پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229228
بيکاري عامل گرايش جوانان به فعاليت هاي زيرزميني/ وقتي قشر ضعيف جامعه بلاگردان مافياي مواد مخدر مي شوند
تاریخ انتشار : 1396/12/06 11:00:49
نمایش : 1442
گرايش جوانان به سمت قاچاق و ترانزيت مواد مخدر يکي از جنجالي ترين زمينه هاي ارتکاب جرم در هرمزگان است که آمار بالاي قاچاق و کشفيات مواد مخدر در اين استان حکايت از اپيدمي مزمن دارد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از هرمز؛فقر و نداري معضل ديرينه و درد کهنه اي است که در گوشه و کنار هر دياري به چشم مي خورد و به عينه مي توان رنج ناشي از آن را در چهره مردم محروم لمس کرد.

نبود زمينه هاي مناسب شغلي و سرمايه لازم جهت راه اندازي کسب و کار به اضافه قوانين و محدوديت هاي اداري دست و بال جوانان جوياي کار و سرپرستان خانوار را بسته است از اين رو استان هرمزگان با وجود زمينه هاي بسيار شغلي و استعدادهاي بسيار آمار بالاي بيکاري در خود دارد که در بسياري از فاکتورها رتبه دار کشوري است.

مي توان بيکاري را عامل بسياري از ناهنجاري هاي اجتماعي و اقتصادي دانست که در سال هاي اخير به پشتوانه رکود شديد و بحران هاي مالي دامنه وسيع تري را شامل شده است.

گرايش جوانان به سمت قاچاق و ترانزيت مواد مخدر يکي از جنجالي ترين زمينه هاي ارتکاب جرم در هرمزگان است که آمار بالاي قاچاق مواد مخدر و کشفيات در اين استان حکايت از اپيدمي مزمن دارد.

ماموران نظامي و انتظامي استان روزانه موفق به کشف گسترده مواد مخدر و انهدام باندهاي بزرگ قاچاق مي شوند که نگاهي ساده به وضعيت سني دستگير شدگان حکايت از کاهش سن گرايش به اين فعاليت زيرزميني دارد که در لواي خود ابعاد فاجعه باري از بحران اجتماعي را رقم مي زند.

اندام چهار باند مواد مخدر در مرکز و شرق هرمزگان

به تازگي رييس دادگستري استان خبر از انهدام چهار باند قاچاق داد که طي بهمن ماه سال جاري کشف و منهدم شدند.

وي اظهار کرد: از اين باندها در شهرستان‌هاي بندرعباس، رودان، بندر خمير و قشم ۴ تن و ۵۲۲ کيلوگرم ترياک کشف شد.

رئيس کل دادگستري استان هرمزگان گفت: در يکي از 4 عمليات براي انهدام باندهاي قاچاق مواد مخدر يک تن مواد مخدر از نوع ترياک را در شهرستان بندرعباس کشف و ضبط کنند همچنين ۷۹۵ کيلوگرم ترياک نيز در روستاي "مسن" شهرستان قشم کشف و در اين زمينه يک متهم نيز دستگير شد.

رئيس کل دادگستري استان هرمزگان افزود : ۴۵۸ کيلوگرم مواد مخدر در شهرستان رودان کشف شد که قاچاقچيان قصد انتقال به هرمزگان از طريق محور کهنوج -رودان به وسيله يک دستگاه کاميون داشتند.

اکبري ادامه داد : در عملياتي ديگر در بندرخمير ماموان موفق به کشف ۲ تن و ۲۷۰ کيلوگرم ترياک دپو شده از منزل متهم به نام (ح _الف) شدند که  در اين عمليات ها چهار دستگاه خودرو توقيف و ۵ قاچاقچي نيز دستگير و تحويل مراجع قضايي شدند.

اين روزها حمل مواد مخدر به صورت خرد و به اصطلاح عاميانه کوله کشي بازار داغي را مافياي مواد مخدر ايجاد کرده که با به دام انداختن جواناني از قشر محروم جامعه موجب سرايت جرم به اقشار مختلف جامعه شده است.

قشرضعيف جامعه طعمه اي براي سوداگران مرگ

در عين ناباوري خانواده هاي بي بضاعت و فقيري که از توان مالي پايبني برخوردار هستندبه هدف نهايي سوداگران مرگ مبدل شدند تا با پرداخت اندکي دستمزدافراد بسياري براي حمل و فروش مواد مخدر اجير کنند.

قاچاقچيان مواد مخدر و سرشاخه هاي اصلي باندهاي مخوف براي در امان ماندن از چنگال قانون و هراس از به دام افتادن در دام نيروهاي انتظامي تجارت خونين راه انداخته اند تا زير پوست شهر و‌با فراغ خاطر به تجارت خود ادامه دهند و انسان هاي ضعيف و بيگناه را که دغدغه نان شب خانواده دارند را سپر بلاي خود کنند.

براين اساس صاحبان اصلي مواد مخدر با اجير کردن عده اي که محتاج نان شب هستند و توان سير کردن شکم خانوادهشان را ندارند محموله هاي کلان مواد را با هزينه اي اندک جابجا مي کنند که در صورت به دام افتادن مهره ها خود از چنگال قانون بگريزند.

روستاهاي محروم از شرق تا غرب هرمزگان آمار بالايي از جوانان بيکار را در خود جاي داده که زور بيکار و فقر اهرم محرکي براي فعاليت در باندهاي مواد مخدر محسوب مي شود.

کوهشاه احمدي نمونه بارز از اين مدعا است که در سايه محرميت ها و جاده هاي صعب العبور به مقر قاچاقچيان تبديل شده که با فريب ساکنان منطقه و شيوع اعتياد  چاره اي جز کار کردن در باندهاي قاچاق را نداشته باشند.

استان هرمزگان در سال هاي  اخيربه دليل آمار بالاي کشفيات و فعاليت هاي زيرزميني قاچاق مواد مخدر به مرکز توجه دولت ها در حل اين معضل قرار گرفته  اما تاکنون راه علاجي براي حل آن انديشيده نشده است.

رفع مشکلات اقتصادي جامعه و افزايش فرصت هاي شغلي در استاني که پيشاني فعاليت هاي اقتصادي کشور است مي تواند عاملي موثر در حل اين معضل خانمان سوز باشد لذا انتظار مي رود مسئولان وقت اقدامي عاجل بيانديشند و مانع از تباه شدن زندگي هزاران خانواري شوند که تنها گناهشان فقر و نداري است.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html