پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227865
معضل گراني در بازار ميوه شب عيد
تاریخ انتشار : 1395/12/21 08:47:33
نمایش : 1417
گراني قيمت ميوه از نمونه معضلاتي است که در واپسين روزهاي منتهي به آغاز سال جديد،بخش قابل توجهي از خانوارهاي ايراني و دهک هاي پايين و آسيب پذير جامعه را از حيث اقتصادي به چالش مي کشد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، در طي روزهاي گذشته،شاهد گزارشات واصله متعددي در خصوص افزايش قيمت برخي از اجناس و محصولات در بازار بوده ايم.

 

بدون ترديد،يکي از اقلام پر مصرف در اين ايام به بازار ميوه و تره بار معطوف مي شود،عرصه اي که عملا و  برخلاف وعده مسئولان در خصوص ثبات بازار ميوه،با افزايش قميت مواجه شده و به واقع در مقام عمل،واقعيت هاي موجود با اظهار نظرهاي برخي مسئولان و دستگاه هاي ذيربط،تفاوت و فاصله اي عميق و جدي دارد.

 

نصرت ا...محمدي،يکي از فعالان اقتصادي و توزيع کنندگان عمده ميوه در غرب استان تهران با اشاره به لزوم تشديد نظارت ها براي اعمال کنترل و ثبات در قيمت و نرخ ميوه شب عيد اظهار داشت:در شرايطي که تنها چند روز از سال 95 باقيمانده و به تبع،اوج مصرف ميوه در روزهاي ابتدايي سال(موسوم به نوروز) تجربه مي شود،افزايش نرخ ميوه عارضه اي است که بايد براي رفع و کنترل آن تدابير لازم و مقتضي اتخاذ مي شد.

 

وي افزود:بعيد به نظر مي رسد بتوان در اين ايام،تغييري جدي در کليت بازار ميوه ايجاد کرد و در صورت ورود جدي و توزيع و نظارت مناسب،شايد بتوان در برخي از اقلام و محصولات خاص،نسبت به ايجاد تغييري جدي و اثرگذار از حيث نرخ و قيمت گذاري مبادرت ورزيد.

 

محمدي عنوان کرد:در طي ماه هاي اخير،وضعيت چندان مطلوب و رضايت بخشي در بازار ميوه حاکم نبوده و بروز برخي نارسايي ها همچون گراني، کيفيت پايين محصولات و واردات ميوه در برخي اقلام خاص از کشورهاي ديگر،آن هم در شرايطي که به اعتقاد بسياري از کارشناسان،هيچ ضرورت و لزومي براي واردات آن احساس نمي شد،ثبات و آرامش را از بازار مذکور سلب کرد.

 

اين فعال اقتصادي و توزيع کننده عمده بازار ميوه در غرب استان تهران عنوان کرد:ترديدي وجود ندارد که براي ايجاد ثبات پايدار در چنين ايام و روزهاي حساسي،مي‌باست از مدت ها پيش با برنامه ريزي مدون و اصولي،تمامي احتمالات در نظر گرفته مي شد و با پيش بيني معقولانه،پيش نيازها و مولفه هاي لازم براي حصول امر مذکور،مورد توجه قرار مي گرفت.

 

*مسئولان وعده ندهند،عمل کنند

 

مجيد نوريان،يکي از ساکنان شهر تهران با اشاره به افزايش قيمت ميوه در طي روزهاي گذشته،عنوان کرد:با يک بررسي ميداني،بصورتي ملموس،متوجه افزايش قيمت ها در روزهاي پاياني سال خواهيم بود.

 

وي افزود:در طي ساعات گذشته براي تهيه ميوه اعم از ليمو شيرين،سيب قرمز و پرتقال در بازار حضور پيدا کردم و مبلغ و نرخ اعمال شده در ارتباط با ميوه هاي مذکور به ترتيب 3 هزار و 500،پنج هزار و 500 و 3 هزار تومان اعلام شد.

 

نوريان عنوان کرد:بدون ترديد،براي جامعه کارگري و کارمندي پرداخت چنين مبالغي بسيار سنگين و دشوار خواهد بود.

 

اين ساکن شهر تهران گفت:رنگين کردن و متنوع ساختن سبد پذيرايي ميوه،پيشکش و به واقع براي تهيه دو کيلو ميوه از هر کدام از اقلام اشاره شده،در مجموع بايد رقمي معادل 24 هزار تومان پرداخت شود که اين براي يک کارگر که بار سنگين سرپرستي خانوار را بر دوش مي کشد،سنگين به نظر مي رسد.

 

وي افزود:اين اعداد و ارقام مشمول نقاط و مناطقي مي شود که به هر حال هزينه زندگي در آن متوسط رو به پايين مي باشد و در برخي نقاط،نرخ پرداختي براي خريد ميوه بسيار فراتر از ميزان اشاره شده خواهد بود.

 

*پرتقال هاي يخ زده همچنان عرضه اندام مي کنند

 

سعيد نيک سيرت،يکي از فرهنگيان ساکن پايتخت نيز ضمن انتقاد از عدم نظارت و کنترل جدي دستگاه هاي ذيربط و متولي براي جلوگيري از توزيع ميوه ها و محصولات بي کيفيت در بازار،گفت:قريب به دو ماه است که پرتقال هاي بي کيفيت در بسياري از مراکز فروش ميوه و تره بار عرضه مي شود و متاسفانه هيچ نهاد و مسئولي نيز براي جمع آوري آن اقدام نمي کند.

 

وي افزود:شايد ادعا شود که اقدامات مقتضي در اين خصوص عملياتي شده،اما در مقام عمل،خروجي اين اقدامات منتج به نتيجه نبوده،که اگر چنين بود،قطعا شاهد وفور پرتقال هاي يخ زده در بسياري از مراکز توزيع ميوه نبوديم.

 

نيک سيرت عنوان کرد:بايد اين سئوال مطرح شود که آيا مسئولان ذيربط و متولي در اين حوزه، از چنين ميوه هايي استفاده مي کنند و در صورت مثبت بودن پاسخ،احساس آنها از تناول چنين محصولاتي چه بوده و چيست؟

 

*مُفت خَري از باغداران تا فروش به چندين برابر قيمت در بازار

 

مهدي شکوهي،يکي از جانبازان دفاع مقدس که در عرصه باغداري فعاليت مي کند با اشاره به خريد ميوه از فعالان عرصه باغداري به حداقل قيمت گفت:در شهريور ماه سال جاري،نرخ خريد سيب دماوندي از باغداران،حدود900 تا يک هزار و 100 تومان بود اما در حال حاضر نرخ عرضه محصول مذکور در بازار ميوه براي مصرف کننده،قريب به 4 هزار و 500 تومان است.

 

شکوهي عنوان کرد:ترديدي وجود ندارد که در صورت احساس دغدغه جدي،برنامه ريزي هدفمند و تشديد نظارت ها، بخش قابل توجهي از اين نارسايي ها،قابل رفع خواهد بود.

 

اين باغدار فعال در خاتمه يادآور شد:واردات بي رويه ميوه و تامين سود براي کشاورزان و باغداران و توليد کنندگان ميوه در خارج از کشور،افتخار نيست و اميد آن مي رود يکبار براي هميشه،ساز وکاري تعريف و مدون شود که تهيه ميوه از فعالان داخلي در اولويت ويژه تري قرار گيرد که قطعا حصول اين امر،از مصاديق بارز حمايت از توليد کننده،اقتصاد مقاومتي و اقدام و عمل مورد تاکيد دلسوزان نظام خواهد بود در غير اين صورت با اتکاي صِرف به شعارها و وعده هاي بي عمل،راه به جايي نخواهيم بُرد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html