پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229268
فروپاشي ائتلاف عربستان عليه قطر/ اعراب به رياض پشت مي‌کنند
تاریخ انتشار : 1396/12/14 12:30:23
نمایش : 1503
پس از پشت کردن سنگال به اردوگاه عربستان در خصوص محاصره قطر، اين بار کشور آفريقايي چاد روابط خود را با دوحه از سر گرفت تا بدين ترتيب ديوار ائتلاف عربي عليه قطر شکافهاي بيشتري بردارد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، دولت قطر روز سه‌شنبه با امضاي توافقنامه‌اي با دولت چاد در زمينه از سرگيري روابط ميان دو کشور و بازگشت سفرهاي آنها بعد از گذشت هفت ماه از قطع اين روابط سيلي جديدي به کشورهاي محاصره کننده دوحه و در رأس آنها عربستان زد.

چاد جزو معدود کشورهاي آفريقايي به شمار مي آيد که سال گذشته با تلاش هاي چهار کشور محاصره کننده قطر يعني عربستان، امارات، بحرين و مصر همراهي کرده و روابط خود را با اين کشور قطع کرد. در ۲۸ اوت گذشته چاد اعلام کرد که سفارت قطر را در اين کشور مي بندد و تمام ديپلمات‌هاي خود را از قطر فرا خواند و به ديپلمات‌هاي قطري ۱۰ روز فرصت براي ترک خاک اين کشور داد.

از سرگيري روابط ميان قطر و چاد به نوعي پيروزي ديپلماتيک براي هر دو کشور به شمار مي آيد چرا که اين اقدام نشان داد مي‌توان بر اساس مذاکره و گفتگو و در نظر گرفتن منافع مشترک اختلافات في مابين را حل و فصل کرد.

بعد از شکست کشورهاي محاصره کننده قطر در خصوص اعمال فشار بر دوحه و پيروزي اين کشور در زمينه‌هاي سياسي، ديپلماتيک و اقتصادي، برخي کشورها در حساب و کتاب هاي خود در اين خصوص بازنگري کرده و روابطشان را مجدداً با دوحه از سر گرفتند.

به نظر مي‌رسد که ائتلاف محاصره کنند گان در حال فروپاشي بوده و کشورها يکي پس از ديگري اردوگاه آنها را ترک کرده و به قطر مي پيوندند چرا که سنگال نيز پيشتر از دار و دسته اين گروه جدا شده و روابط خود را با قطر از سر گرفته و سفير خود را در ماه اوت به اين کشور بازگرداند.

رئيس جمهور سودان نيز در نامه‌اي خطاب به امير قطر اخيراً خواستار توسعه روابط ميان دو کشور شده است. عمر البشير رئيس جمهوري سودان پيام خود را به شيخ تميم بن حمد آل ثاني امير قطر تقديم کرد. اين پيام درخصوص روابط دوجانبه و راههاي تقويت آن است.

چندي پيش عمر البشير اعلام کرده بود کشورش روابط خود را با رياض و دوحه در آن واحد حفظ خواهد کرد و اين در حالي است که تلاش خارطوم براي ناديده گرفتن تنش ميان قطر و برخي کشورهاي عربي مورد قبول عربستان و امارات واقع نشده است. سودان بارها نشان داده که قصد کناره گيري از اردوگاه عربستان و همپيمانانش را دارد. خبرگزاري مهر در گزارشي که پيش‌تر در اين خصوص منتشر شد به صورت تفصيلي به دلايل اين اختلاف پرداخته بود.

اين درحاليست که فشارهاي عربستان و امارات براي مجبور کردن کشورهاي عربي، آفريقايي و آسيايي در خصوص همراهي کردن آنها براي قطع روابط با دوحه شکست خورده است. تلاش‌هاي کويت و آمريکا نيز براي وصل کردن مجدد کشورهاي محاصره کننده دوحه به قطر نيز نتيجه بخش نبوده است چراکه اين کشورها از اين سو همچنان بر ضرورت عقب نشيني قطر از مواضعش و تسليم شدن در برابر شروط ۱۳ گانه آنها تاکيد دارند و از سوي ديگر قطر اعلام مي‌کند که همچنان بر مواضع خود پايبند است.

دوحه بارها اعلام کرده که هرگونه گفتگو با کشورهاي محاصره کننده نبايد عليه حاکميت اين کشور صورت پذيرد. کشورهاي چهارگانه به ويژه عربستان و امارات از آغاز محاصره قطر هر گونه تلاش را براي حل اين بحران از طريق گفتگو بر اساس احترام به حاکميت اين کشور ناکام گذاشته و به اقدامات خود عليه جايگاه بين المللي قطر در کنفرانس ها و نشست هاي مشکوکي که از سوي لابي صهيونيستي در اروپا و آمريکا هدايت مي شود ادامه مي‌دهند؛ اين نشست ها با هدف مجبور کردن قطر براي کنار گذاشتن استقلال خود در تصميم گيري ها صورت مي گيرد.

عقب نشيني اين کشورها از مواضع خود در حمايت از محاصره قطر نشان مي‌دهد که دوحه به هيچ وجه از مواضع خود عقب نشيني نخواهد کرد و تنها به اجراي گفتگو با کشورهاي چهارگانه به شرط احترام به حاکميت اش رضايت خواهد داد. بحران کنوني ميان قطر و کشورهاي مذکور در تاريخ معاصر منطقه بي سابقه بوده و از شکاف عميق ميان ائتلاف عربي به رهبري عربستان حکايت دارد.

آمريکا نيز که منافع خود را در سايه اختلافات ميان کشورهاي عربي حوزه خليج فارس در خطر مي‌بيند تمام تلاش خود را براي حل اين بحران به کار گرفته به طوري که قرار است يک نشست ميان مقامات کشورهاي حوزه خليج فارس و قطر و آمريکا در ماه مي در کمپ ديويد با هدف حل و فصل بحران ميان آنها برگزار شود.

شيخ «تميم بن حمد آل ثاني» امير قطر در ماه مي بنا به دعوت «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريکا به واشنگتن سفر خواهد کرد. هم زمان «محمد بن سلمان» وليعهد عربستان و «محمد بن زايد» وليعهد ابوظبي نيز به آمريکا سفر مي کنند و قرار است نشستي ميان آنها در کمپ ديويد برگزار شود.

پيشتر «رکس تيلرسون» وزير خارجه آمريکا اعلام کرده بود که پيامدهاي منفي بحران منطقه خليج فارس تنها به کشورهاي عربي منحصر نشده و آمريکا را نيز دربرگرفته است.

در نهايت مي توان گفت که کشورهاي عربي که به ناچار  وارد ائتلاف عربستان براي محاصره قطر شده اند يکي پس از ديگري به رياض پشت کرده و منافع ملي خود را در خصوص از سرگيري روابط با دوحه در اولويت قرار داده و با ديد واقع گرايانه تري مسائل منطقه و روابط با قطر را بررسي مي کنند که اين مسأله در نهايت به افزايش قدرت دوحه در برابر کشورهاي عربي حوزه خليج فارس ميشود و چه بسا در آينده نزديک شاهد پيوستن مصر، امارات و يا حتي بحرين به اين جرگه باشيم.

مهر

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html