پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228897
مبارزه با قاچاق کالا و ارز شوخي‌بردار نيست
تاریخ انتشار : 1396/09/27 09:35:55
نمایش : 1810
دادستان کل کشور با بيان اينکه مبارزه با قاچاق کالا و ارز شوخي بردار نيست، گفت: برخي مقامات و کساني که بايد دلسوزانه در مبارزه با قاچاق فعال باشند خودشان يا فرزندانشان به نحوي سهم دارند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، حجت الاسلام محمدجعفر منتظري در همايش تخصصي پليس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پليس آگاهي استان هاي سراسر کشور که صبح امروز برگزار شد، گفت: اهميت اقتصاد براي هر کشور امري بديهي است و قطعا داشتن اقتصادي پويا مولفه ها و آسيب هايي هم دارد.

وي افزود: سالهاست استکبار جهاني و در رأس آن آمريکا يکي از راه هاي مبارزه با کشور را مبارزه اقتصادي از طريق تحريم انتخاب کرده اند تا به ارکان نظام آسيب جدي وارد کنند.

منتظري گفت: آنها ديدند جنگ نظامي فايده اي ندارد و گروه هايي مثل داعش علي رغم سه سال تلاش موفق نشدند و پوزه آنها به خاک مذلت کشيده شد. آنها وقتي از جنگ نظامي نتيجه نگرفتند به سراغ اقتصاد و فرهنگ ما آمدند.

دادستان کل کشور تصريح کرد: يکي از راه هاي ضربه زدن به کشور، آسيب زدن به پايه هاي اقتصاد مقاومتي و تعطيلي کارخانجات و کارگاه هايي که براي مردم اشتغال زا است. غرب با برنامه ريزي حساب شده در کانون هاي فکر و انديشه کار مي کنند که يکي از اين اقدامات وارد کرد کردن قاچاق کالا است.

وي ادامه داد: ما همه کارها را متوجه دشمن نمي کنيم، آنها يک راه هايي را باز مي کنند، نبايد فراموش کنيم که نفوذي هاي آنها در کشور هم برنامه ها را تسهيل مي کنند، برخي هم ناخواسته با منفعت طلبي ها و سودجويي ها جاده صاف کن اهداف و برنامه هاي دشمن مي شوند.

منتظري گفت: بحث مشکلات اقتصادي امروز در کشور ما يک امر پنهان و ناشناخته نيست، برخي به صراحت بيان مي کنند، کساني که دست اندرکار مسائل کشور هستند اين موضوع را به صراحت مي گويند.

وي افزود: در برخي جلسات که شرکت مي کنيم شاهد اين حقيقت تلخ هستيم و مبارزه با اين مشکل راهکار دارد و هيچ مشکلي در نظام جمهوري اسلامي نيست که حل نشود.

دادستان کل کشور گفت: مسأله مبارزه با قاچاق کالا و ارز را نبايد کوچک بشماريم، قطعا ورود نيازمندي هاي مردم وقتي غيرقانوني صورت گيرد مي تواند به اقتصاد و اشتغال و سلامت بازار و بخش اداري آسيب بزند و بايد تمام تلاش خود را به کار ببريم که اين مشکل را به صفر يا به حداقل برسانيم.

وي ادامه داد: ما در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز با وجود تمام مراقبت هايي که مي شود شاهد ورود کالاهاي قاچاق با حجم وسيع از مرزهاي رسمي و غيررسمي کشور هستيم.

منتظري گفت: افزايش کشفيات کالاي حاکي از چيست؟ اينکه نگذاشتيم کالاها وارد بازار شود يا اينکه به ميزان افزايش کشف افزايش ورودي هم داشته ايم؟ اين دقيقا مثل مواد مخدر است و به هيچ عنوان خوشايند نيست.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: بايد کاري کنيم که مبارزه به نحوي صورت گيرد که قاچاقچيان به خودشان اجازه تکرار حرکت خود را ندهند، اگر اينگونه باشد مي توانيم بگوييم موفق بوده ايم.

وي افزود: مساله مبارزه با قاچاق کالا و ارز شوخي بردار نيست و اگر تمام توان خود را در اين عرصه به کار ببريم بزرگترين خدمت را به مردم کرده ايم و قطعا در اين مسير با کارشکني هايي از سوي افرادي که منافع اقتصادي شان به خطر مي افتد، مواجه مي شويد.

منتظري با بيان اينکه عناصر اصلي قاچاق کالا و ارز براي اينکه بتوانند به مقاصد شوم خود برسند دست به چه کارهايي که نميزنند گفت: از آلوده کردن مقامات تصميم گيرنده، نفوذ در سيستم، تا پاشيدن دانه براي اينکه عناصر موثر در مبارزه با قاچاق را گرفتار کنند، پس براي مبارزه با اين امر هم بايد خود را آماده کنيم. من به واقعيت ناگواري که در جامعه است اشاره مي کنم.

وي تصريح کرد: ما در يک تحليل و بررسي ببينيم چرا موضوعي را که رهبري اکيدا روي آن دستور دادند و قوانين لازم را هم داريم، آمدند براي مبارزه با قاچاق مجموعه اي تحت عنوان ستاد مبارزه با قاچاق و دفتر و دستک هم برايش راه انداختند اما موفق نبود. چرا با اين اوصاف بايد شاهد ورود اين حجم از قاچاق حتي از طريق گمرکات رسمي باشيم.

دادستان کل کشور گفت: وقتي ما مي بينيم برخي از مقامات و کساني که بايد دلسوزانه در عرصه مبارزه با قاچاق فعال باشند خودشان يا به نحوي سهم دارند يا فرزندانشان يا کساني که به آنها وابسته هستند. آن وقت چطور انتظار داريم مبارزه به نتيجه برسد.

وقتي از يک مقام مسئول به صراحت مي شنوم برخي دست اندرکاران دولتي نمي خواهند مبارزه جدي با قاچاق بشود ، وقتي مي بينيم ستاد ميارزه به قاچاق کالا و ارز عملاً به تعطيلي کشيده شده چه مي توان گفت؟

منتظري ادامه داد: مرزهاي آبي و زميني و هوايي هرکدام به يک نوعي مشکل دارند، آيا اينها قابل کنترل و اصلاح نيست؟ بنده خودم رفتم و از نزديک از بندر شهيد رجايي ديدن کردم. نحوه ورود و کنترل و دستگاه هاي کنترل کننده را ديدم و جلساتي با مسئولان امر گذاشتيم، برگشتم تهران، ايام تعطيلات نوروز بود. سه روز بعدش رفتيم پيش رييس جمهور براي تبريک سال نو و گفتم که بندر شهيد رجايي را ديدم و در يک جمله بگويم که از لحاظ کنترل و ورود کالاي قاچاق تقريباً رهاست.

وي ادامه داد: من به صورت رندومي يک هفته را روزهايش را ديدم، بين ٢٥٠٠ تا ٣٠٠٠ هزار کانتينر جا به جا ميشد.کلا دو دستگاه ايکس ري داشتند، گفتم اين دو دستگاه چقدر کار مي کند، گفتند از ٧ صبح تا ١٢ شب. حساب کرديم هر دستگاهي حداکثر ١٠ درصد کانتينرهايي که خارج ميشود را رصد مي کند.

دادستان کل کشور گفت: يک آقايي چندي قبل در صدا و سيما گفت ما دستگاهي آورديم و که مي تواند با سرعت کنترل کند، ما يک ماموريتي داشتيم به يکي از همکاران گفتيم برو اين را بررسي کن ، رفت گفت تازه داشتند مقدمات نصب اين دستگاه را انجام مي دادند و گويا تازه يک هفته است که راه اندازي شده است و اين سهل انگاري ها و کم کاري ها را در امر مبارزه با قاچاق کالا داريم و يک دستگاه به تنهايي نمي تواند اين کار را انجام دهد.

منتظري گفت: ما در دادستاني کل کشور به جد در خدمت مبارزه با امر قاچاق کالا هستيم و هر کمکي از ما بر بيايد در خدمت شما هستيم. قطعا وظيفه خود مي دانيم در حيطه وظايف خود با جديت در اين زمينه فعاليت کنيم.

وي ادامه داد: در دادستاني دکتر خشنودي را مستقيم مامور کردم و از ايشان مسائل مبارزه با قاچاق را پيگيري کردم و ايشان وظيفه دارد در اين مجموعه همکاري لازم را داشته باشد. ما به دادستان هاي سراسر کشور هم تاکيد کرديم که همکاري لازم را داشته باشند و اميدواريم دولتمردان هم ورود کنند.

دادستان کل کشور گفت: نه از باب گله از باب اينکه موجب توجه شود مي گويم هنوز در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز رييس جمهور نماينده خود را معرفي نکرده است. اين نشان از چه دارد؟ آيا اهتمام لازم را ندارند يا آدم مناسب را؟

منتظري گفت: اگر کوتاهي و برخي ضعف ها را شاهد هستيم اين ستاد بايد پيگير باشد و نواقص را برطرف کند. من يک بار ديگر هم گله کردم و عده اي از عرض من گلايه کردند. آيا من اشتباه مي گويم؟ من نمي گويم تلاشي نيست اما آنچه که مي بينيم در بازار اين همه کالاي قاچاق است نشان دهنده چيست؟

وي افزود: ما يک گزارشي از يکي از استان ها داشتيم که ١١٢٨ کانتينر کالاي قاچاق کشف ميشود، اين ١١٢٨ کانتينر سوزن است که بگذارند در قوطي کبريت؟ آيا عبور اين ١١٢٨ کانتينر کار آساني است؟ نيروي انتظامي عملکرد نه مطلوب اما قابل قبولي در بحث مبارزه با قاچاق کالا دارد اما اين گره هاي ديگر در جاهاي ديگري وجود دارد که شناسايي کرده و اعلام هم کرده ايم.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html