پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228694
وابستگي تجاري اروپا به آمريکا ۶۸ برابر ايران است/ انتخاب اروپا منافع برجام خواهد بود يا تجارت با آمريکا؟+ جدول
تاریخ انتشار : 1396/07/24 09:47:20
نمایش : 1965
در هفته‌هاي اخير که بحث خروج آمريکا از برجام يا کنار کشيدن غيرمستقيم اين کشور از اجراي تعهداتش، داغ شده است، شاهد مواضع انتقادي از سوي برخي کشورهاي اروپايي درباره پيامد اين اقدام آمريکا بوده‌ايم.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از  شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ به نقل از مشرق، برخي مسئولان دولت حسن روحاني و حاميان دولت نيز در اين چند هفته گذشته به شدت بر اين گزاره پافشاري کرده‌اند که اروپا به علت منافع تجاري که از برجام به دست آورده، تمايلي به شکست اين توافق ندارد و مانع سنگ‌اندازي آمريکا در سر راه اجراي برجام خواهد شد.

حتي برخي مسئولان دولتي اين بحث را هم مطرح کرده‌اند که برجام، موجب اختلاف ميان اروپا و آمريکا شده و اروپايي‌ها در دعواي خودساخته آمريکا با ايران بر سر برجام، نهايتا به سمت ايران چرخش خواهند کرد، زيرا نمي‌خواهند سود تجارت با ايران را از دست بدهند.

براي ارزيابي مواضع برخي مقامات دولت دوازدهم و حاميان آنها و همينطور سنجش اينکه آيا واقعا اروپايي‌ها منافع حاصل از برجام در تجارت با ايران را بر پيوندهاي اقتصاديشان با آمريکا ترجيح خواهند داد يا خير، بايد بر اساس آمارهاي اقتصادي قضاوت کرد.

مطابق آخرين آماري که مرکز آمار اتحاديه اروپا منتشر کرده، در سال ۲۰۱۶ صادرات کالاي کشورهاي عضو اتحاديه اروپا به آمريکا۳۶۲ ميليارد يورو بوده است.

اين در حالي است که در همين سال، مجموع صادرات کالاي کشورهاي عضو اتحاديه اروپا به ايران فقط ۸.۲ ميليارد يورو بوده است. به عبارتي صادرات کالاي اروپايي‌ها به آمريکا ۴۴ برابر بيشتر از صادرات کالاي آنها به ايران است.

مطابق اين گزارش، واردات کالاي کشورهاي قاره سبز از آمريکا در سال ۲۰۱۶ به رقم ۲۴۶ ميليارد يورو رسيد، در حالي که واردات کالاي اين کشورها از ايران فقط ۵.۵ ميليارد يورو بوده است؛ يعني اتکاي اقتصاد اروپا به واردات کالا از آمريکا ۴۵ برابر بيشتر از واردات کالاي آنها از ايران است.

در مجموع، تجارت کالايي اروپا و آمريکا (مجموع واردات و صادرات کالا بين دو طرف) در سال ۲۰۱۶ به رقم ۶۰۸ ميليارد يورو رسيد در حالي که سهم ايران از تجارت کالايي با اروپا فقط ۱۳.۷ ميليارد يورو بوده است.

در بخش مبادلات خدمات، فاصله آمريکا با ايران در شراکت با اروپا بسيار بيشتر است. مطابق آخرين آمار، صادرات خدمات اروپا به ايران در سال ۲۰۱۵ فقط يک ميليارد يورو بوده، در حالي که در همان سال اروپايي‌ها ۲۲۵ ميليارد يورو از صادرات خدمات به آمريکا درآمد کسب کرده‌اند، يعني فاصله ۲۲۵ برابري.

واردات خدمات اروپا از ايران در سال ۲۰۱۵ فقط ۶۰۰ ميليون يورو بوده در حالي که اين کشورها ۲۱۲ ميليارد يورو از آمريکا خدمات وارد کرده‌اند که نشان مي‌دهد وابستگي اروپا به واردات خدمات از آمريکا ۳۵۳ برابر بيشتر از ايران است. مجموع تجارت خدمات اروپا با آمريکا ۲۷۳ برابر بيشتر از شاخص مشابه با ايران است.

در نهايت،‌ مجموع مبادلات تجاري (کالا + خدمات) اروپا با آمريکا ۱۰۴۵ ميليارد يورو است. در حالي که مبادلات تجاري ايران و اروپا فقط ۱۵.۳ ميليارد يورو است. در مقام مقايسه، مبادلات تجاري ايران و اروپا ۱.۶ درصد مبادلات تجاري آمريکا و اروپا است.

بر اساس گزارش مرکز آمار اروپا، مجموع سرمايه‌گذاري مستقيم متقابل کشورهاي اروپايي و آمريکا تا پايان سال ۲۰۱۵ به ۵۰۰۰ ميليارد يورو رسيده است که با ارقام مربوط به ايران که کل جذب سرمايه‌گذاري مستقيم آن از تمامي کشورهاي جهان سالانه ۳-۲ ميليارد يورو است و کشورهاي اروپايي هم از اين رقم سهم ناچيزي دارند، اصلا قابل مقايسه نيست.

مجموع اين آمارها و شاخص‌ها بيانگر وابستگي متقابل شديد ميان اقتصاد اروپا و آمريکا است. بنابراين استدلال‌هايي که مقامات دولت روحاني و حاميان آنها درباره اينکه اروپايي‌ها منافع برجام را بر منافع تجارت با آمريکا ترجيح خواهند داد، کاملا بي‌اساس است و همچون اتکاهاي بيجاي تيم مذاکره‌کننده ايران  به وعده‌هاي مقامات آمريکايي در جريان مذاکرات هسته‌اي است.

ذکر اين آمار و ارقام به معناي تحقير اقتصاد ايران و پتانسيل‌هاي تجاري ايران در مقايسه با آمريکا نيست، بلکه هدف، تذکري به دولتمردان است که اطمينان بيجا به اروپايي‌ها نداشته باشند و اين اطمينان را به داخل کشور و افکار عمومي هم تزريق نکنند.

راهکار گسترش تجارت خارجي ايران و تقويت اقتصاد کشور، همان است که در سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي و ساير رهنمودهاي رهبري بر آن تاکيد شده است: تمرکز بر گسترش روابط تجاري با همسايگان، کشورهاي منطقه، روسيه و چين و ساير کشورهاي آسيايي و کشورهاي در حال توسعه.

آنچه که در سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و رهنمودهاي مکرر رهبر انقلاب ذکر شده، استدلال و پيش‌زمينه تجربي و واقعي دارد. وابسته کردن اقتصاد و تجارت کشور به اروپايي‌ها با توجه به گوش به فرماني آنها از آمريکا اصلا منطقي نيست. قطعا کشورهاي آسيايي خصوصا چين و روسيه و همينطور همسايگان ايران، تبعيت محضي که اروپايي‌ها از آمريکا دارند، را ندارند و اين مزيتي است که بايد در سياست‌هاي تجاري کشور مدنظر قرار گيرد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html