پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228895
خطر ايجاد شوک تورمي/مجلس مخالف افزايش قيمت بنزين به۱۵۰۰ تومان است
تاریخ انتشار : 1396/09/26 11:13:03
نمایش : 1465
نايب رييس کميسيون انرژي مجلس گفت:نگاه غالب نمايندگان مجلس مخالف با افزايش ۵۰ درصدي قيمت بنزين است، چرا که افزايش قيمت با اين شدت مي تواند شوک تورمي ايجاد کند و بسيار خطرناک است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، در پي تقديم لايحه بودجه ۹۷ به مجلس بحث هايي حول محور افزايش قيمت حامل هاي انرژي در فضاي رسانه ها شکل گرفت. تنور اين گپ و گفت ها هنوز داغ بود که احتمال افزايش قيمت بنزين از اول دي ماه سال جاري مطرح شد. طبق اين خبر که از سوي يک مقام مسوول در سازمان برنامه و بودجه مطرح شد، احتمال دارد  نرخ بنزين از هزار تومان به هزار و ۵۰۰ تومان افزايش يابد. در همين حين بيژن زنگنه، وزير نفت اعلام کرد که افزايش قيمت حامل هاي انرژي در لايحه بودجه ۹۷ ديده شده است اما ميزان و چگونگي آن دقيقا مشخص نيست و هنوز قراري بر افزايش قيمت از زمان مشخصي وجود ندارد و ين طرح نيازمند بررسي است.

چند روز قبل هم غلامحسين حسنتاش، کارشناس ارشد انرژي طي يادداشتي نوشت: اين که چهارسال افزايش تدريجي قيمت حامل‌هاي انرژي که در قانون پيش‌بيني شده است را اجرا نکنيم تا دوباره راي بياوريم و بعد که خيالمان راحت شد جمع آن افزايش‌ها را يکباره اجرا کنيم تا شوک بزرگ ديگري به پيکره نحيف اقتصاد و معيشت مردم وارد شود، يک فريب‌کاري مخرب است. ظاهرا دولت خوب وقتي را هم براي اين شوک انتخاب کرده است چراکه مجلس هم سال آخرش نيست و انتخابات مجلس بعد نزديک نيست و لذا نمايندگان هم انگيزه چنداني براي مخالفت با اين شوک ندارند.

در اين ارتباط، هدايت الله خادمي، نايب رييس کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکيد بر اينکه اگر دولت قصد افزايش قيمت حامل هاي انرژي را داشت بايد اين امر را از سال ۹۲ و به تدريج اجرايي مي کرد، گفت: بهتر است اين افزايش قيمت با يک شيب ملايم انجام شود تا شوک اجتماعي و اقتصادي به جامعه وارد نشود.

وي ايجاد شوک اقتصادي و اجتماعي را نتيجه قطعي افزايش ۵۰ درصدي قيمت بنزين اعلام کرد و افزود: اين افزايش قيمت مي تواند بر افزايش قيمت کالاها تاثير گذاشته و در نتيجه آسيب و حتي تعطيلي واحدهاي توليدي را به همراه داشته باشد که نتيجه آن ريزش اشتغال است و در شرايط کنوني بخش صنعت و توليد کشور توان تحمل چنين شوکي را ندارد.

 طبق گفته اين مقام مسوول پيشنهاد شده قيمت بنزين به حدود ۱۵۰۰ و گاز از ۳۰۰ به ۵۰۰ تومان افزايش يابد. البته افزايش درآمدهاي دولت لازم است، اما نه از طريق ايجاد چنين شوکي چرا که اين ميزان افزايش قيمت بنزين عادلانه نيست.

خادمي موافقت نمايندگان مجلس با نرخ پيشنهادي ۱۵۰۰ تومان بنزين را بعيد دانست و ادامه داد: مجلس مخالف افزايش قيمت بنزين نيست، اما نه به اين ميزان. بلکه افزايش ۱۰ تا ۲۰ درصدي نرخ را منطقي مي داند. با نيم نگاهي به بودجه سال ۹۷، در مي يابيم که اين بودجه به درستي برنامه ريزي نشده است .

نايب رييس کميسيون انرژي مجلس اظهار داشت: دولت بايد از طرفي هزينه هاي خود را کاهش دهد. اين در حالي است که درآمدهاي حاصل از هدفمندي يارانه ها که قرار بود بخشي از آن به توليد و اشتغال تخصيص داده شود، محقق نشد. حال آنکه با وجود دريافتي حقوق يک ميليون و نيم تا دو ميليون تومان چطور مي توان چنين افزايش قيمتي را براي بنزين انتظار داشت؟!

به گفته وي، هر چند نگاه تک تک نمايندگان متفاوت است اما نگاه غالب نمايندگان مجلس مخالفت با چنين افزايش قيمتي است، چراکه اين ميزان افزايش قيمت با اين شدت، خطرناک بوده و شوک تورمي ايجاد مي کند. بنابراين به نظر مي رسد نمايندگان با افزايش ۱۰ تا ۲۰ درصدي قيمت بنزين موافق باشند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html