پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228789
کاهش تب مالت گاوي در دامداري هاي چهارمحال و بختياري
تاریخ انتشار : 1396/08/25 07:52:20
نمایش : 1607
بيماري هاي سل و تب مالت از بيماري هاي مشترک بين انسان و دام هستند که براي انسان مخاطره آميز هستند و از لحاظ اقتصادي و بهداشتي حايز اهميت هستند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز، بيماري‌ تب‌ مالت‌ يا بروسلوز كه‌ در حيوانات ‌به‌ نام‌ سقط جنين‌ واگير مرسوم‌ است‌،يكي‌ از بيماريهاي‌ عفوني‌ قابل‌ انتقال‌بين‌ انسان‌ و حيوان‌ مي‌باشد و با نام‌هاي‌ديگري‌ نظير: تب‌ مواج‌، تب‌ ديوانه‌ وتب‌ مديترانه‌اي‌ نيز ناميده‌ مي‌شود. اين‌ بيماري‌ در تمام‌ فصول‌ سال‌وجود دارد، اما در بهار و پاييز يعني‌زمان‌ زايش‌ و شيردهي‌ دام‌ها بيشترديده‌ مي‌شود.

بروسلوز به عنوان يکي از مهمترين بيماريهاي مشترک انسان و دام محسوب مي گردد. عوامل شناخته شده بيماري ، طيف وسيعي از پستانداران اهلي و وحشي را مبتلاميازند.

علائم تب مالت مي تواند شامل تب، درد مفاصل و خستگي باشد. معمولاً عفونت مي تواند با آنتي بيوتيک درمان شود. ممکن است درمان چند هفته تا چند ماه به طول بيانجامد با اين حال دوره هاي عود شايع است.

تب مالت بر حيوانات وحشي و اهلي اثر مي گذارد. گله هاي گاو، بزها، گوسفند، خوک، سگ، شتر، گراز، گوزن شمالي در معرض خطر بيشتري براي ابتلا به بيماري قرار دارند. نوعي از تب مالت بر پورپوس، سيل بي گوش و نوع خاصي از وال ها اثر مي گذارد. باکتري مي تواند از حيوان به انسان به سه طريق انتقال يابد:

معمولاً تب مالت از فردي به فرد ديگر منتقل نمي شود، اما در موارد نادر زنان از طريق بارداري يا شيردهي مي توانند بيماري را به نوزادان خود منتقل کنند. به طور نادري تب مالت از طريق تماس جنسي يا انتقال خون آلوده يا پيوند مغز استخوان انتقال مي يابد.

تب مالت مي تواند بر هر عضوي از بدن از جمله سيستم باروري، کبد، قلب و سيستم اعصاب مرکزي اثر بگذارد. تب مالت مزمن مي تواند سبب ايجاد عارضه در يک عضو يا در کل بدن شود.
تشخيص تب مالت به ويژه در مراحل اوليه مي تواند مشکل باشد، چرا که علائم آن مشابه بيماري هاي ديگر از جمله آنفولانزا است. اگر تب به شدت بالا رفت، درد يا ضعف عضلاني يا ساير عوامل خطر بيماري را داشتيد يا تب شما پايدار بود به پزشک مراجعه نماييد.
 
دکتر عبدالمحمد نجاتي مديرکل دامپزشکي چهارمحال وبختياري در گفت وگوبا جهانبين نيوز، گفت: در مقايسه سال جاري با سال گذشته تعداد راکتور هاي سل از ۲۰ مورد به ۱۴ مورد و بروسلوز نيز از ۶ مورد به ۲ مورد تا کنون کاهش پيدا کرده است.

نجاتي تست و واکسيناسيون هاي منظم و حذف و ذبح دام هاي راکتور (مثبت)، جلوگيري از خريد و فروش دام توسط دلالان همچنين برگزاري کلاس هاي آموزشي براي دامداران را از علل کاهش اين بيماري ها برشمرد.

وي از دامداران خواست با اکيپ هاي عملياتي دامپزشکي همکاري و به توصيه هاي بهداشتي عمل نمايند تا شاهد کاهش بيشتر اين بيماري در استان باشيم.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html