پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228664
هيچ کس حق ندارد به بهانه مبارزه با فساد تسويه حساب سياسي کند
تاریخ انتشار : 1396/07/15 18:53:22
نمایش : 1848
معاون اول رئيس جمهور با اشاره به اينکه متاسفانه امروز فساد به جاهاي حساسي رخنه کرده گفت: هيچ کس حق ندارد به بهانه مبارزه با فساد تسويه حساب سياسي کند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، اسحاق جهانگيري پيش از ظهر امروز (شنبه) در چهارمين همايش ملي روز روستا و عشاير که با رويکرد نخبگان روستايي، ظرفيت پنهان توسعه پايدار روستايي در سالن اجلاس سران کشورهاي اسلامي در تهران برگزار شد، اظهار داشت: روستاييان و عشاير کشور علاوه بر توليد، مرزداران کشور هستند و از مرزهاي کشور حفاظت و حراست مي کنند.

معاون اول رئيس جمهور افزود: مسائل روستاها نبايد فقط در روز ملي روستا مطرح شود بلکه بايد در همه مجامع تصميم گيري به اين موضوع پرداخته شود اما روز ملي روستا و عشاير نيز فرصت مناسبي است تا اقدامات انجام شده و نقدها و پيشنهادات از سوي صاحبنظران، انديشمندان و نخبگان مورد بررسي قرار گيرد.

جهانگيري با اشاره به رويکرد اين همايش تحت عنوان نخبگان روستايي، ظرفيت پنهان توسعه پايدار روستايي خاطرنشان کرد: البته اين رويکرد براي تمام کشور و حتي مناطق شهري نيز صادق است چرا که توسعه کشور بايد با اتکا به نيروي انساني متخصص و نخبگان فعال کشور دنبال شود .

معاون اول رئيس جمهور با يادآوري اينکه ايران کشوري جوان است و از ظرفيت بالاي جوانان تحصيلکرده برخوردار است، خاطرنشان کرد: يکي از مهمترين سرمايه هاي امروز کشور براي توسعه، سرمايه نيروي انساني و به طور خاص نخبگان کشور هستند و هنر مديران کشور بايد استفاده مطلوب از اين ظرفيت مهم باشد.

جهانگيري با تأکيد بر اينکه تاريخ تمدن و فرهنگ ايراني مرهون توليد و سبک زندگي روستايي و سلحشوري و جانفشاني عشاير کشور است، گفت: در تاريخ ايران اين دو گروه از جامعه يعني روستاييان و عشاير همواره نقش عمده و پراهميتي در حفظ استقلال و توسعه کشور داشته اند.

معاون اول رئيس جمهور ادامه داد: وقتي به سرمايه هاي اجتماعي کشور نگاه مي کنيم، هنوز هم بالاترين نقش در سرمايه اجتماعي کشور يعني در مشارکت، همبستگي و اعتماد و اميد به آينده متعلق به روستاهاست و روستاييان و عشاير بيشترين نقش را در افزايش سرمايه اجتماعي کشور دارند.

جهانگيري گفت: براي اينکه توسعه همه جانبه کشور را به طور متوازن و همزمان پيش ببريم، حتماً بايد در برنامه هاي توسعه، موضوع توسعه روستايي را مورد توجه داشته باشيم و در اين زمينه مشارکت خودِ روستاييان در برنامه ريزي براي توسعه روستاها مي تواند نقشي مهم و سازنده داشته باشد.

معاون اول رئيس جمهور با تأکيد بر اينکه بايد در توسعه روستايي به مدل بومي توسعه در روستاها بينديشيم تصريح کرد: برنامه ريزان و صاحبنظران نبايد اينگونه بينديشند که روستايي زماني توسعه مي يابد که شهري شود .

جهانگيري ادامه داد: مدل و سبک زندگي روستاهاي کشور و نگرش روستاييان به زندگي حتي مي تواند در مناطق شهري نيز مورد استفاده قرار گيرد و اين تصوري نادرست است که روستايي زماني به توسعه مي رسد که شهري شود.

وي ادامه داد: ما بايد مدلي ارايه دهيم که ضمن دارا بودن ويژگي هاي مثبت زندگي روستايي و عشايري، مسير مطلوب توسعه نيز در آن لحاظ شده باشد. بايد برنامه هاي توسعه اي در روستاها به گونه اي باشد که در عين برخورداري از همه خدمات مورد نياز زندگي و فناوري هاي جديد، روستا همچنان روستا بماند و نبايد روستاها به کاريکاتور کوچکي از شهر تبديل شوند.

معاون اول رئيس جمهور تصريح کرد: فرهنگ روستايي فرهنگي است که بدون دخالت هاي نابجا، مهمترين سياست هاي مذهبي و اجتماعي را در درون خود تنظيم مي کند و فرهنگ روستاها و عشاير مي تواند به جاهاي ديگر نيز منتقل شود.

جهانگيري در ادامه سخنان خود با اشاره به اقتصاد مقاومتي و تأکيد اين سياست ها بر توجه به روستاها به عنوان مهمترين کانون هاي توليد و توسعه گفت: مهمترين پيام اقتصاد مقاومتي اين است که بايد بر تمام برنامه هاي کشور و سياست هاي قواي سه گانه، نهادهاي عمومي و بخش خصوصي، روح اقتصاد مقاومتي حاکم باشد.

معاون اول رئيس جمهور با بيان اينکه امروز با چالش هاي مختلفي در کشور روبرو هستيم به سه چالش مهم که با زندگي روستاييان و عشاير نيز ارتباط دارد اشاره و خاطرنشان کرد: بيکاري، آب و محيط زيست از چالش هاي مهم کشور هستند که روستاييان و عشاير نيز با آن دست و پنجه نرم مي کنند.

جهانگيري با تأکيد بر اينکه ما بايد به دنبال رشد اقتصادي مستمر، پايدار و اشتغال زا باشيم گفت: سياست هاي اقتصادي زماني مي تواند موفق باشد که با اجراي آن هم بتوانيم اقتصاد را بزرگ کنيم و هم فرصت هاي شغلي ايجاد نماييم.

معاون اول رئيس جمهور با تأکيد بر اينکه رشد اقتصادي بايد اشتغال زا بوده و امنيت توليدکننده و سرمايه گذار نيز فراهم شود، افزود: مقام معظم رهبري در پيام نوروزي خود پس از اعلام نام سال جديد تحت عنوان «اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال»، بر لزوم سرمايه گذاري و تأمين امنيت سرمايه گذاري تأکيد کردند و اين يعني بايد امنيت مالي، رواني و اقتصادي در کشور حاکم باشد.

جهانگيري با يادآوري اينکه امروز بخش خصوصي محور و مدار اقتصاد کشور است، اظهار داشت: بخش خصوصي افرادي آگاه هستند و با هر اقدام مسئولين کشور متوجه
مي شوند که مسئولين تا چه حد پاي سخنان و وعده هاي خود ايستاده اند.

معاون اول رئيس جمهور با تأکيد بر اينکه هيچ کس حق ندارد به حريم بخش خصوصي تجاوز کند بر لزوم رعايت حرمت بخش خصوصي تاکيد کرد و گفت: هرکس در غير از اين مسير حرکت کند حتماً در مسير آمريکا و دشمنان انقلاب و نظام است.

جهانگيري با بيان اينکه بايد قانون بر همه بخش هاي کشور حاکم باشد و نهادهاي امنيني نيز بايد در چارچوب قانون عمل کنند، افزود: مطمئن هستم با حاکميت قانون و حفظ حريم بخش خصوصي قادر خواهيم بود چالش هاي مختلف کشور و مسائلي نظير بيکاري که خانواده ها را آزار مي دهد برطرف کنيم و با اتکا به ظرفيت هاي درون کشور وضعيت معيشتي مردم را بهبود بخشيم.

معاون اول رئيس جمهور در ادامه چالش آب را از ديگر مسائل جدي کشور برشمرد و افزود: بايد راهبردهايي انتخاب کنيم که توسعه پايدار روستايي با استفاده از بهره وري صحيح از منابع آب دنبال شود و دولت نيز در برنامه ششم توسعه برنامه هايي نظير آبخيزداري، آبخوان¬داري و استفاده از روش هاي نوين آبياري را بيش از سال هاي گذشته در دستور کار قرار داده است.

جهانگيري همچنين با اشاره به چالش هاي محيط زيست کشور، اين مسائل را از ديگر چالش هاي مهم کشور برشمرد و گفت: حفاظت از منابع ارزشمند نظير خاک حاصلخيز، جنگل ها و مراتع بايد به صورت جدي دنبال شود و با زمين خواري که يکي از مشکلات جدي است نيز مبارزه شود و در اين راستا روستاييان نيز بايد کمک کنند که زمين هاي حاصلخيز کشاورزي به دست عده اي سودجو تغيير کاربري پيدا نکند.

معاون اول رئيس جمهور با تأکيد بر اينکه مراتع حاصلخيز نبايد از دست ملت ايران خارج شود و بايد از جنگل ها که جزء سرمايه هاي بزرگ کشور هستند نيز به طور جدي حفاظت شود، خاطرنشان کرد: دولت براي مقابله با هر سه چالش آب، محيط زيست و بيکاري برنامه هاي دقيقي تدوين کرده و تلاش مي کند که اين چالش ها را از ميان بردارد.

جهانگيري بر ضرورت توجه به خدمات مورد نياز روستاييان و عشاير تأکيد کرد و گفت: خوشبختانه در بخش راه روستايي امروز 92 درصد جمعيت روستايي کشور از راه آسفالت مناسب برخوردار هستند.

وي همچنين با بيان اينکه روستاييان نيازمند برخورداري از آب آشاميدني سالم هستند، گفت: سال گذشته از منابع صندوق توسعه ملي 500 ميليون دلار و امسال نيز 300 ميليون دلار براي تأمين آب شرب روستايي هزينه شد و سال گذشته به 2950 روستا يعني معادل ده سال قبل آبرساني شد.

جهانگيري گازرساني و تکميل شبکه گاز در روستاها را از ديگر برنامه هاي در دستور کار دولت عنوان کرد و افزود: امروز 77 درصد جمعيت روستايي و 61 درصد روستاهاي بالاي 20 خانوار از نعمت گاز برخوردار هستند و در تمام روستاها خانه هاي بهداشت و شبکه درمان نيز وجود دارد و تکميل خدمات بهداشتي و درماني در روستاها از اولويت هاي دولت است.

وي همچنين با اشاره به پوشش خدمات اينترنت پرسرعت در روستاها گفت: براي اينکه مردم و فرزندان تحصيلکرده روستايي و عشاير بتوانند از اينترنت استفاده کنند اقدامات خوبي صورت گرفته و در حال حاضر 26800 روستا از اين امکان بهره مند هستند.

جهانگيري با اشاره به ظرفيت هاي گردشگري و بوم گردي در برخي روستاهاي کشور گفت: هر روستايي مي تواند با استفاده از اينترنت و شبکه هاي اجتماعي، جاذبه هاي گردشگري خود را معرفي کند و استانداران سراسر کشور نيز بايد به اين موضوع توجه جدي داشته باشند چرا که گردشگري و بوم گردي مي تواند زمينه اشتغال زايي و درآمدزايي را در روستاها فراهم کند.

معاون اول رئيس جمهور در ادامه سخنان خود از اختصاص منابع مورد نياز براي سرمايه گذاري در روستاها و اعطاي تسهيلات براي اجراي پروژه هاي روستايي خبر داد و اظهار داشت: حدود 6 هزار ميليارد تومان از منابع صندوق توسعه ملي و 6 هزار ميليارد تومان از منابع بانک ها و مؤسسات بانکي با نرخ سود پايين در نظر گرفته شده تا در روستاها سرمايه گذاري شود .

وي افزود: نرخ سود اين تسهيلات در روستاهاي مناطق مرزي کشور 4 درصد، در ساير روستاها 6 درصد و براي فعاليت شرکت هاي دانش بنيان در روستاها نيز 4 درصد در نظر گرفته شده است و اين منابع مالي مي تواند جهش مناسب اقتصادي در مناطق روستايي و عشايري کشور ايجاد کند.

جهانگيري ادامه داد: بخش خصوصي علاقمند به روستاها مي تواند از اين تسهيلات استفاده کند اما بايد در نظر داشته باشيم که نبايد برخي افراد به بهانه استفاده از تسهيلات وارد روستاها شوند ضمن آنکه بايد توجه داشته باشيم که طرح هايي بايد در روستاها اجرا شود که مکمل ظرفيت هاي روستايي باشد.

در اين مراسم با حضور معاون اول رئيس جمهور از سامانه جامع آمار و اطلاعات روستايي و نيز طرح ويژه ارايه خدمات فرهنگي به عشاير رونمايي شد.

سيد ابوالفضل رضوي معاون توسعه روستايي و مناطق محروم کشور هم در اين مراسم با اشاره به وعده رئيس جمهور و دستور معاون اول رئيس جمهور براي ساماندهي وضعيت استخدامي دهياران کشور گفت: متأسفانه سازمان امور اداري و استخدامي تا کنون اقدامي جدي انجام نداده و لازم است براي امنيت خاطر دهياران که در واقع مديران توسعه روستاها هستند توجه جدي به اين امر مهم صورت گيرد.

رضوي با بيان اينکه نظام برنامه ريزي کشور، نظامي بزرگ گرا و شهرگرا است، گفت: نظام برنامه ريزي کشور روستاگريز است و اين در حالي است که پايگاه رشد اقتصادي کشور مردم ساکن در روستاها و عشاير هستند که قطرات اقيانوس اقتصاد کشور را تشکيل مي دهند.

وي خواستار افزايش اعتبارات روستايي شد و افزود: متأسفانه وزارت راه و شهرسازي معاونت راه روستايي را حذف کرده که از دولت درخواست داريم اين معاونت مجدداً احيا شود.

معاون توسعه روستايي و مناطق محروم کشور همچنين با اشاره به لايحه دوفوريتي استفاده از منابع صندوق توسعه ملي به ميزان 5/1 ميليارد دلار در روستاها گفت: انتظار داشتيم که اين لايحه سال 95 در مجلس شوراي اسلامي تصويب شود اما در هر صورت در شهريور سال جاري به تصويب رسيد و در حال حاضر در حال تدوين آيين نامه آن با مشارکت دستگاه هاي اجرايي متولي هستيم.

گفتني است در اين مراسم تعدادي از نمايندگان جامعه روستايي نظرات و ديدگاه هاي خود را مطرح کردند و پيشنهاداتي در جهت ارتقاء وضعيت روستاها دادند.

مهر

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html