پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227872
ذبح صنعت گردشگري استان با تيغ سوءمديريت‌ها در طول زمان
تاریخ انتشار : 1395/12/23 09:54:30
نمایش : 1455
در اين بين آنچه اصلا مورد توجه قرار نمي‌گيرد ظرفيت‌هايي است که استان ما را از ساير استان‌ها متمايز کرده، ظرفيت‌هايي مانند گردشگري و کشاورزي که بايد مورد توجه مديران قرار گيرد و سال‌هاست به دست فراموشي سپرده شده است و هيچ‌گاه در نگاه کلان مديران به اين ظرفيت به چشم يک صنعت نگاه نشده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز؛ يکي از مواردي که مديران در توسعه استان‌ها همواره بايد مدنظر قرار دهند ظرفيت‌هاي استان‌ها در روند توسعه منطقه است آنچه در اين سال‌ها و با روي کار آمدن دولت‌ها همواره جزء سياست‌هاي اصلي توسعه استان ما بوده است پرداختن به ايجاد صنايع گوناگون در استان است به‌عنوان مثال صنايعي مانند فولاد، سيمان، پتروشيمي و مانند آن‌ها که با هزينه‌اي بسيار گزاف کم‌ترين آمار اشتغال را در برداشته‌اند.

بعضا با هزينه‌هايي که صنعتي مانند فولاد اشتغال ايجاد مي‌کند مي‌توان با هزينه‌کرد همين مبلغ در مواردي که ظرفيت آن در استان وجود دارد به مراتب آمار اشتغال‌زايي بيشتري را محقق کرد. تلاش براي صنعتي‌سازي استاني همچون استان ما چيزي جز آلودگي آب، هوا و خاک در بر ندارد بگذريم از اينکه برخي از اين صنايع هم جزء صنايع آب‌بر هستند و در اين وضعيت اسف‌بار کمبود آب، اين غول صنعت بخش اعظمي از آب استان را نيز هدر مي‌دهد.

يکي از ضعف‌هايي که امروز استان از آن رنج مي‌برد عدم وجود سند توسعه بلندمدت استان است يعني سياست‌هاي توسعه استان با تغيير مديران ريشه‌اي تغيير مي‌کند و در اين بين آنچه اصلا مورد توجه قرار نمي‌گيرد ظرفيت‌هايي است که استان ما را از ساير استان‌ها متمايز کرده، ظرفيت‌هايي مانند گردشگري و کشاورزي که بايد مورد توجه مديران قرار گيرد و سال‌هاست به دست فراموشي سپرده شده است. استان ما از ديرباز به استاني چهار فصل مشهور بوده است و همواره مورد توجه گردشگران از سراسر کشور قرار گرفته، اما هيچ‌گاه در نگاه کلان مديران به اين ظرفيت به چشم يک صنعت نگاه نشده است، صنعت گردشگري امروز يکي از پردرآمدترين و اشتغال‌زاترين صنايع موجود در جهان است استان اما با وجود چنين موهبت‌هاي الهي هيچ‌گاه شاهد مديري توانمند در بخش مديريت گردشگري نبوده، مديري که بتواند با ايجاد زيرساخت‌هاي لازم صنعت گردشگري را به صنعت نخست استان تبديل کرده و اين منطقه را به‌عنوان قطب گردشگري نه‌تنها به همه کشور که در سطح جهان معرفي کند. نگاه مقطعي، سوءمديريت، بي‌تدبيري و عدم حضور مديران، کارشناسان و صاحب‌نظران عرصه گردشگري در سطح تصميم‌گيري در اداره کل ميراث فرهنگي و گردشگري استان نه‌تنها در راستاي پيشرفت گردشگري استان کم‌ترين حرکتي صورت نگرفته است بلکه هر روز از گوشه و کنار استان خبر تخريب و يا غارت ميراث فرهنگي استان به گوش مي‌رسد، متاسفانه به دليل عدم نگاه صحيح مديران استان امروز شاهد نابودي ميراث فرهنگي و همچنين ذبح صنعت گردشگري استان هستيم. اين مهم تنها با تغيير نگاه کلان به گردشگري در اين استان محقق مي‌شود. اقتصاددانان از صنعت گردشگري بعنوان يک صنعت مولد سرمايه و اشتغال‌زا نام مي‌برند و توجه خاصي به اين صنعت دارند لذا معتقدند توسعه صحيح گردشگري به لحاظ اقتصادي موجب افزايش ارزآوري مي‌شود. صاحب‌نظران علم اقتصاد معتقدند اگر کشوري بتواند از پتانسيل‌ها استفاده کرده و چرخ‌هاي اين صنعت را در کشورش به حرکت درآورد شاهد شکوفايي شگرفي در سطح اقتصاد کشور خواهند بود. تاثير اين صنعت از جهات مختلف قابل بررسي و مهم است که به تعدادي از اين مولفه‌ها در زير اشاره شده است: ورود ارز به کشور، اشتغال در بسياري از زمينه‌ها، پويائي بازار خرده‌فروشي، فعال شدن فرودگاه‌ها و سيستم‌هاي حمل و نقل، افزايش سرمايه‌گذاري، افزايش توليدات محلي، بومي و صنعتي (صنايع دستي و محصولات فرهنگي)، افزايش ميزان سرمايه‌گذاري بخش خصوصي (هتل‌سازي و ساير خدمات مرتبط).

اگر مسئولين استان بخواهند به اين ظرفيت استان به چشم يک صنعت اشتغال‌زا و پردرآمد بنگرند بايد بدانند که در صنعت گردشگري ايجاد زيرساخت‌هاي لازم به‌همراه برنامه‌ريزهاي کوتاه‌مدت و بلندمدت مي‌تواند اين صنعت را به شکوفائي برساند، لذا مديريت دولت به دليل کوتاه بودن عمر مسئوليت‌شان و تغييرات مديريتي در تمام سطوح سازماني، اجراي برنامه‌ريزهاي بلندمدت امکان‌پذير نيست و همچنين تغييرات پي‌درپي مديران، اجراي برنامه‌هاي کوتاه‌مدت را هم مختل مي‌کند، و از همه مهم‌تر نبود احساس رقابت در ميان مديران دولتي باعث مي‌شود تا صنعت گردشگري توسعه نيابد و علاوه‌بر آثار اقتصادي منفي باعث تخريب آثار تاريخي، هنري و محيط زيست و طبيعت هم شود. در کشور، صنعت گردشگري بصورت دولتي و نهادي اداره مي‌شود. تصميم‌گيري‌ها و اجراي تصميمات همه توسط دولت صورت مي‌گيرد، بيشتر هتل‌ها توسط بخش دولتي اداره مي‌شوند، شرکت‌هاي هواپيمائي همه به نوعي وابسته به دولت هستند. لذا براي پويائي و افزايش مزيت نسبي و ايجاد رقابت، بايد بخش‌هاي خدماتي ازقبيل هتل‌ها، شرکت‌هاي حمل و نقل و فرودگاه‌ها به بخش خصوصي واگذار شود تا در محيط رقابت به ارائه خدمات بهتر روي آورند تا شاهد رشد و پويائي در اين صنعت باشيم و از آثار مثبت آن بهره‌مند گرديم علاوه‌بر اين يکي ديگر از مشکلات ما در اين صنعت عدم توسعه منابع انساني است. بيشتر نيروهاي بکار گرفته شده در صنعت جهانگردي عموماً از لحاظ علمي غيرمرتبط با صنعت گردشگري هستند و در اين صنعت بدون توجه به ويژگي‌هاي اين صنعت و فقط با ديد تجاري و درآمدزائي وارد ميدان عمل شده‌اند. که اين خود باعث افزايش هزينه‌ها و آثار منفي و عدم توسعه گردشگري در کشورمان شده است. با تاسيس مدارس فني و حرفه‌اي و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي مرتبط با صنعت گردشگري بايد به تربيت نيروهاي متخصص و کارآمد بپردازيم و نيروهاي موجود را با برگزاري دورهاي کوتاه‌مدت علمي و آموزشي با تکنولوژي و علم روز در صنعت گردشگري آشنا سازيم و با برگزاري سمينارهاي تخصصي براي مديران از تجربيات ساير کشورها بهره ببريم اين يعني براي تحقق اين مهم علاوه بر تغيير برخي سياست‌ها، تغيير برخي مديران ناکارآمد در حوزه گردشگري نيز بايد در دستور کار آقاي استاندار قرار گيرد تا شاهد شکوفايي گردشگري استان باشيم.

انتهاي پيام/۱۰۲۸ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html