اينکه به من فحش بدهند يا شائبه سياسي کاري مطرح کنند.

وي ادامه داد: گروه سومي که مشمول طرح ساماندهي اعضاي هيات علمي شده اند، کساني هستند که از دانشگاه هاي ديگر بازنشسته شده اند و مجددا به استخدام دانشگاه آزاد اسلامي در آمده اند. تصميم ما بر اين است از افرادي که بالاي ۷۵ سال سن دارند و همچنان در دانشگاه آزاد تدريس مي کنند قدرداني کرده و به ازاي قطع همکاري با هر عضو هيات علمي بازنشسته، سه عضو هيات علمي جوان جذب کنيم. اگر تشخيص مجلس اين است که به جاي جوانان با همين اساتيد بازنشسته همکاري مان را ادامه بدهيم، ما حاضريم اين کار را انجام دهيم.

رهبر در پاسخ به اظهارنظر يکي از نمايندگان مردم در خانه ملت که طرح ساماندهي اعضاي هيات علمي را شتابزده قلمداد کرده بود، گفت: اين روند به هيچ وجه شتاب زده نبوده و سياست گذاري آن از نيمه ترم اول ۹۶ آغاز و به واحدها اطلاع رساني شد تا در برنامه ريزي براي نيمسال دوم سال تحصيلي ۹۷-۹۶ خلأيي در واحدها ايجاد نشود.

رئيس دانشگاه آزاد اسلامي تاکيد کرد: ما در برنامه ريزي و اجراي سياست ها هيچ عجله و شتابي نداريم، اما فرصت ها همچون ابر در حال گذر هستند و اگر از فرصت ها به درستي بهره برداري نکنيم، نمي توانيم به مشکلات مردم رسيدگي کنيم.

وي افزود: از بين ۲ هزار و ۸۰۰ عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي که مشمول اين طرح شدند، عده معدودي جوسازي کردند، به عنوان نمونه درباره استادان دانشگاه تهران که در دانشگاه آزاد اسلامي هم تدريس دارند، چندي پيش معاون آموزشي دانشگاه تهران در نامه اي به دکتر رهايي معاون آموزشي و تحصيلات تکميلي دانشگاه آزاد خواسته بود که استادان دانشگاه تهران که در دانشگاه آزاد همکاري دارند را معرفي کند تا موضوع مورد بررسي قرار بگيرد.

رهبر در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه رئيس و معاونان دانشگاه آزاد اسلامي همگي اعضاي هيات علمي دانشگاه هاي دولتي هستند و براساس طرح ساماندهي حضور آنها هم در اين دانشگاه داراي اشکال است، تصريح کرد: بنده با افتخار عضو هيات علمي تمام وقت دانشگاه تهران هستم و براي حضور در دانشگاه آزاد اسلامي با دانشگاه تهران مکاتبه کرده ام و موافقت اين دانشگاه را در قالب حکم ماموريت موقت اخذ کردم و حضور به عنوان رئيس دانشگاه آزاد اسلامي آيين نامه استخدامي اعضاي هيات علمي است.

رئيس دانشگاه آزاد اسلامي ادامه داد: ۸ ساعت موظفي هيات علمي خود را به طور کامل در دانشگاه تهران مي گذرانم، در مورد حضور دکتر رهايي، دکتر پورعباس، دکتر طهرانچي، دکتر رنجبر و ساير معاونان دانشگاه آزاد اسلامي هم موضوع به همين روال است.

رهبر در پايان اين نشست با قدرداني از حسن نظر نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به دانشگاه آزاد اسلامي از پيگيري آنها نسبت به مسائل دانشگاه آزاد اسلامي ابراز رضايت و خرسندي کرد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html