پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228901
هشدار انگليس به عربستان درباره محاصره يمن/استفاده از سلاح گرسنگي
تاریخ انتشار : 1396/09/27 09:45:31
نمایش : 1501
وزير توسعه بين‌الملل انگلستان تاکيد کرد که عربستان هيچ دليلي براي منع ورود کمک‌هاي بشردوستانه به يمن ندارد و اگر اين کشور به رفتار خود ادامه دهد قوانين بين‌المللي را نقض کرده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از العالم، روزنامه ديلي تلگراف در گزارشي که روز دوشنبه منتشر کرد، نوشت: خانم «پني موردانت» که به خاورميانه سفر کرده است طي اظهاراتي گفت که انگلستان نگراني‌هاي امنيتي عربستان را درک مي‌کند؛ اما اين کشور نمي تواند به هر بهانه اي مانع ورود کالاهايي که پيش از اين کنترل‌شده، به يمن شود.

وي به مقامات عربستان هشدار داد: روشن است که اگر شما از گرسنگي به‌عنوان سلاح استفاده مي‌کنيد، قوانين بين‌المللي را نقض کرده‌ايد. من در جريان سفرم [به جيبوتي] شاهد بودم که جلوي کمک‌هاي بشردوستانه [به يمن] گرفته‌ شده است. اگر اين کالاها وارد يمن نشود ۱۵۰ هزار کودک ظرف چند ماه آينده از بين خواهند رفت.

سوء تغذيه ۴۰۰ هزار کودک يمني

اين وزير دولت انگلستان گفت: در حال حاضر بيش از ۴۰۰ هزار کودک در يمن دچار سوءتغذيه شده‌اند و اگر مواد غذايي وارد اين کشور نشود نرخ مرگ‌ومير به‌شدت بالا خواهد رفت. وي با بيان اينکه از اهميت رابطه راهبردي کشورش با عربستان آگاه است اعلام کرد: اما اگر درباره واقعيت‌ها سخن نگوييم به اين رابطه کمکي نکرده‌ايم و چنانچه [عربستان] قوانين بشري را نقض کرده باشد، رابطه دو طرف دچار مشکل خواهد شد.

تهديد به تغيير مواضع انگلستان نسبت به رياض 

پني موردانت خاطرنشان کرد که دولت انگلستان انتظار دارد تا عربستان ظرف مدت کوتاهي به خواست کشورش پاسخ دهد و اگر برخلاف اين انتظار رفتار کند، انگلستان در مواضع خود با رياض تجديدنظر خواهد کرد.

به نوشته ديلي تلگراف، موردانت متعاقباً روز يکشنبه جيبوتي را به مقصد عربستان ترک و در آنجا با شماري از مقامات سعودي از جمله عادل الجبير وزير خارجه اين کشور ديدار و گفتگو کرد. 

ديلي تلگراف نوشت: موردانت در ملاقات‌هاي خود بر لزوم بازشدن تمام گذرگاه‌هاي يمن براي ورود کمک‌هاي بشردوستانه تأکيد کرده است. اين دومين سفر يک مقام بلندپايه انگليسي به رياض براي اعمال فشار بر مقامات سعودي در رابطه با کاهش محاصره يمن و ورود کالاهاي بشردوستانه به اين کشور طي يک ماه گذشته به شمار مي‌رود.

ترزا مي نخست‌وزير انگلستان کمتر از يک ماه پيش به رياض سفر کرد و در ديدار با «سلمان بن عبدالعزيز» پادشاه و «محمد بن سلمان» وليعهد عربستان بر لزوم ورود کمک‌هاي بشردوستانه به يمن تأکيد کرده بود.

به گفته سخنگوي دفتر نخست‌وزيري انگليس، «ترزا مي» در جريان ديدارهاي خود اعلام کرد که اگر قرار است از فاجعه انساني در يمن پيشگيري کنيم، ورود کالاهاي تجاري و کمک‌هاي بشردوستانه بايد از سر گرفته شود.

خسارات و تلفات جنگ يمن به سرکردگي عربستان نگراني‌هاي زيادي در فضاي سياسي و رسانه‌اي انگليس ايجاد کرده و دولت انگلستان به دليل حمايت تسليحاتي خود از عربستان به‌ شدت تحت‌ فشار قرار دارد.

انگلستان از زمان آغاز حملات عربستان به يمن در فروردين ۹۴، مجوز فروش سلاح به ارزش حدود چهار ميليارد پوند به عربستان سعودي را صادر کرده است.

«کارزار تبليغاتي عليه تجارت اسلحه» (CAAT )، که يک‌نهاد حقوق بشري است، اعلام کرد: عربستان بزرگترين خريدار تسليحات از انگلستان است و از سال ۲۰۱۰ تجهيزاتي به ارزش شش ميليارد و ۷۰۰ ميليون پوند از اين کشور خريد کرده است.

اين نهاد حقوق بشري مي‌گويد، دولت عربستان با استفاده از تسليحات انگلستان در جنگ يمن قوانين بين‌المللي را نقض مي‌کند. با اين‌حال دادگاه عالي انگلستان طي حکمي در ماه جولاي گذشته به نفع دولت انگليس رأي داد.

عربستان قوانين بين المللي را در جنگ يمن نقض کرده است

«اندرو ميچل» وزير پيشين توسعه بين‌الملل انگلستان نيز که به‌تازگي از سفر به يمن بازگشته، هشدار داد که عربستان سعودي، قوانين بين‌المللي را در جريان جنگ يمن نقض کرده است. وي همکاري‌هاي تسليحاتي انگلستان را با دولت سعودي در جنگ يمن خطرناک توصيف و اظهار کرد که اين رابطه محکوم‌ به شکست است.

ميچل در همين حال درباره فاجعه بي‌سابقه انساني در يمن هشدار داد و گفت که تداوم اين شرايط سبب گسترش قحطي و آسيب به‌ کل مردم يمن خواهد شد.

ائتلاف عربي به سرکردگي عربستان، از فروردين‌ماه ۹۴ تاکنون هزاران کشته و ميليون‌ها آواره برجاي گذاشته است.

ائتلاف عربي در پاسخ به حمله اخير موشکي يمن به فرودگاه ملک خالد رياض، حملات هوايي به صنعاء پايتخت يمن را افزايش داد و تمامي گذرگاه‌هاي هوايي، زميني و دريايي يمن را مسدود کرد.

سرانجام با فشارهاي بين‌المللي، ائتلاف عربي مجبور شد، روز شنبه (۴ آذر) بخش کوچکي از بندر الحديده و فرودگاه صنعاء را براي ورود کمک هاي بشردوستانه به يمن بازگشايي کند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html