پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228189
واردات صنايع دستي از چين، پتکي بر سر هنر بختياري/ اشتغال زايي براي200نفر در سال 95
تاریخ انتشار : 1396/03/21 17:38:45
نمایش : 1374
رئيس اداره ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي کوهرنگ مي گويد کوهرنگ تنها شهرستان استان است که هم نمايشگاه و هم فروشگاه صنايع دستي دارد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از کوهرنگ خبر، سالهاست كه مردان بختياري از چوقا كه گاهي هم چوخا ناميده مي شود استفاده مي كنند كه نوعي عباي دهقاني است و زنان بختياري با سليقه خاصي آنرا از پشم سفيد طبيعي مي بافند و در حال حاضر بهترين نوع چوقا توسط زنان طايفة «كيارسي» بافته مي شود. بافت يك چوقا حدود 20 تا30 روز طول مي كشد.

اين هنر دستي اصيل و بومي نشان ملي مرغوبيت صنايع دستي را دريافت و در فهرست آثار ملي کشور ثبت شده است.

شلوار دبيت يکي ديگر از اجزا لباسهاي محلي مردان بختياري است شلواري بسيار گشاد از جنس دبيت سياه رنگ كه در دوخت آن5/2 متر پارچه استفاده مي شود.
 
كلاه نمدي هم يكي ديگر از اجزاي لباس محلي مردان بختياري است همينطور گيوه ملكي كه براي پوشش پاها مورد استفاده قرار مي دهند.
 
زنان پر تلاش بختياري هم از لباسهاي محلي زيبايي استفاده مي كنند، كه از بهترين پارچه ها دوخته مي شوند براي دوخت پيراهن زنان بختياري 4 متر پارچه استفاده مي شود كه به صورت مدل چاك دار آنرا مي دوزند كه از دو قسمت كمر چاك دارد و پايين آن به صورت كلوشي است.

وضعيت صنايع دستي کوهرنگ

فرجام سميعي، رئيس اداره ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي کوهرنگ در گفتگو با خبرنگار کوهرنگ خبر گفت: دوخت لباس هاي محلي مردانه از جمله چوغا، دبيت، کلاه و دبيت و زنان از جمله مينا، لچک و قر و صنايع دستي شامل جاجيم، گليم، فرش، گليم فرش و آويرهاي تزئيني مانند شيردنگ، چپي، نمکدان و گبه به شکل انبوه توليد مي شود.

وي گفت: شهرستان کوهرنگ تنها شهرستان استان است که هم فروشگاه و هم نمايشگاه فروش محصولات صنايع دستي دارد بطوريکه هم اکنون يک نمايشگاه دائمي در محل اين اداره در شهر چلگرد و دو نمايشگاه فصلي در آبشار شيخ عليخان و چشمه ديمه فعاليت مي کنند.


بازار صنايع دستي شهرستان کوهرنگ

سميعي افزود: عمده فروش بازار صنايع دستي کوهرنگ در نمايشگاهها و مغازه هاي سنتي در شهرستان است که به گردشگران داخلي و خارجي عرضه مي شود اما کشورهاي اروپايي از جمله فرانسه، آلمان، اتريش و کشورهاي حوزه خليج فارس مقصد بازارهاي صنايع دستي اين شهرستان هستند.

وي گفت: محصولاتي نظير فرش هاي دستباف، تابلو فرش، نمد و انواع لباس هاي محلي به اين کشورها صادر مي شود.

حمايت از توليد کننده گان با تشکيل تعاوني هاي صنايع دستي

رئيس اداره ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي کوهرنگ بيان داشت: در راستاي حمايت از توليد کننده گان بومي و محلي، تعاوني هاي صنايع دستي جهت بازار فروش بيشتر راه اندازي شده است، در حال حاضر اتحاديه لچک ترنج بسيار فعال است.

برگزاري دوره هاي آموزشي و ايجاد اشتغال

سميعي با اشاره به اينکه در طول سال دوره هاي آموزشي تخصصي گوناگوني برگزار مي شود افزود: استقبال خوبي از طرف خانم ها بعمل آمده است .
وي گفت: دوره هاي گليم، گبه، وريس، چوغا و لباسهاي محلي برگزار شده که در سال 95 بيش از 200 گواهينامه صادر شده است که اين خود براي 200 نفر اشتغالزايي خانگي ايجاد کرده است.

ويژگي صنايع دستي بختياري

صنايع دستي بختياريها، ويژگيها و مختصاتي دارد که با انواع توليدات مشابه به دست ديگران قابل تميز دادن است بخشي از اين ويژگيها به اين شرح است: فعاليت در رشته صنايع دستي کاري است صد در صد زنانه که تمام مراحل آن را زنان و دختران انجام مي دهند و مردان در توليد آنها هيچ نقشي ندارند.
صنايع دستي بختياري فقط انواع بافتها را شامل مي شود، تقريبا اغلب زنان و دختران ايلياتي با آنها آشنايي دارند.

قابليت ها و پتانسيل هاي صنايع دستي در کوهرنگ

قابليت ها و پتانسيل هاي بسيار زياد شهرستان کوهرنگ در زمينه صنايع دستي عشاير وجود دارد، هنرمندان و عشاير کوهرنگ، بافت هايي همچون سياه چادر، چوغا، نوار وريس، چنته، گليم، سفره آرايي و ... را توليد مي کنند.
 
آموزش رشته هاي بومي و مزيت دار صنايع دستي و گسترش آنها را مي توان، اولويت اول در بخش صنايع دستي و هنرهاي سنتي برشمرد.
 
متأسفانه با مهاجرت روستاييان به شهرها و تمايل مردم به مشاغل واسطه‌اي سبب شده است تا توليد صنايع دستي فراموش شود که براي رفع اين مشکل با تأمين اعتبار لازم و به‌کارگيري ظرفيت مناطق روستايي مي‌توان با آموزش صنايع دستي در حفظ، احيا و ترويج صنايع دستي تلاش کرد.
 
صنايع دستي و تحقق اقتصاد مقاومتي

رئيس اداره ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي کوهرنگ در اين مورد هم مي گويد: يکي از موثرترين اهداف اقتصاد مقاومتي، توليد صنايع دستي، بومي و محلي است که باعث رونق اقتصادي در سطح روستاها و مناطق محروم مي شود.
به طور قطع صنايع دستي به دليل وجود همزمان ظرفيت هاي عظيم اقتصادي و فرهنگي مي تواند نقش موثري در تحقق منويات معظم له و شعار سال جاري که مبتني بر فرهنگ و اقتصاد است، داشته باشد.
 ترويج صنايع دستي را يکي از راه‌هاي تحقق اقتصاد مقاومتي است که مسئولان مي‌توانند با حمايت از اين هنر و ارائه تسهيلات به بانوان خانه‌دار در کنار آموزش صنايع دستي گامي مهم در راستاي اقتصاد مقاومتي بردارند.
صنايع دستي مجموعه‌اي از فعاليت‌هاي مختلفي است که وجه چند منظوره بودن را به آن القا مي‌کند، فعاليت در اين حوزه با توجه به سابقه ديرينه صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي در اقتصاد خانواده‌ها مخصوصا خانوارهاي روستايي و عشايري، تقويت و توسعه اين بخش از مهم‌ترين راهکارهاي اشتغال‌زايي کشور محسوب مي‌شود.



معضلي بنام صنايع دستي چيني از چوقا تا نمد

رئيس اداره ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي کوهرنگ با بيان اينکه ورود کالاهاي چيني معضلاتي را بوجود آورده است افزود: هر کالايي که وارد مي شود متاسفانه هم در بحث قيمت و هم در سنتي بودن به توليدات محلي ما آسيب مي زند.
وي گفت: بر اساس گزارشات واصله، نمونه هاي تقلبي، کپي و بي کيفيت صنايع دستي ايران از کشور چين اين هنر غني و قابل توجه بختياري را تحت الشعاع قرار داده است و يک تنلگر بزرگ است بطوريکه فرش و خاتم و اخيرا هم چوغاي چيني وارد کشور شده است.
 
سميعي گفت: ساخت، توليد و عرضه محصولاتي که در قالب صنايع دستي تعريف مي شوند بعضا با چنان ظرافتي انجام مي پذيرد که امکان تشخيص توليدات اصل و با اصالت از نمونه هاي کپي و تقلبي دشوار و ناممکن مي شود.

مشکلات توليد کننده گان

از ديگر موارد اين بروز اين مشکل را مي توان در تورم، دستمزد بالا و گران شدن مواد و مصالح اوليه هنرمندان بيان کرد.
ورود صنايع دستي نامرغوب و ارزان و خارجي از برخي کشورها، از دست رفتن بازار هدف در داخل و خارج از کشور به دليل برخي سياست هاي غلط، رقابت شديد بين کشورها و توليدکنندگان براي تصاحب بازارها، مهاجرت روستاييان به شهر و روي آوردن آنها به شغل هاي کاذب را نيز مي توان به عوامل موثر در بروز اين مشکل برشمرد.

پرداخت نشدن تسهيلات به هنرمندان صنايع دستي از ديگر مشکلات توليد کنندگان صنايع دستي است که پول تهيه مواد اوليه را ندارند و معمولا مجبورند، مواد را با قيمت بالا تهيه کنند درحالي ‌که اين هزينه ها با قيمت تمام شده‌ محصول برابري نمي کنند و سودي که در نهايت از فروش اين محصولات به دست مي‌ آيد، آن قدر نيست که موجب دلگرمي هنرمند شود.

نداشتن شناخت کافي و مناسب از بازارهاي جهاني(بازارهدف) و بي اطلاعي از سلايق مشتريان، توجه نکردن به سطح کيفي توليد و نوآوري در محصولات توليدي و نبود تبليغات و بازاريابي داخلي و خارجي از عمده ترين تنگناها و موانع بر سر راه صنايع دستي است.
 
 
 راهکارهايي براي رشد و گسترش صنايع‌دستي
 
ايران يكي از 10 كشور پرجاذبه گردشگري در جهان است و آثار بي‌شمار تاريخي، باستاني و جاذبه‌هاي طبيعي آن به حدي است كه هر گردشگري را با هر سليقه يا هر بينش و تفكري به سوي خود جلب مي‌كند، ولي آمار ورود گردشگران بين‌المللي حتي طي سال‌هاي اخير كه شاهد رشد چشمگير آن بوده‌ايم، حدود يك تا يك‌ونيم ميليون نفر گردشگر را ثبت كرده است.
 
ابتدا بايد به پيش‌زمينه يا پيش نياز توسعه صنايع دستي در كشور و ارائه راهكار در اين بخش يعني تقويت گردشگري بپردازيم. با تقويت، گسترش و حمايت از صنايع دستي به منظور تحقق اهداف ميان مدت و بلند‌مدت آن به نظر مي‌رسد عوامل و پارامترهايي مي‌تواند در تقويت گردشگري موثر باشد؛ نخستين راهكار، بحث مديريت است، چرا كه در سخنراني‌ها به كرات شنيده شده كه كشور ما پهناور است، چهارفصل و جذاب است، جنبه‌هاي متنوع از اكوتوريسم را داراست، از نظر تاريخي، سنتي، آثار باستاني و ذوق و سليقه و هنر و صنايع دستي جايگاه رفيع دارد.
 قدم اول، اصلاح ساختار مديريت گردشگري و به تبع آن صنايع دستي است. مقررات‌زدايي، جايگزيني ضوابط اصولي و تغيير بنيادين و پرهيز از بوروکراسي اداري از مهم‌ترين نيازهاي اين بخش است.
مسئله ديگر اطلاع‌رساني، فرهنگ‌سازي، مطالعه عميق روي موانع فرهنگي با هدف معرفي مراكز جذاب و جالب توجه براي گردشگران است که اين مهم با ارائه آموزش‌هاي لازم به مهمان و ميزبان از طريق رسانه‌هاي گروهي قابل تحقق است.
 
 از آنجا که اشتغال به صنايع‌دستي در بسياري از روستاها، بيشتر در فصول بيکاري صورت مي‌گيرد، اين امر در پيشگيري از مهاجرت فصلي روستاييان به شهرها نيز بسيار حايز اهميت است.
ايجاد اشتغال روستايي افزون بر اينکه از مهاجرت روستاييان به شهر جلوگيري مي‌کند، از اضافه شدن تعداد بيکاران در شهرها نيز مي‌کاهد.
معضل قاچاق در عرصه ها و حوزه هاي متعدد بازار ايران سايه افکنده و بعضا در اين ميان،وارد شدن اقلام و محصولات تقلبي،هويت و شناسه فرهنگي غني و ايراني و اسلامي کشور ما را هدف قرار مي دهد.

گزارش از همت بدري فرد شهرستان کوهرنگ
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html