پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229208
ترامپ ممکن است قوانين امنيت اتمي آمريکا را براي ساخت رآکتورهاي عربستان ناديده بگيرد
تاریخ انتشار : 1396/12/02 09:53:37
نمایش : 1580
روزنامه آمريکايي گزارش داد که ترامپ ممکن است براي بردن قراردادهاي چند ميليارد دلاري ساخت رآکتورهاي اتمي عربستان برخي قوانين سختگيرانه امنيت هسته‌اي آمريکا را در قبال اين کشور ناديده بگيرد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛روزنامه واشنگتن پست در گزارشي نوشت؛ قرار است هفته بعد عربستان سعودي پيمانکاران برگزيده براي ساخت 2 رآکتور هسته‌اي براي اين کشور در بيابانهاي نزديک به خليج فارس را معرفي کند. ارزش اين قراردادها چندين ميليارد دلار تخمين زده شده است.

اين روزنامه آمريکايي مي‌نويسد؛ اين رآکتورهاي اتمي براي محمد بن سلمان وليعهد سعودي، پرستيج بين المللي و همچنين قدرت به همراه خواهد آورد؛ و همچنين يک گام به سمت تطبيق خود با برنامه هسته‌اي ايران، مهمترين رقيب عربستان در منطقه.

براي دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا اين مسابقه يک انتخاب پيچيده بين ارتقاي شرکتهاي آمريکايي و مقابله با تکثير سلاحهاي هسته‌اي است. اگر دولت بخواهد شانس يک کنسرسيوم آمريکايي براي انجام اين پروژه ها بالا برود لازم است که قوانين تصويب شده براي منع تکثير دستخوش تغيير شوند. اين مساله ممکن است خطرات امنيتي را تشديد کند و ديگر کشورهاي خاورميانه را نيز ترغيب کند به سمت آن بروند.

جان وولفشتال مدير بخش کنترل تسليحات شوراي امنيت ملي دولت باراک اوباما مي‌گويد؛ اگر سعوديها توافقي بدون محدوديت بدست آورند رويه و بدعت بسيار خطرناکي در منطقه ايجاد خواهد کرد و همه سياستهاي هسته‌اي 50 ساله آمريکا شکست خواهد خورد.

واشنگتن پست در ادامه مينويسد؛ اين موضوع يک امتحان مهم براي سياست خارجي و همچنين توان چانه زني ترامپ است. او، جرد کوشنر دامادش و ريک پري وزير انرژي آمريکا به رياض سفر کردند و رايزنيهاي فشرده‌اي با وليعهد سعودي داشته‌اند و از قِبل اين ديدارها قرارداهاي بزرگي براي شرکتهاي آمريکايي کسب کرده‌اند. با اين وجود هنوز کمي مانده تا اين قراردادها ميوه بدهند. 

براساس اين گزارش، قوانين کليدي مربوط به فروش تجهيزات هسته‌اي به عربستان در يک سند به نام توافق 123 گنجانده شده است که بعد از يک بخش از قانون انرژي اتمي 1954 آمريکا معرفي شده است. 

آمريکا با 27 کشور مختلف جهان داراي توافق 123 است که شرايط هر کدام متناسب با آن کشور متفاوت است. به عنوان مثال قراردادهاي آمريکا با تايوان و امارات متحده عربي بسيار محدود کننده و سختگيرانه است اما توافق با هند و ژاپن داراي راه گريزهايي است.

قرارداد 123 آمريکا با عربستان در زمان جورج بوش بسته شده است که محدوديتهاي سنگيني در زمينه غني سازي و باز فرآوري سوخت مصرف شده(هردو مي‌توانند در مسير ساخت سلاح به کار گرفته شوند) در آن اعمال شده است. با اين حال عربستان اصرار دارد که ماداميکه متعهد به NPT است بايد حق غني سازي و استخراج معدن داشته باشد. ترکي فيصل شاهزاده سعودي در ماه دسامبر گذشته به رويترز گفته بود که رياض بايد مثل ساير اعضاي NPT از جمله ايران از حق هسته‌اي برخوردار باشد.

اين گزارش افزود؛ مساله مشارکت در ساخت رآکتورهاي اتمي عربستان باعث اختلافاتي در محافل سياسي آمريکا شده است. عده اي معتقدند که واشنگتن نبايد از اعمال محدوديتهاي سختگيرانه عقب نشيني کند اما برخي ديگر مي‌گويند اگر کنسرسيومهاي آمريکايي اين قراردادها را از دست بدهند شرکت روس اتم اين رآکتورها را خواهد ساخت. اين مساله باعث کاهش نفوذ ديپلماتيک آمريکا در منطقه مي‌شود و همچنين تضمينهاي هسته‌اي نيز ممکن است رعايت نشود.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html