پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228111
شکايت هاي عجيب يونسکو از کشورهاي پذيرنده 2030/ از اعتراض به غيرقانوني بودن روسپيگري تا تلاش براي حذف روز مادر+جدول
تاریخ انتشار : 1396/03/02 10:15:45
نمایش : 1646
بررسي ها نشان مي دهد که با پذيرش 2030 راه براي ثبت شکايت هاي مختلف يونسکو عليه ايران باز مي شود؛ به خوبي مشخص است که اعتراضات يونسکو به يک تذکر ختم نشده و در ادامه اگر موارد اعتراض آنها در کشور رفع نشود، فضا براي وضع تحريم‌هاي جديد عليه ايران باز مي شود.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ رهبران کشورهاي عضو سازمان ملل متحد، در سپتامبر 2015 در اجلاس عالي رتبۀ اين سازمان متعهد شدند تا اهداف دستور کار جهاني توسعۀ پايدار 2030 را که نتيجۀ يک فرآيند گسترده مشورتي در سطح جهاني بود، در سياستگذاري کلان ملّي خود از اول ژانويۀ 2016 مد نظر داشته باشند.

 

آذرماه سال 95 بود که سندي با عنوان سند ملي آموزش 2030 ايران با حضور وزراي آموزش و پرورش و علوم رونمايي شد.

 

گفته مي شد اين سند وضعيت حوزه آموزش در ايران بين سال‌هاي 2016 تا 2030 را ترسيم مي‌کند که شرايط و چگونگي تحصيل و سطح سواد در ايران و ديگر کشورهاي عضو اين پيمان کجا و چطور باشد.

 

چند روز پس از رونمايي اين سند، پيش نويسي از محتويات آن نيز منتشر شد که اعضاي شورايعالي انقلاب فرهنگي و نمايندگان مجلس به آن اعتراض کردند و معتقد بودند که اين سند مغايرت‌هايي با قانون اساسي جمهوري اسلامي دارد.

 

اين سند بلافاصله توسط هيأت وزيران امضا و براي اجرا به دستگاه ها ابلاغ شده است.

 

اگرچه بندهاي اين سند در ظاهر مشکلات آنچناني ندارند اما از آنجايي که اين سند يک سند مرکب است، برگرفته از اسناد و تعهدنامه هاي ديگري است که با قوانين کشور مغايرت داشته و به لحاظ ديني نيز مغايرت زيادي با فرهنگ و دين مردم کشور دارد.

 

کميته رفع تبعيض در يونسکو در سال هاي گذشته در قالب 2030 به کشورهاي پذيرنده اين سند ايراداتي وارد کرده است که برخي از آنها در جدول زير آمده است.

 

به عنوان مثال کميته رفع تبعيض يونسکو به خاطر غير قانوني بودن روسپيگري در چين،‌ در سال 1999 اعتراضاتي را متوجه اين کشور کرد. يا قوانين قرآني در کشور ليبي در سال 1994 مورد اعتراض يونسکو واقع شد.

 

اين کميته در سال هاي 1999ـ2000 ضمن خطاب به دولت ايرلند، از اين دولت مي خواهد تا اطمينان دهد که آموزش مباحث جنسيتي نه تنها يک بخش جدايي ناپذير از برنامه درسي دانشکده حقوق است، بلکه بخشي از آموزش مداوم کارشناسان حقوقي و قضات باشد. همچنين دولت بايد اطمينان دهد که تعداد کافي از زنان براي انتصاب در دادگاه هاي خاص گزينش مي شوند.

 

جدول اعتراضات و مذاکرات CEDAW (کميته رفع تبعيض)

آراي کميته CEDAW براي دخالت در امور حکومتي ملت ها

رديف

تاريخ

نام کشور

موضوع اعتراض

  1.  

سوم فوريه 1999

چين

غيرقانوني بودن روسپيگري و تأکيد بر عدم مجازات آنها

  1.  

14 مي 1998

مکزيک

رسيدگي به قانوني کردن روسپيگري

  1.  

دوم فوريه 2000

آلمان

پرداخت قانوني ماليات از طرف روسپيان و عدم وجود حمايتهاي کار و قوانين اجتماعي براي آنان

  1.  

اول فوريه 1999

يونان

عدم مجازات روسپيگري و وجود ساختارهاي ناقص فعلي براي پيروي از چارچوب مقرر

  1.  

سوم فوريه 1999

هنگ کنگ (چين)

عدم وجود مفادي قانوني که متضمن بهداشت و ايمني کارگران جنسي باشد و لزوم تدوين مقررات مناسب براي حمايت از آنها

  1.  

31 ژوئيه 2001

گينه

غيرقانوني بودن روسپيگري و اصرار کميته به اجراي قاونيني که مانع از سوءاستفاده از روسپيگري شود.

  1.  

اول فوريه 1999

ليختنشتاين

بازنگري قانون مربوط به روسپيگري و عدم جريمه آنان

  1.  

31 ژوئيه 2001

سوئد

لزوم ارزيابي آثار سياستهاي جديد مجازات بر خريد خدمات جنسي

  1.  

31 ژوئيه 2000

بلاروس

انتقاد به وجود کليشه هاي جنسي مانند مناسبتهايي مثل روز مادر

  1.  

21 ژوئيه 2000

لوکزامبورگ

انقاد به تصويرسازي مردان به عنوان سرپرست خانواده و زنان به عنوان مادر و خانه دار

  1.  

اول ژوئيه 1999

ايرلند

انتقاد به نقش کليشه اي زن در خانه به عنوان مادر که مانع جدي بر اجراي کنوانسيون است

  1.  

23 ژانويه 1997

اسلووني

انتقاد به نگهداري کودکان 3-6 سال در منزل  و احتمال از دست دادن فرصتهاي آموزشي و اجتماعي که در مهدکودکها ارائه مي شود

  1.  

23 ژانويه 1997

اسلووني

عدم اشتغال اين چنيني ممکن است زنان را خانه دار کند

  1.  

30 ژانويه 2002

استوني

نگراني از اشتغال نيمه وقت زنان جوان به دليل مسئوليتهاي تحميلي خانه و خانواده

  1.  

31 ژوئيه 2001

هلند

کار نيمه وقت زنان را به تمام وقت تغيير دهد

  1.  

دوم فوريه 2001

ازبکستان

تبديل نقش مادري و همسري زنان به افرادي شاغل

  1.  

سوم فوريه 1999

چين

انتقاد به رويکرد دولت مبني بر تمرکز بر حمايت زنان تا توانمندسازي آنان

انتقاد بر کار کميته ملي زنان و کودکان که بر تداوم هويت زنان همراه باکودکان اصرار دارد

  1.  

14 مي 1998

کرواسي

انتقاد به تأکيد نقشهاي زنان به عنوان مادران و مراقبان که منجر به محدودسازي مشارکت کامل زنان مي شود.و لزوم بررسي و تحليلهاي دقيق و با حساسيت جنسيتي که منجر به تساوي جنسيت شود

  1.  

14 مي 1998

جمهوري چک

انتقاد به تمايل معرفي زنان به عنوان مادر در قالب خانواده به جاي افراد عمل کننده مستقل

  1.  

دوم فوريه 2001

مصر

اجازه دولت به زنان که وظايف خود را در برابر خانواده و اشتغال تطبيق دهند که اين امر صحه گزاردن بر نقش اصلي زنان به عنوان مادر و خانه دار است

  1.  

اول ژوئيه 1999

گرجستان

انتقاد به وجود فرهنگ مردسالاري و نقش زنان به عنوان مادران

  1.  

اول ژوئيه 1999

اسپانيا

ابراز نگراني از رقم پايين مشارکت زنان به تمام وقت و آمار 76 درصدي کار نيمه وقت آنان

  1.  

اول ژوئيه 1998

ايرلند

انتقاد به نفوذ کليسا در رفتارها و نقشهاي کليشه اي و در سياستهاي رسمي دولت

  1.  

12 آوريل 1994

ليبي

لزوم بازنگري به تقسير قرآن با ديد مفاد کنوانسيون

  1.  

سوم فوريه 1999

چين

نگراني از تحفظي که امور فرقه ها يا فرامين مذهبي را از حيطه کنوانسيون معاف مي داند

  1.  

14 مي 1998

کرواسي

نگران از نفوذ سازمانهاي مرتبط با کليسا بر سياستهاي دولت درباره زنان

  1.  

14 مي 1998

مکزيک

بازنگري در قوانين مبني بر سقط جنين سريع و آسان و رايگان

  1.  

14 مي 1998

مکزيک

لزوم بازنگري در قانون مجازات سقط جنين

  1.  

چهارم فوريه 1999

کلمبيا

قانون سقط جنين نقض حقوق زنان در زمينه بهداشت و ماده دوازدهم کنوانسيون مي باشد

  1.  

نهم ژوئيه 1999

شيلي

انتقاد به حمايت از حقوق توليد مثلي زنان و لزوم امکان سقط جنين سالم

  1.  

هشتم ژوئيه 1998

پرو

زنان بايد از خدمات بهداشتي از جمله سقط جنين ايمن بهره مند شوند

  1.  

14 مي 1998

زيمباوه

بررسي قانون سقط جنين با قصد ازادي و عدم مجازات آن

  1.  

28 ژانويه 2000

ميانمار

سقط جنين غيرقانوني است ولي مراقبتهاي پزشکي پس از سقط وجود دارد ابراز نگراني کميته از عدم اطلاعات دقيق درباره حقوق زنان براي پايان دوره بارداري ناشي از خشونتهاي جنسي

  1.  

30 ژانويه 2002

سريلانکا

مجاز دانستن سقط جنين براي مواردي مانند تجاوز به عنف زنا با محارم و نابهنجاريهاي مادرزادي

  1.  

21 ژانويه 2000

لوکزامبورگ

اصلاح قوانين حاکم بر موضوع سقط جنين

  1.  

23 ژانويه 1997

اسلووني

رضايت از الحاق حق سقط جنين در قانون اساسي

  1.  

اول ژوئيه 1999

ايرلند

انتقاد به غيرقانوني بودن سقط جنين و لزوم تسهيلاتي براي گفت وگوي ملي دز زمينه حقوق توليدمثلي زنان

  1.  

12 اوت 1997

ايتاليا

تضمين دسترسي زنان به خدمات سقط جنين در بيمارستانهاي دولتي

  1.  

28 ژانويه 2002

اوروگوئه

اصلاح قوانين در زمينه پايان دوره بارداري

  1.  

23 ژانويه 2002

پرتغال

لزوم تسهيلاتي براي گفت وگوي ملي دز زمينه حقوق توليدمثلي زنان

  1.  

27 ژانويه 2000

اردن

لزوم قانونگذاري در زمينه سقط ايمن براي قربانيان تجاوز و زنا با محارم

  1.  

اول ژوئيه 1999

نپال

لزوم خدمات سقط جنين ايمن

  1.  

اول ژوئيه 1999

بريتانياي کبير و ايرلندشمالي

لزوم اصلاح قانون سقط جنين در ايرلند شمالي با مشاوره مردمي

  1.  

اول فوريه 1999

ليختنشتاين

مطالعات و شاخصهايي انجام گير تا آقار قوانين و سياستهاي مربوط به زنان معين شود و رابطه ميان قانون سخت ضد سقط جنين و شمار بالاي کودکان خارج از ازدواج آشکار گردد.

  1.  

14 مي 1998

کرواسي

نگراني از مخالفت برخي بيمارستانها براي انجام سقط جنين به سبب مخالفتهاي وجداني از سوي پزشکان

  1.  

12 اوت 1997

ايتاليا

امکانات محدود سقط جنين در جنوب کشور به دليل مخالفتهاي وجداني پزشکان و پرسنل بيمارستانها

  1.  

14 مي 1998

زيمباوه

امتناع برخي از کارکنان بهداشت جهت ارائه خدمات تنظيم خانواده به نوجوانان فعال در مسائل جنسي با وجود عدم محدوديت قانوني در اين زمينه

  1.  

دوم فوريه 2001

ازبکستان

امکان دسترسي به وسايل پيشگيري مدرن و ترويج آموزش جنسي در دوران تحصيلي اجباري

  1.  

اول فوريه 1999

يونان

نگراني از بودجه گذاري براي وسايل جلوگيري از بارداري و لزوم آموزش جنسي به عنوان بخشي از مواد درسي مدارس

  1.  

اول ژوئيه 1999

ايرلند

بهبود بخشيدن به برخورداري از وسايل پيشگيري از بارداري براي وجوانان و بزرگسالان جوان و لزوم استفاده از کاندوم جهت پيشگيري از گسترش بيماري ايدز

  1.  

28 ژانويه 2002

روسيه

مهيا کردن اقدامات پيشگيرانه از بارداري براي همه زنان و آموزش جنسي در دروس مدارس

  1.  

30 ژانويه 2002

استوني

لزوم برنامه هاي آموزش جنسي به عنوان بخشي از دروس مدارس براي دختران و پسران

  1.  

29 ژانويه 2002

ترينيداد و توباگو

معرفي سياستها و برنامه هاي مناسبي براي آموزش جنسي و آموزش تنظيم خانواده

  1.  

اول ژوئيه 1999

اسپانيا

لزوم آموزشهاي جنسي مناسب با سن افراد در مدارس ابتدايي و راهنمايي

  1.  

23 ژوئن 2000

روماني

اولويت بازنگري مواد آموزشي و متون درسي به ويژه براي آموزش ابتدايي و متوسطه

  1.  

اول فوريه 1999

يونان

لزوم بازنگري همه دروس آموزشي و حذف اشکال تبعيض آميز باقيمانده

  1.  

سوم فوريه 1999

چين

تجديدنظر کتاب درسي مدارس و حذف اشکال کيشه اي جنسيتي

  1.  

27 ژانويه 1997

دانمارک

دوره آموزشي جنسيت و فرهنگ جزو دروس اجباري باشد نه اختياري

  1.  

15 ژوئن 2000

اتريش

آموزش حقوق بشر زنان مبتني بر کنوانسيون جزو موارد درسي مدارس معرفي شود

  1.  

12 اوت 1997

ايتاليا

لزوم بازنگري کتابهاي آموزشي و حذف نقشهاي کليشه اي مردان و زنان

  1.  

30 ژانويه 2002

استوني

طراحي برنامه هاي جامعي براي ايجاد تحولات فرهنگي با توجه به نقشها و وظايف زنان ومردان مطابق با ماده پنجم کنوانسيون

  1.  

30 ژانويه 2002

استوني

بازنگري متون درسي براي مقابله با رفتارهاي سنتي درباره زنان

  1.  

29 ژانويه 2002

ترينيداد و توباگو

اصلاح مواد درسي و مبارزه با رفتارهاي سنتي نسبت به زنان

  1.  

31 ژوئيه 2001

ويتنام

بازنگري متون درسي و برگزاري مبارزات رسانه اي جهت رفع کليشه هاي سنتي درباره نقش زنان و مردان

  1.  

31 ژوئيه 2001

سوئد

رفع کليشه هاي جنسيتي در مواد آموزشي و تشويق به عدم جدايي جنسيتي در انتخاب رشته تحصيلي از سوي دانشجو

  1.  

دوم فوريه 2001

ازبکستان

انتقاد به فقدان برنامه هاي آموزشي هدفدار، نبود بازنگري مواد و متون درسي و عزم رسانه هاي جمعي به رفع چنين کليشهاي مرسوم در برخورد با زنان

  1.  

اول ژوئيه 1998

گرجستان

حذف کليشه هاي جنسيتي از راه تلاشهاي متعدد مثل بازنگري کتابهاي درسي از مقطع ابتدايي حساسيت زايي آموزگاران

  1.  

14 مي 1998

جمهوري چک

انتقاد به ايحاد مدارس مديريت خانه داري و اهميت تشويق پسران و دختران به انتخاب رشته تحصيلي غيرمرسوم جهت رفع تبعيض عليه زنان

  1.  

15 ژوئن 2000

اتريش

افزودن مطالعات جنسيتي و پژوهشهاي فمينيستي به مواد درسي دانشگاهي و برنامه هاي تحقيقاتي

  1.  

اول فوريه 1999

يونان

ايجاد برنامه هاي مطالعات زنان با اعطاي مدرک تحصيلي و حمايت علمي و سياسي و تغييرات عملي با هدف ايجاد يک جامعه غير مردسالارانه

  1.  

سوم فوريه 1999

هنگ کنگ (چين)

لزوم تداوم رسيدگي به کليشه هاي جنسيتي و منابع مناسب و کافي براي ايحاد برنامه هاي مطالعات جنسيتي

  1.  

اول ژوئيه 1999

ايرلند

ارائه گزارشي از ميزان الحاق دوره هاي مطالعاتي زنان و جنسيت در مواد درسي آموزشي رايج در آموزش متوسطه

  1.  

اول ژوئيه 1999

اسپانيا

ارائه اطلاعاتي درباره تعداد و نوع دوره هاي مطالعات زنان در موسسات آموزش عالي

  1.  

14 مي 1998

مکزيک

استقبال از ترويج منصفانه تر ثروت در ميان جمعيت

  1.  

اول ژوئيه 1999

اسپانيا

نظارت بر اقدامات مربوط به تساوي و پاسخگويي به سياستهاي برابري ملي در سطح جوامع خودمختار و منسجم

  1.  

23 ژوئن 2000

روماني

به رغم کاهش نرخ ازدواج و افزايش شمار همزيستي حقوق زنان در شيوه همزيستي خارج از ازدواج از سوي نظام حقوقي حمايت نمي شود

  1.  

23 ژوئيه 1997

اسلووني

تصويب قانون مرخصي والدين که ضمن آن مرخصي را براي پدر مقرر مي کند

  1.  

اول ژوئيه 1999

ايرلند

انگيزه ها و فرصتهاي براي زنان و مردان فراهم شود به گونه اي که بتوانند به شکل برابر در خارج از خانه از کار با دستمزد و در منزل براي کار بدون دستمزد مشارکت کنند

  1.  

31 ژوئيه 2001

نيکاراگوئه

اقدام به تصويب سريع قوانين خانواده بدون تبعيض

  1.  

31 ژوئيه 2001

سنگاپور

ابزارنگراني از مفاهيم ارزشهاي آسيايي درخصوص خانواده که موجب تداوم نقشهاي کليشه اي جنسيتي در خانواده و تبعيض عليه زنان مي شود

  1.  

دوم فوريه 2000

آلمان

بررسي مرخصي غيرقابل انتقال براي پدران تا تعداد مردان در تقسيم مسئوليت براي کودکياري افزايش يابد و همچنين اماکن نگهداري از کودکان بيشتر شود تا زنان بتوانند دوباره وارد بازار کار شوند

  1.  

14 مي 1998

مکزيک

ارائه اطلاعاتي درباره جريمه همجنس بازي در قوانين جزايي

  1.  

27 ژانويه 1999

قرقيزستان

مفاهيم همجنس بازي زنان به عنوان يک گرايش جنسي مورد بررسي قرار گيرد و جريمه ها بر ضد آن لغو گردد

  1.  

29 ژانويه 2002

ترينيداد و توباگو

بررسي قوانين مجازات روابط جنسي ميان زنان تا تبعيض عليه زنان مرتفع گردد

  1.  

23 ژوئن 2000

روماني

عدم شناخت کافي قضات درباره فرصتهاي ايجاد شده به واسطه ماده بيستم قانون اساسي براي به کارگيري کنوانسيون در تصميمات قضايي داخلي

  1.  

14 مي 1998

کرواسي

ستودن دولت به لحاظ ادغام کنوانسيون با قوانينملي کشور

  1.  

14 مي 1998

کرواسي

تمجيد از تعهدات کشور براي بررسي ضرورت تقويت آگاهي عمومي درباره کنوانسيون تا امکان دوباره به کارگيري آن در تمامي سيستم قضائي فراهم شود

  1.  

23 ژانويه 1997

اسلووني

قه قضائيه بايد در زمينه مفاهيم غير مستقيم و ساختاري تبعيض، مفهوم تساوي به طور عملي و مفهوم اقدامات ويژه موقت کاملا آگاهي يابد

  1.  

دوم فوريه 2000

آلمان

تشويق دولت به اينکه در قانونگذاريها سياستها و برنامه هاي جديد به طور مستقيم به کنواسيون اشاره کند زيرا از لحاظ قانوني قابل اجرا است و چنين امري مي تواند سبب افزايش آگاهي به تعهدات بين المللي دول عضو شود

  1.  

اول فوريه 1999

يونان

دولت هماهنگي مفاد قانوني خود با ماده 1 و 4 کنوانسيون را به روشني بيان کند

  1.  

اول فوريه 1999

يونان

افزايش آگاهي در زمينه راه حل هاي قانوني در ميانزنان تا با اعمال تبعيض آميز افراد به طور پيوسته برخورد شود

  1.  

12 آگوست 1997

ايتاليا

قضات وکلا و قانونگذاران را به تبعيض غير مستقيم آگاه و آنها را به الزامات بين المللي کشور ايتاليا به ويژه آنهايي که در کنوانسيون شرح داده شده است، متوجه کند

  1.  

28 ژانويه 2002

روسيه

استقبال از مفاد معاهدات بين المللي به ويپه کنوانسيون جزء نظام حقوقي کشور که بتواند به طور مستقيم در دادگاه هاي داخلي مورد استمداد قرار گيرد.

  1.  

30 ژانويه 2002

استوني

درآميختن کنوانسيون با قوانين کشور ولي عدم آشنايي قضات، مجريان قانون، عاملان و خود زنان درباره فرصتهاي موجود در به کارگيري از کنوانسيون در تصميم گيريهاي داخلي

  1.  

30 ژانويه 2002

استوني

الزام دولت به اينکه مواد درسي دانشکده حقوق و تحصيلات پيوسته قضايي طبق کنوانسيون تنظيم شود و در سطح داخلي از آن استفاده کنند

  1.  

23 ژانويه 2002

پرتغال

عدم وجود اقدامات قانوني يا تصميمات دادگاهي که کنوانسيون يا قانون اساسي براي حمايت از دعاوي زناني مقرر کرده که شاهد تبعيض بوده اند

  1.  

دوم فوريه 2001

مالديو

فقدان يک تشکل موثر جهت اجراي حقوق به رسيمت شناخته شده از سوي کنوانسيون و ارائه راه حل

  1.  

چهارم فوريه 1999

کلمبيا

عدم توسعه برنامه منظم آموزشي براي دولت يا مسئولان دادگاهي يا نيروهاي پليس و مسئولان اجراي آئين نامه هاي مربوط به قانون و اجراي کنوانسيون

  1.  

هشتم ژوئيه 1998

پرو

ارائه گزارشي از چگونگي اجراي مفاد کنوانسيون به وسيله قضات و مجريان در پيشگاه دادگاه

  1.  

27 ژانويه 1997

دانمارک

تقويت اقدامات ويژه موقت که منجر به دريافت دستمزد برابر زنان و مردان براي کار با رزش يکسان شود

  1.  

21 ژانويه 2000

لوکزامبورگ

کار زنان در مقايسه با کار مردان هنوز از لحاظ ارزش دست کم گرفته مي شود بايد شکاف دستمزد از بين برود

  1.  

سوم فوريه 1999

هنگ کنگ (چين)

لحاظ اصل دستمزد برابر براي کار با ارزش برابر در قوانين مرتبط و تعيين ميزان ارزش برابري در بازار کار

  1.  

اول ژوئيه 1999

ايرلند

پيشرفت ناچيزي در ارزيابي و ارزشگذاري کار با ارزش قابل قياس

  1.  

31 ژوئيه 2001

آندورا

از پژوهشها و عملکردهاي موجود در زمينه دستمزد برابر براي کار برابر و با ارزش قابل قياس بهره مند گردد تا مساله عدم تساوي دستمزد برطرف شود.

  1.  

31 ژوئيه 2001

نيکاراگوئه

انجام تلاشهاي بيشتري جهت دستيابي به دستمزد برابر براي کار با ارزش يکسان

  1.  

30 ژانويه 2002

استوني

افزايش دستمزد در بخشهاي خاص زنان در اشتغال عمومي تا سبب کاهش اختلاف دستمزد در قياس با بخشهاي خاص مردان گردد.

  1.  

29 ژانويه 2002

ترينيداد وتوباگو

بهره مندي از تحقيقات و اعمال موجود از نظر پرداخت يکسان براي کار يکسان و ارزش قابل قياس جهت رفع نابرابري در پرداختها

  1.  

23 ژانويه 2002

فيجي

انتقاد از عدم دريافت دستمزد يکسان از سوي زنان براي کار با ارزش يکسان

  1.  

دوم فوريه 2001

ازبکستان

رسيدگي به مسأله تفکيک شغل  و اجراي اصل پرداخت يکسان براي کار با ارزش يکسان

  1.  

اول ژوئيه 1999

گرجستان

شناسايي عوامل شکاف دستمزد به ويژه در ميان بخشهاي بازار کار زنان و مردان و توصيه به اقدامات ابتکاري مانند معرفي مفادي براي دستمزد يکسان در برار کار با ارزش هم تراز

  1.  

31 ژوئيه 2001

گويان

تمجيد به دليل نمايندگي 3/331 درصد زنان در فهرست تمامي احزاب سياسي براي رقابت در انتخابات سراسري و منطقه اي

  1.  

31 ژوئيه 2001

سنگاپور

الزام به افزايش تلاشهاي  خود برا افزايش تعداد زنان در عرصه هاي سياست و تصميم گيري از راه کاربردهاي با حساسيت جنسيتي مبتني بر اصل شايسته سالاري و تضمين فرصتهاي يکسان براي زنان جهت مشارکت درچنين زمينه هاي

  1.  

27 ژانويه 1999

قرقيزستان

ارائه طيف گسترده اي از اقدامات ويژه موقت مطابق با ماده چهار پاراگراف اول از جمله موضوع سهميه بندي و حضور زنان در سياست

  1.  

15 ژوئن 2000

اتريش

ارائه اقدامات مثبت جهت افزايش انتصاب زنان در پستهاي علمي در همه سطوح

  1.  

15 ژوئن 2000

اتريش

بررسي چگونگي استفاده از بودجه فدرال براي احزاب سياسي به عنوان انگيزه اي جهت افزايش نمايندگي زنان در ملس همچنين ارزيابي چگونگي به کارگيري از سهميه و اهداف رقمي و اهداف قابل اندازه گيري با هدف افزايش مشارکت سياسي زنان

  1.  

27 ژانويه 1997

دانمارک

توجبي به خاطر برداشت سهميه از احزاب سياسي. هر چند مشارکت زنان در سياست در مقايسه با کشورهاي ديگر در سطح بالاتري است است ولي هنوز به يکنواختي جنسيتي در حوزه سياسي دست نيافته است

  1.  

27 ژانويه 1997

دانمارک

افزايش اقدامات ويژه موقت به منظور افزايش مشارکت زنان در تصميم گيريهاي بخش خصوصي افزايش تعداد اساتيد زن در دانشگاهها و تشويق مردان به امور خانه

  1.  

23 ژانويه 1997

اسلووني

وجود تفاوتهاي آشکار در نوع دروسي که زنان و مردان مايلند مطالعه کنند. انجام تلاشهاي منظمي جهت حصول اطمينان از عدم تجمع زنان در برخي رشته هاي خاص در دانشگاه ها و مدار

  1.  

23 ژانويه 1997

اسلووني

اقدامات ويژه موقت با اهداف مشخص و جدول زمانبندي تعيين شود تا به رفع تفکيک در اشتغال بپردازد و تشويق به ايجاد فرصتهاي اشتغال با يارانه در دستگاه هاي دولتي براي زنان جوان

  1.  

اول فوريه 1999

يونان

انجام اقدامات ابداعي جهت افزايش درصد زنان در همه ارگان هاي عمومي

  1.  

سوم فوريه 1999

هنک کنگ

مطالعه تجربيات ساير کشورها در به کارگيري از سهميه بندي، جدول زمانبندي جهت دستيابي به اهداف مشخص و داده ها درباره نامزدهاي زنان

  1.  

سوم فوريه 1999

هنگ کنگ

انجام اقدامات ويژه موقت براي افزايش تعداد زنان در رشته هاي غيرمرسوم تحصيلي بخصوص فناوري و مهندسي

  1.  

دوم فوريه 2001

بروندي

افزايش مشارکت زنان در همه سطوح تصميم گيري هنگام انجام سهميه بندي براي گروه هاي قومي

  1.  

12 اوت 1997

ايتاليا

انجام اقدامات خاص مثبت با هدف تخصيص سهميه بندي و اهداف معين به ويژه در زمينه هايي همچون ستم هاي سياستگذاري و تصميم گيري در عرصه هاي عمومي

  1.  

14 مي 1998

کرواسي

اقدامات خاص مثبت با هدف سهميه بندي و اهداف رقمي به ويژه در جاهايي که هنوز تساوي به حد مطلوب براي زنان محقق نشده است

  1.  

30 ژانويه 2002

استوني

اقدامات وژه موقت در رشته هاي تحصيلي حرفه اي و سياسي با تشويق بر ادامه رشته هاي تحصيلي و زمينه هاي کاري و مداخلات سياسي که يکي از دو جنس در آن کمتر است

  1.  

14 مي 1998

جمهوري چک

ادقامات ويزه موقت در زمينه هاي مشارکت سياسي و اقتصادي زنان در جايگاه هاي رهبري جهت ارتقاء مشارکت زنان

  1.  

دوم فوريه 2001

مصر

افزايش تعداد زنان در همه سطوح تصميم گيري

  1.  

اول ژوئيه 1999

گرجستان

بازنگري رفتارهاي منفي درباره مفاهيم و مفادي چون اقدامات ويژه موقت از جمله سهميه بندي در زمينه هاي مشارکت سياسي و اشتغال

  1.  

21 ژانويه 2000

لوکزامبورگ

توبيج به خاطر عدم اصلاح قانون اساسي از سوي حزب دولت براي لحاظ سازي اصل تساوي ميان زنان و مردان

  1.  

30 ژانويه 2002

استوني

لحاظ تعريف تبعيض عليه زنان در قانون اساسي و قوانين ملي

  1.  

29 ژانويه 2002

ترينيداد و توباگو

عدم ادغام مفاد معاهدات بين المللي از جمله کنوانسيون بر قوانين داخلي و پيشنهاد تدوين فهرستي از قوانين تبعيض آميز عليه زنان با هدف بازنگري اصلاح يا الغا

  1.  

28 زانويه 2002

اوروگوئه

درنظر گرفتن تعريفي از تبعيض عليه زنان مبتني بر تعريف موجود در ماده يکم کنوانسيون در قانون اساسي و ساير قوانين

  1.  

23 ژانويه 2002

فيجي

عدم وجود تعريفي از تبعيض عليه زنان يا حق مراقبتهاي بهداشتي در قانون اساسي سال 1997

  1.  

23 ژانويه 2002

فيجي

عدم تصويب لاحيه قانون قانون خانواده، لايحه شهادت و تعدادي قوانين ديگر که درصدد رفع تبعيض عليه زنان بوده

  1.  

21 ژانويه 2002

ايسلند

الزام ادغام کنوانسيون با قوانين داخلي به ويژه ادغام ماده يکم کنوانسيون که به تعريف تبعيض عليه زنان پرداخته است

  1.  

31 ژانويه 2001

گويان

عدم ارجاع غير مستقيم به تبعيض در قانون اساسي

  1.  

دوم فوريه 2001

ازبکستان

عدم تعريفي از تبعيض عليه زنان طبق ماده يکم کنوانسيون که به منع تبعيض مستقيم و غير مستقيم پرداخته است

  1.  

14 مي 1998

جمهوري چک

دراميختن تبعيض طبق ماده يکم کنوانسيون با قانون اساسي و ساير قوانين مربوطه

  1.  

27 زانويه 2000

اردن

لزوم چاپ کنوانسيون در جرايد رسمي و انجام اقدامات قانوني لازم جهت اجراي کنوانسيون در دادگاه ها

  1.  

21 ژانويه 2000

لوکزامبورگ

افزايش آگاهي و آموزش جهت رفع تصاوير مرسول و کليشه اي درباره زنان و مردان

  1.  

دوم فوريه 2001

مصر

انجام تحفظات از سوي دولت عضو که به محض تصويب نگه داشته شده اند و کميته مصرانه خواست تا به سرعت گامهاي لازم را براي انصراف از تحفظات بردارد

  1.  

سوم فوريه 1999

چين

نگراني از تحفظي که معافيت امور فرقه هاي مذهبي از حيطه کنوانسيون را شامل مي شود

  1.  

21 ژانويه 2000

لوکزامبورگ

عدم پيشرفت بيشتر در انصراف از تحفظات مربوط به ماده هفت و ماده شانزده

  1.  

31 ژوئيه 2001

هلند

تقدير به دليل اعتراض به تحفظات ساير دول عضو که مغاير با اهداف کنوانسيون بوده

  1.  

31 ژوئيه 2001

سوئد

تقدير به دليل اعتراض به تحفظات ساير دول عضو که مغاير با اهداف کنوانسيون بوده

  1.  

31 ژوئيه 2001

سنگاپور

تحفظات دول عضو مانع از اجراي کامل کنوانسيون مي شود

  1.  

دوم فوريه 2001

مالديو

انتقاد به دليل تحفظات دولت عضو در زمينه مواد هفت و شانزدهم کنوانسيون. اين تحظ زنان رااز سمت رياست جمهوري و معاونت رياست جمهوري کشور باز ميدارد

  1.  

اول ژوئيه 1999

انگلستان و ايرلند شمالي

تقدر به دليل انصراف از برخي تحفظات مرتبط با کنوانسيون و نيز اين که بقيه تحفظات در حال بررسي و بازنگري است

  1.  

اول فوريه 1999

ليختنشتاين

انصراف دولت در زمينه تحفظات مربوط به کنواسيون

  1.  

27 ژانويه 1997

دانمارک

ارزش کار بدون دستمزد مردان و زنان در محاسبات ملي بايد از راه حسابهاي گردش گنجانده شود

  1.  

31 ژوئيه 2001

نيکاراگوئه

فراهم کردن امکانات مالي پرسنل و توانايي لازم در تصميم گيريهاي سياسي موسسه زنان تا امکان ارتقاي تساوي جنسيت در اين کشور موثرواقع شود

  1.  

29 ژانويه 2002

ترينيداد و توباگو

عدم وجود يک ساختار جامع و هماهنگ براي جريان سازي موضوع جنسيت  و تشويق به بازسازي تشکلهاي ملي و تخصيص منابع مالي و انساني جهت اجراي موثر سياستها و برنامه هاي دولت درخصوص تساوي جنسيت

  1.  

14 مي 1998

جمهوري چک

ايجاد تشکلهاي ملي همراه با اختيارات روشن براي اجرا، هماهنگي و نظارت بر مفاد کنوانسيون

  1.  

4 فوريه 1999

کلمبيا

اقدام ناکافي جهت توزيع متن کنوانسيون طبق ملزومات مفاد قانون اساسي حاکم بر حقوق زنان

  1.  

اول ژوئيه 1999

نپال

الزام به راه اندازي برنامه هاي حمايت از حساسيت جنسيتي براي صاحب نظران و مسئولان خدمات مدني، سياستگذاري مسئولان بهداشت و مأمورين قانون

  1.  

---

خطاب به همه کشورها

به منظور آموزش زنان درباره محتواي کنوانسيون فعاليتهايي انجام دهند و شهروندان را از نظرات نهايي موجود در گزارش کميته وگاهاي بعدي مورد نياز آگاه کنند

  1.  

31 زانويه 2000

بلاروس

بازنگري قوانين و استانداردهاي مربوط به بهداشت شغلي و ايمني باهدف کاهش استانداردهاي حمايتي که غالبا داراي آثار تبعيض آميز بر زنان به طور اعم و بر زنان باردار به طور اخص است

  1.  

14 مي 1998

جمهوري چک

انتقاد به افزايش اقدامات حمايتي براي دوران بارداري و مادري و نيز سياسيتهاي مربوط به بازنشتگي زودهنگام براي زنان

  1.  

28 ژانويه 2002

روسيه

اخراج زنان در سنين باروري از فهرست 456 شغل موجود که ميتواند به منع ورود زنان به برخي از بخشهاي اشتغال بينجامد

  1.  

اول ژوئيه 1999

گرجستان

استانداردهاي بهداشت شغلي موجود در ارتباط با زنان به تبعيض عليه آنها در بازار کار مي انجامد که مبتني بر اقتصاد بازار است

  1.  

27 ژانويه 1997

دانمارک

درخواست گزارش از اقدامات اتحاديه تجاري و سازمانهاي کاري جهت اجراي اصل پرداخت دستمزد يکسان و استفاده از داروي سقط جنين و تعداد زناني که از تکنيک هاي پزشکي براي باروري استفاده مي کنند و تعداد فرزندان تحت قيوميت درآمده

  1.  

21 ژانويه 2000

لوکزامبورگ

درخواست گزارشاتي از دادگاه هاي مربوط به زنان سيگاري و بيماري هاي ناشي از سيگار

  1.  

31 ژوئيه 2001

سنگاپور

استهزاء دولت به دليل عدم درک صحيح دولت در زمينه جريان سازي جنسيتي در ارتباط با قانونگذاري، سياستها و برنامه ها

  1.  

دوم فوريه 2001

مصر

درخواست امضاء پروتکل اختياري کنوانسيون و پاسخگويي به اظهارات نهايي جاري در گزارشات دوره اي بعدي با نظر به ماده هجدهم کنوانسيون

  1.  

12 اوت 1997

ايتاليا

پيشرفت نقش زنان به عنوان حافظان صلح در نقاط گوناگون جهان

 
 
بررسي موارد فوق نشان مي دهد ک با پذيرش 2030 راه براي ثبت شکايت هاي مختلف يونسکو عليه ايران باز مي شود؛ به خوبي مشخص است که اعتراضات يونسکو به يک تذکر ختم نشده و در ادامه اگر موارد اعتراض آنها در کشور رفع نشود، فضا براي وضع تحريم‌هاي جديد عليه ايران باز مي شود.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html