پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228109
مقاومت مردم خرمشهر استراتژي جنگ سريع عراق را به شکست کشاند
تاریخ انتشار : 1396/03/02 10:07:29
نمایش : 1647
مقاومت مردم خرمشهر در تقابل با ارتش تا دندان مسلح عراق که به نمايندگي از استکبار جهاني عمل مي‌کرد، استراتژي جنگ سريع عراق را به شکست کشاند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز؛ طي چند قرن هر بار با کشوري درگير مي‌شديم، قسمتي از خاک کشورمان را از دست مي‌داديم، بعضي وقت‌ها بدون درگيري و جنگ، قسمتي از خاک که نه، بلکه کشوري را از دست مي‌داديم؛ نمونه‌اش بحرين، سرزميني که فقط هفت سال قبل از پيروزي انقلاب اسلامي آن را از دست داديم، يعني سال ۱۳۵۰.

عراق هم با حمايت قدرت‌هاي جهاني و با همين خيال آمده بود و اميدوار بود حداقل خرمشهر را براي خودش نگه دارد که نتوانست. عراق با اطلاع از وضعيت بحراني دوران انقلاب دنبال استراتژي جنگ سريع بود و چنان به روش خود اطمينان داشت که هيچ جايگزيني براي شکست احتمالي استراتژي‌اش در نظر نگرفته بود. پس هر عاملي که باعث کندي حرکت جنگ عراق مي شد، شکست استراتژي اوليه عراق را به همراه داشت.

مقاومت مردم خرمشهر در تقابل با ارتش تا دندان مسلح عراق که به نمايندگي از استکبار جهاني عمل مي‌کرد، استراتژي جنگ سريع عراق را به شکست کشاند.

اصولا جنگ‌ها بيشتر در مرزها در مي‌گيرند، اما گاهي وقت‌ها پاي جنگ به شهرها کشيده مي‌شود، شهرها را براي جنگ نساخته‌اند، شهر جايي است براي زندگي. وقتي جنگ به شهر کشيده مي‌شود ماهيتش عوض مي‌شود، وقتي شهري تصميم مي‌گيرد در مقابل هجوم دشمن ايستادگي کند يک موقعيت بي‌نظير شکل مي‌گيرد، در تاريخ شهرهايي مثل استالين‌گراد به خاطر چنين مقاومتي جايگاهي بي‌نظير پيدا کرده است و نماد مقاومت ملي شده است. خرمشهر هم به خاطر مقاومت بي‌نظيرش و به شکست کشاندن استراتژي جنگ سريع عراق به يک نماد بي‌بديل و تاريخي تبديل شده است.

مهم‌تر از شکست استراتژي جنگ سريع عراق در ابتداي جنگ، آزادي خرمشهر هست که آن را نقطه عطفي در انقلاب ما مي‌دانند. هم ايراني‌ها و هم جهانيان؛ زيرا براي نخستين‌بار در طولاني‌ترين و سخت‌ترين جنگ تاريخ ايران، مهاجم نتوانست حتي يک وجب خاک ايران را تصرف کند.

به طوري که مقاومت مردمي در خرمشهر و آزادي خرمشهر، سال‌هاي سال ضامن هويت ملي ما مي‌تواند باشد. خرمشهر آيينه و مظهر دوران دفاع مقدس است. روز مقاومت و روز جشن و شادي آزادسازي خرمشهر است. چرا که هم در جلوگيري از ورود دشمن و هم در بيرون راندن دشمن در ۲۴ ساعت خرمشهر درخشيد.

در آزادي خرمشهر نکات مهمي وجود دارد که نمي‌شود به آن نپرداخت؛ به‌عنوان مثال: طراحي عمليات بيت‌المقدس، شناسايي ۱۸ ماهه، عبور از کارون، ساماندهي ۷۰ هزار بسيجي در ۱۲۰ گردان، خلاقيت و ابتکار فرماندهان جوان هر کدام به تنهايي بايد تحليل شود.

اثرات اين پيروزي هم خود به تنهايي بر سرنوشت جنگ تاثير گذار بود از جمله مي توان به نکات مهمي اشاره کرد:

ستون فقرات ارتش عراق شکست، غرور ملي اين ارتش قدرتمند عربي زير پاي رزمندگان ايراني لگدمال شد، عراق و هم‌پيمانان او از چشم‌داشت به خاک ايران منصرف شدند، تلاش همه دشمنان براي حفظ صدام منسجم شد، آناني که مي‌خواستند با قدرت ارتش صدام انقلاب اسلامي را ساقط کنند، بعد از آزادي خرمشهر هم توان خودشان را براي جلوگيري از سقوط صدام بکار بردند و در همه ابعاد عراق را تجهيز کردند بطوري که بعد از آزادي خرمشهر يعني سوم خرداد ۱۳۶۱، بهمن ۱۳۶۴ که فاو به تصرف رزمندگان ما درآمد عمده عمليات‌هاي ما با ۳۰ و ۴۰ درصد همراه بود حتي بعضي عمليات‌ها ناکام مي‌ماند چرا که هم آمريکا و هم روسيه و فرانسه و انگليس، همه به صورت جدي پشت سر صدام ايستادند در حالي که حمايت فقط يکي از اينان از هر کشوري در جنگ کافي بود آن کشور را به پيروزي برساند. اما اين ها نتوانستند، خرمشهر اين‌ها را گرفتار کرد.

يادداشت از سرهنگ پاسدار عباس عباسي، مديرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس چهارمحال و بختياري
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html