پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228675
اظهارات بي مبنا عليه قوه قضاييه ادامه يابدطبق قانون برخورد ميکنيم
تاریخ انتشار : 1396/07/18 09:16:35
نمایش : 1903
آيت‌الله آملي لاريجاني با بيان اينکه احضار و تحقيق از وظايف ذاتي و اصلي دستگاه قضا است، گفت: اظهارات بي مبنا عليه قوه قضاييه ادامه يابد طبق قانون با مرتکبان برخورد مي‌کنيم.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، به نقل از اداره کل روابط عمومي قوه قضاييه، آيت الله آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي با ابراز خرسندي از وضعيت جبهه مقاومت در منطقه و پيروزي هاي پي در پي اين جبهه، گفت: به نظر مي آيد که داعش و جريان تکفيري به نقطه پايان نزديک مي شوند و با همت مردم و نيروهاي مسلح سوريه و عراق  و همچنين حمايت هاي جمهوري اسلامي، بساط اين جريان تروريستي که کشورهاي سلطه مدعي بودند مبارزه با آن به ۲۰ سال زمان نياز دارد، در حال برچيده شدن است.

سياست تجزيه کشورهاي اسلامي، سياستي قديمي است که رژيم صهيونيستي دنبال مي کند

آيت الله آملي لاريجاني با اشاره به همه پرسي کردستان عراق، اين رويداد را آتشي جديد از سوي کشورهاي سلطه بويژه رژيم صهيونيستي براي مشغول کردن منطقه دانست و خاطر نشان کرد: سياست تجزيه کشورهاي اسلامي، سياستي قديمي است که رژيم صهيونيستي دنبال مي کند. هدف از اجراي اين سياست نيز تضعيف حکومت هاي اسلامي و ايجاد درگيري ها و مشغوليت هاي طولاني براي ملت هاي مسلمان است. متاسفيم که اقليم کردستان عراق نيز از چنين سياستي تبعيت کرده است.

مسئولان اقليم کردستان بايد توجه کنند که در مسير تجزيه موفق نخواهند بود

رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه نه تنها حکومت مرکزي عراق بلکه هيچ کشوري استقلال کردستان را نمي پذيرد، رويکرد آمريکا در اين ماجرا را منافقانه توصيف کرد و افزود: جمهوري اسلامي در اين زمينه سياست روشني دارد و از ابتدا اعلام کرده که با هرگونه تجزيه مخالف است. از نظر ما حکومت عراق يک حکومت واحد و يکپارچه است و مسئولان اقليم کردستان بايد توجه کنند که در مسير تجزيه موفق نخواهند بود. اميدواريم دلسوزي کشورها به ويژه همسايگان عراق را بپذيرند و بدانند که موضع همسايگان کاملاً جدي است و هرگز به اين وضعيت تن نخواهند داد.

آيت الله آملي لاريجاني در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به رسيدگي هاي قضايي و هجمه ها عليه قوه قضاييه تصريح کرد: دستگاه قضايي حسب وظيفه اصلي و ذاتي خود بايد به صورت عادلانه به پرونده ها رسيدگي و از حقوق شهروندي حمايت کند. يکي از برنامه هاي مهم ما که در طول سالهاي گذشته نيز به صورت قاطعانه دنبال شده، مبارزه با مفاسد در همه ابعاد آن است. مسئولان قضايي با وجود برخي موانع که در مسير مقابله با مفاسد، خصوصاً مفاسد اقتصادي وجود داشته، همواره مسير قانون را طي کرده اند و در اين راه موفقيتهاي زيادي نيز کسب شده است.

برخي تلاش دارند با هياهو و جنجال جلوي رسيدگي هاي دستگاه قضايي را بگيرند

رئيس قوه قضاييه افزود: متاسفانه در جريان رسيدگي به برخي پرونده هاي مالي - اقتصادي به محض اينکه کسي احضار مي شود، برخي افراد ذي نفع شروع به فضاسازي سياسي و يا شخصي مي کنند که جاي تاسف دارد. اگر قرار باشد در مورد هر پرونده اي بگوييم اين پرونده سياسي است، ديگر رسيدگي قضايي امکان پذير نخواهد بود.

آيت الله آملي لاريجاني ادامه داد: در مورد پرونده اي که حسب محتويات و نظر قاضي مربوطه ابعاد اقتصادي و مالي دارد و نياز به اقدامات قضايي دارد، جار و جنجال به راه مي اندازند براي اينکه اذهان مردم را از اختلاس و فساد دور کنند و به سمت مسائل سياسي ببرند و متاسفانه در اين مسير از هيچ هجمه و تهمتي هم به دستگاه قضايي ابا ندارند تا در مقابل رسيدگي ها سنگ اندازي کنند. برخي کساني که خود کارنامه سياهي دارند، درمحيط هاي حقيقي و مجازي سخن مي گويند و فيلم منتشر مي کنند. پرونده اين افراد کاملاً ابعاد مالي دارد. البته ممکن است در مورد برخي افراد اتهامات امنيتي نيز مطرح باشد اما به هر حال اين پرونده ها که ابعاد روشني دارند در حال رسيدگي است و برخي تلاش دارند با هياهو و جنجال جلوي رسيدگي هاي دستگاه قضايي را بگيرند. گرچه قوه قضاييه در گذشته نيز نشان داده اعتنايي به اين اقدامات نمي کند زيرا اگر قرار بود با اين حرف ها عقب نشيني کند ديگر امکان انجام کار قضايي و اجراي عدالت وجود نداشت.

تسامح قوه قضاييه براي حفظ فضاي آرام جامعه، حدي دارد

رئيس قوه قضاييه تاکيد کرد: علاوه بر اين موارد، خود اين قبيل اقدامات نظير اتهام زني، توهين و سنگ اندازي عليه قوه قضاييه جرم محسوب مي شود و به مرتکبان هشدار مي دهيم که تسامح قوه قضاييه براي حفظ فضاي آرام جامعه، حدي دارد و اگر اظهارات و اقدامات بي مبنا عليه قوه قضاييه ادامه يابد ناچاريم طبق قانون با اين مرتکبان نيز برخورد کنيم.

آيت الله آملي لاريجاني همچنين با انتقاد از برخي توهين ها به دستگاه قضايي از سوي بعضي از مسئولان، خاطرنشان کرد: اخيراً برادر بزرگواري گفته است که قوه قضاييه از سر بيکاري دائماً اقدام به احضار افراد مي کند. اين سخنان بسيار کم لطفي است. در پاسخ بايد گفت که قوه قضاييه حسب وظيفه اصلي و ذاتي خود اقدام به رسيدگي قضايي و اجراي عدالت مي کند، دستگاه قضايي با دريافت گزارشها و يا دريافت شکايت، بايد در صورت اقتضا افرادي را احضار کند و از آنان تحقيق به عمل آورد. بنابراين قوه قضاييه از سر بيکاري افراد را احضار نمي کند. اگر بيکاري وجود دارد اين شما هستيد که چهار سال کشور را رها کرديد و دور برجام سينه زديد گويي کشور کار و مشکل ديگري ندارد. ما هم کار داريم و هم محکم در مسير قانوني خود ايستاده ايم.

رئيس قوه قضاييه اظهار کرد: شما موظفيد از قوه قضاييه به عنوان رکن نظام حمايت کنيد، کما اينکه ما در طول سالهاي گذشته از کليّت دولت به عنوان رکن نظام حمايت کرده‌ايم اين درست نيست در هر محفلي، هر آنچه به ذهن شريفتان گذشت، عليه قوه قضاييه بيان کنيد. وقتي شکايتي از يک مرجع رسمي مي رسد، دادستان و دادسرا موظف به رسيدگي هستند و در اين مسير بايد احضارهايي صورت گيرد البته ممکن است اين اشخاص پس از انجام تحقيقات و پس از رسيدگي تبرئه شوند اما اينکه بخواهيم جلوي احضارها را بگيريم علاوه بر اينکه خلاف قانون است مردم خواهند گفت که رسيدگي هاي قوه قضاييه فقط براي افراد بي بضاعت و ضعيف است و کاري با مقامات و مسئولان ندارند.

آيت الله آملي لاريجاني با بيان اينکه دستگاه قضايي رانت هاي خاص را کنار مي گذارد و بحمدلله تاکنون نيز به پرونده افراد در هر جايگاهي که بوده اند رسيدگي شده است، خاطر نشان کرد: توصيه برادرانه ما اين است که اگر قوه قضاييه احتمالاً در جايي اشتباه دارد در مورد آن اشتباه، تذکر معقول بدهند نه اينکه عليه احضار و رسيدگي به پرونده افراد که بر حسب قانون صورت مي‌گيرد، سخن بگويند. چنانچه دستگاه قضايي نيز در جايي که مرتکب اشتباهي شده موظف است از اشتباه خود برگردد اما اينکه برخي در هر جمع و محفلي بخواهند عليه قوه قضاييه اظهارات بي مبنا داشته باشند به هيچ عنوان پذيرفته نيست. مسئولان نبايد فراموش کنند که اين رسيدگي ها به نفع همه است و نبايد در جايي که موضوعي به سود ماست از رسيدگي قضايي دفاع کنيم و در جاي ديگر اگر بررسي هاي قضايي به ضرر ما بود عليه قوه قضاييه سخن بگوييم.

مسئولان قضايي بايد از قضات حمايت کنند تا بساط فشارها را برچينيم

رئيس قوه قضاييه با تقدير از همه قضات مستقل و شريف دستگاه قضايي افزود: مطمئناً قضات عزيز ما به اين حرفهاي غير منطقي و بي مبنا اعتنا نمي کنند. مسئولان قضايي نيز بايد از قضات حمايت کنند تا بساط فشارهاي اين چنيني جمع شود.

وي در بخشي از سخنان خود همچنين با تقدير از حضور مردم عزيز، فهيم، بصير و ولايت مدار در مراسم اقامه عزاي حسيني، تصريح کرد: انصافاً مردم در اين مراسم سنگ تمام گذاشتند و محبت خود به اهل بيت (ع) را به خوبي نشان دادند.

رئيس قوه قضاييه، نعمت محبت شيعيان نسبت به اهل بيت را نعمتي بزرگ و موجب تطهير باطن و قرب به ساحت حق تعالي توصيف کرد و افزود: حب اهل بيت (ع) علاوه بر اين آثار معنوي، واجد آثار دنيوي نيز هست؛ چنانکه امروز مي بينيم با حضور شيعيان و الهام گرفتن از فرهنگ غني عاشورا، مرز مقاومت و غير مقاومت در سراسر جهان کاملاً روشن و مشخص است. گرچه در جبهه مقاومت، شيعه و سني در کنار يکديگر حضور دارند اما حمايت شيعيان از جريان مقاومت، با الگوگيري از فرهنگ عاشورايي بارزتر است و همواره نشان داده اند که جبهه حق، مرز نمي شناسد و شيعه حاضر است براي اعتلاي حق، کمک به مسلمانان و برقراري عدالت در سراسر جهان مجاهدت کند.

آيت الله آملي لاريجاني با بيان اينکه شيعيان به پيروي از حضرت اباعبدالله الحسين(ع) چنين مسيري را انتخاب کرده‌ اند، اظهار کرد: همه ما بايد بابت داشتن چنين الگوهاي والايي شاکر باشيم و قدر اين نعمت بزرگ را بدانيم که خداوند چنين نيروي عظيمي را در شيعيان پديد آورد تا بتوانند آنجا که کشورهاي سلطه در مبارزه با تروريسم درمانده اند، جبهه هاي جديدي را بگشايند.

رئيس قوه قضاييه در ادامه با تبريک هفته نيروي انتظامي، ياد و خاطره شهدا ، جانبازان و ايثارگران نيروي انتظامي را گرامي داشت و تصريح کرد: همه مي دانيم که امنيت و احساس امنيت، نعمت هاي بزرگي هستند که نيروي انتظامي در ايجاد و حراست از آن نقش بسزايي دارد. اين نيرو، يک نيروي مسلح اجتماعي  است که با مردم سر و کار دارد لذا بايد اخلاق حسنه را رعايت کند و در عين اجراي قانون با اقتدار و صلابت، نسبت به مردم عطوف باشد.

آيت الله آملي لاريجاني با بيان اينکه نيروي انتظامي به عنوان ضابط، همکاري بسيار خوبي با قوه قضاييه دارد، خاطر نشان کرد: توسعه فرهنگ و اخلاق در جامعه يک بحث عمومي است که نيروي انتظامي نيز موظف است در اين مسير گام بردارد. وظايفي که قانون براي نيروي انتظامي پيش بيني کرده بسيار گسترده است که از جمله آنها دفاع از ارزشهاست. بر همين اساس نيروي انتظامي نسبت به حفظ ارزشها و هنجارهاي اجتماعي در چارچوب قانون و شرع، وظيفه مهمي بر عهده دارد. گرچه متاسفانه برخي دستگاه ها به جاي کمک به نيروي انتظامي در اين مسير، با سخنان خلاف شرع و قانون در اجراي برخي قوانين مانع تراشي مي‌کنند اما به هر حال نيروي انتظامي بايد بدون توجه به اين سخنان، با قاطعيت راه خود را طي کند و دستگاه ها نيز موظفند نيروي انتظامي را در اجراي وظايف قانوني خود ياري کنند.

بر اساس اين گزارش، ادامه بحث و بررسي پيرامون اصلاح موادي از قانون آيين دادرسي کيفري مصوب ۱۳۹۲ در دستور کار امروز مسئولان عالي قضايي قرار داشت.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html