پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227876
جنگ رواني براي تخريب روابط ايران و روسيه
تاریخ انتشار : 1395/12/23 10:40:39
نمایش : 2003
در روزهاي اخير شاهد جنگ رواني هماهنگي از سوي برخي رسانه هاي آمريکايي و صهيونيستي هستيم که به نظر مي رسد هدف آن تخريب همکاري مشترک ايران و روسيه در مبارزه عليه تروريسم در منطقه است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، در اين رابطه پايگاه صهيونيستي «دبکا فايل» که ارتباط نزديکي با سرويس هاي اطلاعاتي ـ امنيتي رژيم غاصب اسرائيل به ويژه موساد دارد، اخيرا گزارشي از اوضاع سوريه پس از آغاز رياست جمهوري دونالد ترامپ در آمريکا منتشر کرده و در آن مدعي وجود برنامه هاي مشترک آمريکا، روسيه و ترکيه براي آيندۀ سوريه شده است.

 اين گزارش مدعي است: ترامپ و ولاديمير پوتين رييس جمهور روسيه اين هفته تصميم گرفتند که در توافقي آمريکايي ـ روسي ـ ترکي، مناطق امني در سوريه ايجاد نمايند که به معني سلطه نظامي بر سوريه است. همچنين، ارتش هاي آمريکا، روسيه و ترکيه مسئول مرزهاي منطقه امنيتي خواهند بود که ترسيم خواهد شد و واشنگتن، مسکو و آنکارا درباره آن توافق مي نمايند.

دبکا فايل در ادامه ادعاي خود نوشت: اين تصميم حاکي است که ايران، شبه نظاميان شيعه هوادار آن و حزب الله لبنان بايد سوريه را ترک کنند و ارتش آمريکا سيطره بر دو منطقه امن شامل شمال شرق سوريه در مرز عراق و مناطق شرق رود فرات از جمله مناطق کردنشين را به عهده خواهد داشت.

دبکا در اين گزارش مدعي مي شود که اواخر سال ٢٠١٦، باراک اوباما رييس جمهوري وقت آمريکا با پوتين درباره تقسيم مناطق نفوذ به توافق رسيد، به اين شکل که مناطق شرق رود فرات مناطق تحت نفوذ آمريکا و تمام روستاهاي عربي ساحل مديترانه منطقه نفوذ روسيه باشد. منطقه امن مد نظر ترکيه نيز در مرز مشترک اين کشور با سوريه تا عمق ٣٥ تا ٥٠ کيلومتري داخل سوريه و شهر الباب است که ارتش ترکيه اکنون آن را در اختيار دارد.

اين رسانه صهيونيستي در ادامه از ايجاد منطقه امن آمريکايي شماره ٢ در جنوب سوريه در طول مرز رژيم صهيونيستي و اردن با سوريه خبر داده و مدعي مي شود که رفع خطر نيروهاي ايران و حزب الله در مرز رژيم اسراييل و اردن از مهمترين اهداف اين توافق مي باشد، خصوصا که ترامپ و پوتين توافق کردند که نيروهاي ايران از سوريه خارج شوند و حزب الله نيز مجبور به بازگشت به لبنان خواهد شد.

اين پايگاه همچنين نوشت: چنين اتفاقي در صورت وقوع به معني قطع نفوذ ايران و حزب الله در خاورميانه است.

از سويي؛ راديو صداي آزاد اروپا روز چهارشنبه در گزارشي اعلام کرد که «نيکي هيلي» نماينده آمريکا در سازمان ملل بار ديگر با تکيه بر ادعاهاي ايران هراسانه خود مدعي شد که يافتن راه حل سياسي بحران سوريه در گرو بيرون کردن ايران و گروه هاي وابسته به آن از اين کشور است.

هيلي بدون اشاره به نقش آمريکا و متحدانش در ايجاد بحران در سوريه مدعي شد: در حال حاضر همه تمرکز بر روي يافتن راه حل سياسي است و اين در اصل به معناي آن است که سوريه ديگر نمي تواند پناهگاه امني براي تروريست ها باشد. ما بايد از بابت بيرون کردن ايران و ايادي وابسته به آن از سوريه اطمينان خاطر پيدا کنيم و در حال پيشروي به سمت هدف خود، بايد اطمينان پيدا کنيم که امنيت مرزها و متحدانمان نيز تامين مي شود.

از سوي ديگر؛ روز چهارشنبه دويچه وله آلمان در گزارشي با اشاره به ديدار نخست وزير رژيم صهيونيستي با ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه اعلام کرد: بنيامين نتانياهو در مسکو با پوتين رئيس دولت روسيه ملاقات مي کند و موضوع اصلي گفت و گوهاي آنها نفوذ فزاينده شيعيان در منطقه و در راس آنها ايران است که هر دو کشور مي خواهند آن را کاهش دهند.

روز پنجشنبه نيز نتانياهو در ديدار با رئيس جمهور روسيه در اظهاراتي ضد ايراني گفت: حضور ايران در سوريه براي اسرائيل غير قابل قبول است.

وي اضافه کرد: اسرائيل با راه حل سياسي در سوريه مخالفتي ندارد اما به شدت با باقي ماندن نيروهاي ايراني و نيروهاي حزب‌الله در سوريه و در چارچوب توافق سياسي مخالف است.

بنابر آنچه ذکر شد، فضاسازي و جنگ رواني مذکور که با هدف القاء وجود اختلاف بين ايران و روسيه صورت مي گيرد در حالي است که پيشتر منابع و مقامات روس در خصوص اين هجمه ها و فضا سازي ها هشدار داده و پاسخ هاي لازم و کافي را به مطرح کنندگان درخواست لزوم فشار بر ايران براي خروج از سوريه داده اند.

در اين رابطه شواهد پيدا و پنهان زياديوجود دارد، چنانچه ولاديمير پوتين در پاسخ به اظهارات ضد ايراني نخست وزير رژيم اسرائيل در ديدار روز پنجشنبه وي از مسکو در پاسخي کنايه آميز از نتانياهو خواست تا نگاه تاريخي خود نسبت به ايران را تغيير دهد و مناقشه صدها سال پيش اين رژيم با ايران را پشت‌سر گذاشته و با چشمان تازه به ايران نگاه کند.

پوتين تاکيد کرد: ما در حال حاضر در جهاني متفاوت زندگي مي‌کنيم.

از سويي منابع مطلع و نزديک به مذاکرات سه جانبه آستانه درباره سوريه، از پاسخ قاطع حدود نيم ساعته سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه به مولود چاوش اوغلو همتاي ترکيه اي خود خبر داده اند، آنجا که چاوش اوغلو در اظهاراتي گستاخانه حضور ايران در مذاکرات آتش بس را بي دليل خوانده و سعي مي کند طرف روس را با خود همراه کند.

بنا به گفته منابع مذکور؛ هنگامي که وزير خارجه ترکيه در حضور وزير خارجه ايران خطاب به همتاي روس خود ادعا مي کند که ايران از مذاکرات صلح سوريه کنار گذاشته شود، سرگئي لاوروف  آنچنان پاسخ قاطع و مفصلي در رد اين ادعا به وي مي دهد که «محمد جواد ظريف» خطاب به همتاي ترک خود مي گويد پاسخ هاي لازم را آقاي لاوروف دادند و ديگر نيازي نيست که من به شما پاسخ دهم.

گفته شده پاسخ لاوروف به چاوش اوغلو بر دو محور متمرکز بوده است: اول اينکه؛ هيچ کشوري در طول ۶ سال بحران سوريه به اندازه ايران بدون قيد و شرط با تروريسم و گروههاي تکفيري مقابله نکرده و دوم اينکه؛ سياست ايران مداخله در امور داخلي کشورها نيست و ايران همواره خواستار تعيين سرنوشت سياسي کشورها توسط مردم همان کشور بوده است.

از سوي ديگر؛ روس ها پيشتر درباره احتمال آغاز جنگ رواني محور غربي ـ عربي ـ صهيونيستي عليه ائتلاف دو کشور در مبارزه با تروريسم، اطمينان هاي لازم را مبني بر پوچ بودن و تفرقه افکنانه بودن اين ادعاها به ايران داده بودند.

چنانچه به گفته منابع مطلع؛ «لاورنتيف» نماينده ويژه رييس جمهوري روسيه در امور خاورميانه در ديدار چندي پيش خود با برخي شخصيت هاي سياسي ايران در تهران اظهار داشته بود که جمع بندي و برآوردهاي منابع اطلاعاتي روسيه حاکي است که احتمالا در ماه هاي آينده، غرب و متحدان منطقه اي آن با هدف ايجاد ترديد و بدبيني در طرف ايراني نسبت به روسيه جنگ رسانه اي و رواني را در دستور کار خود قرار خواهند داد.

بر اين اساس؛ گرچه در عالم سياست هيچ چيز غير ممکن نيست اما اخبار قطعي و شواهد موجود از يک سو و سياق هميشگي سرويس هاي اطلاعاتي و بازوان رسانه اي محور غربي ـ صهيونيستي از سوي ديگر بيانگر آن است که اين محور به ويژه در شرايط کنوني که در هر دو عرصه ميداني و سياسي در موضع ضعف نسبت به محور مقاومت قرار دارد، جنگ رواني گسترده اي به راه انداخته تا بلکه از اين رهگذر بتواند فضا را به نفع خود تغيير دهد.

مهر

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html