پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228518
درگيري در کاخ سفيد درباره برجام/ اخراج مخالفان توافق از شوراي امنيت ملي
تاریخ انتشار : 1396/05/14 09:43:16
نمایش : 1695
يک پايگاه خبري آمريکايي با اشاره به درگيري‌هاي داخلي در کاخ سفيد پيرامون توافق هسته‌اي با ايران نوشت مشاور امنيت ملي جديد کاخ سفيد در حال اخراج مخالفان اين توافق است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ پايگاه آمريکايي «واشنگتن فري بيکن» در گزارشي به نقل از مقامات خودي دولت «دونالد ترامپ» رئيس جمهور آمريکا نوشت اقدام «مک مستر» مشاور امنيت ملي کاخ سفيد در حذف متحدان و وفاداران قديمي رئيس جمهور آمريکا از تيم شوراي امنيت ملي کاخ سفيد و فهرستي که او براي اخراج مقامات ارشد از اين شورا در اختيار دارد، منجر به ايجاد ناآرامي و هرج و مرج در کاخ سفيد شده است.

مک مستر در حالي حذف وفاداران قديمي ترامپ را در دستور کاري خود قرار داده است که اين افراد با کارمندان حرفه اي و باقي مانده دولت «باراک اوباما» رئيس جمهور سابق آمريکا بر سر مسائلي از قبيل استراتژي هاي نظامي آمريکا در قبال سوريه و افغانستان، توافق هسته اي با ايران، تنش زدايي جنجالي با  کوبا، نقش آمريکا در تقابل با داعش، توافق آب و هوايي پاريس و ... ناسازگار و مخالف بودند.

منابع آگاه با اشاره به اينکه تمام اين اقدامات از سوي مک مستر بدون اطلاع ترامپ در جريان است، اعلام کرده اند که حذف متحدان ترامپ از شوراي امنيت ملي کاخ سفيد توسط مک مستر تنها بخشي از ماجراي بزرگ تري است که از داخل دولت آمريکا در حال برملا شدن است؛ ماجرايي که بين کارمندان کهنه کار ترامپ در واشنگتن و مقاماتي که به دنبال حفظ کنترل بر عرصه سياستگذاري در واشنگتن هستند، در جريان است.

اين منابع خبري آگاه اعلام کرده اند که در فهرست مک مستر، نام حداقل 4 مقام ارشد شوراي امنيت ملي کاخ سفيد و وفادار ترامپ نيز به چشم مي خورد که مک مستر قصد حذف آنها را دارد و در طول 2 هفته آتي آنها را اخراج خواهد کرد.

تازه ترين قرباني ليست مک مستر، «ازرا کوهن واتنيک» از مقامات ارشد شوراي امنيت ملي کاخ سفيد بود که توسط «مايکل فلين» مشاور سابق امنيت ملي آمريکا استخدام شده بود. کاخ سفيد با صدور بيانيه اي حذف واتنيک را تائيد کرد و اين در حاليست که مک مستر وانتيک را در تضاد با ديدگاهش در شورا مي ديد.

«ريچ هيگينز» که در دفتر برنامه ريزي استراتژيک شوراي امنيت ملي کاخ سفيد مشغول به کار برد نيز دومين مقامي است که ماه گذشته اخراج شد و بر اساس اعلام مقامات آگاه، ترامپ تا زمان اخراج او، از اين اتفاق خبر نداشت.

«درک هاروي» يکي ديگر از مقامات ارشد شوراي امنيت ملي کاخ سفيد بود که تقريبا يک هفته پيش از سمتش کنار گذاشته شد. هاروي نيز توسط فلين استخدام شده بود و از مخالفان سرسخت توافق هسته اي با ايران به شمار مي رفت.

يکي از منابع خبري از دولت آمريکا به واشنگتن فري بيکن گفته است که دستور کار مک مستر متفاوت از دستور کار ترامپ است.

با اين وجود، اقدامات مک مستر خشونت هاي زيادي را داخل و بيرون از دولت ترامپ به همراه داشته است به طوري که اين دستور کار مک مستر منجر شده است که ترامپ در مسيري متغاير با وعده هاي دوران رقابت هاي انتخاباتي اش قرار بگيرد.

واشنگتن فري بيکن به نقل از چندين منبع خبري آگاه نوشت که يکي از موضوعات محوري در اين درگيري هاي داخلي در کاخ سفيد، موضوع ايران و آينده توافق هسته اي بوده است.

بر اين اساس، مقاماتي از جمله «کوهن واتنيک» و «هاروي» در شوراي امنيت ملي کاخ سفيد تاکيد داشتند که ترامپ بايد توافق هسته اي سال 2015 با ايران توسط دولت اوباما را از بين ببرد با اين حال مک مستر و همچنين «رکس تيلرسون» وزير امور خارجه آمريکا و همچنين مقامات ارشد وزارت امور خارجه زمان رياست اوباما که روي اين توافق کار کردند، به شدت به حفظ توافق هسته اي با ايران تاکيد دارند.

اين پايگاه خبري به نقل از منابع آگاه، علت اخراج هاروي را طرح جامع او براي نابودي توافق هسته اي با ايران توصيف کرد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html