پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227853
دوقلوهاي افسانه‌اي و بدهي 170 ميلياردي شهرداري شهرکرد
تاریخ انتشار : 1395/12/17 10:41:38
نمایش : 1877
برخي از منتقدان پروژه برج‌هاي دوقلو بر اين باور بوده و هستند که هزينه موردنياز براي احداث برج‌هاي دوقلو بالا بوده و براي شهري مانند شهرکرد وجود چنين ساختمان‌هايي به اين شکل نياز نيست. مدتي است که ادامه کار ساخت و ساز برج‌ها با مشکل مواجه شده و تنها ارمغاني که براي شهرداري و شهر شهرکرد داشته يک پروژه نيمه‌کاره و قرضي است که هر روز بر مقدار آن افزوده مي‌شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز؛ چند سال پيش کار ساخت پروژه برج‌هاي دوقلو در ميدان بسيج شهرکرد با وجود انتقادات بسياري از سوي منتقدان آغاز شد درحالي که خياباني که براي احداث اين برج‌ها درنظر گرفته شده يکي از خيابان‌هاي پرتردد شهر بوده و از طرفي به دليل نزديکي به بيمارستان آيت‌الله کاشاني مشکلات ترافيکي را چه در زمان ساخت و چه بعد از ساخته شدن و بهره‌برداي به مردم تحميل کرده و خواهد کرد.

اين در حالي است که برخي از منتقدان اين پروژه بر اين باور بوده و هستند که هزينه موردنياز براي احداث برج‌هاي دوقلو بالا بوده و براي شهري مانند شهرکرد وجود چنين ساختمان‌هايي به اين شکل نياز نيست.

مدتي است که ادامه کار ساخت و ساز برج‌ها با مشکل مواجه شده و تنها ارمغاني که براي شهرداري و شهر شهرکرد داشته يک پروژه نيمه‌کاره و قرضي است که هر روز بر مقدار آن افزوده مي‌شود.

در همين راستا جهانبين نيوز ميزگردي با موافقان و مخالفان اجراي اين پروژه ترتيب داده است که در ادامه مي‌خوانيد:

وجود پروژه‌اي مانند برج‌هاي دوقلو در شهرکرد زيان‌بار است

محمدرضا بياتي عضو شوراي شهر شهرکرد با اشاره به اينکه در ابتدا همه مسائل و موضوعات در خصوص برج‌هاي دوقلو مطرح شد، در همان مسير آغازين مخالف‌ها و موافق‌هايي داشت که در روز راي‌گيري با پنج راي موافق و دو راي مخالف قبول شد افزود: آثار وجود اين پروژه‌ در شهر بسيار زيان‌آور است چون براي اجراي پروژه‌اي اينچنيني لازم بود نيازسنجي صورت گيرد و در برنامه‌اي مدون از صفر تا صد آن مورد بررسي قرار مي‌گرفت.

بياتي با اشاره به اينکه در اجراي پروژه‌ برج‌هاي دوقلو بسياري از توانايي‌هاي شهر شناسايي نشد تاکيد کرد: از شرکت مشاوره‌اي که براي بررسي طرح درنظر گرفته شد هيچ سوابقي در دست نبود.

وي خاطرنشان کرد: سرمايه موردنياز براي اجراي اين پروژه‌ ۱۰۲ ميليارد تومان پيش‌بيني شد، اين پروژه در ابتدا برخلاف ساير پروژه‌ها مورد بررسي قرار نگرفت، در فرآيند دريافت مجوز در استانداري به کميسيون ماده ۵۰ فرستاده نشد و مصوبه‌ تنها به اين دليل صادر شد که بانک مرکزي يک مصوبه مي‌خواست.

اين عضو شوراي شهر شهرکرد يادآور شد: براي پروژه برج‌هاي دوقلو برخلاف ضوابط دو برابر بودجه سال شهرداري، اوراق به مبلغ ۴۰ ميليارد تومان فروخته شد و اعلام شد با اين مبلغ دو بلوک ۲۶ طبقه تکميل مي‌شود.

بياتي با تاکيد بر اينکه در اين راه شهرداري در مسيري قرار گرفت که منافعش تامين نمي‌شد و به جاي فراهم کردن بستر براي بخش خصوصي اقدام به برج‌سازي کرد گفت: اين يعني سازماني که وظيفه ذاتيش خدمات‌رساني به مردم بود و نه تجربه فني و نه توان مالي داشت وارد ساخت اين پروژه شد.

شرکت‌هاي مشاوره‌اي تنها خواسته مسئولان را برآورده کردند

وي با اشاره به اينکه بعد از انجام مشاوره اوليه، شرکت مشاور با تحويل دو برگه پولش را گرفت و رفت، اضافه کرد: بعد از آن بود که مشخص شد اين شرکت تنها توجيه‌کننده بوده نه شرکت مشاوره و در مرحله بعد شرکت مشاوره ديگر وارد عمل شد که طرح توجيهي بياورد اما اين شرکت درواقع خواسته دوستان را پياده کرد، اين موضوع را خود مشاور گفته که ما مي‌دانيم وجود اين ساختمان در شهري مانند شهرکرد مشکلاتي را به همراه دارد اما تنها خواست مسئولان را برآورده کرديم.

اين عضو شوراي شهرکرد تاکيد کرد: شهرداري سه سال سود اوراق خود را براي ساخت اين پروژه پرداخت کرد و امروز ما ۸۰ ميليارد مديون بانک شهر هستيم، ۱۵ ماه است اقساط بانک را پرداخت نکرديم و روزانه ۱۷ ميليون تومان جريمه ديرکرد وام مي‌دهيم، اين درحالي است که هر ماه ميزان جريمه بالاتر مي‌رود و نمي‌دانيم خاستگاه اينکه شهر به اين سمت رفته چيست؟

وي اجراي بزرگ‌ترين کار عمراني در استان را بدون استفاده از متخصص دانست و بيان داشت: سرمايه‌گذارهاي مختلفي از داخل و خارج از کشور براي شرکت در پروژه برج‌هاي دوقلو آمدند اما چون به يک جمع‌بندي نرسيديم استفاده از سرمايه‌گذار به نتيجه نرسيد.

مخالف پروژه برج‌هاي دوقلو هستيم، اما کارشکني نکرديم

بياتي افزود: ما مخالف طرح هستيم اما کارشکني نکرديم و همين عدم کارشکني در پروژه از سوي من بارها مورد انتقاد قرار گرفته درصورتي که من از همان ابتدا مخالف اين طرح بودم، متاسفانه برخي از خواسته‌ها دقيقه 90 به شورا مي‌آيد و ضرب‌العجلي تصويب مي‌شود اما با اين حال شوراي شهر هرگز به دنبال کارشکني در اجراي پروژه برج‌هاي دوقلو نبوده و نيست.

۱۷۰ ميليارد تومان بدهي ارمغان برج‌هاي دوقلو براي شهرداري

اين عضو شوراي شهر شهرکرد با اشاره به بدهي ۱۷۰ ميليارد توماني شهرداري در بحث برج‌هاي دوقلو به پيمانکار، بانک و... گفت‌: امروز پروژه‌اي روي دست شهرداري مانده که به هيچ عنوان فعال نيست و متاسفانه روند تامين اعتبار اين پروژه به درستي صورت نگرفته و بهترين راه در اين راستا تجديدنظر است.

بياتي ادامه داد: بايد در همان روزهاي نخست که گودبرداري طرح صورت گرفت و به اين نتيجه رسيديم که پروژه مناسب شهر نيست و توجيه ندارد مورد بازنگري سريع، محاسبات و طراحي مجدد قرار مي‌گرفت اما شوراي شهر با راي دادن به اجراي آن کليه ضوابط شهري را زير پا گذاشته‌، همه افراد موافق و مخالف اين طرح بايد در اين زمينه پاسخ‌گو باشند.

وي تاکيد کرد: امروز ما معتقديم پروژه بايد به هر شکلي جمع شود و اگر شهرداري بودجه دارد پروژه را تکميل کند و اگر نه با پيش‌فروش طرح اقدام به حل مشکل نمايد.

بياتي خاطرنشان کرد: اين پروژه بايد در دو فاز: ۱- تکميل پروژه ۲- پيش‌بيني، ادامه يابد (به ثمره حداقلي برسد).

وي با بيان اينکه پيشنهاد مي‌دهيم شهرداري زمين‌هايش را بفروش برساند و خود پروژه را پيش‌فروش کرده، با تزريق پول بدهي‌ها را پرداخت کند گفت: اگر مشتري براي آن وجود ندارد ديگر کار را ادامه ندهد چون با سنگين‌تر شدن پروژه تنها ضرر مي‌کنيم.

حرکت پروژه برج‌هاي دوقلو قانوني اما خلاف صلاح شهر است

کوروش ملک‌پور عضور شوراي شهر شهرکرد با بيان اينکه مديريت کلان در کشور بايد در شرايطي که به ضرر شهر است از کارشناسان خبره در هر زمينه‌اي استفاده کند افزود: اين کارشناسان با بررسي‌هايي که انجام مي‌دهند تعيين مي‌کنند که چه کارهايي بايد براي اعتلاي شهر صورت بگيرد.
 

وي با اشاره به آراي اعضاي شوراي شهر براي ادامه فعاليت پروژه‌ برج‌هاي دوقلو در شهرکرد ادامه داد: متاسفانه در آن زمان شورا به ادامه کار پروژه‌اي راي داد که کاملا به ضرر شهرمان بوده و هست، ادامه اين پروژه‌ در چارچوب قانون است اما حرکتش خلاف صلاح شهر و اين باز مي‌گردد به اين موضوع که اعضاي شوراي شهر معمولا در يک عمل انجام شده قرار مي‌گيرند و مجبور به راي دادن به نفع يا ضررر يک پروژه مي‌شوند.

شوراي شهر شهرکرد در آغاز کارش چاره‌اي جز ادامه کار پروژه برج‌هاي دوقلو نداشت

حميد فتح‌الهي عضو شوراي شهر شهرکرد اظهار کرد: بايد بحث برج‌هاي دوقلو را از مبحث حمايت از افراد کاملا جدا کرد.

وي با بيان اينکه زماني که شوراي شهر کار خود را آغاز کرد با يک پروژه مواجه شد به نام پروژه برج‌هاي دوقلو اضافه کرد: در زماني که رسميت کار شورا آغاز شد چيزي در حدود ۷۰ ميليارد ريال هزينه و گودالي به عمق ۲۵ در ۶ هزار متر احداث شد، همه صاحب‌نظران مي‌دانند وقتي گودالي با اين عمق و وسعت احداث مي‌شود هر آن امکان ريزش ديواره‌هايش وجود دارد، ما نمي‌توانستيم گودال را مجددا با خاک پر کنيم و نهايتا بايد تصميمي براي آن گرفته مي‌شد.

وي ادامه داد: در آن زمان ما در برابر يک کار انجام‌شده قرار داشتيم به همين دليل نمي‌توانستيم برگرديم و ضعف‌هاي پروژه را مورد بررسي قرار دهيم و اگر بخواهيم واقع‌بينانه به موضوع نگاه کنيم بايد بدانيم اگر قرار بر اين بود که اين پروژه از صفر شروع شود يقينا تصميم‌ها جور ديگري بود و در مواردي شايد تصميم بر اجرا نشدن آن گرفته مي‌شد.

فتح‌الهي با تاکيد بر اينکه زماني که وقتي ما وارد شورا شديم با يک نقطه اجبار مواجه بوديم و آن نقطه اجبار ما را مکلف مي‌کرد تصميمي را بگيريم که به اشتباه بودن آن واقف بوده، پس بنابراين گريزي نبود جز اينکه کار پروژه برج‌هاي دوقلو را ادامه دهيم.

اين عضو شوراي شهر شهرکرد با اشاره به اينکه وقتي در شورا تصميمي گرفته شود بايد ۶ نفر از اعضا براي انجام شدن آن راي دهند و اين نشان از گروهي بودن کار شورا دارد بيان داشت: در آن زمان نظر بنده بر اين بود که کار فازبندي شود و براي ادامه کار بر داشته‌هاي خود تکيه کنيم و به اين صورت کارمان را به سرانجام برسانيم، اما با اين موضوع موافقت نشد و من هم به راي شورا احترام گذاشتم و کار آنگونه پيش رفت که شورا به آن راي داد.

نقاط ضعف و قوت پروژه برج‌هاي دوقلو بايد در کنار هم ديده شود

فتح‌الهي با بيان اينکه اين پروژه نقاط ضعف زيادي دارد که من منکر آن نيستم، اما از نقاط قوت آن هم نمي‌توان گذشت تاکيد کرد: اين موضوع که آيا نقاط ضعف و قوت اين طرح با يکديگر برابر هستند يا نه بايد در يک کارگروه تخصصي مورد بحث و بررسي قرار گيرد.

وي با اشاره به اينکه بايد دليل شروع اين پروژه از مبدع آن پرسيده شود خاطرنشان کرد: در آغاز کار شورا، پروژه برج‌ها با 3.5 سال تاخير آغاز شد اين درحالي بود که در زمان استارت پروژه اعتباري بالغ‌بر ۱۰۰ ميليارد تومان براي ادامه کار پيش‌بيني شد، اما زماني که ما ادامه کار را بدست گرفتيم تورم ۲۰۰ درصدي و در برخي موارد بيشتر به ما تحميل شد و همين تورم کار را سخت کرده بود.

فتح‌الهي با تاکيد بر اينکه اگر انتقادي به اين پروژه‌ها وجود دارد بايد به مبدع آن انتقاد شود بيان داشت: اين را نبايد از ياد برد که در آن زمان که شوراي شهر کار خود را آغاز کرد با يک پروژه مواجه بود که فقط ۸ هزار ميليون ريال براي طرح مطالعاتي آن هزينه شده بود و همانطور که الان انتقاد هست که چرا کار را ادامه داديم اگر وارد کار نمي‌شديم هم انتقادهايي مبني‌بر اينکه چرا کاري نکرديد و پروژه را متوقف کرديد وجود مي‌‍‌داشت.

۶۰۰ ميليارد ريال از سرمايه شهرکرد در برج‌هاي دوقلو بلوکه شده است

اين عضو شوراي شهر شهرکرد ادامه داد: ادامه کار پروژه برج‌هاي دوقلو تصميمي بود که آن زمان و با توجه به مقتضيات آن زمان گرفته شد و با تشخيص خود شورا بود، الان اگر بخواهيد من مي‌توانم تا يک هفته درمورد نقاط ضعف پروژه صحبت کنم اما امروز ما با اين واقعيت مواجهيم که ۶۰۰ ميليارد ريال در اين پروژه هزينه شده که مي‌توانست سود شهر را بالا ببرد اما درحال حاضر در اين پروژه بلوکه شده و امروز هرکسي که دلسوز اين شهر است بايد سعي کند اين پروژه را به سرانجام برساند.
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html