پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228687
خوشحالي همپيمانان ترامپ/ حمايت تروئيکاي اروپا از برجام
تاریخ انتشار : 1396/07/22 08:10:32
نمایش : 1458
اعلام استراتژي دولت ترامپ در خصوص ايران و اظهارات وي در مورد توافق هسته اي، واکنشهاي بين المللي به همراه خود داشته است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، دونالد ترامپ در سخنراني امشب خود در قبال ايران بر مسائل موشکي ايران، تحريمهاي سپاه و عدم دستيابي ايران به سلاحهايي که همسايگان اين کشور را تهديد مي کند تاکيد کرد.

صحبتهاي «دونالد ترامپ» رئيس جمهور آمريکا در مورد ايران و برجام واکنشهاي بين المللي را به همراه داشت. در حالي که اين سخنان تنها از سوي دو همپيمان منطقه اي واشنگتن مورد تمجيد قرار گرفت، اتحاديه اروپا و آژانس بين المللي انرژي اتمي با اعلام پايبندي ايران به برجام و حمايت از اين توافق بين المللي پاسخي روشن به سخنان ترامپ دادند.

خوشحالي زودگذر عربستان ، امارات ، بحرين و رژيم صهيونيستي

عربستان سعودي از مواضع ترامپ و تهديدهاي وي در خصوص ايران حمايت کرد.

رژيم صهيونيستي هم از اظهارات ضد ايراني و شديد اللحن رئيس جمهوري آمريکا عليه ايران استقبال کرد.

دولت امارات نيز بر پايبندي خود به همکاري با واشنگتن براي مقابله با سياست هاي ايران در حمايت از تروريسم در منطقه و جهان تاکيد کرد.

امارات مدعي شد که توافق هسته اي به ايران اين فرصت را داد تا سياست هاي خود را تقويت کند، ولي دولت اين کشور از اين فرصت براي تقويت سياست هاي توسعه طلبانه و غير مسئولان بهره برداري کرد.

همچنين رژيم بحرين اعلام کرد که اين کشور از راهبرد دونالد ترامپ در قبال ايران استقبال و حمايت مي ‌کند.

در همين راستا بحرين مدعي شد که ايران از گروه ‌هاي تروريستي حمايت مي ‌کند و منامه از هر تلاشي براي جلوگيري از اين اقدام ايران استقبال مي ‌کند.

موگريني: از اجراي برجام حمايت مي کنيم

فدريکا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا پس از اعلام موضع آمريکا در خصوص برجام اظهار داشت: ما بايد از ادامه اجراي برجام حمايت کنيم.

وي ادامه داد: هيچ تخطي قابل چشم‌گيري از برجام مشاهده نشده است.

مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با تاکيد بر اينکه برجام مسأله داخلي آمريکا نيست، عنوان کرد: اتحاديه اروپا همچنان از اجراي برجام حمايت مي‌کند.

موگريني افزود: برجام متممي خيلي طولاني بر قطعنامه شوراي امنيت است و هيچ کشوري در دنيا نيست که يک مصوبه شوراي امنيت را که با اتفاق ارا امضا شده است، زير پا بگذارد.

وي تاکيد کرد که در دست هيچ رئيس جمهوري در هيچ جاي دنيا نيست که يک توافق را لغو کند.

مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا همچنين اظهار داشت: هر تعهدي ممکن است قابل مذاکره باشد، اما از مقامات ايراني در تهران بپرسيد که مي خواهند درباره برجام مذاکره کنند يا نه؟

ابراز نگراني فرانسه، آلمان و انگليس از رويکرد ترامپ

در همين حال تروئيکاي اروپايي با انتشار بيانيه اي به سخنراني ترامپ درباره ايران واکنش نشان داد. فرانسه، آلمان و بريتانيا در بيانيه‌اي مشترک تاکيد کردند حفظ توافق هسته‌اي ايران، منافع ملي آنها را تامين مي‌کند. آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مکرراً از طريق برنامه راستي‌آزمايي و نظارتي خود پايبندي ايران به برجام را تأييد کرده است.

در اين بيانيه آمده است:

-ما رهبران فرانسه، آلمان و انگليس، نگراني خود را از تبعات احتمالي تصميم رييس جمهور آمريکا مبني بر عدم تاييد پايبندي ايران به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اعلام مي‌کنيم.
ما همچنان به برجام و اجراي کامل آن از سوي تمامي طرفها پايبند هستيم چراکه معتقديم برجام در راستاي منافع امنيتي مشترک ماست.

-برجام محصول ۱۳ سال ديپلماسي و گامي بزرگ در جهت اطمينان از صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اي ايران است.

-برجام در قالب قطعنامه ۲۲۳۱ مورد حمايت قاطع شوراي امنيت سازمان ملل قرار گرفته و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به کرات از طريق رژيم راستي‌آزمايي خود پايبندي ايران را به اين توافق تاييد کرده است.

-ما از دولت و کنگره آمريکا مي‌خواهيم پيش از هر اقدامي مانند اعمال مجدد تحريم‌هاي تعليق‌شده عليه ايران، که ممکن است موجب تضعيف برجام شود تبعات امنيتي آن را براي ايالات متحده و متحدانش در نظر بگيرد.

-همزمان با اينکه ما مصمم هستيم براي حفظ برجام تلاش کنيم، در نگراني آمريکا از برنامه موشکي بالستيک ايران و فعاليت‌هاي منطقه‌اي آن که منافع امنيتي اروپا را نيز تحت تاثير قرار مي‌دهند خود را شريک مي‌دانيم.

-ما آماده‌ايم اقدامات مقتضي را براي پرداختن به اين نگراني‌ها از طريق همکاري با آمريکا و تمام طرف‌هاي ذيربط انجام دهيم.

-ما اميدواريم که ايران براي توقف اقدامات خود در منطقه وارد يک گفتگوي سازنده شده و به سمت يک راه‌حل ديپلماتيک پيش رود.

-دولت‌هاي ما متعهد به حفظ برجام هستند اما در عين حال، معتقديم که بايد به ساير نگراني‌ها نيز در خارج از برجام پرداخته شود.

آژانس: ايران به تعهداتش پايبند بوده است

در همين حال آژانس بين المللي انرژي اتمي که نهاد قانوني ناظر بر فعاليت هاي هسته اي کشورها و مرجع تاييد کننده پايبندي ايران به برجام است اعلام کرد: ايران به تعهداتش پايبند بوده است

آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با انتشار بيانيه‌اي اعلام کرده است که ايران به تعهداتش در قالب توافق هسته‌اي پايبند بوده است.

بر اين اساس يوکيا آمانو، مديرکل آژانس، گفت در حال حاضر مستحکم‌ترين نظام بازرسي‌هاي هسته‌اي جهان در مورد ايران اجرا مي‌شود.

وي با بيان اين که آژانس از ژانويه سال ۲۰۱۶ به راستي‌آزمايي و نظارت بر تعهدات هسته‌اي ايران ذيل برجام ادامه داده، افزود: همان‌طور که به شوراي حکام اعلام کرده‌ام، تعهدات هسته‌اي ايران ذيل برجام، در حال اجرا هستند.

آمانو اذعان کرد: ايران اکنون موقتا، پروتکل الحاقي به توافقنامه جامع پادماني با آژانس را اجرا مي‌کند.

هشدار روسيه: تحريم هاي يکجانبه عليه ايران محکوم به شکست است

وزارت امور خارجه روسيه در واکنش به سخنراني رئيس جمهوري آمريکا با صدور بيانيه اي به «دونالد ترامپ» هشدار داد که تحريمهاي جديد و يکجانبه واشنگتن عليه ايران محکوم به شکست است و تأکيد کرد که در ديپلماسي بين المللي لفاظي هاي تهديدآميز و سلطه جويانه محلي از اِعراب ندارد.

در بيانيه وزارت امور خارجه روسيه آمده است: «تصميم ترامپ به عدم تأييد يک توافقنامه بين المللي پيرامون برنامه هسته اي ايران مستقيماً بر اجراي اين توافقنامه اثر نخواهد گذاشت؛ اما اين عدم تأييد در تقابل با روح اين توافقنامه است».

وزارت امور خارجه روسيه خاطرنشان کرد که صرفنظر از موضع آمريکا، هيچ راه بازگشتي به وضع تحريمهاي سازمان ملل عليه ايران وجود ندارد.

جان کري: عدم تأييد برجام زمينه ساز يک بحران بين المللي است

«جان کري» روز جمعه در واکنش به راهبرد جديد واشنگتن در قبال ايران، بيانيه اي صادر کرد.

در اين بيانيه که در صفحه توئيتر جان کري منتشر شد، آمده است: «تصميم امروز ترامپ تصميمي خطرناک است. او در حال شکل دهي به يک بحران بين المللي است. اين [تصميم] منافع امنيت ملي آمريکا و نزديک ترين متحدان ما را به خطر مي اندازد. اين تصميم اِعراضي بي پروايانه از واقعيتها به نفعِ خود و ايدئولوژي از سوي رئيس جمهوري است که بجاي تأييد کارآمدي اين توافق هسته اي، ترجيح مي دهد با کنگره و ايران وارد يک قمار خطرناک شود. من قوياً اميدوارم که شش کشور ديگر امضاء کننده اين توافق (ايران، انگليس، فرانسه، روسيه، چين و آلمان) به جهانيان نشان دهند که رفتار مسئولانه چيست و به اين توافق پايبند بمانند- بدون توجه به اتهامات دروغين و فتنه انگيزي هايي که ساخته و پرداخته رئيس جمهور آمريکا است».

در بخش ديگري از اين بيانيا آمده است : «رئيس جمهور [ترامپ] آبهاي مذاکره را آلوده کرد و امکان تمايز قائل شدن ميان دغدغه هاي قانوني از تلاشهاي پنهان براي برهم زدن اين توافق را آسانتر ساخت. آنچه که ما امروز شاهد  آن بوديم، فاقد شعور و طرز تفکر استراتژيک بود. کنگره اکنون از اين فرصت برخوردار است که به مثابه يک فرد بالغ و در راستاي منافع امنيت ملي آمريکا عمل کند. آمريکا و سراسر جهان نظاره گر ما هستند».

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html