پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228759
کشت طلاي سرخ، فرصتي طلايي براي رونق اقتصادي چهارمحال و بختياري
تاریخ انتشار : 1396/08/17 10:11:24
نمایش : 1643
زعفران يکي از محصولاتي است که در سال‌هاي اخير کشت آن در استان، مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته و باتوجه به خشکسالي هاي اخير مي تواند اقتصاد چهارمحال وبختياري را پوياکند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز، چهارمحال و بختياري يکي از استان هاي کوهستاني منطقه زاگرس، به علت داشتن شرايط آب و هوايي، رويشگاه مناسبي براي انواع مختلف گياهان به شمار مي رود؛ اين استان با دارا بودن زمين‌هاي حاصلخيز و موقعيت اقليمي مناسب از تنوع آب و هوايي منحصر به فردي برخوردار است و به لحاظ اقليم و هواشناسي يک استان چهار فصل و داراي آب و هواي متنوعي است.

زعفران يکي از محصولاتي است که در سال‌هاي اخير کشت آن در استان، نتايج بسيار خوبي در اختيار محققان و کشت‌کاران قرار داده  و مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته و در همه نقاط چهار محال و بختياري کشت مي شود و يکي از مرغوبترين زعفران هاي کشور به شمار مي آيد.
 

اگرچه مدت زمان بسياري نيست که کشت زعفران در چهارمحال وبختياري مطرح شده است اما مزارع بسياري توسط کشاورزان به کشت زعفران اختصاص يافته و هر سال به ميزان کشت افزوده مي شود.

رشد گياه زعفران در پاييز و زمستان قرار داشته و عمده نياز آبي اين گياه توسط باران و برف تامين مي شود و همچنين در تابستان برخلاف بسياري از محصولات کشاورزي نيازي به آبياري ندارد.

 

درآمدزايي بالا،، چند ساله بودن گياه، قابليت کشت پياز بعد از چند سال در زمين جديد، افزايش قابل توجه در ميزان پياز اوليه (۵ برابر)، نياز آبي پائين به همراه سازگار بودن زعفران با اقليم استان چهار محال و بختياري، کشت زعفران را از لحاظ اقتصادي به صرفه و از دلايل اصلي رو آوردن کشاورزان استان به کشت اين گياه و افزايش چند برابري کشت در سالهاي اخير به حساب مي آيد.
 

کشت زعفران در چهارمحال و بختياري توسعه پيدا مي کند

ذبيح الله غريب رئيس سازمان جهاد کشاورزي چهارمحال وبختياري در گفت وگوبا جهانبين نيوز گفت: منابع آب کشاورزي در چهارمحال و بختياري کاهش يافت و توسعه گياهان کم آب ازجمله کشت زعفران در چهارمحال و بختياري ضروري است.

وي با اشاره به اينکه، منابع آب کشاورزي در چهارمحال و بختياري کاهش يافت، اظهار داشت: خشکسالي و کاهش بارش ها در چهارمحال و بختياري موجب کاهش منابع آب در چهارمحال و بختياري شده است.

غريب با بيان اينکه در حال حاضر سالانه منابع آب چهارمحال و بختياري بيش از ۴۶ ميليون مترمکعب کاهش دارد؛ خاطر نشان کرد: بايد کشاورزان چهارمحالي در مسير تغيير الگوي کشت حرکت کنند و تلاش کنند گياهان با نياز آبي کم را جايگزين گياهان با نياز آبي بالا کنند.

رئيس جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري ادامه داد: هم اکنون توسعه کشت زعفران از مهمترين ظرفيت ها است که بايد در اين استان مورد توجه قرار بگيرد.

وي عنوان کرد: زعفران نياز آبي کمي دارد و بازده بسيار خوبي در استان چهارمحال و بختياري دارد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html