پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228310
گابريل: حامي توافق هسته‌اي با ايران هستيم
تاریخ انتشار : 1396/04/07 09:46:13
نمایش : 1480
وزير خارجه آلمان ضمن اشاره بر همکاري کشورش با ايران از اين کشور خواست تا نقش سازنده‌اي را در منطقه ايفا کند وي بار ديگر بر حمايت همه جانبه آلمان از توافق هسته‌اي با ايران تاکيد کرد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، «زيگمار گابريل» وزير خارجه آلمان در جريان سفر «محمد جواد ظريف» وزير خارجه ايران به آلمان، با وي در نشست خبري مشترک شرکت کرد.

وزير خارجه آلمان در آغاز ضمن استقبال و ابراز خرسندي از حضور ظريف در کشورش، گفت که با وي درباره طيف گسترده‌اي از مسايل گفت‌وگو کرده است. وي سپس به سفر خود به ايران در پي توافق هسته‌اي اشاره کرد و بر روابط خوب آتي ميان 2 کشور به ويژه در زمينه مسايل اقتصادي تاکيد کرد.

گابريل گفت که با دستيابي به توافق هسته‌اي با ايران پنجره‌اي تاريخي باز شد و تهديدي بزرگ در زمينه مسئله هسته‌اي به وسيله ديپلماسي برطرف شد ضمن اينکه از تقابل نظامي در منطقه هم جلوگيري شد. (از اين جهت) اين توافق در آلمان و همينطور در اروپا داراي ارزش فراواني است.

گابريل افزود که ايران و آلمان به صورت آزادانه و محترمانه با هم گفت‌وگو مي‌کنند و وي با اشاره به تحولات خاورميانه از جمله بحران قطر اميدوار است که ايران نقش سازنده‌اي در منطقه ايجاد کند. و کشورها به صورت مستقيم با هم مذاکره کنند چرا که وقوع بحران جديد موضوعي است که به نفع هيچکس نيست.

گابريل وجود کشوري به عنوان ميانجي براي حل بحران قطر را مفيد دانست و از کويت به عنوان گزينه احتمالي در اين زمينه ياد کرد. وزير خارجه آلمان از ايران هم به عنوان بازيگر محوري و قدرتمند  و متکي به خود در منطقه نام برد و گفت که روحاني به مردم ايران وعده اصلاحات داده است که به وسيله آن زندگي مردم بهتر خواهد شد. از اين رو ضروري است که ايران به سرمايه‌گذاري خارجي تمايل داشته باشد و نقش ايران در حل تنش هاي خاورميانه پر رنگ باشد.

وزير خارجه آلمان در زمينه نقش منطقه‌اي ايران به بحران‌هاي موجود در سوريه، عراق، لبنان و ديگر تحولات خاورميانه اشاره کرد.

وي در عين حال گفت که حق موجوديت اسرائيل موضوعي است که قابل مذاکره نيست. گابريل بار ديگر بر امنيت آفريني توافق هسته‌اي تاکيد کرد و گفت که کشورش از توافق هسته‌اي با ايران و همه تلاش ‌ها براي ادامه توافق حمايت مي کند.

ظريف هم ضمن تشکر از دولت آلمان به دليل مهمان‌نواري، از همکاري ميان آلمان و ايران استقبال کرد و اعلام کرد که گفت‌وگوهاي خوبي در طول سفر 2 روزه وي براي گسترش روابط اقتصادي صورت گرفته است. وي در همين راستا و با توجه به امنيت و اعتماد به مردم در ايران در پي انتخابات، ابراز اميدواري کرد که ايران روابط اقتصادي خوبي را با آلمان گسترش دهد.

وزير خارجه ايران همچنين گفت که ديدگاه‌هاي مشترک زيادي ميان 2 کشور در زمينه ضرورت گفت‌گو براي حل مشکلات در منطقه خليج‌فارس وجود دارد و ايران مواضع دولت آلمان در اين راستا را خوب تلقي مي‌کند و اين مواضع با مواضع ايران همسويي دارد.

ظريف گفت که ايران همواره خواهان حل و فصل و فصل معضلات منطقه از سوريه وعراق تا يمن بوده است و  پيشنهاد ايران در اين موارد روي ميز است و اميدوار است که کشورهاي داراي نفوذ از اين فرصت استفاده کنند و براي دستيابي به راه حل تلاش کنند. اين سياستمدار ايراني گفت که تلاش ايران به همراه روسيه و ترکيه براي پايان دادن به برخي از درگيري‌ها در سوريه بسيار موثر بوده است و هيچ راه حل نظامي براي بحران‌هاي منطقه وجود ندارد و تمامي بحران‌ها در منطقه بايد از مسير گفت‌وگو و وارد کردن تمامي عناصر به پروسه سياسي وارد شود و اين حرکت بايد توان و تلاش براي مقابله با افراط گرايي و تروريسم که به وسيله داعش و جبهه النصره و القاعده در منطقه در حال گسترش است را منسجم کند.

وزير خارجه ايران درباره موضع اين کشور درباره اسرائيل هم گفت که ايران و آلمان اختلاف نظرهايي در اين مورد و به ويژه درباره سياست‌هاي اشغالگرانه و نقض حقوق‌بشر مستمر و نقض حقوق مردم فلسطين و  پوشش نهادن بر عمليات مخرب دارند و اکنون فرصت خوبي است که مي‌توان با دوستان آلماني در مورد نکات اختلاف در فضاي آرام و معقول و با ادبيات مبتني بر احترام متقابل گفت‌وگو شود. و اين گفت‌وگوها ادامه خواهند داشت.

ظريف گفت که آلمان و ايران در زمينه‌هاي مختلف مسايل سياسي و اقتصادي منافع مشترکي دارند؛ به خصوص در حفظ برجام. که دستاوردي مشترک است و توافقي 2 جانبه ميان هيچ 2 کشوري نيست و باعث خرسندي است که مقامات آلماني بر اجراي برجام و بهره‌مندي مردم ايران از پيامدهاي برجام تاکيد دارند.

فارس

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html