پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228026
علت باخت‌هاي پي در پي تيم زاگرس شهرکرد چيست؟
ذبح ورزش حرفه‌اي استان در سايه خواب عميق مسئولين
تاریخ انتشار : 1396/02/09 09:07:59
نمایش : 1369
بي‌مهري‌ها نسبت به تيم زاگرس شهرکرد که با وجود کمبود امکانات پرتوان و پرقدرت عزم خود را براي صعود از گروه خود جزم کرده تنها گوشه‌اي از وضعيت اسف‌بار ورزش استان ماست که اکنون دچار آفت سياست‌زدگي شده است و شايد بتوان علت باخت‌هاي اخير اين تيم را همين کمبودها و نبود امکانات دانست، با اين اوصاف و باخت روز گذشته اين تيم در مقابل حفاري اهواز کارش براي صعود به ليگ دسته دو سخت شده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز؛ يکي از نشانه‌هاي توسعه‌يافتگي در استان‌ها ميزان اهميت آنان به ورزش حرفه‌اي و همچنين شناسايي و حمايت از استعدادهاي نهفته ورزش در استان‌ها است امروزه ورزش به‌عنوان يک صنعت درآمدزا با سود ساليانه بيش از ۲۵۰ ميليون دلار علاوه‌بر تامين هزينه حيات خود در رشد و شکوفايي اقتصاد کشورها نيز موثر است. در کشورهاي توسعه‌يافته ورزش رقيب جدي فعاليت‌هاي نفتي، صنعتي و علمي براي سرمايه‌گذاري به شمار مي‌آيد و با ورود صاحبان قدرتمند و پرنفوذ شرکت‌هاي نفتي و صنابع بزرگ به اين بخش، دولت در اين کشورها به طور کامل به تصدي‌گري خود در امر ورزش خاتمه داده است.

از سوي ديگر کميته بين‌المللي المپيک و فدراسيون‌هاي جهاني هم مخالف هرگونه دخالت دولت‌ها در امور ورزش کشورها هستند و در صورت دخالت افراد دولتي و سياسي در ورزش کشورهاي متخلف با جرايم سنگيني ازجمله محروميت از حضور در مسابقات مختلف جهاني و بين‌المللي روبه‌رو خواهند شد و به باشگاه‌هايي که همچنان از بودجه دولتي ارتزاق مي‌کنند نيز اجازه فعاليت حرفه‌اي را نمي‌دهند اما از آنجا که اساس ورزش ايران از ابتدا بر جيب دولت بنا شده است و از سوي ديگر دولت‌ها نيز به دليل بهره‌برداري سياسي از ورزش، تمايلي به پايان تصدي‌گري خود در اين بخش ندارند ورزش ايران همچنان به صورت دولتي اداره مي‌شود و بيشتر هزينه‌هاي آن را نيز دولتمردان پرداخت مي‌کنند.

در استان چهارمحال و بختياري نيز ورزش نه‌تنها از اين قاعده مستثني نيست بلکه به دلايل مختلفي ازجمله وضعيت بد اقتصادي و نبود بخش خصوصي قدرتمند در استان بيش از ساير استان‌ها تحت نفوذ و اختيار مديران دولتي است اتفاقي که به اذعان کارشناسان عامل اصلي پسرفت ورزش قهرماني و حرفه‌اي در استان کوچ قهرمانان و نام‌آوران و مدال‌آوران استان به ساير استان‌ها و حتي ساير کشورها و واگذاري عرصه رقابت به ساير استان‌ها شده است.

در اين ميان استان چهارمحال و بختياري با وجود محروميت‌ها و کمبودهاي فراوان سهم بسياري در موفقيت کشور در مسابقات جهاني داشته است که اين مهم نه با حمايت مسئولين امر که به همت و تلاش و هزينه خود ورزشکاران صورت گرفته است. استعدادهاي پايه در استان ما سال‌هاست ناديده گرفته شده است و همتي براي به ثمر رساندن اين استعدادها نبوده است نه‌تنها هيچ امکاناتي براي ورزش حرفه‌اي بانوان ترتيب داده نشده است که ورزش اين قشر از جامعه در استان سال‌هاست مورد بي‌مهري و بي‌توجهي است.

اما نکته‌اي که بايد به آن اشاره کرد اين است که در فوتبال حرفه‌اي تمامي استان‌ها چه در ليگ برتر و چه در دسته اول صاحب تيم هستند حتي برخي از استان‌ها مانند خوزستان، تبريز، اصفهان و کرمان چندين تيم قدرتمند در ليگ برتر و دسته اول مورد حمايت خود قرار داده‌اند اما شايد استان ما جز استان‌هايي باشد که جوانان آن در تنها تيم حرفه‌اي استان زاگرس شهرکرد و در ليگ دسته سه در حال توپ زدن مي‌باشند و استان ما بعد از گذشت سال‌ها هنوز سهمي در ليگ برتر و حتي دسته يک فوتبال کشور ندارد. اين موضوع دلايل متعددي دارد که شايد مهم‌ترين دليل آن خواب غفلت مسئولين ورزش استان در نگاه کلان و بلندمدت به ورزش استان باشد.

فوتبال استان ما با وجود استعدادهايي فوق‌العاده فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلي تنها به دليل نبود امکانات و نبود حمايت صحيح و کافي مسئولين استان مورد ظلم واقع شده است تيم زاگرس که اکنون در ليگ دسته سه در حال برگزاري مسابقات متعدد است از کمبودهاي بسياري مانند حقوق دريافتي بازيکنان و کادر مربيگري، امکانات اوليه همچون زمين ورزش و تجهيزات لازم و عدم توانايي در جذب بازيکنان حرفه‌اي از ساير تيم‌ها به دليل نبود پشتوانه مالي رنج مي‌برد تيمي که اکنون جزئ بهترين‌هاي ليگ دسته سه و از گزينه‌هاي صعود به ليگ دسته دو کشور است.

طهمورث حيدري رئيس هئيت فوتبال استان در اين باره مي‌گويد، استاندار استان از فرزندان همين استان است، آمار اعتياد در استان بسيار بالاست، چرا اعتبارات لازم براي ورزش اختصاص داده نمي‌شود تا از اعتياد پيشگيري شود هزينه‌هاي هنگفتي که براي درمان اعتياد و آسيب‌هاي اجتماعي صرف مي‌شود اگر در ورزش هزينه شود مانع از بروز اين مسائل مي‌شود. اعتباراتي که براي ورزش اختصاص داده مي‌شود بجاي پرداخت به هيئت‌هاي فعال مانند هيئت فوتبال به برخي هيئت‌ها با عملکرد ضعيف داده مي‌شود متاسفانه اين يعني مسئولين همتي براي اعتلاي ورزش استان ندارند.

حيدري با اشاره به بي‌مهري‌هاي مسئولين درباره تيم زاگرس شهرکرد هم گفت: علي سامره بازيکن خوش اخلاق و حرفه‌اي تيم استقلال و تيم ملي براي سرمربيگري اين تيم قبول زحمت کرد بچه‌ها از علي سامره اعتماد بنفس و حرفه‌اي‌گري مي‌آموزند و اين حضور براي استان ما يک ظرفيت است اما با تمام اين خدمات علي سامره، تاکنون هيچ کدام از مسئولين از ايشان تقدير بعمل نياوردند.

حيدري اضافه کرد: استان ما نسبت به ساير استان‌ها از لحاظ اقتصادي و صنعتي ضعيف‌تر است اين عامل در کنار بي‌توجهي مسئولين باعث ضعف فوتبال استان شده است اما دست استان ما هم در فوتبال خالي نيست نسبت به گذشته شرايط بهتري داريم، همچنين در ليگ دسته دو فوتسال بانوان و همچنين فوتبال ساحلي حرف براي گفتن داريم.

از طرفي علي سامره سرمربي تيم زاگرس درباره چمني که در آن تمرين مي‌کنند گفت: از مسئولين مي‌خواهم اگر همتي براي احداث يک ورزشگاه ندارند حداقل چمن ورزشگاه انقلاب را ترميم و اصلاح کنند، من به برخي مسئولين بيش از ۲۰ چاله در ۱۸ قدم چمن نشان دادم اين نياز به توجه و سرمايه‌گذاري دارد هم‌استاني‌ها بايد دلشان براي اين استان بسوزد. اين استان چيزي متمايز نسبت به ساير استان‌ها دارد و آن آب و هواي فوق‌العاده و ژن قدرت بدني بالاي جوانانش است که متاسفانه از اين ظرفيت هيچ‌گاه استفاده نشده است تنها راه چاره اعتياد و بيکاري پرداختن به ورزش جوانان اين استان است.

بي‌مهري‌ها نسبت به تيم زاگرس شهرکرد که با وجود کمبود امکانات پرتوان و پرقدرت عزم خود را براي صعود از گروه خود جزم کرده تنها گوشه‌اي از وضعيت اسف‌بار ورزش استان ماست که اکنون دچار آفت سياست‌زدگي شده است و شايد بتوان علت باخت‌هاي اخير اين تيم را همين کمبودها و نبود امکانات دانست، با اين اوصاف و باخت روز گذشته اين تيم در مقابل حفاري اهواز کارش براي صعود به ليگ دسته دو سخت شده است.

به گزارش جهانبين نيوز؛ علاوه‌بر سياسي شدن ورزش، ورود افراد غيرمتخصص به اين عرصه و ايجاد بي‌عدالتي در ميان رشته‌هاي ورزشي و بي‌توجهي برخي مديران استان نسبت به امر ورزش از ديگر تبعات اتکاي ورزش استان به بودجه و مديران دولتي است. به عقيده کارشناسان حوزه ورزش تا هيئت‌هاي ورزشي استان به استقلال مالي نرسند، بخش خصوصي به‌عنوان حامي مالي به ورزش استان ورود نکند و ورزش استان همچنان به صورت دولتي اداره شود وقوع چنين مشکلاتي محتمل و روند نزول ورزش استان ادامه‌دار خواهد بود.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html