پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227799
ريزش آراي روحاني قطعي است/آتش بياران فتنه۸۸ به جرم خود اقرار کنند
تاریخ انتشار : 1395/12/07 10:13:49
نمایش : 1139
رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبري گفت: کساني که در سال ۸۸ مرتکب جرم شدند براي بازگشت به آغوش ملت بايد بپذيرند که مجرم بودند و به مردم و نظام هزينه تحميل کردند و بايد به جرم خود اقرار کنند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ محمدرضا باهنر رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبري در گفتگوي مشروح با مهر با تاکيد براينکه انتخابات رياست جمهوري قابل پيش بيني نيست گفت: همواره در تمام انتخابات رياست جمهوري که در جمهوري اسلامي ايران برگزار شده است اتفاق تازه اي رخ داده است از اين رو محتمل است که حسن روحاني اولين رئيس جمهور تک دوره اي ايران باشد.

وي در اين گفتگو همچنين با واکاوي جريان اصلاحات و انگيزه اين جريان از طرح «آشتي ملي» بر وجود انشقاق و تشتت آرا بين بزرگان اين جريان اشاره کرد و گفت: کساني که به هر دليل در آتش فتنه ۸۸ هيزم ريخته و باعث شعله ور شدن آن شدند بايد قبل از هر چيز بر گناه و جرم خود اقرار کنند تا زمينه بازگشت آنها به دامن مردم و نظام اسلامي مهيا شود.

مشروح اين گفتگو در ادامه از نظرتان مي گذرد.

آقاي باهنر يکي از موضوعاتي که در روزهاي اخير محل بحث محافل سياسي بوده است طرح مسئله آشتي ملي بوده به نظر شما علت طرح چنين مسئله اي چيست. فقدان مرحوم هاشمي رفسنجاني و نگراني اصلاح طلبان از اينکه يکي از بزرگترين حاميان خود را از دست دادند در طرح آشتي ملي چقدر تاثير داشته است؟

به هرحال طرح آشتي ملي هر از چندگاهي از سوي برخي مطرح مي شود که هر کدام نيات ويژه خود را از طرح اين مسئله دنبال مي کنند. اول بايد سوال شود که مگر مشکل کجاست که اينها به دنبال آشتي هستند. مردم که با هم قهر نيستند مردم و نظام هم با هم قهر نيستند و نماد اين دوستي هم حضور در راهپيمايي ۲۲ بهمن بود.

عده اي از شهروندان هم از مسئولان گله دارند که به حق است مردم مشکلات اقتصادي، فرهنگي و اشتغال دارند. اگر اينها را کنار هم بچينيم باز هم اين سوال باقي است که منظور از طرح آشتي ملي چيست.

ما ۷ سال پيش در کشور حادثه اي را داشتيم به نام فتنه ۸۸ که هزينه هاي سنگيني را به نظام از بعد امنيتي، اقتصادي و سرمايه هاي اجتماعي وارد کرد که مهمترين اين لطمه ها و خسارات آسيب ديدن سرمايه هاي اجتماعي بود.

تلاش کردند شکافي را بين جامعه و فعالين سياسي ايجاد کنند. عده اي هم در اين قضيه براساس قوانين موضوعه کشور مجرم بودند. يا اقدام به براندازي کرده و يا ارتباطات غير مجاز برقرار کردند و در راس آنها سران فتنه که فعلا با اوج رعفت اسلامي محصور خانه هستند اگر زماني قرار باشد يک دادگاه عادلانه برگزار شود مجازات آنها بسيار سنگين تر از چيزي است که امروز شامل حال آنها شده است.

اگر هدف از طرح آشتي ملي اين است که قاضي، وکيل و متهم با هم آشتي کنند بايد گفت اينها هم با هم قهر نيستند هر کدام جايگاهي دارند که براساس آن وظيفه تعريف شده وجود دارد. قهر و آشتي معني ندارد اين بين اگر بعضي از آقاياني که خودآگاه يا ناخودآگاه هيزمي در آتش فتنه ريختند امروز پشيمان شده و مي خواهند از ملت عذرخواهي کنند بايد بدانند که راه براي هيچ کس بسته نيست البته شرط و شروطي وجود دارد اگر کسي مي خواهد عذرخواهي و توبه کند بايد قبول کند جرمي را انجام داده براي اينکه اين اشتباه را جبران کند بايد اقرار به گناه کند البته برخي گناهان جبران پذير نيست.

کساني که با قلم، پول و زبان از فتنه و سران آن حمايت کردند و آتش بيار فتنه شدند حداقل شرط توبه نزد خداوند براي آنها اين است که در قدم اول به دل پشيمان شوند و بعد  به زبان جاري کنند.

به هرحال بايد از کساني که طرح آشتي ملي را مطرح مي کنند سوال کرد که منظورشان چيست. آشتي مجرم با قاضي معني ندارد اما اگر مسئله برسر کساني است که روزگاري اشتباه کردند آنها بايد به اين اشتباه خود اقرار کرده و توبه کنند.

اشاره خوبي کرديد که برخي به نظر مي رسد پشيمان شدند. اين زماني جدي مي شود که اخبار حاکي از آن است که برخي چهره هاي اصلاح طلب مثل موسوي خوئيني ها و عبدالله نوري و محمد خاتمي درحالي حرف از آشتي ملي مي زنند که حتي دست به نوشتن نامه خطاب به رهبري بردند از طرف ديگر بدنه اصلاحات براي زنده نگه داشتن اين جريان به دنبال انتخاب جايگزين براي مرحوم هاشمي رفسنجاني هستند اين رفتار دوگانه آيا نشان دهنده تشتت آرا و اختلاف نظرها بين اصلاح طلبان است و مي توان گفت اينها به اختلاف رسيدند؟

اصلاحات در مجموع از زماني که توانست وارد ميدان عمل شود اولين اقدام مثبتي که انجام داد اين بود که برخي مواضع هنجارشکنانه خود را حداقل در لفظ کنار گذاشتند. حتي سران ساختار شکن اصلاح طلب در انتخابات اخير اعلام کردند ما به هيچ وجه نبايد با صندوق هاي راي قهر کرده و نتيجه انتخابات را بپذيريم.جر نزنيم و دبه در نياوريم.

اين حرف ها هم از زبان برخي تئوريسين هاي اصلاح طلب مطرح شد که نشانه خوبي است. البته فرآيند اين رفتار بايد در طول زمان مشخص شود. اما اينکه با اعلام مواضع جديد عبور از مواضع هنجارشکن قبلي را به نمايش گذاشتند مثبت است.

اما اينکه در دل اين جريان چنين کارها به چه نيتي انجام مي شود بايد گفت ما نيت خواني بلد نيستيم که آيا کسي مي خواهد خود را جلو بيندازد يا لابي هاي اصلاح طلبان است مشخص نيست به هر حال اينکه بخشي از جريان اصلاح طلب در انتخابات شرکت کرده و با مواضع مردم همراه مي شوند امري مثبت است.

کساني که در سال ۸۸ مرتکب جرم شدند براي بازگشت به آغوش ملت بايد بپذيرند که مجرم بودند و به مردم و نظام هزينه تحميل کردند اينها بايد به جرم خود اقرار کنند.

شما گفته بوديد که آقاي روحاني مي تواند اولين رئيس جمهور يک دوره اي ايران باشد چه شاخصه اي را در رياست جمهوري آقاي روحاني ديد که اين اتفاق را محتمل مي دانيد؟

در طول يازده دوره انتخابات رياست جمهوري در کشور حدود پنج  تا شش دوره کانديداهاي رياست جمهوري مشخص بودند چهره هاي کاريزمايي بودند که از قبل قابل پيش بيني بود که راي مي آورند يا نه.

اولين رئيس جمهور بني صدر بود که فراري است و موضع خشني را در برابر نظام اتخاذ کرد، دومين رئيس جمهور شهيد والامقام شهيد رجايي بود بعد از آن هم دو دوره مقام معظم رهبري و دو دوره آقاي هاشمي کانديدا بودند عملا از قبل افکار عمومي نشان داده بود که همين چهره ها رئيس جمهور خواهند شد البته رقابت هايي هم بود اما رقابت هايي که طمعي داشته باشند وجود نداشت فقط براي بازارگرمي بود.

از سال ۷۶ اين روند تغيير کرد يعني در آستانه انتخابات مردم تصميماتي گرفتند که يا از قبل اين تصميمات گرفته نشده بود و يا تصميمات اعلام نمي شد.

در هر دو دوره انتخاب آقاي خاتمي و هر دو دوره انتخاب آقاي احمدي نژاد و در نهايت در سال ۹۲ و در انتخاب آقاي روحاني که حضور مردم در انتخابات جدي بود مردم تصميمي گرفتند که از قبل اعلام نکرده بودند.

انتخابات وقتي جدي مي شود نمي توان روي فرآيند هاي گذشته تاکيد زيادي داشت. در سال ۸۴ براي اولين بار انتخابات رياست جمهوري به دور دوم کشيده شد در حالي که سابقه نداشت کسي در انتخابات رياست جمهوري کمتر از ۵۰ درصد آرا را کسب کند اما اين اتفاق در سال ۸۴ رخ داد.

در هر انتخابات يک اتفاق جديد رخ داده است. مخصوصا تصميمي را که مردم مي گيرند هر چقدر به روز انتخابات نزديک تر مي شود سنگين تر و جدي تر مي شود بسياري از صاحبان حق راي تا ۴۸ ساعت مانده به انتخابات يا نمي تواند و يا نمي خواهند تصميم بگيرند از اين رو هر مسئله اي قابل وقوع است.

شرايط آقاي روحاني به گونه اي است که شايد براي اولين بار بود که رئيس جمهور منتخب مردم فقط با دو دهم درصد راي بيشتر از حد نصاب انتخاب شد در دوره هاي گذشته منتخبان هفتاد تا هشتاد درصد آرا را به خود اختصاص مي دادند. پنجاه به اضافه دو يا سه دهم آرا براي اولين بار اتفاق افتاد.

از سوي ديگر ريزش راي مسئولان اجرايي طبيعي است و ريزش راي آقاي روحاني هم قطعي است و هيچ کس در آن ترديد ندارد اما سوال اينجاست که آيا رويش هاي راي آقاي روحاني مي تواند ريزش هاي راي وي را پوشش دهد يا نه.

اگر قرار باشد آقاي روحاني در محدوده دور قبل راي داشته باشد حتما شکست خواهد خورد و دوره رياست جمهوري در کشور يک دوره اي خواهد شد.

اصلاح طلبان تاکيد دارند که از روحاني عبور نمي کنند اما در عين حال گزينه هايي را هم مطرح مي کنند مثل مسعود پزشکيان و علي مطهري به نظر شما چرا اصلاح طلبان در کنار آقاي روحاني گزينه هاي پوششي را هم مطرح مي کنند.

يک بحث کاملا عقلايي است که در روابط انسانها بايد اين احتمالات مورد ارزيابي قرار گيرد. اينکه هر جريان سياسي تمام تخم مرغ هاي خود را در يک سبد قرار دهد از نظر محاسباتي کار درستي نيست.

بعضي ها تصور مي کنند اگر کانديداهاي جريان اصلاحات چندنفر باشند در رقابت رقيب جريان به کمک آقاي روحاني مي روند. تحليل آنها اين است که اگر آقاي روحاني تنها باشد در جريان مناظره ها شايد نتواند سبد خود را پر کنند و بايد تعدادي باشند که او را کمک کنند اما به هر حال اين هم ريسک بزرگي است چون ممکن است در يک انتخابات هيجاني فردي که براي کمک به آقاي روحاني آمده گوي سبقت را از دوست رقيب خود گرفته و پيش بيفتد که اين هم ريسک بزرگي است.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html