پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228682
تحريم سپاه را به مثابه اعلام جنگ تلقي مي‌کنيم/ علاقه‌مند به حفظ برجام هستيم ولي نه به هر قيمتي
تاریخ انتشار : 1396/07/20 10:22:45
نمایش : 1930
رئيس سازمان انرژي اتمي، تحريم احتمالي سپاه را نشانه‌اي از رفتار خصمانه دولت آمريکا عليه ملت ايران خواند و گفت: با توجه به اينکه ارتش و نيروهاي مسلح ضامن صيانت و امنيت هر کشوري هستند، اين اقدام را به مثابه اعلام جنگ تلقي مي‌کنيم.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ علي اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي کشورمان که به دعوت بوريس جانسون وزير خارجه بريتانيا در لندن به سر مي برد، در جمع تعدادي از تحليلگران رسانه هاي جهاني مستقر در لندن به بحث و گفتگو درخصوص موضوعات مهم سياسي و بين‌المللي مرتبط با ايران و منطقه خاورميانه پرداخت.

در اين نشست سؤالات متعددي به ويژه درخصوص برجام و آينده اين توافق مطرح شد. 

سياستهاي دولت آمريکا در اين زمينه و نوع واکنش جمهوري اسلامي ايران به خروج احتمالي آمريکا از برجام از جمله موارد مطروحه در اين نشست بود که صالحي به آنها پاسخ داد.

احتمال قرار گرفتن سپاه پاسداران در ليست گروههاي تروريستي وزارت خارجه آمريکا و نوع واکنش جمهوري اسلامي به اين اقدام دولت ترامپ، سوال ديگري بود که صالحي در پاسخ گفت:اين اقدام در صورت عملي شدن نشانه‌اي از رفتار خصمانه دولت آمريکا عليه ملت ايران است و با توجه به اينکه ارتش و نيروهاي مسلح هر کشور ضامن صيانت و امنيت آن کشور ميباشد، لذا اين اقدام را به مثابه اعلام جنگ تلقي مي کنيم.

صالحي نقض برجام از سوي آمريکا را داراي پيامد‌هاي بين المللي دانست و تاکيد کرد: ايران با توجه به رفتار دولت آمريکا در اين باره تصميم مقتضي خواهد گرفت.

معاون رئيس جمهور در اين نشست همچنين به پرسش‌هاي حاضران درباره مواضع سياسي و منطقه‌اي جمهوري اسلامي ايران پاسخ داد. 

صالحي پيش از اين نشست با اعضاي کميته روابط خارجي مجلس عوام انگليس ديدار و درباره مسائل منطقه‌اي و بين المللي و همچنين روابط دو جانبه گفتگو کرد. صبح  چهارشنبه نيز آقاي صالحي با بوريس جانسون وزير امور خارجه انگليس ديدار و درباره مسائل منطقه‌اي و بين المللي گفتگو کرد، اما محور اصلي اين گفتگو‌ها موضوع برجام اعلام شد.

معاون رئيس جمهور همچنين گفت: مواضع جمهوري اسلامي ايران مبني بر استفاده صلح آميز از فعاليت هاي هسته اي بارها به صورت شفاف بيان و تفسير ايران از بند "تي" ضميمه برجام نيز اعلام شده است.

رئيس سازمان انرژي اتمي کشورمان در پاسخ به احتمال دستاويز قرار دادن بند " T " ضميمه برجام براي فشار بر ايران با توجه به سخنان دو پهلوي آمانو گفت: بند" t " در خصوص فعاليت هايي است که مي تواند مورد استفاده هاي دوگانه قرار گيرد به اين مفهوم که هم جنبه صلح آميز دارد و هم مي تواند در سلاح هسته اي کاربرد داشته باشد.
علي اکبر صالحي با اشاره به فتواي مقام معظم رهبري درباره سلاحهاي هسته اي تصريح کرد: ما بارها تاکيد کرده و اين تعهد ضمني را تشريح کرده ايم که ما هيچگاه در پي سلاح هسته اي نبوده و نيستيم و فقط استفاده از جنبه هاي صلح آميز انرژي هسته اي مورد نظر ايران است.

معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان انرژي اتمي کشورمان موضوع برجام را محور اصلي گفتگوها در ديدار با مقامات اروپايي اعلام و تاکيد کرد: به صراحت به مقامات اروپايي اعلام شد يا همه در برجام مي مانند يا همه از آن خارج خواهند شد و راه سومي وجود ندارد. 

علي اکبر صالحي همچنين در مصاحبه با خبرگزاري صدا و سيما، نشست با مقامات انگليسي را مثبت ارزيابي کرد و گفت: در ديدار با مقامات اروپايي اعلام شد بهتر است همه تلاش کنند برجام پا بر جا بماند و ما نيز علاقه مند به حفظ آنيم اما نه به هر قيمتي. 
معاون رئيس جمهور حفظ برجام را موضع مشترک مقامات اروپايي اعلام و با اشاره به مواضع و اقدامات احتمالي رئيس جمهور آمريکا درباره برجام تصريح کرد: هيئت نظارت بر برجام سناريوهاي مختلف خود را آماده کرده است و به طور قطع متناسب با تحولات و شرايط روز آن را اجرا خواهد کرد. 
رئيس سازمان انرژي اتمي کشورمان با اشاره به ديدار و گفتگو با وزير امور خارجه انگليس در لندن افزود: آقاي بوريس جانسون در اين ديدار گفت به جد به آمريکايي ها اعلام کرده ايم که علاقه مند به حفظ برجاميم و حاضر نيستيم خدشه اي به آن وارد شود و اين موضوع را خانم ترزا مي نخست وزير نيز در گفتگوي تلفني به ترامپ گوشزد کرده است و مذاکرات دو جانبه با آمريکا را در اين باره ادامه خواهند داد.

وي گفت: در نشست طولاني با آقاي جانسون ضمن بيان صريح ديدگاههاي جمهوري اسلامي ايران درباره برجام ، مقداري هم وارد محتواي برجام شديم و حتي به برخي مسائل فني آن نيز پرداختيم. 
صالحي افزود: اينکه رويکرد دولت آمريکا در قبال برجام چگونه است و واکنشها به آن چگونه خواهد بود از جمله پرسشهاي مقامات اروپايي است و ما اميدواريم با تلاشهايي که انجام مي گيرد برجام بدون خدشه پيش برود و از اينگونه بازيهايي که هيچ توجيه و پايه و اساس عقلاني ندارد خلاص شود.
معاون رئيس جمهور درباره پيش بيني اش از تصميم رئيس جمهور آمريکا در قبال برجام گفت: من احساس مي کنم در آمريکا نوعي آشفتگي سياسي ايجاد شده است و خود آنان نيز نمي دانند در کدام مسير بايد گام بردارند و اين موضوع فقط هم مختص برجام نيست بلکه موضوعات بين المللي ديگري که آمريکا به انجام آنها متعهد شده بود اجراي آن را با شک و ترديد روبرو کرده و قصد دارند مواضعشان را تغيير دهند.

وي با اشاره به ديدارهايش با مقامات اروپا در اين دوره از سفر به رم و لندن افزود: من احساس کردم مقامات اروپايي نيز از آشفتگي ايجاد شده و اقدامات احساسي و عجيب در آمريکا متعجبند و دلشان مي خواهد امور در مسير عقلانيت قرار گيرد. 
صالحي افزود: در نشست با وزير امور خارجه انگليس مسائل ديگري هم در حاشيه مطرح و پاسخهاي لازم ارائه شد و درباره برخي موارد نيز اعلام شد پاسخ بايد از دستگاههاي ديگر دريافت شود.

رئيس سازمان انرژي اتمي کشورمان شب چهارشنبه بنا به دعوت رسمي بوريس جانسون وزير امور خارجه انگليس از رم وارد لندن شد و صبح چهارشنبه با جانسون به گفتگو نشست.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html