پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227788
خانه هاي امن و پناهگاهي، فرصتي براي کاهش آسيب هاي اجتماعي
تاریخ انتشار : 1395/12/04 17:34:52
نمایش : 1388
خانه هاي «امن و پناهگاهي» فرصتي براي کاهش آسيب هاي اجتماعي است تا زنان و دختراني که از سوي خانواده، نزديکان، اطرافيان، پدر و مادر، همسر و يا فرزندان دچار نوعي آسيب شده و يا از جامعه طرد شده اند، دوباره به زندگي عادي بازگردانده شوند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، در جامعه کنوني بخصوص مدرنيته و با توسعه تکنولوژي و فناوري هاي روز دنيا خشونت عليه زنان و دختران به اشکال مختلف از فيزيکي تا روحي و رواني و عاطفي بروز و ظهور مي کند، کما اينکه زنان و دختراني هستند که به اميد زندگي بهتر در دام شياداني گرفتار مي شوند که خلاصي از آن چندان آسان به نظر نمي آيد.

بر اين اساس مي طلبد تا مسئولان و متوليان در حوزه هاي اجتماعي و روانشناختي با انجام کار مطالعاتي و پژوهشي به بررسي ابعاد مختلف آسيب هاي اجتماعي ويژه زنان و دختران بپردازند که در اين بين خانه هاي امن و پناهگاهي راهکاري هرچند کوتاه مدت و تا حددي اثربخش، اما زمينه ساز براي راهکارهاي بلند مدت است.

خانه هاي امن و پناهگاهي؛ مکانهاي محرمانه براي پناه گرفتن زنان و دختران در معرض آسيب، آسيب ديده اجتماعي و خطرساز است که به گونه اي با مشکلات و آسيب ها از جمله خشونت خانگي، مزاحمت و يا فرار از دست قانون گريبانگير هستند.

هم اينک نيمي از جمعيت بيش از 950 هزار نفري استان را زنان و دختراني تشکيل مي دهند که با توجه به گسترش آسيب هاي اجتماعي در حوزه هاي مختلف از جمله اعتياد، فساد اخلاقي، شبکه هاي مجازي و باندهاي مختلف، بيشتر در معرض آسيب اجتماعي قرار دارند که نبود سرپناه موقت براي گذر از اين بحران، خود سرآغازي براي افزايش آسيب هاي اجتماعي ديگر است.

يک کارشناس حوزه زنان در چهارمحال و بختياري گفت: خشونت عليه زنان و دختران در خانواده ها به عنوان يک آسيب جدي در حوزه زنان است که هم اينک در برخي از مناطق استان به صورت يک فرهنگ است و به هيچ عنوان در اين مناطق به اين امر به عنوان يک آسيب و رفتار غلط نگاه نمي شود.

اشرف عسگري افزود: بي مهري عاطفي و طلاق عاطفي در خانواده ها از ديگر مشکلات حوزه زنان است که اين امر نيز مشکلات و آسيب هايي را به زنان وارد مي کند.
به گفته وي، فشار بر روي زنان شاغل و نبود همکاري همسران و فرزندان با اين قشر نيز باعث افزايش فشارهاي رواني و روحي و ايجاد تعارض روحي در بين آنان مي شود.

عسگري با بيان اينکه بي توجهي به اين مشکلات و آسيب ها هر کدام زمينه ساز ايجاد آسيب هاي اجتماعي جديد است، افزود: ايحاد تعادل در زندگي و همچنين توجه به جايگاه زن در خانواده و اجتماع از مهمترين راههاي مقابله و کاهش آسيب هاي اجتماعي حوزه زنان است.

معاون اجتماعي سازمان بهزيستي چهارمحال و بختياري با اشاره به اهميت ايجاد سرپناه براي زنان و دختران آسيب ديده و در معرض آسيب به عنوان يک اولويت براي کاهش آسيب هاي اجتماعي، افزود: هم اينک يک خانه سلامت (خانه امن) و يک مرکز بازپروري و مداخله در آسيب براي حمايت از زنان و دختران آسيب ديده و در معرض آسيب در استان فعال است.

جواد نجفي افزود: در خانه هاي سلامت، زنان و دختراني که در معرض آسيب هاي اجتماعي و همچنين خشونت خانگي قرار دارند به صورت موقت نگهداري مي شوند و زنان و دختران آسيب ديده اجتماعي نيز در خانه هاي امن يا مراکز بازپروري و مداخله در آسيب نگهداري مي شوند.

وي بدون اعلام جمعيت زناني که در اين مراکز نگهداري مي شوند، اظهار کرد: در خانه هاي امن زنان و دختران در معرض خشونت که از خانه ها متواري و يا طرد مي شوند به صورت موقت نگهداري و تيم هاي تخصصي به ارائه مشاوره و خدمات تخصصي براي اين فرد و خانواده آنها مي پردازند.

نجفي افزود: پس از ارائه مشاوره هاي تخصصي به اين افراد و خانواده آنان در صورت رفع معضل و مشکل زنان و دختران به خانواده ها ارجاع داده مي شود.

وي گفت: زنان و دختران آسيب ديده نيز با ارائه مشاوره هاي حقوقي و درماني و حمايتي پس از گذراندن يک دوره در مراکز بازپروري و تعيين تکليف به خانواده بازگردانده مي شوند.

معاون اجتماعي سازمان بهزيستي چهارمحال وبختياري با اشاره به اهميت فعاليت خانه هاي امن براي زنان و دختران در معرض خشونت و آسيب افزود: از 18 خانه امني که قرار است بزودي در کشور به صورت غيردولتي براي جلوگيري از خطرات و آسيب هاي اجتماعي راه اندازي شود، يک خانه بصورت پايلوت در استان چهارمحال وبختياري راه اندازي مي شود که اينک نيز در حال ارائه آموزش و رايزني براي راه اندازي اين مرکز در استان هستيم.

مديرکل بهزيستي چهارمحال وبختياري نيز گفت: هم اکنون در استان 2 خط تلفن 123و 1480 براي ارائه خدمات مشاوره به زنان و دختران در معرض آسيب و آسيب ديده اجتماعي و بي سرپناه و همچنين آسيب ديدگان ديگر از جمله اعتياد و کودک آزاري فعال است.

محمد ميرزايي، با بيان اينکه از ابتداي سال جاري تاکنون بيش از يکهزار و 500 تماس با خط 123 استان برقرار شده است، افزود: 463 تماس از اين تعداد مرتبط با فعاليت هاي اورژانس اجتماعي بوده و مابقي غير مرتبط بوده است.

به گفته وي، در اين مدت 82 مورد تماس در زمينه همسرآزاري، 68 تماس در زمينه اختلافات خانوادگي، 48 تماس در زمينه طلاق، 37 تماس کودک آزاري، 35 تماس زنان آسيب ديده و در معرض آسيب و 14 تماس مربوط به خودکشي بوده و مابقي تماس در حوزه هاي ديگر از جمله اعتياد و مشاوره بوده است.

وي گفت: هم اکنون 2 هزار و 745 خانوار بي سرپرست يا خانواده هايي که سرپرست آنها زن است، زير پوشش بهزيستي استان قرار دارند.

هم اينک 32 هزار نفر از جمعيت بيش از 950 هزار نفري استان چهارمحال وبختياري از خدمات سازمان بهزيستي بهره مند هستند که از اين تعداد 5 هزار نفر مستمري بگير دائم بهزيستي هستند.

در استان چهارمحال وبختياري 26 مرکز توانبخشي، 27 مرکز مشاوره اي و 700 مرکز و موسسه خيريه در راستاي ارائه خدمات به جامعه هدف فعاليت مي کنند.

ايرنا
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html