پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228899
آوار آنفلوانزا بر سر مرغداران/ اقدامات انجام شده رضايت‌بخش نيست
تاریخ انتشار : 1396/09/27 09:39:21
نمایش : 1508
در سايه سکوت مسئولان سازمان دامپزشکي، شيوع بيماري آنفلوانزاي پرندگان صنعت مرغداري را از پا انداخته و گفته مي شود اقدامات انجام شده به هيچ عنوان رضايت بخش نيست.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، در ميان سکوت مسئولان سازمان دامپزشکي، جولان آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان، صنعت مرغداري از پا انداخته است. طي ۱۰ روز گذشته حدود ۶ واحد توليدي در استان قم نيز درگير اين بيماري شده اند تا تعداد استانهاي آلوده به ۶ مورد برسد؛ درحال حاضر  استانهاي آذربايجان شرقي، قزوين، البرز، تهران، مازندران و قم آلوده به آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان هستند.

به گفته فعالان بخش خصوصي، طي حدود ۳ ماه گذشته نزديک به ۱۱ ميليون قطعه مرغ بر اثر اين بيماري در کشور معدوم شده اند که رقم مذکور، نگران کننده است. از طرفي طي هفته هاي گذشته قيمت تخم مرغ در بازار افزايش زيادي داشته و نرخ هر شانه تخم مرغ به حدود 15 تا 16 هزارتومان و قيمت هر عدد تخم مرغ تا حدود ٦٠٠ تومان رسيده است  که گفته مي شود يکي از دلايل اين گراني، معدوم شدن جمعيت زيادي از مرغ هاي تخم گذار است.

در همين زمينه ناصر نبي پور، رئيس هيات مديره اتحاديه مرغ تخم گذار استان تهران، با بيان اينکه علت اصلي گراني تخم مرغ در بازار اين مساله است، به خبرنگار مهر گفت: معدوم شدن ١١ ميليون قطعه مرغ، مساوي با ٦٠٠ تن تخم مرغ در روز است که رقم کمي نيست، متاسفانه دولت کمکي به توليدکنندگان نمي‌کند.

 کارشناسان معتقدند اقدامات انجام شده در زمينه کنترل و جلوگيري از گسترش اين بيماري در کشور رضايت بخش نيست و نگران شيوع آن در ديگر قطب‌هاي توليد هستند، که در اين صورت، چالش هاي زيادي را براي صنعت مرغداري و توليدکنندگان ايجاد خواهد کرد.

بيماري گسترش يافت، چون اقدامي نکردند

در همين زمينه سيد فرزاد طلاکش، دبيرکل کانون سراسري مرغ تخم گذار ايران هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: باتوجه به اينکه بيماري از سال گذشته در کشور وجود داشت و علائم  آن در پرندگان بومي و محلي در تابستان پيدا شده بود، بايد اقدامات اساسي در اين زمينه صورت مي گرفت که متاسفانه اين کار انجام نشد؛ در زمينه آموزش روستائيان و مرغداران، پايش بيماري در مرغ هاي محلي و  کانون‌يابي در شمال کشور بايد اقداماتي انجام مي‌شد ضمن اينکه به منظور جلوگيري از انتقال  بيماري از شمال به مرکز کشور بايد سد دفاعي بسيار قوي پيش بيني مي شد که هيچ کدام از اين اقدامات صورت نگرفت.

وي با بيان اينکه مسئول انجام اين کارها سازمان دامپزشکي بوده  است، افزود: سازمان دامپزشکي به تنهايي نمي تواند اين اقدامات را انجام دهد، دستگاه ها و نهادهايي چون محيط زيست، قوه قضاييه و نيروي انتظامي نيز بايد در اين زمينه دامپزشکي را ياري کنند؛ ضمن اينکه مهم ترين مساله اعتبار نقدي است، وقتي سازمان دامپزشکي ۸ ماهه  اول سال يک ريال براي آنفلوانزا بودجه نداشته است، چه اقدامي مي توانسته انجام دهد؟

به گفته دبيرکل کانون سراسري مرغ تخم گذار ايران، اعتباري هم که الان، جهت هزينه هاي معدوم سازي و ... در اختيار سازمان دامپزشکي قرار داده شده، پول نقد نيست و به صورت اوراق است، آيا اين سازمان مي تواند به کارگري که کار معدوم سازي را انجام مي دهد اوراق بورس بدهد!؟

طلاکش در پاسخ به اين سوال که چرا سازمان دامپزشکي هنوز شيوع آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان را رسما اعلام نکرده است؟، اضافه کرد: مسئولان اين سازمان اعلام کرده اند هرگونه اطلاع رساني درباره اين بيماري بايد با مجوز ستاد ملي آنفلوانزا باشد؛ آنها حتما عضو ستاد و مجبور هستند که اصولي را رعايت کنند.

يکي از دلايل انتشار بيماري، عدم حذف شعاع کانون هاي آلوده است

دبيرکل کانون سراسري مرغ تخم گذار ايران با بيان اينکه سال گذشته سياستي براي کنترل بيماري آنفلوانزاي فوق حاد وجود داشت و آن اين بود که در استان تهران وقتي يک مرغداري درگيري بيماري مي شد، علاوه بر معدوم سازي واحد آلوده، طبق قانون تا شعاع سه کيلومتري آن را نيز حذف مي کردند، ادامه داد: ۲ ميليون مرغ به همين شيوه حذف شدند؛ علاوه بر اين حدود ۱۱.۵ ميليون قطعه مرغ در شعاع آلودگي نيز معدوم شد؛ در مجموع ۱۳.۵ ميليون حذف و معدومي داشتيم اما امسال از اول مهر تاکنون حدود ۱۱ ميليون معدومي داشتيم چرا که دولت پول براي حذف شعاع کانون هاي آلوده ندارد و يکي از دلايل انتشار بيماري نيز همين مساله است چراکه وقتي شعاع بيماري را حذف نکنيد، کنترل آن سخت و بيماري منتشر مي‌شود.

نگران درگير شدن اصفهان هستيم

وي در بخش ديگري از سخنان خود درباره اينکه آيا افزايش قيمت تخم مرغ در بازار به بحث شيوع آنفلوانزا در کشور مربوط مي شود؟، ادامه داد: بله، اين مساله طبيعي است، البته بخشي از آن هم به مسائل حاشيه اي روز بر مي گردد؛ طي هفته  گذشته صنايع غذايي و قنادي ها بخاطر شب يلدا، به بازار تخم مرغ هجوم بردند، که باعث افزايش بيش از حد قيمت اين محصول شد.

طلاکش با بيان اينکه نگراني درباره آلوده شدن ساير استانها به اين بيماري وجود دارد، اظهارداشت: نگراني درباره قم زياد بود که متاسفانه اين استان درگير شد، نگران اصفهان هم هستيم، چون تبادلات ميان قم و اصفهان زياد است.

اقدامات انجام شده براي مقابله با آنفلوانزا رضايت بخش نيست

وي با اشاره به اينکه اقداماتي که براي مقابله با اين بيماري انجام مي شود، به هيچ عنوان رضايت بخش نيست، تصريح کرد: هنوز هيچ کار خاص و اقداماتي که بايد از گسترش شيوع بيماري جلوگيري کند انجام نشده است.

دبيرکل کانون سراسري مرغ تخم گذار ايران با بيان اينکه  البته آمادگي هايي حاصل شده است، افزود: علاوه بر اوراقي که در اختيار سازمان دامپزشکي قرار داده شده، قول هايي نيز  در زمينه تامين اعتبارات به اين سازمان داده اند ولي الان مشکل پول نيست؛ درحال حاضر همه دستگاه هاي مربوطه بايد بايکديگر با قدرت جلوي هرگونه تخلف، رفت و آمد بي مورد و مواردي مثل حمل مرغ زنده غيرمجاز، فروش پرندگان زنده محلي و غيره را بگيرند؛ در واقع نمي توان گفت کاري انجام نشده اما اقداماتي هم که شده به گونه اي نبوده که مانع گسترش بيماري شود.

طلاکش همچنين کاهش صادرات تخم مرغ در سالجاري را مورد اشاره قرار داد و گفت: امسال مقدار بسيار کمي تخم مرغ  که اصلا صادرات تلقي نمي شود به افغانستان صادر شده است ضمن اينکه به عراق حتي يک کيلوگرم صادرات هم نداشتيم.

آنفلوانزاي پارسال قيمت صادراتي ما را غيررقابتي کرد

وي ادامه داد: بخاطر بيماري آنفلوانزايي که سال گذشته در کشور اتفاق افتاد و مديريت توليدي که بايد اعمال مي شد، پايه قيمت محصول توليدي ما به حدي رسيد که قابل رقابت با کشورهاي رقيب مانند ترکيه نبود؛ نه اينکه فضا بسته باشد فضا کاملا باز بود ما فقط به دليل بحث قيمتي نتوانستيم صادرات انجام دهيم.

به گفته طلاکش ميزان صادرات تخم مرغ در سال گذشته حدود ۴۱ هزارتن و امسال، تاکنون حداکثر ۸ هزارتن بوده است.

 پيگيري‌هاي خبرنگار مهر براي تماس با مسئولان سازمان دامپزشکي کشور و دريافت آخرين اطلاعات و اقدامات انجام شده از سوي آنها در زمينه جلوگيري از گسترش بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در کشور بي نتيجه ماند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html