پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228176
در چهارمحال و بختياري:
پخت نان سنتي کاکولي آييني سنتي در ماه مبارک رمضان
تاریخ انتشار : 1396/03/18 09:14:29
نمایش : 1530
مناسبت‌هاي مذهبي از گذشته تاکنون در شهرها و روستاهاي مناطق مختلف همراه با آداب‌ورسوم خاصي برگزار مي‌شده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از  بام ايران خبر ؛ يکي از آيين‌هاي مذهبي که در استان چهارمحال‌وبختياري رواج خاصي دارد، پخت نان سنتي به‌نام«کاکولي» در ماه مبارک رمضان توسط بانوان است.

در اين سنت ديرينه زنان و کودکان اقوام و همسايگان گردهم جمع‌شده و با همياري و مشارکت يکديگر مواد لازم براي تهيه کاکولي را فراهم مي‌کنند.

اين نان با خميري متشکل از آب يا شير، آرد، شکر و انواع خشک‌بار مانند گردو، بادام و کشمش تهيه مي‌شود و پس از تخمير به تکه‌هاي کوچک تقسيم‌ و روي آن‌ها با مخلوطي از کنجد، تخم‌مرغ، گياهان خشک‌شده معطر و خوش‌رنگ از قبيل گل‌رنگ، ماست و آب تزئين و داخل تنور داغ قرار داده مي‌شود.

پس از پخت کاکولي کودکان و نوجوانان به‌رسم همسايه‌نوازي تعدادي از آن‌ها را در بين همسايگان توزيع مي‌کنند.

اين نان بسيار مغذي و متناسب با اقليم کوهستاني منطقه است که موجب تقويت و تجديد قواي جسماني روزه‌داران پس از يک ماه‌ روزه‌داري مي‌شود.

گفتني است؛ به‌صورت مرسوم و براساس اعتقادات مردم منطقه، کاکولي در روزهاي پاياني ماه مبارک رمضان به‌ويژه در روز ۲۷ اين ماه پخت مي‌شود.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html