پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228224
گردشگري چهارمحال و بختياري در حال احتضار
تاریخ انتشار : 1396/03/28 21:12:12
نمایش : 1476
براي توسعه جهانگردي استان‌مان و قرار گرفتن در رديف يکي از قطب‌هاي جهانگردي منطقه و جهان در مرحله نخست بايد نگاه دولت و مردم را به اين صنعت تغيير داد و سپس براي تامين امکانات و زيرساخت‌ها و همچنين پياده‌سازي يک الگوي موفق جهانگردي در کشور گام برداشت.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز؛ گردشگري، امروزه صنعتي بسيار مهم در تمام جهان است و نقش پررنگي در شکوفايي اقتصادي کشورها ايفا مي‌کند.

گردشگران از زمان ورود بايستي براي تامين غذا و اقامت، رفت و آمد، تفريح و گشت و گذار، خريد سوغاتي و کالا و ديدن جاذبه‌ها بايد هزينه کند؛ اين هزينه‌ها با آوردن ارز به کشور ميزبان، به رونق اقتصادي آن کمک مي‌کند، هرچه تعداد گردشگران بيشتري به کشوري وارد شوند، مشاغل بيشتري ايجاد مي‌شود و اين موضوع براي کشورهايي که جمعيت جواني دارند، بسيار مهم است.

گردشگري با امنيت سياسي و اقتصادي رابطه تنگاتنگي دارد و بودن گردشگران بسيار در يک کشور، از بودن امنيت در آن حکايت مي‌کند. رونق گردشگري بين کشورهاي همسايه، ثبات منطقه‌اي به همراه دارد و در يک فرآيند کلي‌تر به ثبات تمام جهان مي‌انجامد، گردشگري از بعد فرهنگي و اجتماعي نيز مهم است زيرا جوامع و کشورهاي ميزبان مي‌توانند از طريق گردشگران به ترويج زبان، فرهنگ و رسوم اجتماعي‌شان بپردازند.

گردشگري بر چند فعاليت عمده تاثير دارد، از آن جمله مي‌توان به اشتغال و توسعه نام برد، همچنين گردشگري بنا به ماهيت خود اثرات مثبت و منفي متعددي بر محيط فرهنگي-اجتماعي، طبيعي و اقتصادي ايران مي‌گذارد.

از لحاظ اقتصادي، سهم گردشگري در توليد ناخالص داخلي کشور ۴/۳ درصد، در اشتغال‌زايي در حدود ۵۴۱ هزار شغل مستقيم و غيرمستقيم و در صادرات غيرنفتي در حدود ۱۴ درصد برآورد شده است، اين وضعيت بيانگر ضعف عمومي اين بخش ازنظر مديريت، تبليغات، ساختار حقوقي و نيز ارتباط ضعيف آن با ساختار صنايع کشور است.

قراردادن جهانگردي در اولويت‌هاي اقتصادي کشور تمامي ابعاد علمي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي را پوشش مي‌دهد و حتي برگزاري انواع تورهاي علمي، ادبي، هنري را با مزيت‌هاي خاص خود و به‌ويژه منافع اقتصادي در کشور بهينه مي‌کند. بيشتر توانمندي‌هاي کشور ما براي جذب گردشگر مساله فرهنگ و مليت است، يعني به دليل قدمتي که کشور ما دارد بيشترين جذابيت را در حوزه فرهنگ و تمدن دارا است. بسياري از کشورها قادرند در حوزه‌هاي ديگر راحت‌تر فضاسازي کنند، ولي کشور ما در حوزه فرهنگ و دين‌داري توانسته از مزيت نسبي لازم برخوردار شود.

در اين بين آنچه اصلا مورد توجه قرار نمي‌گيرد ظرفيت‌هايي است که استان ما را از ساير استان‌ها متمايز کرده است، ظرفيت‌هايي مانند گردشگري و کشاورزي که بايد مورد توجه مديران قرار گيرد و سال‌هاست به دست فراموشي سپرده شده است.

استان ما از ديرباز به استاني چهارفصل مشهور بوده و همواره مورد توجه گردشگران از سراسر کشور قرار گرفته است اما هيچ‌گاه در نگاه کلان مديران به اين ظرفيت به چشم يک صنعت نگاه نشده، صنعت گردشگري امروز يکي از پردرآمدترين و اشتغال‌زاترين صنايع موجود در جهان است اما با وجود چنين موهبت‌هاي الهي هيچ‌گاه شاهد مديري توانمند در بخش مديريت گردشگري نبوده است مديري که بتواند با ايجاد زيرساخت‌هاي لازم صنعت گردشگري را به صنعت نخست استان تبديل کرده و اين منطقه را به‌عنوان قطب گردشگري نه‌تنها به همه کشور که در سطح جهان معرفي کند.

نگاه مقطعي، سوءمديريت، بي‌تدبيري و عدم حضور مديران، کارشناسان و صاحب‌نظران عرصه گردشگري در سطح تصميم‌گيري در اداره کل ميراث فرهنگي و گردشگري استان نه‌تنها در راستاي پيشرفت گردشگري استان کمترين حرکتي صورت نگرفته است بلکه هر روز از گوشه و کنار استان خبر تخريب و يا غارت ميراث فرهنگي استان به گوش مي‌رسد متاسفانه به دليل عدم نگاه صحيح مديران استان امروز شاهد نابودي ميراث فرهنگي و همچنين ذبح صنعت گردشگري استان هستيم. اين مهم تنها با تغيير نگاه کلان و همچنين جايگزيني مديراني توانمند و دلسوز در راس ميراث فرهنگي و گردشگري استان محقق مي‌شود.

براي توسعه جهانگردي استان‌مان و قرار گرفتن در رديف يکي از قطب‌هاي جهانگردي منطقه و جهان در مرحله نخست بايد نگاه دولت و مردم را به اين صنعت تغيير داد و سپس براي تامين امکانات و زيرساخت‌ها و همچنين پياده‌سازي يک الگوي موفق جهانگردي در کشور گام برداشت.

در صنعت جهانگردي دنيا هر روز تحولات جديدي رخ مي‌دهد که با وجود روند ضعيف اين صنعت در کشور و استان‌مان ميزان عقب‌ماندگي ما در اين مورد افزايش مي‌يابد، همچنين با قراردادن جهانگردي در رديف کالاهاي صادراتي غيرنفتي و توجه به اين صنعت در برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري‌هاي کلان اقتصادي مي‌توانيم به کسب درآمد اقتصادي از جهانگردي اميدوار باشيم.

اما وقتي از ظرفيت تبديل گردشگري استان به يک صنعت پرسود سخن مي‌گوييم بايد به اين نکته نيز اشاره کنيم که استان چهارمحال و بختياري با توجه به وضعيت جغرافيايي و آب و هوايي خود مستعد انواع گردشگري‌هاي مرسوم در جهان است.

به‌عنوان مثال استان ما مي‌تواند در گردشگري تفريحي به‌عنوان رايج‌ترين نوع جهانگردي، گردشگري درماني براي بهره‌گيري از آب و هوا مطبوع و چهارفصل و يا براي بهره‌گيري از امکانات تشخيصي و درماني، گردشگري مذهبي که شامل زيارت اماکن مذهبي و امامزاده‌هاي سراسر استان مي‌شود، گردشگري بازاري سفر گردشي به‌منظور جانبي خريد و فروش کالا،گردشگري همايشي براي شرکت در همايش‌ها و بازديد از مناطق، گردشگري الکترونيک يا همان e-Tourism که دربرگيرنده اطلاعات و انجام بخش اعظم سفر به صورت مجازي مي‌باشد و گردشگري ورزشي به‌منظور انجام ورزشي خاص يا مسابقات بين المللي و حتي اردوهاي تيم‌هاي مختلف ورزشي که با رقم هاي کلان در خارج از کشور اردو مي‌زنند و در نهايت گردشگري پزشکي که شاخه‌اي از گردشگري سلامت است و بطور کلي به معناي تأمين درمان به همراه گردشگري براي بيماراني است که نيازمند انواع درمان‌هاي تخصصي هستند، مي‌تواند در منطقه و حتي در کشور به يکي از قطب‌هاي گردشگري استان تبديل شود که اين مهم تنها با اهتمام مسئولين امر محقق مي‌شود که نياز آن تخصص، دلسوزي و دغدغه‌مندي است.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html