پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228451
نقد وزيراسبق بر بحران مالي نظام سلامت/ از فردمحوري خودداري شود
تاریخ انتشار : 1396/05/01 19:25:12
نمایش : 1460
وزير اسبق بهداشت گفت: اميدواريم از اتفاقات چهار سال گذشته درس کافي گرفته شود و در چهار سال پيش‌رو روندي را شاهد باشيم که شيريني افزايش اعتبار را به يک شيريني ماندگار تبديل کند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، دکتر کامران باقري لنکراني وزير بهداشت دولت نهم در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهارداشت: سلامت جز مواردي ست که دولت‌ها مي‌بايست براي آن برنامهٔ مشخصي داشته باشند. دولت يازدهم سلامت را به عنوان يکي از اصلي‌ترين برنامه‌هاي خود در سياست‌هاي داخلي مد نظر قرار داد و ازين بابت از او تشکر مي‌کنيم.

وي با بيان اينکه نگاه تک بعدي در مسئله پيچيده‌اي مثل حوزه سلامت گاهي نه‌تنها رفع مشکل نمي‌کند بلکه مي‌تواند مشکل‌آفرين هم باشد، افزود: در طرح تحول سلامت که محوري‌ترين برنامه دولت يازدهم در بخش سلامت بود، شاهد رشد چشمگير اعتبارات بوديم به‌گونه‌اي که هيچوقت اين ميزان ورودي از نظر منابع مالي نداشتيم.

باقري لنکراني افزود:  حال که در پايان دولت يازدهم هستيم طبق اطلاعاتي که وزرات بهداشت و وزارت رفاه اعلام مي‌کنند، بيمه‌ها بدهي نسبتاً بالايي در حدود ۱۰هزار ميليارد تومان به مراکز دولتي دارند و مراکز دولتي هم بدهکار کارکنان، شرکت‌هاي دارويي و شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي هستند و شرکت‌هاي دارويي نيز به دليل فقدان نقدينگي با مشکل تأمين مواد اوليه براي توليد دارو روبرو شده‌اند و متأسفانه يک چرخه معيوب علي‌رغم افزايش اعتبارات رخ داده است.

افزايش اعتبارات راهگشاي بخش سلامت نيست

رئيس مرکز تحقيقات سياستگذاري سلامت دانشگاه علوم پزشکي شيراز تصريح کرد: چرخه معيوبي که در نظام سلامت شکل گرفته، نشان مي‌دهد صرفاً افزايش اعتبارات راهگشاي بخش سلامت نيست و بايد با يک نگاه چند جانبه موضوع را بررسي کرد. مي‌بايست گردش امور، فرايندها، تعامل‌ها، کنش‌ها و واکنش‌ها را در نظر داشت.

باقري لنکراني اذعان کرد: علي رغم افرايش اعتبارات با چنين بحران مالي روبه رو هستيم که طبق اعلام مراکز دولتي بي‌سابقه است واين مسئله به ما هشدار را مي‌دهد که دولت دوازدهم بايد با تدبير بيشتر و نگاه عميق‌تري به مقوله سلامت توجه کند.

وي همچنين تصريح کرد: در اين بين تکاليفي که هم در قانون توسعه پنجم و هم در قانون توسعه ششم آمده بايد محور کار قرار گيرد و از تصميمات سليقه‌اي و فردمحور خودداري کرد تا بتوان جامع تر به موضوع نگاه کينم.

مشکلات طرح تحول سلامت قابل پيش‌بيني بود

باقري لنکراني با بيان اينکه بسياري از مشکلاتي که ما امروزه شاهد آن هستيم از ابتداي اجراي طرح تحول سلامت قابل پيش‌بيني بود، افزود: ما با افزايش نياز القايي و کمبود اعتبار با يک روند فزاينده‌اي در هزينه‌ها روبرو خواهيم شد.

وي تصريح کرد: بسياري از بيمارستان‌ها در پرداخت حق‌الزحمه پزشکان تأخير يکساله دارند و اضافه کاري‌هاي آنها با تاخيرهاي چندماهه روبروست. وقتي گروه درماني دستمزدشان را به موقع دريافت نکنند با فرسودگي روبرو خواهند شد و افت کيفيت نمود بيشتري پيدا مي‌کند.

باقري لنکراني در پايان تصريح کرد: کسي که کار تجربه شده‌اي را مجدداً بخواهد تکرار کند دچار ندامت مي‌شود. اميدواريم از اتفاقات چهار سال گذشته درس کافي گرفته شود و در چهار سال پيش‌رو روندي را شاهد باشيم که شيريني افزايش اعتبار را به يک شيريني ماندگار تبديل کند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html