پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228019
مهلت پرداخت ديه چقدر است؟
تاریخ انتشار : 1396/02/07 12:15:54
نمایش : 1601
مهلت پرداخت ديه، از زمان وقوع جنايت در عمد موجب ديه، يک سال قمري است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، ديه مقدر مال معيني است که در شرع مقدس به سبب جنايت غيرعمدي بر نفس عضو يا منفعت يا جنايت عمدي در مواردي که به هر جهتي قصاص ندارد مقرر شده است.

بر اساس قانون فرد مجرم براي پرداخت ديه داراي فرصتي است که بتواند اين ديه را پرداخت کند. بنابراين نمى‌توان مجرم را تحت فشار قرارداد که کل ديه را ظرف چند روز يا مقداري از آن را در فرصت محدودى بپردازد.

در ماده ۴۸۸ قانون مجازات اسلامي آمده است: مهلت پرداخت ديه، از زمان وقوع جنايت به ترتيب زير است مگر اينکه به نحو ديگري تراضي شده باشد:

الف- در عمد موجب ديه، ظرف يک سال قمري

ب- در شبه عمد، ظرف دو سال قمري

پ- در خطاي محض، ظرف سه سال قمري

تبصره- هرگاه پرداخت کننده در بين مهلت هاي مقرر نسبت به پرداخت تمام يا قسمتي از ديه اقدام نمايد، محکومٌ له مکلف به قبول آن است.

ماده ۴۸۹- در جنايت خطاي محض، پرداخت کننده بايد ظرف هر سال، يک سوم ديه و در شبه عمدي، ظرف هر سال نصف ديه را بپردازد.

ماده ۴۹۰- در صورتي که پرداخت کننده بخواهد هر يک از انواع ديه را پرداخت نمايد و يا پرداخت ديه به صورت اقساطي باشد، معيار، قيمت زمان پرداخت است مگر آنکه بر يک مبلغ قطعي توافق شده باشد.

ماده ۴۹۱- در مواردي که بين مرتکب جنايت عمدي و اولياي دم يا مجنيٌ‌عليه بر گرفتن ديه توافق شود لکن مهلت پرداخت آن مشخص نگردد، ديه بايد ظرف يکسال از حين تراضي پرداخت گردد.

باشگاه خبرنگاران جوان

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html