پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228628
فقط چند روز براي بازگشت به شرايط هسته‌اي قبل از برجام نياز داريم
تاریخ انتشار : 1396/06/28 10:04:03
نمایش : 2156
رييس‌ جمهور در گفت و گو با سي ان ان تاکيد کرد که فقط چند روز براي بازگشت به شرايط هسته اي قبل از برجام نياز داريم و جمهوري اسلامي ايران براي هر وضعيتي پيش بيني و برنامه دارد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از خبرگزاري مهر ، گفت و گوي کريستين امانپور مجري شبکه سي ان ان آمريکا با رييس جمهوري اسلامي ايران با اين پرسش آغاز شد که چه اتفاقي رخ خواهد داد اگر رييس جمهور آمريکا، ايالات متحده را از برجام خارج کند؟

رييس‌ جمهور پاسخ داد: برجام يک تعهد چند جانبه بين المللي و مورد تأييد شوراي امنيت سازمان ملل است. خروج از اين تعهد هزينه بسيار سنگيني براي آمريکا خواهد داشت. فکر نمي‌کنم آمريکايي‌ها اين هزينه سنگين را تحمل بکنند، براي يک کاري که کاملاً براي آنها بي‌خاصيت خواهد بود. خروج آنها از برجام هيچ خاصيتي براي آنها ندارد اما در عين حال اعتماد جهاني را نسبت به آمريکا به طور کلي از بين خواهد برد.

از دکتر روحاني سوال شد: آيا اين توافق بدان معناست که ايران نمي‌تواند سلاح اتمي تهيه کند و آنچه که در کره شمالي در حال حاضر ايجاد شده بخاطر اين است که چنين توافقي وجود ندارد؟ اگر ايالات متحده از برجام خارج شود، ايران چه کار مي‌کند، آيا فروپاشي برجام را مشاهده خواهيم کرد؟

رييس‌ جمهور پاسخ داد: اگر آمريکا از برجام خارج شود ايران عکس‌العمل لازم را نشان خواهد داد. چون نمي‌شود آمريکا از يک تعهدي خارج شود و طرف مقابل بخواهد در همان وضعيت اجراي تعهد خودش باقي بماند. بنابراين يک طرف برجام ايجاد اعتماد جهاني است و طرف ديگر برداشته شدن تحريم‌هاي ظالمانه و غيرقانوني. اين تعادل هميشه بايد حفظ شود.

دکتر روحاني در جواب اين سوال که "رهبر معظم انقلاب ايران گفتند که عکس‌العمل از طرف ايران خيلي جدي خواهد بود. شما هم گفتيد مي‌توانيد در طول چند ساعت از برجام خارج شويد؟ کشور شما چه کار خواهد کرد؟"، اظهارداشت: گزينه هاي مختلفي را در برابر اين موضوع در اختيار خواهيم داشت. اگر آمريکا از برجام خارج شود. براي اين کار برنامه‌ريزي و فکر شده که چه اقداماتي انجام خواهيم داد. بنابراين اگر چنين چيزي اتفاق بيفتد به سرعت اقدامات ايران را دنيا شاهد خواهد بود. ايران اگر بخواهد برگردد به شرايط قبل از برجام، در عرض چند روز اين کار انجام خواهد شد.

از دکتر روحاني سوال شد: ترامپ تحريم ها را مجدداً برپا نکرده، در ماه سپتامبر مي‌توانست اين کار را بکند ولي اين کار را نکرد و خيلي‌ها مي‌گويند که ايالات متحده را از برجام خارج نخواهد کرد. آيا آنچه که شما فکر مي‌کنيد همين است؟ اطلاعات خودتان را درباره سياست‌هاي آمريکا در اين روزها از کجا به دست مي‌آوريد؟

رييس‌ جمهور گفت: ما اطلاعات‌مان را از آمريکا هم از اظهارات علني آنها و هم از طرق سياسي به دست مي‌آوريم. البته نمايندگان ايران و آمريکا هم در کميسيون برجام مشارکت و صحبت مي‌کنند و صحبت‌هاي دو جانبه آنها هم علامت‌هاي لازم را براي آينده خواهد داد. اينکه آمريکا از برجام خارج مي‌شود يا نه، (مهم نيست) مهم اين است که قاعده ديپلماسي اين را مي‌گويد که آمريکا به دليل مضرات زيادي که اين کار براي آينده اين کشور خواهد داشت و براي ثبات و امنيت جهاني، نبايد خارج شود.

دکتر روحاني افزود: از آنجايي که فعاليت‌ها و برنامه‌هاي آقاي ترامپ تا حدي غيرقابل پيش‌بيني است، بنابراين ما هم براي آن شرايط پيش‌بيني‌هاي لازم را انجام داده ايم.

رييس جمهور در جواب سوالي درباره "ديپلماسي توييتري آقاي ترامپ" ، گفت: اين يک روشي است که آقاي ترامپ شروع کرده و تبليغاتي که خودش مي‌خواهد قبل از اينکه رسانه‌ها وارد شوند،‌ خودش به طور مستقيم و شخصي وارد شود. به نظرم اشکالي ندارد. منتها آنچه که او توئيت مي‌کند با موضع‌گيري‌هاي بعدي مقامات آمريکا خيلي سازگار نيست و اين به طور طبيعي يک بهم ريختگي را ايجاد مي‌کند.

از دکتر روحاني سوال  شد: يکي دو سال پيش که برجام امضاء شده بود گفتيد که شما معتقديد که مردم ايران مي‌خواهند تنش کمتر و رابطه بهتري را ببينند بين ايالات متحده و جمهوري اسلامي ايران، آيا الان با اين دولت جديد فکر مي‌کنيد که چنين چيزي امکان‌پذير است؟

 رييس‌ جمهور با بيان اينکه  نظر ايران همواره کاهش تنش بوده، الان هم کاهش تنش است، گفت: منتها اين کاهش تنش وابسته به اين است که طرف آمريکايي هم در اين زمينه همين نظر را داشته باشد. اگر طرف مقابل خواهان تشديد تنش باشد، به طور طبيعي با عکس‌العمل مناسب ايران مواجه مي‌شود. آنچه که ديده مي‌شود اينکه امروز اين اراده در دولت جديد آمريکا براي رفع تنش کمتر از دولت گذشته آمريکاست.

دکتر روحاني در جواب اين سوال که "سياست تغيير رژيم دوباره وارد سياست خارجي آمريکا شده و يا نه. در سفري که ترامپ به عربستان سعودي داشت آمريکا را متحد آنها اعلام کرد بر عليه ايران، آيا اين نگران‌کننده است براي ايران؟"، اظهارداشت: آمريکايي‌ها هميشه متحد کشورهايي نظير عربستان بوده اند و اين حرف تازه و موضوع تازه‌اي نيست. نگراني در منطقه نداريم، براي اينکه ايران يک قدرت بزرگ در منطقه است و مردم ‌ما مردمي هستند که پاي نظام و کشور خودشان به خوبي ايستادند و همين انتخابات، همزمان بود با ايامي که ترامپ در عربستان بود و حضور بيش از 41 ميليون مردم پاي صندوق آراء پاسخ قاطعي بود که مردم به عربستان و ترامپ دادند و گفتند ما پاي نظام سياسي و کشورمان تا آخر ايستاده‌ايم. بالاترين قدرت ما، مردم ما هستند.

دکتر روحاني در جواب سوالي درباره انتخابات 29 ارديبهشت و مواضع رقبا و برخي نهادهاي نظامي و بويژه نقش آنها در اقتصاد کشور گفت: طبق قانون اساسي ما،‌نيروهاي مسلح در زمان صلح از امکانات خودشان براي برخي از فعاليت‌هاي اجتماعي و اقتصادي مي‌توانند استفاده کنند. منتها اين فعاليت‌شان نبايد رقابت آزاد را در کشور دچار مشکل بکند و انحصاري را در کشور بوجود بياورد. آنچه که در دوره انتخابات و بعد از انتخابات گفتم اينکه بايد شرايطي را فراهم کنيم که بخش خصوصي ما بتواند در کشور آزادانه فعاليت بکند و احساس رقيب‌هايي نکند که داراي پشتوانه سياسي هستند. فکر مي‌کنم اين روند را مي‌توانيم قدم به قدم به پيش ببريم.

خبرنگار سي ان ان از دکتر روحاني سوال کرد: مي‌خواهم در مورد سوريه صحبت کنم. بعد از اين همه سال‌هاي جنگ و پشتيباني شما از سوريه به نظر مي‌رسد در نتيجه سوريه برنده شده و سفير قبلي آمريکا در سوريه آقاي رابرت فورد هم گفته که سوريه پيروزي نظامي دارد.

رييس‌ جمهور پاسخ داد: در مسأله سوريه براي ما مهم اين بود که تروريسم در کشور سوريه حاکم نشود. اگر ما به دعوت دولت اسد و مردم سوريه پاسخ مثبتي نمي‌داديم و آنها را ياري و کمک نمي‌کرديم، ممکن بود تروريست‌ها امروز بر دمشق مسلط باشند، فکر نمي‌کنم به نفع هيچ کس باشد که تروريست‌هايي مثل داعش داراي يک حکومت و يک دولت در سوريه يا عراق باشند و به همين دليل به کمک مردم سوريه و عراق شتافتيم و مسير ما مسير موفقيت‌آميزي بود. امروز شکست داعش دوره پاياني خودش را دارد طي مي‌کند.

رييس‌ جمهور افزود: آينده سوريه را مذاکرات تعيين مي‌کند و در نهايت بايد معارضين دولت، با خود دولت به توافق برسند. پايان کار در سوريه بايد آراء مردم و صندوق رأي و دمکراسي باشد. بنابراين آنچه خواست مردم سوريه است آينده سوريه را خواهد ساخت.

رييس جمهوري در جواب سوالي درباره وضعيت غمبار مسلمانان روهينگيا ميانمار و اثرات احتمالي آن بر فعاليت تندروها براي آغاز فعاليت هاي تروريستي جديد در عرصه جهان، گفت: ما در شبه قاره هند به طور کلي همواره شاهد مشکلات و خشونت‌هايي بين مسلمانان و غيرمسلمان‌ها بوديم. در ميانمار هم در گذشته شاهد اينگونه تنش‌ها بوديم اما حوادث اخير، کم‌سابقه است که حدود 400 هزار نفر از خانه‌هايشان آواره شوند و خانه‌هايشان را ارتش ميانمار آتش بزند. بنابراين يک فاجعه بزرگ انساني رخ داده و يک نسل‌کشي در حال تحقق است. معتقدم نه تنها مسلمان‌ها، بلکه همه کشورهاي جهان در برابر ارتش ميانمار و دولت ميانمار بايد بايستند و ايستادگي کنند و از طرف ديگر به مردم آواره‌اي که الان به کشور بنگلادش وارد شدند، کمک کنند. ما در هر دو زمينه اقدام خواهيم کرد هم در زمينه کمک به مردم آواره و هم در زمينه فشار به دولت ميانمار.

مجري سي ان ان پرسيد: "آيا نگران اين هستيد که القاعده ممکن است الان به همه تروريست‌هاي خودش گفته باشد که همگي انتقال مکان بدهيد و جهاد کنيد بر عليه سيستم سلطه در دنيا  و در مجموع اين اقدامات باعث تشديد فعاليت هاي تروريستي شود؟"

رييس جمهور اظهارداشت: هميشه اينگونه اقدامات يعني ظلم به مردم، آواره کردن مردم و نسل‌کشي‌ها،‌ زمينه‌اي را براي افراط و خشونت آماده مي‌کند و ممکن است تروريست‌ها بخواهند از اين فضاها استفاده کنند، اين ما هستيم که نبايد بگذاريم چنين فضاهايي براي تروريست‌ها بوجود بيايد. بعد از اينکه تروريست‌ها در عراق و سوريه شکست کامل بخورند، حتماً نقل مکان مي‌کنند از اين دو کشور به کشورهاي ديگر و اين خطري براي کل منطقه ما و حتي اروپا خواهد بود.

از رييس جمهور سوال شد: "عکس‌العمل جناب عالي در رابطه با آزمايش‌هاي موشکي دوربرد کره شمالي، آزمايشات سلاح‌هاي هسته‌اي، تهديد سرزمين آمريکا، شليک موشک به روي آسمان ژاپن چيست؟"

رييس جمهور اظهار داشت: موضع ما راجع به سلاح هسته‌اي روشن است. اصولاً با سلاح هسته‌اي و سلاح کشتار جمعي کاملاً مخالفيم و معتقديم کل سلاح هسته‌اي در دنيا بايد امحاء شود و از بين برود. بنابراين نظرات ما در اين زمينه روشن است. مسابقات تسليحاتي را در هيچ منطقه‌اي نمي‌پسنديم و آن را خطرناک مي‌بينيم اما از طرف ديگر موضع‌گيري‌ها و اقدامات آمريکا و برخي از کشورها نسبت به کره شمالي اقدامات مناسبي نيست. تهديد نمي‌تواند اين مسأله را حل و فصل کند. مقابله نظامي هم نمي‌تواند اين مسأله را حل کند. تنها از طريق ديپلماسي و مذاکره بايد اين مسأله حل و فصل شود.

مجري سي ان ان سوال کرد: "يکي از مشاورين امنيتي به رييس جمهور کره جنوبي گفته است که اگر دولت اوباما يک پنجم وقتي که با جناب‌عالي و ايران صرف کرد، متوجه کره شمالي کرده بود، در برنامه هسته‌اي آن شايد تا الان موفقيتي به دست مي‌آمد، هيچ وقتي صرف نکردند بر سر کره شمالي؟"

رييس جمهور گفت: کره شمالي از قبل هم در مسير مذاکره بود و مذاکرات متوقف شد و راه‌هاي غيرمذاکراتي را دو طرف انتخاب کردند. به نظرم آنچه راجع به ايران تحقق پيدا کرد تجربه خوبي است که در جاي ديگر هم اجرا شود. اما شما اين را هم در نظر بگيريد، اگر آمريکا بخواهد از برجام خارج شود، براي چه کره شمالي وقت خود را تلف کند براي اينکه با آمريکا مذاکره کند؟ به دليل اينکه بعد از سال‌ها مذاکره ممکن است رييس جمهور بعدي در آمريکا روي کار بيايد و آن توافقات را زير پا بگذارد. بنابراين کار ترامپ در رابطه با برجام دارد مسير مذاکرات را نسبت به همه مشکلات منطقه‌اي مي‌بندد.

از دکتر روحاني سوال شد: "رييس جمهور ترامپ اولين سخنراني‌اش را در مجمع عمومي سازمان ملل فردا انجام خواهد داد، انتظار مي‌رود مدت زيادي وقتش را صرف ايران بکند. چه انتظار داريد بشنويد و اگر شما قرار مي‌بود، ديداري داشته باشيد به ايشان چه مي‌گفتيد؟"

دکتر روحاني پاسخ داد: شيوه‌اي که تاکنون دولت جديد آمريکا نسبت به ايران و برجام انتخاب کرده شيوه نادرستي است. نادرست بودن اين راه را دولت‌هاي قبلي آمريکا تجربه کردند و به اين نتيجه رسيدند. کاري که اوباما انجام مي‌داد در دوره خودش براي مذاکره با ايران، در واقع استفاده از تجربه دولت‌هاي گذشته در طول سي و چند سال گذشته بود و امروز متأسفانه مسيري که دولت جديد آمريکا آغاز و شروع کرده بازگشت به گذشته است. بازگشت به گذشته دور در دوران بوش پدر و بوش پسر. بنابراين اين راه، راه ناموفقي بود، قبلاً تجربه شده و باز هم آقاي ترامپ به زودي خواهد ديد که اين مسير، مسير اشتباهي است.

رييس جمهور در جواب سوالي درباره آنچه که زنداني شدن تعدادي از روزنامه‌نگاران و افراد دو تابعيتي در ايران عنوان شد، گفت: قوه قضائيه ايران مستقل است و دولت نسبت به فعاليت‌هاي قضايي نمي‌تواند مداخله‌اي داشته باشد. آنچه که براي براي رييس جمهور مهم است اين است که روند قضايي، مسير قانوني و عادلانه خودش را طي کند و متهمين بتوانند وکيل داشته باشند و در يک فضاي آزاد بتوانند از خودشان دفاع کنند و مسير قضايي در چارچوب قانون اساسي ما انجام گيرد. در اين زمينه حساسيت‌هاي لازم را دارم. مکاتباتي با قوه قضائيه هميشه داشته و خواهم داشت اما در عين حال در روند فعاليت قضايي و قاضي پرونده، دستگاه اجرايي نمي‌تواند مداخله‌اي داشته باشد.

دکتر روحاني افزود: از طرف ديگر اگر نگراني نسبت به افراد زنداني در ايران وجود دارد، افراد فراواني هم هستند که در آمريکا زنداني هستند به همان نسبت نگراني وجود دارد و ايرانيان فراواني هستند که در آمريکا زنداني هستند و يا تحت تعقيب آمريکا در کشورهاي ديگر هستند که از نظر ما کاملاً بي‌گناه هستند و فعاليت آمريکا در اين زمينه کاملاً سياسي است. بنابراين اگر مي‌خواهيم از حقوق انسان‌ها صحبت کنيم و آنهايي که در زندان‌ها هستند، دو طرف داستان را بايد با هم ببينيم.

رييس جمهور در جواب سوال خبرنگار سي ان ان که بازداشت اين افراد را به سرمايه گذاري هاي آتي در ايران مرتبط کرده بود، گفت: اولاً فعاليت‌هاي اقتصادي و علمي در ايران کاملاً آزاد و با امنيت است و شما مي‌بينيد که هم سرمايه‌گذاران از کشورهاي مختلف به ايران مي‌آيند و هم تحصيلکردگان ايراني و غيرايراني که در خارج از کشور و از جمله آمريکا بودند، دارند به ايران برمي‌گردند.

دکتر روحاني افزود: در سال گذشته 500 نفر از تحصيلکردگاني که در اروپا و آمريکا بودند و 80 درصد آنها افرادي بودند که در آمريکا تحصيل مي‌کردند به ايران برگشتند، بنابراين، اين فضاي امن وجود دارد. اما نسبت به اينکه يک فردي اتهامي داشته باشد و پرونده‌اش در قوه قضائيه بررسي شود، ربطي به سازمان ملل ندارد. موضوع قضايي در هر کشور توسط دستگاه قضايي آن کشور رسيدگي مي‌شود و به عنوان رييس جمهور هم در کار قضايي يک قاضي نمي‌توانم مداخله کنم اما در روند اجراي قانون تذکراتي اگر لازم باشد، خواهم داد. اگر مقصود اين است که افکار عمومي دنيا و جامعه جهاني نسبت به برخي از زندانيان حساس هستند، شما راجع به گوآنتانامو و ابوغريب چه مي‌گوييد که اين همه شکنجه‌ها توسط آمريکا صورت گرفت و اين همه جامعه جهاني و سازمان‌هاي بين‌المللي به آمريکا اعتراض کردند؛ اما در عين حال آمريکا توجهي نکرد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html