پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229285
ايران و ترکيه براي نجات مردم سوريه وظيفه سنگيني بر دوش دارند
تاریخ انتشار : 1396/12/17 11:05:27
نمایش : 2017
رئيس جمهور کشورمان در تماس تلفني رجب طيب اردوغان گفت: در مقطع کنوني، ايران و ترکيه به عنوان دو کشور همسايه و مسلمان سوريه وظيفه سنگيني بر دوش دارند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، حجت الاسلام حسن روحاني عصر چهارشنبه در تماس تلفني "رجب طيب اردوغان"، گسترش همکاري هاي بانکي را کليد اصلي توسعه روابط اقتصادي دو کشور برشمرد و اظهارداشت: نهايي شدن جزئيات بکارگيري پول ملي دو کشور در معاملات مشترک، حرکتي تازه و خبري خوب براي دو ملت است که پيوسته خواهان تعميق همکاريهاي تهران – آنکارا هستند.

رئيس جمهور در اين گفت وگوي حدود يکساعته که در آن راههاي توسعه بيش از پيش همکاريهاي تهران و آنکارا در حوزه هاي دوجانبه، منطقه اي و بين المللي مورد گفت و گو و رايزني قرار گرفت، با بيان ضرورت حفظ امنيت مرزهاي مشترک و رفع نگراني هاي احتمالي در اين عرصه، گفت که تهران براي توسعه همکاري هاي مشترک در حوزه هاي امنيتي، انتظامي و مرزباني با آنکارا آمادگي دارد.

روحاني در بخشي از اين گفت و گو به وضعيت سوريه اشاره کرد و با تاکيد بر اينکه در مقطع کنوني، ايران و ترکيه به عنوان دو کشور همسايه و مسلمان سوريه وظيفه سنگيني بر دوش دارند، تصريح کرد: بايد همه تلاش کنيم از بروز يک فاجعه انساني در غوطه شرقي جلوگيري شود و تهران و آنکارا براي نجات مردم سوريه و بويژه در غوطه شرقي وظيفه سنگيني بر دوش دارند.

رئيس جمهور تاکيد کرد: تهران و آنکارا بايد همه تلاش خود را براي برقراري يک آتش بس با ثبات بکار گيرند.

روحاني، ممانعت از حمله خمپاره اي تروريست ها از غوطه شرقي به دمشق و  تضمين امنيت پايتخت، در کنار ايجاد دالاني امن براي خروج غيرنظامياني که در آن منطقه گير افتاده اند و همچنين تلاش براي تخليه غوطه شرقي از  تروريست ها را حرکتي رو به جلو براي ايجاد امنيت در آن منطقه برشمرد و از دولت ترکيه خواست از نفوذ خود براي تحقق اين اهداف استفاده کند.

رئيس جمهور با اشاره به اينکه تروريست ها از غوطه شرقي، دمشق را خمپاره باران مي کنند، گفت: اگر پايتخت يک کشور بخواهد مورد حمله تسليحاتي تروريست ها قرار گيرد، تحمل آن براي هر دولتي بسيار سخت و سنگين است.

روحاني افزود: اگر موفقيتي در اين زمينه حاصل شود که از سوي تروريست ها حمله اي صورت نگيرد، آن زمان مي توان از ساير طرفها هم خواست که حملات را متوقف کنند.

رئيس جمهور همچنين به اهميت همکاري هاي مشترک ايران، ترکيه و روسيه در مساله سوريه و اجلاس وزراي خارجه سه کشور در آستانه و اجلاس آتي سران در استانبول اشاره کرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران کاملا آمادگي دارد هر اقدام ممکن را درغوطه شرقي براي آتش بس و ارسال کمکهاي انساني به مردم اين منطقه با کمک همه کشورها و سازمان هاي بين المللي انجام دهد.

روحاني همچنين از دولت ترکيه خواست تمام تلاش خود را براي پايان دادن به محاصره زنان و کودکان در شهرهاي فوعا و کفريا از سوي تروريست ها بکار بگيرد.

رئيس جمهور ترکيه نيز در اين تماس تلفني با بيان اينکه موضوع بکارگيري پول ملي دو کشور در معاملات مشترک نهايي و آماده اجرا است، گفت: اين موضوع مي تواند روابط اقتصادي دو کشور را وارد مرحله نويني کند.

"رجب طيب اردوغان"، وضعيت غوطه شرقي را يک تراژدي خواند و گفت: ما بايد به عنوان دو کشور مسلمان و بزرگ منطقه، همه تلاش خود را بکار بگيريم و دست دردست يکديگر به اين تراژدي پايان دهيم.

اردوغان نيز با تاييد ضرورت توقف حملات خمپاره اي تروريست ها از غوطه شرقي به ساکنان پايتخت سوريه، اظهارداشت: اگر بتوانيم با تماسها و رايزني ها آتش بس را آغاز و ادامه آن را تضمين کنيم، گام هاي بعدي را مي توانيم مشترک برداريم.

وي همچنين ابراز اميدواري کرد که در نشست وزراي خارجه و سران سه کشور ايران، روسيه و ترکيه در آستانه و استانبول اين موارد مورد بحث و بررسي قرار گيرد.

روساي جمهوري دو کشور در اين تماس تلفني گفتند که به رايزني ها و تلاش هاي مشترک خود براي پايان دادن به درگيريها در سوريه و بويژه غوطه شرقي ادامه داده و دستورات لازم را در اين عرصه صادر خواهند کرد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html