پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227847
ارتباط مستقيم سطح سواد با بروز آلزايمر
تاریخ انتشار : 1395/12/15 17:01:56
نمایش : 1838
متخصص بيماري هاي مغز و اعصاب گفت: گاهي فرد به دليل استرس، مشغوليت ذهني يا افسردگي دچار کاهش حافظه مي شود يا تمرکز خودش را از دست مي دهد که با برطرف شدن اين اختلالات خلقي، حافظه عملکرد قبلي خود را به دست مي آورد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، متخصص بيماري هاي مغز و اعصاب با بيان اينکه آلزايمر در افرادي که سطح تحصيل و سواد کمتري دارند، بيشتر ديده مي شود، گفت: هرچه مغز فعاليت بيشتري داشته باشد، سن شروع علايم آلزايمر در افراد بالاتر مي رود.

دکتر فاطمه خمسه اظهار کرد: علاوه بر رعايت مواردي که احتمال بروز آلزايمر را کاهش مي دهد مانند تحصيل، مصرف نکردن دخانيات، کنترل وزن و رژيم غذايي سالم، فعاليت فيزيکي تاثير زيادي دارد.

وي با تاکيد بر اينکه افراد براي پيشگيري از ابتلا به آلزايمر لازم است هر هفته حداقل سه روز ورزش کنند، افزود: ورزش مغزي و بدني در کنار هم در پيشگيري از بروز آلزايمر يا کنترل آن نقش بسيار موثري دارد.

خمسه ادامه داد: به عنوان نمونه به افراد مسن توصيه مي شود که آيات کوتاه قرآن را حفظ کنند يا اگر کتابي را مطالعه مي کنند، مطالب آن را حفظ کنند و اخباري را که مي شوند براي اطرافيان تعريف کنند چراکه به خاطر سپردن و به خاطرآوردن مطالب در پيشگيري از آلزايمر بسيار موثر است.

وي با بيان اينکه شايع ترين علامت آلزايمر اختلال حافظه است، اظهار کرد: وراثت و نقش ژن به ويژه در آلزايمرهاي زودرس در سنين کمتر از 60 سال بسيار موثر است و در بالاي اين سن نقش ژن چندان تاثيري ندارد؛ اگر دو نفر يا بيشتر از اعضاي خانواده دچار آلزايمر شده باشند، احتمال ابتلاي ديگر اعضا نيز وجود دارد.

خمسه افزود: علاوه بر اين بيماري هاي قلبي عروقي، مصرف سيگار و الکل، فشار خون، قند و ديابت و هر آن چه عروق مغز را درگير کند مانند چربي خون و وزن بالا، فرد را مستعد ابتلا به آلزايمر مي کند.

وي با بيان اينکه با افزايش سن به طور طبيعي مغز عملکرد دوران جواني را ندارد و ممکن است فرد در فراگيري مطالب و به خاطر سپردن آن سرعت سابق را نداشته باشد، ادامه داد: اين نوعي فراموشي خوش خيم است که با افزايش سن به طور طبيعي اتفاق مي افتد و مشکل ساز نيست اما اگر عملکرد روزانه فرد دچار اختلال شود، مي تواند نشانه آلزايمر باشد.

متخصص بيماري هاي مغز و اعصاب گفت: گاهي فرد به دليل استرس، مشغوليت ذهني يا افسردگي دچار کاهش حافظه مي شود يا تمرکز خودش را از دست مي دهد که با برطرف شدن اين اختلالات خلقي، حافظه عملکرد قبلي خود را به دست مي آورد.


ايرنا

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html