پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228893
سرنوشت پزشک خانواده چه مي شود/ مراقب سلامت مردم هستيم
تاریخ انتشار : 1396/09/26 11:09:36
نمایش : 1507
معاون بهداشت وزارت بهداشت، بودجه بهداشت در سال ۹۷ را همسان با سال ۹۶ عنوان کرد و گفت: انتظار داشتيم بودجه اين بخش به اندازه سال ۹۵ باشد که اينگونه نشد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، دکتر عليرضا رئيسي در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهارداشت: در سال ۹۵ براي برنامه پزشک خانواده شهري بالغ بر ۲۲۰۰ ميليارد تومان بودجه پيش بيني شده بود که متاسفانه اين بودجه در سال ۹۶ نصف شد و به ۱۰۰۰ ميليارد تومان رسيد.

وي با انتقاد از عدم تخصيص همين بودجه اندک با گذشت ۹ ماه از سال ۹۶، افزود: متاسفانه تاکنون کمتر از ۳۰ درصد از اين بودجه را تخصيص داده اند.

بودجه بهداشت نصف شد

معاون وزير بهداشت با اشاره به بودجه حوزه بهداشت در سال ۹۷، ادامه داد: براي سال آينده هم به رغم رايزني هايي که با سازمان مديريت و برنامه ريزي داشتيم، اما بودجه اي که براي سال ۹۷ در نظر گرفته اند به اندازه بودجه سال ۹۶ است.

رئيسي تاکيد کرد: انتظار داشتيم حداقل اين بودجه به اندازه همان سال ۹۵ باشد که اينطور نشد.

زيرساخت مهم براي داشتن پزشک خانواده

وي در ارتباط با برنامه پزشک خانواده و اجراي کشوري آن، گفت: مهم ترين زيرساخت براي اجراي اين برنامه، داشتن پرونده الکترونيک سلامت است که اگر اين سيستم تکميل نشود، اجراي پزشک خانواده خيلي کارآيي نخواهد داشت.

معاون وزير بهداشت ادامه داد: پرونده الکترونيک سلامت خيلي فراتر از يک سامانه ثبت اطلاعات عمومي مردم است.

به گفته رئيسي، در پرونده الکترونيک سلامت مي بايست همه اطلاعات يک فرد از بدو تولد تا زمان مرگ ثبت شود.

وي با تاکيد بر اين موضوع که قرار نيست همه به تمامي اطلاعات افراد دسترسي داشته باشند، تصريح کرد: اين اطلاعات بر اساس سطح بندي قابل دسترسي است، بطوريکه حتي پزشکان نيز بر اساس نيازشان به اطلاعات افراد دسترسي خواهند داشت.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، اظهارداشت: بستر اين کار بايد به گونه اي باشد که ديگر نياز به دفترچه بيمه کاغذي نداشته باشيم. از همين رو، بايد اين سيستم تکميل شود تا بتوانيم برنامه پزشک خانواده را در کشور اجرا کنيم.

رئيسي با تاکيد بر اينکه موافق اجراي پايلوت و استاني برنامه پزشک خانواده نيستم، تصريح کرد: معتقدم که اين برنامه مي بايست به صورت تدريجي و گام و گام در سراسر کشور اجرا شود که البته اين امر زمان بر خواهد بود.

ثبت اطلاعات ايراني ها

معاون وزير بهداشت با اعلام اينکه تا کنون اطلاعات ۷۸ ميليون و ۳۰۰ هزار نفر از جمعيت کشور در سطح يک ثبت شده است، گفت: از اين تعداد، ۴۳ ميليون نفر توانسته اند از خدمات سطح يک استفاده کنند.

وي با عنوان اين مطلب که هر ايراني بايد يک مراقب سلامت داشته باشد، افزود: بر همين اساس براي هر ۲ تا ۳ هزار نفر جمعيت کشور يک مراقب سلامت تعريف شده است که در پايگاه هاي سلامت مستقر مي شوند.

رئيسي ادامه داد: در حال حاضر به ازاي هر ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر يک پايگاه سلامت داريم و براي هر ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر جمعيت کشور نيز يک مرکز جامع خدمات سلامت در نظر گرفته ايم.

معاون وزير بهداشت توضيح داد: بين سه تا چهار پايگاه سلامت زير نظر يک مرکز جامع خدمات سلامت خواهد بود.

وي با عنوان اين مطلب که برنامه پزشک خانواده، نظام ارجاع و پرونده الکترونيک سلامت در يک راستا قرار دارند، افزود: پزشک خانواده قرار است مراقبت از مردم را انجام دهد و بر اساس نظام ارجاع که البته بهتر است عنوان نظام سطح بندي خدمات را جايگزين آن کنيم، هر فرد ايراني براي گرفتن خدمات سلامت شامل پيشگيري، درمان و بازتواني، بر اساس اين نظام پيش خواهيم رفت.

اهداف سطح بندي خدمات سلامت

رئيسي تاکيد کرد: اجراي برنامه نظام سطح بندي خدمات سلامت در هدف اول، صرفه جويي هزينه ها را در پي خواهد داشت. زيرا، در کشور خيلي مراجعات مردم براي گرفتن خدمات درماني، به پزشک متخصص و فوق تخصص است و اين براي مردم و نظام سلامت کشور خيلي گران تمام مي شود.

وي افزود: دسترسي عادلانه به خدمات سلامت، هدف دوم نظام سطح بندي است. يعني بايد به جايي برسيم که بتوانيم خدمات با کيفيت تري به مردم ارائه بدهيم و ويزيت هاي تخصصي و مراقبت ها به گونه اي باشد که با وقت کافي صورت بگيرد.

رئيسي اظهارداشت: اجراي اين برنامه دور از دسترس نيست و شايد بين ۱۰ تا ۱۵ سال زمان ببرد، ولي نکته مهم اين است که بر اساس اصول علمي و آزموده شده در دنيا پيش برويم.

معاون وزير بهداشت با بيان اين مطلب که اين نظام به تدريج مستقر شده و در حال اجراست، افزود: نکته اي که نبايد فراموش کنيم، پرهيز از شتاب زدگي است. همچنين، اجراي نظام هاي سلامت موفق دنيا بر اساس مدل بومي سازي نيز مدنظر قرار بگيرد.

آموزش پزشک خانواده

وي با تاکيد بر اينکه هدايت کردن مردم در نظام سطح بندي خدمات به معناي ايجاد مانع در دسترسي به خدمات سلامت نيست، گفت: در حال حاضر مراقبان سلامت جذب و آموزش ديده اند و بسترهاي خدمت براي آنها تعريف شده است.

رئيسي همچنين از تربيت پزشک خانواده دوره ديده خبر داد و افزود: براي اين کار، موضوع تخصص پزشک خانواده را دستور کار قرار داده ايم و در حال حاضر ۱۴۰ پزشک در حال تحصيل اين دوره ها را گذرانده اند. بطوريکه براي اولين بار، يک دوره ۶ ماهه آموزش را براي پزشکان عمومي در نظر گرفته ايم.

معاون وزير بهداشت تاکيد کرد: بر اساس نظام سطح بندي خدمات، نقش اصلي و مديريت کار بر عهده پزشکان خانواده خواهد بود و نهايتا همه کشور از يک الگو پيروي مي کند.

وي با اعلام اينکه در حال حاضر ۲۴ هزار مراقب سلامت جذب کرده ايم، افزود: در مراکز جامع سلامت، کارشناس تغذيه و بهداشت روان را نيز افزوده ايم.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html