پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228447
۲ سناريوي بانکي براي اقساط وام ازدواج/مبلغ قسط ۲۱۰تا۲۵۰هزار تومان
تاریخ انتشار : 1396/05/01 19:20:04
نمایش : 1409
طرح ضربتي پرداخت وام ازدواج ۲۰ ميليوني به زوج‌هاي جوان در حالي از امروز آغاز مي‌شود که نحوه تقسيط اين وام در بانکها متفاوت است، اما به طور ميانگين مبلغ هر قسط ۲۱۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، طرح ضربتي پرداخت وام ازدواج در حالي از امروز (اول مردادماه) در شعب بانکها آغاز مي‌شود که زوج‌هاي جوان در صف‌مانده و نيز متقاضيان در مناطق محروم، از جمله جامعه هدف اصلي بانک مرکزي براي اجراي اين طرح به شمار مي‌روند. آنگونه که آمارهاي رسمي بانک مرکزي روايت مي‌کند، هم اکنون حدود نيم ميليون نفر در صف انتظار براي دريافت اين وام قرار دارند و مطابق با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده، قرار است که ظرف مدت دو ماه يعني تا پايان شهريورماه امسال، اين صف از بين برود؛ اما همه چيز، بستگي به نظام بانکي و همراهي بانکها با متقاضيان دارد.

آنگونه که مديرکل اعتبارات بانک مرکزي مي‌گويد، قرار است که ۵ هزار ميليارد تومان ظرف مدت همين دو ماه در قالب وام ازدواج به متقاضيان پرداخت شود، اين در حالي است که اگر اين منابع مطابق با پيش‌بيني‌هاي بانک مرکزي توزيع شده و براي خريد کالاها وارد بازار شوند، مي‌تواند رونق خوبي را در بازار کالاهايي همچون لوازم خانگي داشته باشد.

در اين ميان موضوع بازپرداخت اين وام و چگونگي تقسيط آن از سوي بانکها موضوعي است که هر وام گيرنده اي را مشغول خود مي‌کند؛ اما نکته‌اي که يکي از مزيت‌هاي اصلي دريافت اين وام از سوي متقاضيان يعني همان زوج‌هاي جوان به شمار مي‌رود، وام بدون سود است؛ به اين معنا که تنها کارمزد ۴ درصدي براي پرداخت اين وام در نظر گرفته مي‌شود.

آنگونه که خبرنگار مهر از بانکها کسب اطلاع کرده، دو سناريوي بانکي براي تقسيط وام ده ميليون توماني مدنظر نظام بانکي قرار گرفته است، به اين معنا که برخي بانک‌ها کارمزد ۴ درصد سال اول را در همان ابتداي پرداخت تسهيلات برداشت مي کنند؛ اين در حالي است که برخي از ديگر بانک ها نيز، به طور کلي کارمزد سالانه را به علاوه اصل وام، تقسيط مي‌نمايند. به همين دليل است که مبلغ قسط ماهيانه، حدود ۲۱۰ هزار تا ۲۵۰ هزار تومان براي هر يک از زوجين محاسبه مي‌شود.

اما اگر يک متقاضي بخواهد از مرحله صفر وارد پروسه دريافت وام ازدواج شود بايد چند نکته را رعايت کند، اول اينکه متقاضيان براي دريافت وام ازدواج، ابتدا بايد با مراجعه به سامانه قرض‌الحسنه ازدواج بانک مرکزي https://ve.cbi.ir/ اقدام به ثبت‌نام به منظور اخذ تسهيلات قرض الحسنه ازدواج کنند. در اين مرحله، فرد بايد اطلاعات فردي مربوطه همچون شماره شناسنامه و شماره ملي خود را به همراه تاريخ تولد وارد سامانه کرده و سپس فرم درخواست تسهيلات قرض الحسنه ازدواج را تکميل کند.  

متقاضي پس از تکميل اطلاعات بايد، کد رهگيري و کد ملي را نزد خود نگه دارند؛ در اين مرحله پيشنهاد مي‌شود فرد درخواست کننده تسهيلات قرض الحسنه ازدواج، شعبه پيشنهادي را نزديک محل سکونت و يا محل کار خود انتخاب کند. پس از طي اين مرحله و دريافت کد رهگيري، کد ملي درج شده، به منظور استعلام و اطمينان از صحت و سقم آن از سوي ثبت احوال مورد بررسي قرار گرفته و تائيد و يا عدم تاييد آن اعلام مي شود.

پس از اين مرحله فرد در انتظار تعيين شعبه از سوي بانک قرار مي گيرد. لازم به ذکر است در اين مدت، فرد بايد با مراجعه به سامانه قرض‌الحسنه ازدواج از تعيين شعبه خود آگاه شود. پس از تعيين شعبه که از سوي سرپرستي هاي بانک ها انجام مي‌شود، متقاضي حداکثر به مدت ۱۲ روز کاري فرصت دارد تا به شعبه تعيين شده از سوي بانک مراجعه کند.

در مرحله بعد، متقاضي دريافت وام ازدواج يک ماه فرصت دارد تا نسبت به تکميل مدارک خود اقدام کند. در صورتي که متقاضي ظرف اين يک ماه، مدارک خود را تکميل نکند، بانک مي تواند فرد را از ليست متقاضي در صف (مرحله تکميل مدارک) حذف کند.

نکته ديگر اين است که در همين مرحله، متقاضي ملزم به ارايه يک ضامن معتبر براي دريافت تسهيلات خود است. البته ذکر اين نکته ضروري است که تلاش نظام بانکي و بانک مرکزي بر آن است که در زمينه ضمانت وام ازدواج، اين امر را براي متقاضيان تسهيل کند. از اين رو سختگيري بانک ها از آن باب است که متاسفانه برخي از متقاضيان نسبت به پرداخت اقساط به موقع خود اقدام نکرده و مطالبات بانک‌ها از اين منظر افزايش مي يابد.

در نهايت حداکثر ظرف يک ماه پس از تکميل مدارک، بانک موظف است نسبت به پرداخت وام به متقاضي اقدام کند. تسهيلات پرداختي قرض الحسنه ازدواج براي هر يک از زوجين ۱۰ ميليون تومان و براي يک زوج ۲۰ ميليون تومان است. نرخ کارمزد تسهيلات مورد اشاره ۴ درصد و با اقساط ۴ ساله يا همان ۴۸ ماهه ‌است.

سوال پاسخ
نحوه افتتاح حساب براي دريافت وام ده ميليوني ازدواج

ثبت نام سه مرحله دارد که متقاضيان در کل کشور، ابتدا بايد اطلاعات شخصي خود را به سامانه وام ازدواج وارد نمايند که اين اطلاعات، شامل کد ملي و محل تولد است، ضمن اينکه آنها بايد بانک و شعبه مدنظر خود را نيز انتخاب کنند، پس از آن يک کد رهگيري ده رقمي براي افراد به شماره تلفن همراه آنها ارايه مي شود و پس از استعلام از اداره ثبت، افراد ۱۲ روز کاري مهلت دارند با همراه داشتن مدارک به شعبه مراجعه کنند که البته فرصت تکميل مدارک هم، يک ماه در نظر گرفته شده است.

ثبت نام چطور باطل مي‌شود؟ اگر فرد متقاضي، ظرف مدت يک ماه، مدارک لازم را به بانک مربوطه ارايه ننمايند، نام وي خود به خود از سيستم حذف مي شوند و بايد دوباره ثبت نام نمايند و در انتهاي صف قرار مي‌گيرد.
کدام بانکها بيشترين سهم در ارايه وام را دارند؟ بانک مرکزي با ده بانک و صندوق قرض الحسنه در مرحله اول، قرارداد منعقد کرده است تا اين بانکها، ۵۰۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار دهند. بر اين اساس، بانک‌هاي ملي، صادرات، تجارت، ملت، کشاورزي، سپه، رفاه کارگران، توسعه تعاون، بانک قرض الحسنه مهر ايران و نيز صندوق قرض الحسنه پارسيان اين کار را به عهده خواهند داشت.
مبلغ وام براي هر متقاضي و در مجموع زوجين چقدر است؟ مبلغ وام براي هر يک از زوجين ده ميليون تومان است که در مجموع دو طرف بيست ميليون تومان از بانک دريافت خواهند کرد.
اولويت پرداخت وام در طرح ضربتي با چه افرادي است؟ اولويت اول بانک مرکزي، استانهاي محروم و مناطق کمتر برخوردار است؛ ضمن اينکه اولويت دوم افراد در صف انتظار هستند که زمان بيشتري را هم تاکنون براي دريافت وام سپري کرده و در صف بوده‌اند. آنها نسبت به ثبت‌نام کنندگان جديد در اولويت هستند.
چه مدارکي براي دريافت وام لازم است؟ متقاضيان با حداکثر يک ضامن، مي‌توانند وام دريافت کنند؛ البته اگر کسي کسر از حقوق و کسر از حساب را ارايه دهد، بانکها بايد نهايت همکاري را داشته باشند تا کسي نااميد از شعب خارج نشود.
شماره تلفن شکايت از بانکهايي که همکاري نمي کنند؟

ستاد طرح ضربتي وام قرض الحسنه ازدواج به شماره تلفن ۲۹۹۵۴۲۸۳، ۲۹۹۵۴۲۵۶، ۲۹۹۵۴۲۶۰ و ۲۹۹۵۴۲۷۰ آماده پاسخگويي است.

مبلغ اقساط وام براي هر يک از زوجين به طور کلي کارمزد سالانه را به علاوه اصل وام، تقسيط مي‌نمايند. به همين دليل است که مبلغ قسط ماهيانه، حدود ۲۱۰ هزار تا ۲۵۰ هزار تومان براي هر يک از زوجين محاسبه مي‌شود.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html