پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228486
احتمال تعليق عضويت قطر در شوراي همکاري خليج فارس
تاریخ انتشار : 1396/05/08 10:27:41
نمایش : 1610
مدير مرکز مطالعات راهبردي خاورميانه پيش بيني کرد که ۴ کشور تحريم کننده قطر امروز مواضع سختگيرانه تري عليه دوحه خواهند داشت و احتمالا عضويت اين کشور در شوراي همکاري خليج فارس تعليق مي شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، به نقل از اسپوتنيک، انور عشقي ژنرال بازنشسته عربستاني و  مدير مرکز مطالعات راهبردي خاورميانه تأکيد کرد که بحران کشورهاي عربي با قطر به سوي تشديد بيشتر حرکت مي کند و نشست ۴ کشور تحريم کننده قطر که در منامه پايتخت بحرين برگزار مي شود مي تواند با اقدامات اقتصادي و سياسي بيشتري عليه دوحه همراه شود.

عشقي تأکيد کرد که در نشست منامه قرار است ۴ کشور  اقدامات خود در دو ماه گذشته را ارزيابي کنند و در عين حال ضمن انجام هماهنگي در اقداماتي که آينده اتخاذ مي کنند، بر مطالبات ۱۳ گانه خود تأکيد خواهند کرد. اين ژنرال بازنشسته عربستاني معتقد است که همه اين اقدامات مانند يک اهرم فشار بر قطر تأثير مي گذارد تا در نهايت اين کشور رفتارهاي خود را که به گفته عشقي براي شوراي همکاري خليج فارس مضر است يا همکاري با تروريسم به شمار مي رود، کنار بگذارد.

کارشناس عربستاني معتقد است که قطر همچنان بر چند جمله اي که پيش از اين گفته پافشاري مي کند و مي گويد که مطالبات کشورهاي عربي غير منطقي، غير قابل اجرا و غير واقعي است. به گفته عشقي کشورهاي عربي نمي خواهند قطر را اذيت کنند بلکه مي خواهند اين کشور به مسير صحيح بازگردانده شود تا در شوراي همکاري خليج فارس و اتحاد کشورهاي عربي هرچيزي سر جاي خودش قرار بگيرد.

وي پيش بيني کرده که احتمالا  نتيجه اين نشست تند تر شدن مواضع کشورهاي عربي عليه قطر و اتخاذ تدابير سختگيرانه تر  مالي و اقتصادي باشد و شايد در نهايت عضويت قطر در شوراي همکاري خليج فارس به حالت تعليق در آيد.

اين کارشناس عربستاني معتقد است که ۴ کشور تحريم کننده قطر يک روش راهبردي در مقابل قطر دارند که مهمترين بخش آن بازگرداندن دوحه به آغوش کشورهاي عربي آن هم از راه صحيح آن است، يعني اجازه ندهند بحران کشورهاي عربي از چارچوب شوراي همکاري خليج فارس خارج شود و با استفاده از کليد وازه حمايت از تروريسم باعث شده اند که قطر در هر ديداري که دارد با اين جمله مواجه شود که بايد در اين زمينه شفاف سازي کند و از حمايت از گروه هاي افراطي دوري کند.

ژنرال بازنشسته عربستاني درباره روابط دوحه با واشنگتن هم اظهار نظر کرده و معتقد است که آمريکا درباره قطر دست به تقسيم نقش زده به صورتي که دونالد ترامپ قطر را به حمايت از تروريسم متهم کرده اما وزير خارجه اين کشور به قطر سفر کرده و با دوحه يادداشت تفاهم در زمينه مقابله با تروريسم امضا کرده است و به اين ترتيب آمريکا موفق شده کنترل بانک مرکزي قطر را به دست بگيرد. عشقي ادعا مي کند که همه حواله هاي بانکي قطري تحت نظارت آمريکا انجام مي شود و حتي يک ريال قطري از اين کشور بدون نظارت آمريکايي ها خارج نمي شود.

اين اظهار نظر در حالي مطرح مي شود که ناظران معتقدند دليل تضاد و تفاوت در مواضع وزارت خارجه آمريکا و کاخ سفيد اختلاف نظر واقعي است که رکس تيلرسون وزير خارجه اين کشور با دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا دارد و و اين اختلاف نظر به بحران قطر و کشورهاي عربي هم محدود نمي شود بلکه در خصوص ايران و سوريه هم وجود دارد به همين دليل برخي گزارش هاي رسانه ايي اخيرا از تصميم ترامپ براي برکناري وزير خارجه اين کشور خبر داده بودند.

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html