پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227848
با خواص گوشت بوقلمون اشنا شويد
تاریخ انتشار : 1395/12/15 17:05:36
نمایش : 1693
بوقلمون کلسترول بد خون را کاهش مي ‏‏دهد، آرامش و سرحالي ايجاد مي‏ کند، از سرطان جلوگيري مي‏ کند، ترشح هورمون تستوسترون را افزايش مي ‏دهد، سيستم ايمني را تقويت مي کند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، خواص فوق العاده گوشت بوقلمونگوشت بوقلمون بدون پوست، به طور طبيعي چربي کمي دارد که معادل 1 گرم چربي در هر 30 گرم گوشت است، لذا کساني که داراي رژيم غذايي کم‏ چربي هستند، مي ‏توانند از آن استفاده کنند.

150 گرم گوشت بوقلمون حدود نيمي از اسيد فوليک مورد نياز روزانه را تامين مي کند. همچنين منبع خوبي از پروتئين، سلنيوم، روي و پتاسيم و ويتامين‏هاي B1 ، B3 ، B6 و B12 و اسيد آمينه تريپتوفان است.

بوقلمون کلسترول بد خون را کاهش مي ‏‏دهد، آرامش و سرحالي ايجاد مي‏ کند، از سرطان جلوگيري مي‏کند، ترشح هورمون تستوسترون را افزايش مي‏دهد، سيستم ايمني را تقويت مي‏کند.

گوشت سفيد و بدون پوست بوقلمون، يک ماده غذايي با پروتئين بالا و چربي کم است. کساني که بايد غذاهاي کم چرب بخورند، مي‏توانند از قسمت سفيد گوشت بوقلمون استفاده کنند.

اثرات مفيد گوشت بوقلمون بر سلامتي بدن

- کاهش کلسترول بد خون:

قسمت روشن‏تر گوشت بوقلمون که بدون پوست باشد، داراي چربي، چربي اشباع و کلسترول کمتري از گوشت مرغ و گاو است.

- جلوگيري از سرطان:

اسيد آمينه تريپتوفان براي فعاليت سلول‏هاي T لازم است. سلول‏هاي T يک نوع از سلول‏هاي سيستم ايمني بدن هستند که سلول‏هاي سرطاني را از بين مي‏برند. در فقدان تريپتوفان، سلول T فعال مي‏ميرند.

- ايجاد آرامش و سرحالي:

ناقلين عصبي از اسيدهاي آمينه تشکيل مي‏شوند و ناقل عصبي به نام "سروتونين" از اسيد آمينه تريپتوفان تشکيل شده است. سروتونين باعث سرحالي و آرامش در بدن مي‏شود. لذا مصرف غذاهايي مثل بوقلمون باعث سرحالي مي‏شود.

در يک بررسي، به 15 خانمي که سابقه ي ابتلا به افسردگي داشتند، دو نوع ترکيب اسيد آمينه‏‏اي دادند. يک نوع ترکيب داراي اسيد آمينه تريپتوفان بود و ديگري آن را نداشت. بعد از مصرف ترکيب بدون تريپتوفان، 10تا از اين خانم‏ها دچار علائم افسردگي موقتي، ولي قابل توجه شدند. ولي بعد از مصرف ترکيب حاوي اسيد آمينه تريپتوفان هيچ نوع تغييري در روحيه و حالت رواني اين خانم‏ها مشاهده نشد.

- تقويت سيستم ايمني بدن

مدارک زيادي وجود دارد که نشان مي‏دهد اسيدآمينه تريپتوفان، نقش اساسي در سيستم ايمني بدن به عهده دارد. يک مطالعه روي موش‏ها نشان داد که متابوليت‏هاي تريپتوفان (مولکول‏هاي ناشي از تجزيه تريپتوفان در بدن) اثر داروهايي را دارند که براي کاهش علائم بيماري ام اس استفاده مي‏شوند. بيماري ام اس يک نوع بيماري‏ مربوط به سيستم ايمني بدن است.

- افزايش هورمون تستوسترون

پروتئين موجود در گوشت بوقلموني که به طور طبيعي (بدون استفاده از مواد شيميايي و هورموني) پرورش داده شده است، ميزان هورمون تستوسترون را در بدن آقايان، در حد مطلوب نگه مي‏دارد. ولي هورمون‏هايي که در پرورش بوقلمون‏هاي صنعتي استفاده مي‏شوند، توليد هورمون استروژن (هورمون زنانه) را افزايش و هورمون تستوترون را کاهش مي دهند.

کمبود پروتئين در برنامه غذايي مردان مسّن، منجر به افزايش گلوبولين باند شده با هورمون جنسي و کاهش فعاليت هورمون تستوسترون مي‏شود. کاهش اثر تستوسترون باعث کاهش عملکرد جنسي و توده عضلاني و گلبول‏هاي قرمز خون مي‏شود و منجر به پوکي استخوان مي‏گردد.

- بهبود کم ‏خوابي

اسيد آمينه تريپتوفان نقش مهمي در خوابيدن دارد و باعث بهبود خواب در مبتلايان به بي‏خوابي مزمن مي‏شود.

هشدارها:

1- گوشت بوقلمون داراي اسيد آمينه پورين است، لذا مبتلايان به نقرس بايد آن را به ميزان خيلي کم مصرف کنند.

2- گوشت بوقلمون داراي مقدار کمي اگزالات است. لذا بيماران مبتلا به سنگ کليه اگزالاتي، خيلي کم بايد آن را بخورند.

3- بوقلمون‏ هايي که به طور طبيعي و ارگانيک پرورش داده مي‏شوند، هيچ نوع هورمون و آنتي بيوتيکي در بدن خود ندارند.

4- تقريبا تمامي چربي بوقلمون در پوست آن موجود است. همچنين گوشت تيره رنگ آن چربي بيشتري از گوشت روشن‏تر (سفيد) آن دارد. لذا قبل از پختن گوشت بوقلمون، تمامي پوست آن را جدا کنيد. همچنين افراد مبتلا به چربي خون بالا بهتر است از گوشت روشن‏تر آن استفاده کنند.

انتخاب
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html