پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228884
جزئيات اشتغال اتباع خارجي درايران/۱۲هزار خارجي مجوز اشتغال گرفتند
تاریخ انتشار : 1396/09/25 10:05:12
نمایش : 1463
بر اساس آمار اشتغال اتباع خارجي در سال گذشته براي بالغ بر ۱۱ هزار و ۷۰۰ نفر پروانه کار صادر، تمديد يا تجديد شده که اين ميزان در سال ۹۴ معادل ۱۲ هزار و ۷۰۰ نفر بوده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، وزارت کار مجاز است فقط در ۳ مورد نسبت به صدور رواديد با حق کار مشخص، براي اتباع بيگانه موافقت و پروانه کار صادر کند که در ماده ۱۲۱ قانون کار به صراحت اشاره شده است؛ نخست اين که در ميان اتباع ايراني آماده به کار، افراد داوطلب واجد تحصيلات و تخصص مشابه وجود نداشته باشد، دوم اينکه تبعه بيگانه داراي اطلاعات و تخصص کافي براي اشتغال به کار مورد نظر باشد و شرط بعد اينکه از تخصص تبعه بيگانه براي آموزش و جايگزيني بعدي افراد ايراني استفاده شود.

بر همين اساس، طبق آمار ارائه منتشر شده توسط مرکز آمار و اطلاعات راهبردي وزارت کار، در سال گذشته با رعايت سه شرط بالا، براي ۶۶۲۰ ارتباع خارجي «رواديد  کار با حق کار مشخص» صادر شده که اين ميزان نسبت به سال ۹۴ تعداد ۷۷۱ نفر افزايش داشته است. در سال گذشته نيز رواديد کار ۸۸۸ نفر از اتباع بيگانه در کشور ابطال شده است.

همچنين در بخش صدور «پروانه کار» نيز، در سال گذشته براي ۵ هزار و ۴۶۹ تبعه خارجي پروانه کار صادر شد که ۱۷۹ نفر بيش از سال ۹۴ است. علاوه بر اين در سال ۹۵ پروانه کار ۶۰۶۱ نفر تمديد و پروانه ۲۵۷ نفر نيز تجديد شد. بنابراين در سال گذشته در مجموع پروانه کار براي ۱۱ هزار و ۷۸۷ اتباع خارجي صادر، تمديد يا تجديد شده است.

علاوه بر اين طبق ماده ۲۲ قانون کار، وزارت کار و امور اجتماعي مي تواند نسبت به صدور ، تمديد و تجديد پروانه تبعه بيگانه‌اي که حداقل ۱۰ سال در ايران اقامت مداوم داشتند يا داراي همسر ايراني هستند پروانه کار صادر، تمديد يا تجديد کند.

طبق ماده ۱۲۲ قانون کار، در سال ۹۵ براي ۲ هزار و ۳۶۷ تبعه بيگانه که حداقل ۱۰ سال مداوم در ايران اقامت داشتند يا داراي همسر ايراني بودند پروانه کار صادر شده است؛ با اين حال مي‌توان گفت طبق آمار سال ۹۵ تعداد ۱۴ هزار و ۱۵۴ نفر از اتباع خارجي مجوز اشتغال دريافت کردند. البته طبق قانون، پروانه کار حداکثر براي مدت يک سال صادر، تمديد يا تجديد مي شود.

بر اساس اين آمار، در سال ۹۵ براي ۲۳۲ هزار و ۴۴۱ تبعه خارجي کارت کار موقت صادر و تمديد شد که صدور اين ميزان کارت نسبت به سال ۹۴ به ميزان ۱۳۱ هزار و ۴۳۵ نفر کاهش داشت.

اما در سال گذشته، دولت از محل صدور «پروانه کار» و «کارت کار موقت» ۵۴ ميليارد و ۴۳۸ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان درآمد کسب کرد که حدود ۳ ميليارد و ۴۴۱ ميليون تومان از محل صدور پروانه کار و حدود ۵۰ ميليارد و ۹۹۷ ميليون نيز از محل صدور کارت کار موقت تامين شد.

شناسايي ۴۹ هزار و ۸۵۰ شاغل غيرمجاز خارجي

در عين حال کارفرماياني که نسبت به اشتغال غيرمجاز اتباع خارجي اقدام کنند مشمول جريمه خواهند شد که بر اين اساس در سال گذشته جريمه ابلاغي بابت اين تخلفات حدود ۳۷ ميليارد و ۵۷۰ ميليون تومان بود که ۱۱ ميليارد و ۶۷۳ ميليون تومان آن وصول شده است.

آمار بازرسي کار انجام شده از وضعيت اشتغال اتباع خارجي نيز نشان مي‌دهد، در سال گذشته ۷۹ هزار و ۲۳۱ مورد بازرسي انجام شد و ۴۹ هزار و ۸۵۲ شاغل خارجي غيرمجاز شناسايي شدند که توسط ۹ هزار ۳۵۵ کارفرما به کار گرفته شده بودند. اين کارفرمايان متخلف به مراجع قضايي معرفي شدند.

مهر

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html