پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228442
کارنامه مردودي وزارت بهداشت در انتخابات نظام پزشکي
تاریخ انتشار : 1396/04/31 09:30:02
نمایش : 1424
هفتمين دوره انتخابات سازمان نظام پزشکي کشور، با همه هياهوي رسانه‌اي که داشت، نمي‌تواند نمره قبولي بگيرد؛ زيرا دچار ضعف‌هايي بود که قبلا برخي چهره‌ها، آنها را هشدار داده بودند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، سازمان نظام پزشکي به عنوان تنها خانه صنفي جامعه پزشکان کشور، از اهميت ويژه‌اي براي قدرت‌هاي سياسي و جناحي در حوزه سلامت برخوردار است. از همين رو، مي‌توان اين استنباط را داشت که انتخابات اين سازمان صنفي، در تعيين معادله‌هاي پيش روي «وزارت بهداشت دولت دوازدهم»، بسيار مهم و اثرگذار باشد. اين در حالي است که از مدت‌ها قبل موضوع انتخابات الکترونيکي نظام پزشکي مورد توجه و تأکيد مسئولان وزارت بهداشت و برخي چهره‌هاي شناخته شده جامعه پزشکي قرار گرفته بود و اصرار بر اجراي اين شيوه راي‌گيري در انتخابات پيش رو را داشتند.

انتخاب دکتر محمد آقاجاني معاون درمان وزارت بهداشت به عنوان رئيس ستاد مرکزي اجرايي انتخابات نظام پزشکي از سوي وزير، بهترين ادعا براي اهميت سازمان نظام پزشکي در نزد دست اندرکاران وزارت بهداشت است. در همين حال، تعيين ۴ نفر از ۷ عضو هيئت نظارت مرکزي انتخابات نظام پزشکي، از افراد دولتي و نامزد شدن برخي مديران دولت نشان مي‌دهد که ورود چهره‌هاي نزديک به جريان وزارت بهداشت به اين سازمان صنفي، اهميت زيادي براي دولتي‌ها داشت. بطوريکه يکي از داوطلبان رد صلاحيت شده، اين موضوع را مورد اشاره قرار داده است. آن‌طور که دکتر عبدالرسول صداقت عنوان مي‌کند؛ فشار از وزارتخانه باعث رد صلاحيت او شده است.

هشدارهاي جامعه پزشکي

در روزهاي قبل از برگزاري انتخابات نظام پزشکي، برخي چهره‌هاي پزشکي که وابستگي به مجموعه وزارت بهداشت ندارند، نسبت به «شبه‌دولتي» شدن سازمان نظام پزشکي هشدار داده و عنوان مي‌کردند که نبايد اجازه بدهيم چهره‌هاي سياسي وارد اين سازمان شوند. زيرا، در آن صورت نمي‌توان انتظار داشت که سازمان صنفي پزشکان بتواند مدافع حقوق جامعه پزشکي در مقابل وزارت بهداشت باشد.

دکتر منوچهر نظري عضو هيئت مديره انجمن راديولوژي ايران، صدور حکم رئيس کل سازمان نظام پزشکي از سوي رئيس جمهوري را زير سئوال مي‌برد و مي‌گويد: اين قبيل تصميمات باعث شده به نوعي دولت در چيدمان نيروها و سياست‌هاي کلي اين سازمان صنفي دخالت کند و اجازه ندهد اين سازمان حتي در چارچوب قانون مجلس، از اختياراتي که دارد، برخوردار شود. در نتيجه، وقتي جامعه پزشکي خروجي از سازمان صنفي خود نمي‌بيند، انگيزه کمتري براي مشارکت در انتخابات خواهد داشت.

فاجعه‌اي به نام ابطال انتخابات الکترونيکي

قبل از برگزاري انتخابات ۳۰ تير، مديران وزارت بهداشت اصرار داشتند که با آراي الکترونيکي، ميزان مشارکت جامعه پزشکي در انتخابات افزايش يافته و باعث خواهد شد اين دوره از انتخابات با استقبال بيشتري از سوي جامعه پزشکي همراه شود. اما، در کمتر از ۳ ساعت از شروع انتخابات، به يکباره موضوع اختلال در آراي الکترونيکي راي‌دهندگان پيش آمد و در نهايت با صدور اطلاعيه‌اي از سوي وزارت بهداشت، اين روند راي‌گيري ملغي اعلام شد.

به دنبال آن اظهارنظر مسئولان برگزاري انتخابات نظام پزشکي در نوع خود جالب بود، از جمله توضيحات دکتر پيرحسين کوليوند دبير هيئت نظارت بر ستاد اجرايي هفتمين دوره انتخابات سازمان نظام پزشکي، که عنوان داشت؛ انتخابات الکترونيک به دليل اشکالاتي که در رمزنگاري به وجود آمد، به خاطر صيانت از آراي جامعه پزشکي لغو و آراي آن نيز باطل شد.

درخواست براي حضور در پاي صندوق‌هاي راي

بعد از ملغي شدن اين شيوه راي‌گيري در انتخابات نظام پزشکي، به يکباره شاهد موجي از توصيه‌ها و درخواست‌هاي مسئولان وزارت بهداشت در فضاي مجازي بوديم که از جامعه پزشکي مي‌خواستند پاي صندوق‌هاي راي بيايند و اين در حالي بود که قبل از آن، مزيت‌هاي زيادي براي انتخابات الکترونيکي را عنوان مي‌کردند.

براي اينکه مشارکت جامعه پزشکي در انتخابات افزايش يابد، موضوع ابطال آراي الکترونيکي نيز مطرح شد، بطوريکه دکتر سيد محمود تارا رئيس دفتر آمار و فناوري اطلاعات وزارت بهداشت، عنوان داشت که نتايج انتخابات نظام پزشکي بر اساس آراء حضوري در صندوق‌هاي راي شمارش خواهد شد.

وي با اشاره به ملغي شدن انتخابات الکترونيکي، تأکيد کرد؛ از همکاراني که از طريق سامانه پيامکي، کد دريافت کردند و يا موفق به دادن راي از طريق الکترونيک شدند با توجه به ملغي شدن آراء الکترونيک، درخواست مي‌کنيم به شعب اخذ راي مراجعه و به صورت حضوري راي خود را به صندوق بيندازند.

کارنامه مردودي انتخابات نظام پزشکي

در حالي که انتظار مي‌رفت، اين دوره از انتخابات سازمان نظام پزشکي از حساسيت بيشتري برخوردار باشد، اما به نظر مي‌رسد که ضعف‌هاي نظارتي و اجرايي در مسير روند برگزاري انتخابات، کارنامه قبولي نمي‌توان براي آن در نظر گرفت. قرار گرفتن چهره‌هاي مشهور جامعه پزشکي نزديک به جريان دولت در سر ليست گروه‌هاي انتخاباتي، ملغي شدن انتخابات الکترونيکي و برخي ردصلاحيت‌هاي بدونتوجيه، نشان از ضعف‌هاي آشکار اين دوره از انتخابات دارد.

مهر

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html