پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228457
ملک سلمان در غياب خود اداره امور را به وليعهد عربستان سپرد
تاریخ انتشار : 1396/05/03 09:10:55
نمایش : 969
دربار پادشاهي عربستان با اشاره به اينکه امروز سلمان بن عبدالعزيز به مرخصي خارج از کشور مي رود از سپرده شدن اوضاع به محمد بن سلمان در غياب وي خبر داد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، به نقل از النشره، ملک سلمان امروز به خارج از کشور براي مرخصي مي رود.

درباره پادشاهي عربستان اعلام کرد: سلمان بن عبدالعزيز پادشاه عربستان براي مرخصي به خارج از کشور مي رود و ملک سلمان در غياب خود محمد بن سلمان وليعهد را مامور اداره امور کشور کرده است.

اين درحالي است که روزنامه راي اليوم در مطلبي نوشت: کساني که از مسائل پنهاني قصر پادشاهي در عربستان سعودي با خبر هستند، احتمال کناره گيري ملک سلمان بن عبدالعزيز از تخت سلطنت به نفع پسرش محمد بن سلمان در فاصله زماني که از پنج ماه فراتر نخواهد رفت، بعيد نمي دانند.

کناره گيري از سلطنت پس از تعيين تکليف مسائل مهم داخلي و خارجي

به عقيده اين گروه کناره گيري ملک سلمان پس از نهايي کردن پرونده هاي مهم داخلي و منطقه اي صورت خواهد گرفت.

گام اول در راستاي فراهم کردن مقدمات کناره گيري از تخت پادشاهي دور کردن محمد بن نايف به شيوه اي ظالمانه بود که رسانه هاي آمريکايي از جمله روزنامه واشنگتن پست و نيويورک تايمز به آن اشاره کردند.

گام دوم نيز به سفر ملک سلمان به شهر طنجه و استراحت در آنجا مربوط مي شود و به اين ترتيب اداره کشور را در اختيار وليعهد و معاونان وفادار و نزديکانش بگذارد؛ کساني که از چند هفته پيش پست هاي حساس را به آنان داده است.

شمارش معکوس براي کناره گيري از تخت سلطنت

ملک سلمان و همراهان نزديکش در اين فاصله فقط به نظارت بر کارهاي وليعهد و کادر همراه او اکتفا کرده و  يا در برخي موارد توصيه هايي نيز مي دهند و به اين ترتيب محمد بن سلمان در ماه اوت تا پايان سپتامبر عملا پادشاه عربستان سعودي خواهد بود و اين مدت به مثابه آزموني است تا ملک سلمان بتواند زمان دقيق اعلام کناره گيري از تحت سلطنت به نفع پسرش را نهايي کند.

شمارش معکوس براي کناره گيري از قدرت از اکتبر آغاز شده و تا پايان سال جاري و يا آغاز سال آينده ادامه خواهد يافت و احتمال دارد پادشاه در اين فاصله از سلطنت کنار برود و دليل آن را نيز منافع عالي کشور اعلام کند.

سعودي ها هر لحظه منتظر خبر کناره گيري پادشاه

به گفته کساني که از اوضاع قصر پادشاهي با خبر هستند، ملک سلمان افکار عمومي سعودي را براي احتمال کناره گيري از قدرت آماده کرده است و به اين ترتيب تصميم او غيرمنتظره نخواهد بود بلکه سعودي ها آن را به عنوان اقدامي که هر لحظه احتمال وقوع آن است، مي پذيرند.

تصميم گيري رياض بدون مشورت با آمريکا ممنوع

ملک سلمان بن عبدالعزيز کشورهاي بزرگ به ويژه آمريکا و انگليس را براي چنين اقدامي آماده کره است زيرا رياض نمي تواند چنين کاري را بدون مشورت دقيق با کاخ سفيد انجام دهد چرا که گفته مي شود آمريکا در نهايت ضامن امنيت عربستان در رويارويي با ايران است.

بنابر اعلام اين منابع، رياض نمي تواند هيچ تصميم راهبردي را بدون مراجعه به کاخ سفيد و وزارت دفاع آمريکا اتخاذ کند.

چه کسي وليعهد خواهد شد؟

اما اميران با نفوذ سعودي در مورد قضيه حساس يا همين که چه کسي در زمان پادشاهي محمد بن سلمان در آينده وليعهد خواهد بود، تصميم نهايي نگرفته اند و در اين مورد به ديدگاه مشترک نرسيده اند اما بيشتر به سمت اميران نسل سوم يا همان نوادگان بنيانگذار آل سعود تمايل دارند با اين حال بايد در نظر داشت که شکل و ساختار خاندان حکم سعوندي در اين خصوص هيچ پاسخ راضي کننده اي ندارد.

تعيين جانشين وليعهد، دغدغه اصلي محمد بن سلمان

منابع سعودي همچنين تاکيد کردند، اکنون دغدغه اصلي محمد بن سلمان انتخاب هرچه سريع تر جانشين وليعهد است تا اين شخص در صورت کناره گيري ملک سلمان از قدرت، وليعهدي را برعهده بگيرد.

احتياط بن سلمان براي جلوگيري از شدت نارضايتي در عربستان

بر اين اساس محمد بن سلمان اکنون سرگرم گفت وگوهاي فشرده با برخي افراد نزديک به خود در خاندان حاکم است و به گفته منابع سعودي وي نمي خواهد دايره خشم کنوني ناشي از برکناري غيرمنتظره محمد بن نايف از وليعهدي گسترش پيدا کند.

قوت گرفتن مخالفت بيصدا در خاندان سعودي

در اين ميان کارشناسان مسائل سعودي فاش کردند، نوعي «مخالفت بيصدا» در خاندان سعودي وجود دارد که در حال هرچه قدرت گرفتن است و هسته هاي آن نيز از سوي سه امير سعودي که از بيعت با محمد بن سلمان به عنوان وليعهد خودداري کردند، شکل گرفته است.

 و اين سه که از افراد مهم خاندان حاکم هستند عبارتند از:

احمد بن عبدالعزيز وزير کشور سابق و يکي از چهره هاي سرشناس «سديري ها»

امير عبدالعزيز بن عبدالله معاون وزير خارجه و نماينده جناح هوادار ملک عبدالله بن عبدالعزيز و عضو گارد ملي در هيئت بعيت

امير محمد بن سعد معاون امير منطقه رياض که از تاييد اميران غير از خاندان سديري ها  و نيزي اميراني که از نسل بنيانگذار آل سعود نيستند، برخوردار است.

چرا ملک سلمان سفرش را به تاخير انداخت؟

در اين ميان برخي خبرها حاکي از اين است که ملک سلمان سفر خود به طنجه را حدود چهار روز به تاخير انداخت که دليل آن فراهم شدن فرصت بيشتر براي تعيين جانشين جديد وليعهد و اعلام رسمي آن پيش از سفرش ذکر شده است،  اما اين دليل فقط در چارچوب گمانه زني ها بوده و هيچ سند رسمي و يا نيمه رسمي در اين خصوص وجود ندارد

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html