پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228621
نرخ سود هاي بانکي در ايران چند برابر کشور هاي ديگر است؟/ رده چهارم بيشترين نرخ سود در اختيار ايران+ جدول
تاریخ انتشار : 1396/06/25 10:47:16
نمایش : 1954
کاهش نرخ سودهاي بانکي در کشور ما ازآنجايي که به عنوان اصلي ترين رقيب در بخش توليدي به شمار مي رود نقش موثري در راه افتادن بخش توليدي و همچنين خروج بازار از رکود ايفا مي کند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از خبرنگار شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ در سال هاي اخير «نرخ سود» در بانک ها با تنش هاي زيادي همراه بوده است اما از آنجايي که سود هاي بالا براي مشتريان جذاب بوده، از همين رو بانک ها در يک فضاي رقابتي نرخ سودهاي سپرده هاي خود را به صورت تصاعدي بالا بردند.

در اين راستا برخي از بانکها و موسسات تا سود 28 درصد را نيز به مشتريان خود پرداخت کردند .

در هر کسب و کاري يک ميزان ريسک در سرمايه گذاري وجود دارد. نمي توان با قطعيت در مورد نرخ سودي که قرار است به دست بيايد صحبت کرد. اما عموما بانک ها و موسسات مالي بزرگ نرخ سود بدون ريسک و قطعي را به مشتريان ارائه مي دهند. در واقع شما مي توانيد مطمئن باشيد با قطعيت بالا به سرمايه اي که در بانک قرار داده ايد مقداري سود تعلق خواهد گرفت. اين نرخ سود که عموما توسط بانک مرکزي و يا خزانه داري تصويب و تعديل مي شود از جمله شاخص هاي تاثيرگذار در اقتصاد يک کشور است.

در ايران نيز از آنجايي که دارايي بانک ها بيشتر املاک بوده است، در سال هاي اخير با پرداخت سودهاي کلان به مشتري ها، بسياري از پول هاي سرگردان از محل توليد خارج شده و به بانک ها راه پيدا کرده اند از همين رو بخش توليدي به سختي آسيب ديده است.

از طرف ديگر به خاطر راکد بودن بازار املاک و مسکن در سال هاي اخير به خاطر پرداخت سودهاي کلان به مشتريان خود زير بار بدهي هاي سنگيني رفتند.

بررسي عملکرد بانک در نهايت بانک مرکزي را مجاب به کاهش سودهاي بانکي کرد؛ طبق دستورالعمل بانک مرکزي از شنبه 11 شهريور سود سپرده ها حداکثر 15 درصد بايد باشد هرچند بانک ها تا دقايق پاياني وقت مقرر اقدام به تبديل سپرده هاي خود کردند تا از اين طريق جلوي خروج سرمايه هاي مشتري ها از بانک را بگيرند.

شايد بزرگترين ضربه اي که سود بانکي بالا به نظام اقتصادي يک کشور بزند، رکود در بازار هاي توليدي آن کشور باشد از همين رو در کشورهاي مختلف نرخ سودهاي بانکي بسيار پايين بوده و مردم ناگزير به سرمايه گذاري در بخش هاي مولد مانند بخش هاي توليدي هستند.

به عنوان مثال ژاپن که يکي از بزرگترين کشورها در بحث اقتصاد و جمعيت به شمار مي رود کمترين ميزان بهره را به حساب هاي بانکي اختصاص داده است که آن هم تنها  0.10 درصد بوده و عملا با سود صفر درصد برابري مي کند.

جدول زير نرخ بهره سالانه بانک مرکزي کشور ها در سال 2014 را نشان مي دهد که رنج سود ها از يک دهم درصد شروع شده و تا 28 درصد نيز ادامه دارد. آمارهاي منتشر شده از سوي بانک جهاني نشان مي دهد سودي که بانک هاي ايران بابت سپرده هاي مردم پرداخت مي کنند يکي از بالاترين ها در ميان 138 کشور جهان است.

 بررسي جدول بالا به خوبي نشان مي دهد که ايران بعد از کشورهاي زيمباوه، ونزوئلا و سائوتومه و پرنسيپ با نرخ 15 درصد بالاترين ميزان سود پرداختي به مشتريان بانکي را دارد ان در حالي است که 15 درصد سود علي الحساب بوده و بسياري از بانکها تا 28 درصد سود را نيز به مشتريان خود داده اند.

آمارهاي بالا مربوط به سال 2014 بوده و در سال هاي اخير برخي از بانک هاي بزرگ دنيا نرخ سود خود را به صفر درصد رسانده اند تا جايي که افراد تنها پول خود را در اختيار بانک قرار داده و با گذشت زمان پول آنها تغييري نمي کند. در حقيقت بانک ها به عنوان يک گاوصندوق براي مشتريان بانکي عمل کرده و از پول آنها نگهداري مي کنند.

اخيراً بانک هاي دنيا به سمت منفي شدن نرخ سودهاي بانکي پيش رفته اند تا جايي که برخي از کشورها نرخ سود بانکي را تا منفي دو درصد هم اعلام کرده اند به اين ترتيب که بعد از دريافت مبلغ پول از مشتريان، بابت نگهداري پول هاي مشتريان از آنها هزينه نيز دريافت مي کنند.

همه اين سياست هاي بانکي در کشورهاي مختلف به سمت کاهش نرخ سودهاي بانکي پيش رفته است اما افزايش نرخ سودهاي بانکي در ايران در سال هاي گذشته باعث خروج پول از بخش توليدي شده است. از همين رو بخش توليدي در قبال سودهاي بانکي بسيار پر رسيک شده است.

شايد بتوان يکي از موثرترين گام هاي بانک مرکزي در سال هاي اخير را کاهش نرخ سودهاي بانکي دانست؛ چرا که کاهش نرخ سودهاي بانکي در کشور ما ازآنجايي که به عنوان اصلي ترين رقيب در بخش توليدي به شمار مي رود نقش موثري در راه افتادن بخش توليدي و همچنين خروج بازار از رکود ايفا مي کند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html